Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c1f5a23b-30bd-4f4c-b60d-998a9f18830d","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Az európai autóipar nyomás alatt áll. Németországban például a Volkswagen több gyár bezárását tervezi.","shortLead":"Az európai autóipar nyomás alatt áll. Németországban például a Volkswagen több gyár bezárását tervezi.","id":"20241202_nemet-autoiparnak-termelekenyebbe-kell-valnia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1f5a23b-30bd-4f4c-b60d-998a9f18830d.jpg","index":0,"item":"0a2bae85-0b05-487d-a943-d70204323886","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_nemet-autoiparnak-termelekenyebbe-kell-valnia","timestamp":"2024. december. 02. 08:09","title":"Szakértők: a német autóiparnak termelékenyebbé kell válnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ce8660e-caa9-4e50-9c90-3d792754cd76","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Építési és Közlekedési Minisztérium azt közölte, hogy még nincs döntés a Pázmány Péter Katolikus Egyetem által hátrahagyott épületek hasznosításáról.","shortLead":"Az Építési és Közlekedési Minisztérium azt közölte, hogy még nincs döntés a Pázmány Péter Katolikus Egyetem által...","id":"20241202_pilis-campus-pazmany-vagyonkezelo-alapitvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ce8660e-caa9-4e50-9c90-3d792754cd76.jpg","index":0,"item":"0b1d0864-8c0e-4336-b39b-3e3539eb8f0b","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_pilis-campus-pazmany-vagyonkezelo-alapitvany","timestamp":"2024. december. 02. 08:06","title":"Százmilliók mentek el a pilisi campust kezelő alapítványnál bérköltségekre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6ea0e27-6f46-46d2-99e8-017745db8f5a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mutatjuk az új digitális táblát, ami a zöldhullám meglovagolásában nyújt segítséget.","shortLead":"Mutatjuk az új digitális táblát, ami a zöldhullám meglovagolásában nyújt segítséget.","id":"20241202_uj-kozlekedesi-tabla-ami-igen-kozkedveltte-valhat-zoldhullam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6ea0e27-6f46-46d2-99e8-017745db8f5a.jpg","index":0,"item":"4f6ec654-b836-4f2e-b893-c44788c8f06d","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_uj-kozlekedesi-tabla-ami-igen-kozkedveltte-valhat-zoldhullam","timestamp":"2024. december. 02. 07:21","title":"Új közlekedési tábla, ami igen közkedveltté válhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2982b57b-ccad-4fd4-a792-949e60a78f7d","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"A NEM alapítói között olyan kormányközeli szereplőket találni, mint például Apáti Bence balettművész, publicista, Lajkó Fanni, az Alapjogokért Központ elemzője, György-Horváth Zsuzsa a HírTV műsorvezetője, László András, a Fidesz-KDNP európai parlamenti képviselője.","shortLead":"A NEM alapítói között olyan kormányközeli szereplőket találni, mint például Apáti Bence balettművész, publicista, Lajkó...","id":"20241201_memzeti-ellenallas-mozgalom-megalakult","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2982b57b-ccad-4fd4-a792-949e60a78f7d.jpg","index":0,"item":"3e0fc80d-567a-4305-b920-7d2b5708a4c2","keywords":null,"link":"/elet/20241201_memzeti-ellenallas-mozgalom-megalakult","timestamp":"2024. december. 01. 22:27","title":"A „globalista elit” támadásától tartva közéleti személyiségek megalakították a Nemzeti Ellenállás Mozgalmat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4da9e476-c80e-4a2d-a2d7-d385346c365c","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A szervezet aktivistái hatalmas „Stop Fracking” feliratot helyeztek el a fúrótornyon.","shortLead":"A szervezet aktivistái hatalmas „Stop Fracking” feliratot helyeztek el a fúrótornyon.","id":"20241201_A-nyekpusztai-gazmezon-akciozott-a-Greenpeace","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4da9e476-c80e-4a2d-a2d7-d385346c365c.jpg","index":0,"item":"348a2654-9304-4314-9788-4f7306afab3f","keywords":null,"link":"/zhvg/20241201_A-nyekpusztai-gazmezon-akciozott-a-Greenpeace","timestamp":"2024. december. 01. 17:31","title":"A nyékpusztai gázmezőn akciózott a Greenpeace","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7263a5d1-e5eb-4e88-9f53-e54d5d6106b3","c_author":"Németh András","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241201_eszakkoreaiak-utan-jemeni-hutik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7263a5d1-e5eb-4e88-9f53-e54d5d6106b3.jpg","index":0,"item":"23bd062f-870a-4738-ab63-5a6b1997ec93","keywords":null,"link":"/360/20241201_eszakkoreaiak-utan-jemeni-hutik","timestamp":"2024. december. 01. 08:20","title":"Már huti lázadókat is importál az ukrajnai frontra Moszkva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b942c31-ecda-424f-8141-5d707881ffed","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök szerint tárgyalásokra lenne szükség, Ukrajna biztonsága és jóléte szempontjából pedig nélkülözhetetlen az ország NATO-tagsága.","shortLead":"Az ukrán elnök szerint tárgyalásokra lenne szükség, Ukrajna biztonsága és jóléte szempontjából pedig nélkülözhetetlen...","id":"20241202_zelenszkij-ukrajna-nato-haboru-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b942c31-ecda-424f-8141-5d707881ffed.jpg","index":0,"item":"e3299cc7-7189-4c38-ac30-b4252bf5bd74","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_zelenszkij-ukrajna-nato-haboru-targyalas","timestamp":"2024. december. 02. 11:27","title":"Zelenszkij: Ukrajnának nincs elég ereje visszafoglalni a megszállt területeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78220392-ee05-4d10-bebb-fdd29e6b00e7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A prímet azért még mindig a német prémium márkák viszik. ","shortLead":"A prímet azért még mindig a német prémium márkák viszik. ","id":"20241202_legnepszerubb-osszkerekhajtasu-autok-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78220392-ee05-4d10-bebb-fdd29e6b00e7.jpg","index":0,"item":"9e00b1f2-e37b-448c-9bb9-c8c9935f0316","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_legnepszerubb-osszkerekhajtasu-autok-magyar","timestamp":"2024. december. 02. 11:13","title":"Tesla és Suzuki is szerepel itthon a legnépszerűbb összkerékhajtású autók között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hosszú távon a földgázas vagy elektromos kamionoké lehet a jövő a Shell tanulmánya szerint.
Dízelüzemről hosszabb távon valamilyen alternatív, például cseppfolyós földgáz- vagy elektromos üzemre kell átállítani a közúti teherszállító járműveket, mert a növekvő teherforgalom mellett másként nem lesz teljesíthető a német kormány károsanyagkibocsátás-csökkentő előirányzata – idézi a német Die Welt a Shell olajtársaság tanulmányát.
A Shell tanulmánya szerint a németországi teherforgalom a 2014-es 4,1 milliárd tonnáról 2040-re 4,8 milliárd tonnára emelkedik. Ennek legnagyobb részét, 69 százalékát közúton, a többit vasúton és vízi úton szállítják. A tehergépjármű-állomány pedig a 2014-eshez képest 2040-re egyötödével, 3,5 millióra emelkedik.
Jelenleg egy kamion mintegy 35 liter dízel üzemanyagot fogyaszt 100 kilométerenként, ami lényeges csökkenés a 60-as évekre jellemző 50-60 literes fogyasztáshoz képest, de a 90-es évek elején bevezetett Euro-normák óta már nem történt számottevő javulás.
A tehergépjárművek 90,9 százaléka volt dízelüzemű 2015 elején, 7,3 százalékuk benzin-, 1,8 százalékuk pedig egyéb hajtású. Utóbbi csoporton belül 0,92 százalék volt a földgázüzemű járművek aránya, 0,70 százalék az autógázzal hajtott, 0,2 százalék az elektromos járművek aránya, a többi pedig hibrid jármű volt.
A német kormánynak az a célja, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása 70 százalékkal csökkenjen az 1990-eshez képest 2040-ig a közúti közlekedésben. A tehergépjármű-forgalom esetében azonban a Shell tanulmánya szerint a szén-dioxid-kibocsátást legfeljebb 20 százalékkal lehet csökkenteni. A tanulmány szerint a tehergépjárművek körében ezért terjedt el kevésbé az alternatív hajtáslánc, mint a személygépkocsiknál, mert nagy a járművek tömege és más a használatuk: egy nehéz tehergépjármű éves futásteljesítménye például átlagosan mintegy 130 ezer kilométer, az elektromos hajtás tehát a viszonylag kicsi hatótáv miatt szóba sem jöhet. Elektromos hajtással, praktikus okokból, csak a városi elosztó teherforgalmat lebonyolító kis furgonokat lehet majd ellátni.
A nehéz tehergépjárművek károsanyag-kibocsátását ezért cseppfolyósított földgáz (LNG) üzemanyagra való átállással lehet csökkenteni – állapítja meg a tanulmány. Ez azonban járművenként mintegy 30 ezer eurós többletköltséget jelent. Amennyiben azonban 2040-re 65 százalékra emelkedik az újonnan forgalomba helyezett kamionok között az LNG-hajtású járművek aránya, az hétmilliárd literrel kevesebb dízelüzemanyag felhasználását jelentené.