szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kamionokat gyártó svéd Scania és Norvégia legnagyobb árufuvarozó cége összefogott, hogy egy kicsit jobbá tegyék a jövőt.

Most, amikor az elektromos autók egyre nagyobb teret nyernek, és amikor a globális felmelegedés lassan nemcsak egy jelenséggé, hanem komoly problémává növi ki magát, a teherautókra gyakran szúrós tekintettel néznek azok, akik fontosnak tartják a környezetvédelmet. Nem véletlenül, a kamionok és más, közúti áruszállító járművek rengeteg üzemanyagot fogyasztanak el, és igen sok üvegházhatású gázt engednek a levegőbe. Olcsóbb megoldás viszont egyelőre nem nagyon van az áruszállításra, így valamit jó lenne kitalálni rá, hogy ezek a gépek se szennyezzék rommá a környezetet.

A Nikola Motor Company nemrég már bejelentette, hogy még az idén bemutatják a világ legkülönlegesebb kamionját, ami tisztán elektromos meghajtással közlekedik majd. Annak ellenére, hogy kifejezetten üdvözlendő egy ilyen projekt, nem árt, ha mások is igyekeznek valamilyen módon megreformálni a teherautókat. Éppen ezért fogott össze nemrég a svéd Scania és a 600 járművel rendelkező norvég Asko.

Az Electric Cars Report beszámolója szerint a közös projektben nemrég kezdték meg a hidrogénmeghajtással üzemelő kamionok tesztelését, amik a fejlesztők szerint 500 km-t képesek egyetlen "tankkal" megtenni.

Scania

Az Asko célkitűzése, hogy klímasemleges üzletet építsen ki, az autói pedig csak és kizárólag megújuló üzemanyaggal, illetve hosszú távon elektromos árammal fussanak. A pilot projektben az autók mellett egy üzemet is létrehoztak, ahol képesek előállítani a meghajtáshoz szükséges hidrogént. A kutatás költségét részben a norvég kormány is állja.

A Scania ehhez háromtengelyes teherautókat gyárt le, amiket a hagyományos hajtáslánc helyett az üzemanyagcellákból és hidrogéngázból előállított elektromos áram hajt meg. A bruttó 27 tonna súllyal rendelkező gépből egyelőre hármat készített el a Scania, de a jövőben még egyet biztosan készítenek majd.

A teherautókat is gyártó cégnek persze nem ez az egyetlen projektje, részt vesznek például abban a svéd projektben is, amelyben a kamionokat áramszedőssé alakítanák át a jövőben, és külön sávot kaphatnának az autópályán. Ott a cél éppen az, hogy az akkumulátorokat kiváltva sokkal hosszabb távok megtételére legyenek képesek a gépek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!