szerző:
Tetszett a cikk?

Kívül egyedi sportos vonalvezetést, belül luxusminőségű anyagokat ígér a bajorok négyajtós kupéja, négykerékhajtása miatt pedig sínautóként viselkedik a kanyarokban.

A BMW 3-as sorozatának legfrissebb generációja egyértelműen az életciklusa vége felé közeledik, ettől függetlenül az F30-as sorozat érdemeihez még így 2017 közepe felé közelítvén sem férhet kétség. A 2011 végén debütált alsó-középkategóriás szedán vezetési élmény tekintetében mind a mai napig nagyon ott van a szeren, de aki a külcsínt is sportosra szeretné venni, annak érdemes inkább a rá épülő kupé, vagyis a 4-es sorozat felé kacsintgatnia. A legjobb az egészben, hogy arra az esetre is van megoldás, ha a 3-as praktikumát a 4-es kupés vonalvezetésével szeretnénk társítani, a neve pedig 4-es Gran Coupé.

László Ferenc

Bár az avatatlan szemlélő első blikkre összekeverheti a 3-as BMW-t egy 4-es Gran Coupéval, második pillantásra jól látszanak a különbségek. A Gran Coupé egyértelműen alacsonyabb vonalvezetésű és sokkal sportosabb benyomást kelt az emberben, mint a kiindulási alapnak tekinthető 3-as, ami a 4-es "nagy kupé" mellett már-már unalmas formájúnak tűnhet. Ahhoz pedig kétség sem férhet, hogy jelen tesztalanyunk fényévekkel jobban néz ki, mint a felfújt hátsó fertályú 3-as Gran Turismo, melyet egyébként mind a mai napig kicsit nehéz hova tenni a müncheni székhelyű gyártó termékkínálatában.

László Ferenc

Az ötödik elem

A kupésítás tehát egyértelműen jót tett a külsőnek, cserébe viszont a praktikum oltárán áldozni kell egy keveset. A fejtér egyértelműen szűkebb, elsősorban a hátsó sorban, de 185 centis magasságig még korrektnek mondható a helykínálat. Bár a 4-es Gran Coupé ötszemélyes autó, mi inkább csak négy személynek ajánlanánk, hiszen a vaskos és magas kardánalagút miatt a hátul középen ülőknek nem lehet leányálom például egy több száz kilométeres utazás. De amikor megérkezünk és kitárjuk az ajtókat, akkor a viszonylagos kényelmetlenségekért kárpótol bennünket a keret nélküli ajtók látványa.

László Ferenc

De azért az sem igaz, hogy a Gran Coupé a praktikum szempontjából egyértelműen rosszabb az alap szedánnál. Hiszen van benne például egy hatalmas ötödik ajtó, mely akkorára nyitja a száját, mint egy víziló. Pakolhatóságból tehát abszolút kijár a jeles érdemjegy, ráadásul a 480 literes térfogatú csomagtartó esetében még a kalaptartó húzogatásával sem kell foglalkoznunk, az ugyanis fix. Tolatáskor sajnos elég nehezen lehet hátrafelé kilátni, még szerencse, hogy a tolatókamera ilyenkor sokat segít a dolgon.

László Ferenc

Analóg luxus

Egyhetes tesztünk során sok minden kiderült a bajor nagykupéról, csak éppen az nem, hogy vajon milyen lehet a fapados változata. Hozzánk ugyanis egy 1,4 millió forintnyi extrával ellátott, Luxury Line felszereltségű és Individual kivitelű csúcsváltozat jutott. Bár a formanyelven azért érezni, hogy nem éppen a legfrissebb divatot követi, az anyagválasztásról és az általános minőségről csak szuperlatívuszokban beszélhetünk. Nemcsak a kormányt és az elektromos állítású – bár masszírozás nélküli – üléseket, hanem a komplett műszerfalat bőrrel vonták be, melyet simogatni és illatolni egyaránt kellemes élmény.

László Ferenc

A kormány mögötti felületet még a jó öreg mutatós analóg műszerek uralják, ami a mai high-tech világban már-már üdítően hat. A műszerfal közepén fixen elhelyezett kijelző ugyan még nem érintésérzékeny kivitelű, viszont már a BMW legfrissebb szoftverét futtatja, ráadásul az elmúlt időkben szinte tökélyre fejlesztett iDrive-val remekül kezelhető a rajta megjelenő ízléses kezelőfelület. Az iDrive-tól balra található billenőgombbal válthatunk az Eco Pro, Comfort, Sport és Sport+ üzemmódok között. A menetstabilizátor teljesen kikapcsolható és – tessék megkapaszkodni – a nagyobb élvezetek érdekében bármikor meghúzhatjuk a ma már szinte őskorinak ható hagyományos kézifékkart.

László Ferenc

A LED-es adaptív fényszóró 530 ezer forintos extrakiadást jelent, de megéri a pénzét, hiszen igen jó látási körülményeket biztosít éjszaka és akár zord időjárási körülmények mellett is. Hasznos lehet továbbá a ráfutásos balesetekre és gyalogosokra figyelmeztető rendszer, valamint a sávelhagyást detektáló technika. Nem annyira hasznos, mint inkább hallószervet masszírozó extra a Harman/kardon hifi, mely még a legnagyobb hangerő mellett is torzítás nélkül, nagyon szépen szól.

László Ferenc

Négykerekes dinamizmus

A tesztelt 430i egy xDrive példány volt, vagyis nemcsak a hátsó, hanem az első kerekeknek is kijut a hajtásból. Emiatt az élményfaktor egyértelműen szerényebb, mint egy szimplán hatsókerekes BMW-ben, azonban a minden körülmények mellett kiváló gyorsulás és a remek trakció sokat nyom a latban. Az ideálisan 50:50 tömegeloszlású 4-es orrában ezúttal egy 2 literes turbós benzines erőforrás lapul, mely az előd 428i-től eltérően már nem 245, hanem 252 lóerős teljesítményű, a nyomaték viszont változatlanul 350 Nm. Mindez bőven elegendő a dinamikus haladáshoz: a 0-100-as sprint alig 5,9 másodpercig tart, a végsebesség pedig 250 km/h.

László Ferenc

Comfort módban szinte alig hallani az erőforrás hangját, Sportra váltva viszont szerencsére már átszűrődik némi motorhang az utastérbe, mely bár nem tudja letagadni négyhengeres mivoltát, mindenképpen a szerethetőbb fajtából való. A nyolcsebességes automatikus-, de akár manuálisan is remekül használható váltó szinte észrevétlenül, gyorsan és okosan teszi a dolgát – autópályán 130-as tempónál percenként alig 1800-at forog a főtengely.

László Ferenc

A fogyasztással nem vagyunk kibékülve

A 6,2 literes gyári érték helyett mi 11 litert mértünk, pedig nem sportkocsiként közlekedtünk ezzel a bajorral. Ebben persze fontos szerepe van a mintegy 700 ezer forintos extrát jelentő összkerékhajtásnak, mely körülbelül 1 literrel növelheti meg a fogyasztást, ezenkívül pedig a közel 1,7 tonnás tömeg sem nevezhető kevésnek. Az üzemanyagtartály 60 literes, tehát jó eséllyel 500-600 kilométerenként meg kell állnunk tankolni.

László Ferenc

Akinek nagyon fontos a szerény fogyasztás, annak érdemes inkább valamelyik dízelmotort választania, melyek jelenleg 150 és 313 lóerős kivitelekben érhetők el ehhez a modellhez. Benzin fronton a 184 lóerő jelenti a belépőszintet, a 326 lóerős 440i pedig a plafont. A tesztautón sajnos még téligumik voltak, melyek a 18 colos kivitelük miatt a rugózási komfortnak mindenképpen jót tettek, de egy ilyen sportos autón egyértelműen jobban mutat a 19-es nyári alufelni szett.

László Ferenc

Konklúzió

+ :elegáns és sportos vonalvezetés, általánosan kiváló minőség, korrekt erőforrás és váltó, remek négykerékhajtás, jól pakolható csomagtartó.

: nem túl nagy fejtér, hátrafelé rossz kilátás, méretes kardánalagút, vártnál nagyobb tömeg, nagy fogyasztás, magas alapár, drága extrák.

A BMW 430i Gran Coupé a lehető legjobb dolog, ami egy 3-as BMW-vel történhet. A vonalvezetés szépségeit mindenki meg tudja ítélni saját magának, praktikusság szempontjából nem sokat veszítünk a kupésítás miatt, sőt a hatalmas ötödik ajtó miatt bizonyos tekintetben tulajdonképpen még nyerünk is. Ennek sajnos alaposan megkérik az árát, ugyanis míg egy 330i xDrive alapára 12,8 millió forint, addig egy 430i xDrive Gran Coupé nem úszható meg 14,5 millió forint alatt. És ha ehhez még hozzávesszük a tesztautó rengeteg extráját, könnyen elérhető a 22 millió forintos végösszeg, melyből nem kevesebb mint 650 ezer forintot tesz ki a különleges Tanzanite metálfényezés.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!