Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Szlovákia megtorlással fenyegette meg Kijevet arra az esetre, ha újévtől leállítják az orosz gáz tranzitját Szlovákia felé.","shortLead":"Szlovákia megtorlással fenyegette meg Kijevet arra az esetre, ha újévtől leállítják az orosz gáz tranzitját Szlovákia...","id":"20241228_ukran-szlovak-orosz-aram-vita-Zelenszkij-Fico-Putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9.jpg","index":0,"item":"6794cb72-1b84-4c68-a73b-de239b8e5379","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241228_ukran-szlovak-orosz-aram-vita-Zelenszkij-Fico-Putyin","timestamp":"2024. december. 28. 16:04","title":"Zelenszkij: Úgy fest, Putyin arra utasította Ficót, hogy nyisson egy második energiafrontot Ukrajna ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"118938b5-d887-45b7-b8f1-8cb38674102b","c_author":"HVG","category":"360","description":"Izrael minden fronton meggyengítette ellenségeit, de a Hamász terrortámadására válaszul indított gázai háborúja sok bírálatot vált ki a világban.","shortLead":"Izrael minden fronton meggyengítette ellenségeit, de a Hamász terrortámadására válaszul indított gázai háborúja sok...","id":"20241229_Izrael-gaza-libanon-hamasz-hezbollah-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/118938b5-d887-45b7-b8f1-8cb38674102b.jpg","index":0,"item":"d875f42c-93f1-4edb-b20a-4d65f3b3b3af","keywords":null,"link":"/360/20241229_Izrael-gaza-libanon-hamasz-hezbollah-haboru","timestamp":"2024. december. 29. 11:15","title":"Részleges tűzszünettel, de a béke reménye nélkül lép át 2025-be a közel-keleti háború","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a09a1e12-959a-4b3f-8913-6e188b3ad3d2","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Hogy Major Erik generációja egyik legjobb színésze, az is jelzi, hogy háromszor is jelölték a legígéretesebb pályakezdő díjára, és idén meg is nyerte a Színházi Kritikusok Céhe elismerését. A Radnóti Színház színészével bűnöző édesapja örökségéről, szeretetlenségről és arról is beszélgettünk, miért érezte úgy, visszaadhatja élete egyik legfontosabb főszerepét.","shortLead":"Hogy Major Erik generációja egyik legjobb színésze, az is jelzi, hogy háromszor is jelölték a legígéretesebb pályakezdő...","id":"20241227_major-erik-interju-radnoti-szinhaz-szombathelyi-weores-sandor-szinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a09a1e12-959a-4b3f-8913-6e188b3ad3d2.jpg","index":0,"item":"ab5c036e-3cae-478d-a5fb-c49e559c6c70","keywords":null,"link":"/kultura/20241227_major-erik-interju-radnoti-szinhaz-szombathelyi-weores-sandor-szinhaz","timestamp":"2024. december. 27. 20:00","title":"„Nem hívtak el a castingra, úgyhogy azt mondtam, nem lesz műtét”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef4f2604-f702-4772-b67e-96f30598517f","c_author":"HVG","category":"360","description":"<strong>Felsorolni is nehéz, </strong>mi mindennel gazdagodott Orbán Viktor barátja és veje.","shortLead":"<strong>Felsorolni is nehéz, </strong>mi mindennel gazdagodott Orbán Viktor barátja és veje.","id":"20241228_meszaros-tiborcz-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyongyarapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef4f2604-f702-4772-b67e-96f30598517f.jpg","index":0,"item":"71642a1e-adfc-4e83-8f24-2c8a9c020403","keywords":null,"link":"/360/20241228_meszaros-tiborcz-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyongyarapodas","timestamp":"2024. december. 28. 14:30","title":"2024 is a NER-milliárdosok éve volt: Mészáros Lőrinc és Tiborcz István különösen nagyot szakított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22c06025-90af-4d38-a58b-ad651de37020","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek gyakorlati tapasztalatot szerezhettek a tanításban. Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium elődje sok mindenben megelőzte a korát, újszerű pedagógiai módszereiket azonban a kezdetben sokan kétkedve fogadták. Mohay Péter, az iskola matematikatanára szerkesztésében a közelmúltban jelent meg <em>A Trefort szellemisége</em> c. könyv, melyből az is kiderül, miért nem hatékony a frontális oktatás és miért volt szokatlan a kézfogás tanár és diák között a 19. században. ","shortLead":"Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek...","id":"20241228_trefort-gyakorlo-gimnazium-oktatas-tortelenek-mohay-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22c06025-90af-4d38-a58b-ad651de37020.jpg","index":0,"item":"05e5f238-97ab-4d16-8aa8-7714c2480246","keywords":null,"link":"/360/20241228_trefort-gyakorlo-gimnazium-oktatas-tortelenek-mohay-peter","timestamp":"2024. december. 28. 11:00","title":"Ne legyen a cél, hogy szeressék a diákok - mitől népszerű egy tanár most, és mitől volt 150 évvel ezelőtt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd3897d4-c6ea-438e-b0ae-f236c83b273c","c_author":"Weyer Béla","category":"360","description":"Széthúzó koalíciós pártok, bizalmi válság, rendkívüli választás kiírása – készült már bizakodóbban is az új évre a német belpolitika.","shortLead":"Széthúzó koalíciós pártok, bizalmi válság, rendkívüli választás kiírása – készült már bizakodóbban is az új évre...","id":"20241229_hvg-nemetorszag-gazdasag-valasztasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd3897d4-c6ea-438e-b0ae-f236c83b273c.jpg","index":0,"item":"0a8770bc-45c9-42e3-ae05-80b45111a19f","keywords":null,"link":"/360/20241229_hvg-nemetorszag-gazdasag-valasztasok","timestamp":"2024. december. 29. 08:15","title":"A német gazdaság és politika káoszban, az sem biztos, hogy az előrehozott választás segít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f0bfafb-1b75-4555-a9af-9601dd04f20a","c_author":"Balizs Benedek","category":"kultura","description":"98 éves volt az amerikai üzletember.","shortLead":"98 éves volt az amerikai üzletember.","id":"20241229_Meghalt-Charles-Dolan-az-HBO-alapitoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f0bfafb-1b75-4555-a9af-9601dd04f20a.jpg","index":0,"item":"95b19891-a5d9-48a5-a40b-2fd57381f33c","keywords":null,"link":"/kultura/20241229_Meghalt-Charles-Dolan-az-HBO-alapitoja","timestamp":"2024. december. 29. 10:10","title":"Meghalt Charles Dolan, az HBO alapítója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6c613bf-9681-45b1-a42c-d32c23aee74b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ez egy tipikus légköri jelenség Magyarországon, amelyet szokás gyárkémény-effektusnak is hívni.","shortLead":"Ez egy tipikus légköri jelenség Magyarországon, amelyet szokás gyárkémény-effektusnak is hívni.","id":"20241229_Ipari-havazas-volt-Kazincbarcikan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6c613bf-9681-45b1-a42c-d32c23aee74b.jpg","index":0,"item":"f7d5225f-ffa5-48c1-8be8-47d3d506bc9e","keywords":null,"link":"/itthon/20241229_Ipari-havazas-volt-Kazincbarcikan","timestamp":"2024. december. 29. 13:45","title":"Ipari hó esett Kazincbarcikán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy olyan hagyományos brit márkánál, mint a Land Rover és Range Rover, fontos a jó vérfrissítés, hogy életképes, friss génállomány kerüljön a házba. Az új stílust képviselő elegáns Range Rover Velar lehet a márka új királynője.
Az angol márkákat utolérő visszagyarmatosítás nyomán – mostanra indiai kézben van például a Land Rover Jaguar márka is –, a keleti tőke jótékony hatására végre olyan autókat gyárthatnak, amelyek valóban méltóak az amúgy patinás nevekhez. A Jaguar márka például az F-Pace szabadidő-autójával nyitott új szegmens felé, most pedig a konszern másik tagja, a Range Rover mutatott be egy korántsem terepjárós, igazán letisztult vonalú újdonságot a Velart.
Képgaléria.
D.P.
A tagadhatatlanul szerencsés külső ellenére azért lehet, hogy sokáig kell majd magyaráznia a Range Rovernek, hogy tulajdonképpen micsoda is ez a Velar. A Range Rover-paletta egy felszereltségi szintje? Vagy valami limitált kiadású modell? Mert a hagyományos kínálatba a rutintalan szemlélő elég nehezen illeszti be.
A rövid válasz az, hogy a középméretű Velar feladata az, hogy a kicsi Range Rover Evoque és a nagy Range Rover Sport közé állva bővítse a brit márka tornasorát. A 4,8 méteres autó még így is fejtörést okoz, mert házon belül ezzel sikerül is elhelyezni, de konkurenciával szemben nem. Nehéz pontosan belőni, hogy az Audi Q5-tel vagy Q7-tel konkurál tulajdonképpen, de ugyan így hozhatnánk példának a BMW X5/X4/X3 hármast is.
D.P.
A Velar nagyon más kategória, mint az egyébként nem feltétlenül kicsinek tűnő Evoque, amelynél csak beülve érezni, hogy egy kompakt méretű autó. A Velarban tényleg rendes hely jut mindenkinek és mindennek: a csomagtér 673 literes (1731L), a hátsó ülőhelyek is kényelmesek még a langaléta arisztokrata ifjaknak is.
Csak kesztyűs kézzel
A Velar stílusa kívül és kabintérben is megnyerő. Egyáltalán nem szokványosak például a „falazott” kilincsek, amelyek érintésre előbújnak az ajtók nyitásához. Az autóba beülve végképp bebizonyosodik, hogy nem a puritán, német szabadidő-autó vonallal van dolgunk. A kocsiban minden kezelőszerv digitális, egyáltalán nincsenek gombok, hagyományos analóg műszerek, nagyon high-tech minden, de sikerült mindezt finoman szellemes, a britekre jellemző körítésben tálalni, amitől sajátos karaktert kap egy autó.
A vágott, rombuszmintás műszerfalkárpit, az üléshuzat Union Jack zászlós perforációja, vagy a telefonkezelő képernyőjénél megjelenő londoni piros telefonfülkék – nagyon kellenek, hogy a mai, egyenkészletből épülő autók eltérjenek egymástól. Kell a show, kell az életérzés, amellyel azonosulni lehet, ami megnyitja a pénztárcákat. Ráadásul úgy tűnik, nem csak a szellemeskedésre ment el a muníció, hanem az okos megoldásokra is.
D.P.
Az ülésfűtés/hűtés és a klíma például egyetlen tekerőgombon vannak. Hogy melyik funkciót használjuk, az csak egy gombnyomás, hogy azon belül hűtünk vagy fűtünk, az pedig egy a gomb tekerésének irányával szabályozható. Simply Clever, nem igaz? Még akkor is, ha ez a szöveg már a Skodáé. A sok-sok érintőképernyőt kikapcsolva viszont meg is mutatja jellegzetes hátrányát a zongoralakkos fekete felület. Az ujjlenyomatokat.
Angol telivérek
Bevezetéskor az angolok háromféle benzin- és háromféle dízelmotoros kiadásban bocsátották útjára a Velart, amiből mi a V6-os 3.0 literes dízelt, és V6-os kompresszoros – ez is ritkaság – benzinest próbáltuk ki. (Azt gyorsan ide kell szúrnunk, mivel a hibridség az igazán menő választás mostanság elegánsék körében, hogy a Velarból is lesz ilyen hajtású, de csak 2019 elejétől.)
Kezdjük a V6-os duplaturbós topdízellel, mert vélhetően ez fogja kitenni az eladások zömét a bevezetéskor. A teljesítményadatoknál látható 300 lóerőről és 700 Nm-ről azonnal kiderül, bőségesen elég a fölényes autózáshoz. A nagyon kulturált dízelmotorral tényleg optimális a konfiguráció, az összes modellben elérhető nyolcfokozatú duplakuplungos váltóval egyetemben. A német ZF cég prémium automatája mára nagyjából annyira letisztult működésű, hogy gyakorlatilag kifogásmentes nyomatékelosztást biztosít minden helyzetben.
D.P.
A másik modell a kompresszorfeltöltésű V6-os, a 380 lóerejével és 450 Nm-es nyomatékával maga a hedonizmus. Mivel mostanság inkább a turbó hódít mifelénk, kicsit kóstolgattuk is, mi a különbség az elvileg direkthajtással üzemelő kompresszoros és a kipufogógázok által meghajtott turbófeltöltésű motorok karaktere között.
Egy ilyen kompresszoros autó 1500-as fordulatnál lepadlózva szépen lineárisan kezd erőből húzni, de elmarad az a turbósokk, az a lökésszerű erőtöbblet, amikor szinte megfeszül a hajtás turbónyomás megérkezésével. (Amit szintén nagyon lehet kedvelni.) A 3.0 literes hathengeres benzinmotor nyilván akkora lökettérfogatú, pláne így kompresszorral, hogy minden fordulatnál dízelesen nyomatékos legyen, amit bizonyít is a katalógus szerinti 5,7 másodperces 100-ra gyorsítási értéke. Ami még úgy is elismerésre méltó, hogy a jó sok könnyű alumíniumnak köszönhetően az 1884 kilós Range Rover Velar a kategóriában kifejezetten könnyű autó.
Terepfokozat
Mivel Range Roverről van szó, és a márka még mindig hiú arra, hogy az autói a legjobb terepképességekkel rendelkezzenek, a tervezők nem spóroltak az off-road technikán sem. Nyilván utcai gumikkal – ahogyan ezeket a járműveket a túlnyomó többség használni fogja városban – ezek a képességek eléggé idézőjelessé válnak, mivel egy átlagtulaj a tudás nagyjából 25 százalékát, ha ki tudja használni.
D.P.
De tény, hogy a képességek megvannak: a terepfokozat 4 centit emel az autókon és a Terrain Response okos off-road vezérlés nagyon tudja, hova, mikor és mennyit adjon a nyomatékból. Ugyanakkor bármennyire is csalogató az akár 22 colos kerekek opciója, a reális használatot nézve sokkal ideálisabbnak tűnik kicsit visszafogottabb 19-es (20-as) abroncsokkal szereltetni.
Konklúzió
Ami az árakat illeti, az általunk próbált modellek közül a csúcs dízelért közel 37 milliót kell adni, aminél a kompresszoros benzines több mint öt millióval olcsóbb, igaz még így is 31 millió forint az ára. Ami a Velart illeti, a kocsi a stílusával, a képességeivel eladná önmagát, a nagyobb feladat a márkára marad, hogy legyőzze a régi beidegződéseket, melyek sokszor, jól érthető okokból biztonsági megoldást eredményeznek. Hiába ájulnak el a népek a Velartól, ha aztán vesznek egy BMW X5-öt.
Mi lesz az orosz gázszállítással? Hogy került Elon Musk a Die Weltbe? Hogyan értékelik Putyin félig-meddig bocsánatkérését? Válogatásunk a világlapok írásaiból.