Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"03dac93c-1ca8-489b-849b-af7f5d916fee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már tesztelik az első olyan oltóanyagot, amit nem szükséges alacsony hőmérsékleten tárolni. A gyártója állítja: több mint 60 különböző vakcinát tud a jövőben átalakítani szobahőmérséklet-tűrővé.","shortLead":"Már tesztelik az első olyan oltóanyagot, amit nem szükséges alacsony hőmérsékleten tárolni. A gyártója állítja: több...","id":"20250517_hutesigeny-nelkuli-oltas-vakcina-stablepharma-spvx02","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03dac93c-1ca8-489b-849b-af7f5d916fee.jpg","index":0,"item":"32bc6bbe-959e-42e8-8ae2-4a5dd358b0a5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250517_hutesigeny-nelkuli-oltas-vakcina-stablepharma-spvx02","timestamp":"2025. május. 17. 12:03","title":"+40 fokos változás néz ki a vakcináknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75e5fc31-902e-41c4-a57d-620811dfeca3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Milanovich Domi attól tart, hogy a szerepvállalása miatt az általa vezetett lap is támadhatóvá válik. ","shortLead":"Milanovich Domi attól tart, hogy a szerepvállalása miatt az általa vezetett lap is támadhatóvá válik. ","id":"20250517_atlathatosagi-torveny-pride-wmn-milanovich-domi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75e5fc31-902e-41c4-a57d-620811dfeca3.jpg","index":0,"item":"4477329e-b3e3-4b3d-bf72-f2acb42c589b","keywords":null,"link":"/elet/20250517_atlathatosagi-torveny-pride-wmn-milanovich-domi","timestamp":"2025. május. 17. 11:03","title":"Az „átláthatósági törvény” miatt távozik a Pride-ot szervező alapítványból a WMN főszerkesztője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú prosztatamegnagyobbodás áll. Cikkünkben azt mutatjuk be, milyen hatással van egy idősödő, de még ereje teljében lévő férfi mindennapjaira ez a kellemetlen, de megfelelő odafigyeléssel könnyen karban tartható probléma.","shortLead":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú...","id":"20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53.jpg","index":0,"item":"276a83e0-fe65-4180-a257-77252347e64a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","timestamp":"2025. május. 17. 19:30","title":"Időskori prosztataprobléma: muszáj ezzel együtt élni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"12277ac7-57cd-4c9a-9489-3b04d794770a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A 4000 méter magas Eigeren történt a szerencsétlenség.","shortLead":"A 4000 méter magas Eigeren történt a szerencsétlenség.","id":"20250517_Lavina-temetett-maga-ala-embereket-a-svajci-Alpokban-folyik-a-mentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12277ac7-57cd-4c9a-9489-3b04d794770a.jpg","index":0,"item":"4527079a-a562-40c0-8c56-49c0bbe034a9","keywords":null,"link":"/elet/20250517_Lavina-temetett-maga-ala-embereket-a-svajci-Alpokban-folyik-a-mentes","timestamp":"2025. május. 17. 20:00","title":"Lavina temetett maga alá embereket a svájci Alpokban, nagyszabású mentőakciót indítottak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff6fa273-1b0b-4c5b-b418-ceb65ca69ac7","c_author":"HVG","category":"360","description":"Szingapúri kutatók bemutatták, hogyan használhatók fel megfelelő alapanyagok és a 3D-s ételnyomtatás technológiája arra, hogy mind ízben, mind állagban leutánozzák a tenger gyümölcseinek egyik fontos képviselőjét, a tintahalkarikát.","shortLead":"Szingapúri kutatók bemutatták, hogyan használhatók fel megfelelő alapanyagok és a 3D-s ételnyomtatás technológiája...","id":"20250518_hvg-3d-etelnyomtatas-tintahalkarika-laborbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff6fa273-1b0b-4c5b-b418-ceb65ca69ac7.jpg","index":0,"item":"6ff000b2-5bdd-4ef5-bae0-dd0632e5934e","keywords":null,"link":"/360/20250518_hvg-3d-etelnyomtatas-tintahalkarika-laborbol","timestamp":"2025. május. 18. 15:45","title":"Sikerült a tintahalkarika-nyomtatás, ízre és állagra is tökéletesnek mondják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dc1d1d5-e0f6-48da-982e-f0a36cf4209e","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Vennél tőle használt autót? – a sűrűn felbukkanó mém célkeresztjében George Simion, az elnökválasztás első körének győztese áll. A vasárnapi második fordulóban is neki áll a zászló.","shortLead":"Vennél tőle használt autót? – a sűrűn felbukkanó mém célkeresztjében George Simion, az elnökválasztás első körének...","id":"20250518_hvg-kontur-george-simion","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dc1d1d5-e0f6-48da-982e-f0a36cf4209e.jpg","index":0,"item":"82bb707a-9111-42a4-9769-97c3206293cc","keywords":null,"link":"/360/20250518_hvg-kontur-george-simion","timestamp":"2025. május. 18. 08:30","title":"Az erőszakos és törleszkedő, akiben a fociultrák sem bíztak: ki az a George Simion, akit Orbán a magyargyűlölet mellett is támogat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fdd3581-2c65-47f9-b4b7-b17311d9cc2d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Természetesen nem jelszavak feltörésére szánja az Nvidia az RTX 5090 videokártyát. A legújabb mérésekből azonban kiderül, hogy az áramkör nem csupán a játékok és a mesterséges intelligencia esetén jeleskedik. Ezek a vizsgálatok egyébként arra is rámutatnak, miért érdemes kombinált (kis- és nagybetűk, számok) jelszavakat használni.","shortLead":"Természetesen nem jelszavak feltörésére szánja az Nvidia az RTX 5090 videokártyát. A legújabb mérésekből azonban...","id":"20250517_jelszofeltores-nvidia-rtx5090-videokartya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fdd3581-2c65-47f9-b4b7-b17311d9cc2d.jpg","index":0,"item":"0d27e6c7-4f67-4262-80c3-90f546fb345c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250517_jelszofeltores-nvidia-rtx5090-videokartya","timestamp":"2025. május. 17. 10:03","title":"8 számjegyű jelszó feltörése? Ennek meg sem kottyan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02faf2ee-4e88-4687-9cae-11e7b98d77a6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tavaly 2,5 milliárd forintnyi, külföldi számlára érkezett jövedelmet nem vallottak be a magyar adózók a NAV szerint.","shortLead":"Tavaly 2,5 milliárd forintnyi, külföldi számlára érkezett jövedelmet nem vallottak be a magyar adózók a NAV szerint.","id":"20250517_nav-revolut-adobevallas-szja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02faf2ee-4e88-4687-9cae-11e7b98d77a6.jpg","index":0,"item":"5f4fb360-1ab9-438a-a859-d94bad748ac0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250517_nav-revolut-adobevallas-szja","timestamp":"2025. május. 17. 18:25","title":"Az adóbevallás előtt figyelmeztet a NAV: rálátnak a Revolut-számlákra is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy olyan hagyományos brit márkánál, mint a Land Rover és Range Rover, fontos a jó vérfrissítés, hogy életképes, friss génállomány kerüljön a házba. Az új stílust képviselő elegáns Range Rover Velar lehet a márka új királynője.
Az angol márkákat utolérő visszagyarmatosítás nyomán – mostanra indiai kézben van például a Land Rover Jaguar márka is –, a keleti tőke jótékony hatására végre olyan autókat gyárthatnak, amelyek valóban méltóak az amúgy patinás nevekhez. A Jaguar márka például az F-Pace szabadidő-autójával nyitott új szegmens felé, most pedig a konszern másik tagja, a Range Rover mutatott be egy korántsem terepjárós, igazán letisztult vonalú újdonságot a Velart.
Képgaléria.
D.P.
A tagadhatatlanul szerencsés külső ellenére azért lehet, hogy sokáig kell majd magyaráznia a Range Rovernek, hogy tulajdonképpen micsoda is ez a Velar. A Range Rover-paletta egy felszereltségi szintje? Vagy valami limitált kiadású modell? Mert a hagyományos kínálatba a rutintalan szemlélő elég nehezen illeszti be.
A rövid válasz az, hogy a középméretű Velar feladata az, hogy a kicsi Range Rover Evoque és a nagy Range Rover Sport közé állva bővítse a brit márka tornasorát. A 4,8 méteres autó még így is fejtörést okoz, mert házon belül ezzel sikerül is elhelyezni, de konkurenciával szemben nem. Nehéz pontosan belőni, hogy az Audi Q5-tel vagy Q7-tel konkurál tulajdonképpen, de ugyan így hozhatnánk példának a BMW X5/X4/X3 hármast is.
D.P.
A Velar nagyon más kategória, mint az egyébként nem feltétlenül kicsinek tűnő Evoque, amelynél csak beülve érezni, hogy egy kompakt méretű autó. A Velarban tényleg rendes hely jut mindenkinek és mindennek: a csomagtér 673 literes (1731L), a hátsó ülőhelyek is kényelmesek még a langaléta arisztokrata ifjaknak is.
Csak kesztyűs kézzel
A Velar stílusa kívül és kabintérben is megnyerő. Egyáltalán nem szokványosak például a „falazott” kilincsek, amelyek érintésre előbújnak az ajtók nyitásához. Az autóba beülve végképp bebizonyosodik, hogy nem a puritán, német szabadidő-autó vonallal van dolgunk. A kocsiban minden kezelőszerv digitális, egyáltalán nincsenek gombok, hagyományos analóg műszerek, nagyon high-tech minden, de sikerült mindezt finoman szellemes, a britekre jellemző körítésben tálalni, amitől sajátos karaktert kap egy autó.
A vágott, rombuszmintás műszerfalkárpit, az üléshuzat Union Jack zászlós perforációja, vagy a telefonkezelő képernyőjénél megjelenő londoni piros telefonfülkék – nagyon kellenek, hogy a mai, egyenkészletből épülő autók eltérjenek egymástól. Kell a show, kell az életérzés, amellyel azonosulni lehet, ami megnyitja a pénztárcákat. Ráadásul úgy tűnik, nem csak a szellemeskedésre ment el a muníció, hanem az okos megoldásokra is.
D.P.
Az ülésfűtés/hűtés és a klíma például egyetlen tekerőgombon vannak. Hogy melyik funkciót használjuk, az csak egy gombnyomás, hogy azon belül hűtünk vagy fűtünk, az pedig egy a gomb tekerésének irányával szabályozható. Simply Clever, nem igaz? Még akkor is, ha ez a szöveg már a Skodáé. A sok-sok érintőképernyőt kikapcsolva viszont meg is mutatja jellegzetes hátrányát a zongoralakkos fekete felület. Az ujjlenyomatokat.
Angol telivérek
Bevezetéskor az angolok háromféle benzin- és háromféle dízelmotoros kiadásban bocsátották útjára a Velart, amiből mi a V6-os 3.0 literes dízelt, és V6-os kompresszoros – ez is ritkaság – benzinest próbáltuk ki. (Azt gyorsan ide kell szúrnunk, mivel a hibridség az igazán menő választás mostanság elegánsék körében, hogy a Velarból is lesz ilyen hajtású, de csak 2019 elejétől.)
Kezdjük a V6-os duplaturbós topdízellel, mert vélhetően ez fogja kitenni az eladások zömét a bevezetéskor. A teljesítményadatoknál látható 300 lóerőről és 700 Nm-ről azonnal kiderül, bőségesen elég a fölényes autózáshoz. A nagyon kulturált dízelmotorral tényleg optimális a konfiguráció, az összes modellben elérhető nyolcfokozatú duplakuplungos váltóval egyetemben. A német ZF cég prémium automatája mára nagyjából annyira letisztult működésű, hogy gyakorlatilag kifogásmentes nyomatékelosztást biztosít minden helyzetben.
D.P.
A másik modell a kompresszorfeltöltésű V6-os, a 380 lóerejével és 450 Nm-es nyomatékával maga a hedonizmus. Mivel mostanság inkább a turbó hódít mifelénk, kicsit kóstolgattuk is, mi a különbség az elvileg direkthajtással üzemelő kompresszoros és a kipufogógázok által meghajtott turbófeltöltésű motorok karaktere között.
Egy ilyen kompresszoros autó 1500-as fordulatnál lepadlózva szépen lineárisan kezd erőből húzni, de elmarad az a turbósokk, az a lökésszerű erőtöbblet, amikor szinte megfeszül a hajtás turbónyomás megérkezésével. (Amit szintén nagyon lehet kedvelni.) A 3.0 literes hathengeres benzinmotor nyilván akkora lökettérfogatú, pláne így kompresszorral, hogy minden fordulatnál dízelesen nyomatékos legyen, amit bizonyít is a katalógus szerinti 5,7 másodperces 100-ra gyorsítási értéke. Ami még úgy is elismerésre méltó, hogy a jó sok könnyű alumíniumnak köszönhetően az 1884 kilós Range Rover Velar a kategóriában kifejezetten könnyű autó.
Terepfokozat
Mivel Range Roverről van szó, és a márka még mindig hiú arra, hogy az autói a legjobb terepképességekkel rendelkezzenek, a tervezők nem spóroltak az off-road technikán sem. Nyilván utcai gumikkal – ahogyan ezeket a járműveket a túlnyomó többség használni fogja városban – ezek a képességek eléggé idézőjelessé válnak, mivel egy átlagtulaj a tudás nagyjából 25 százalékát, ha ki tudja használni.
D.P.
De tény, hogy a képességek megvannak: a terepfokozat 4 centit emel az autókon és a Terrain Response okos off-road vezérlés nagyon tudja, hova, mikor és mennyit adjon a nyomatékból. Ugyanakkor bármennyire is csalogató az akár 22 colos kerekek opciója, a reális használatot nézve sokkal ideálisabbnak tűnik kicsit visszafogottabb 19-es (20-as) abroncsokkal szereltetni.
Konklúzió
Ami az árakat illeti, az általunk próbált modellek közül a csúcs dízelért közel 37 milliót kell adni, aminél a kompresszoros benzines több mint öt millióval olcsóbb, igaz még így is 31 millió forint az ára. Ami a Velart illeti, a kocsi a stílusával, a képességeivel eladná önmagát, a nagyobb feladat a márkára marad, hogy legyőzze a régi beidegződéseket, melyek sokszor, jól érthető okokból biztonsági megoldást eredményeznek. Hiába ájulnak el a népek a Velartól, ha aztán vesznek egy BMW X5-öt.