Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1a412e45-6909-43c0-995e-4145183af77e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Franciaország nyitott arra is, hogy kiterjessze a nukleáris arzenálja által nyújtott védelmet európai partnereire.","shortLead":"Franciaország nyitott arra is, hogy kiterjessze a nukleáris arzenálja által nyújtott védelmet európai partnereire.","id":"20250306_Franciaorszag-hirszerzesi-segitseget-ajanlott-fel-Ukrajnanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a412e45-6909-43c0-995e-4145183af77e.jpg","index":0,"item":"99cc7a98-62c7-437c-9c46-73486b55eb56","keywords":null,"link":"/vilag/20250306_Franciaorszag-hirszerzesi-segitseget-ajanlott-fel-Ukrajnanak","timestamp":"2025. március. 06. 11:58","title":"Franciaország hírszerzési segítséget ajánlott fel Ukrajnának, miután Washington azt felfüggesztette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fd22167-2bc1-41d0-a5dc-4bfb9025f51f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Moszkva szerint pozitív, hogy Trump béketárgyalásokat szeretne, de Ukrajnában érvényben van egy olyan törvény, amely megtiltja az elnöknek, hogy egyezkedjen az oroszokkal.","shortLead":"Moszkva szerint pozitív, hogy Trump béketárgyalásokat szeretne, de Ukrajnában érvényben van egy olyan törvény, amely...","id":"20250305_lukasenka-minszk-amerikai-ukran-orosz-targyalasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fd22167-2bc1-41d0-a5dc-4bfb9025f51f.jpg","index":0,"item":"09d2ea4a-107c-4ae8-b4bd-a7a3c2d58b6c","keywords":null,"link":"/vilag/20250305_lukasenka-minszk-amerikai-ukran-orosz-targyalasok","timestamp":"2025. március. 05. 12:48","title":"Lukasenka Minszkbe szeretné vinni az amerikai–ukrán–orosz tárgyalásokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1de8ad85-9165-42af-aff5-ec0f5773deb0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Gyakran vékony, repedezett rétegek borítják egyes bolygók felszínét, amelyek mintázatai nem véletlenszerűek: geometriájuk információt hordoz keletkezésük körülményeiről. Erről jelent meg egy friss nemzetközi tanulmány, amelyben a HUN-REN-BME Morfodinamika Kutatócsoport két kutatója is részt vett.","shortLead":"Gyakran vékony, repedezett rétegek borítják egyes bolygók felszínét, amelyek mintázatai nem véletlenszerűek...","id":"20250305_magyar-kutatok-bolygok-felszine-repedes-elemzes-bolygokutatas-geologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1de8ad85-9165-42af-aff5-ec0f5773deb0.jpg","index":0,"item":"f722c53d-8645-4a7c-ab5d-2a15ed0a5d23","keywords":null,"link":"/tudomany/20250305_magyar-kutatok-bolygok-felszine-repedes-elemzes-bolygokutatas-geologia","timestamp":"2025. március. 05. 11:03","title":"Magyar kutatók segítségével fejtették meg, hogyan keletkezhettek a bolygók felszínén a repedések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e414808a-1afb-43fe-99f2-1b2602ec1578","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A zenekar énekese és menedzsere segít kiválasztani a műsor fellépőit.","shortLead":"A zenekar énekese és menedzsere segít kiválasztani a műsor fellépőit.","id":"20250305_fifa-foci-vb-felidei-show-coldplay","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e414808a-1afb-43fe-99f2-1b2602ec1578.jpg","index":0,"item":"4124e37a-8203-4308-a170-916d23bb63bb","keywords":null,"link":"/elet/20250305_fifa-foci-vb-felidei-show-coldplay","timestamp":"2025. március. 05. 19:17","title":"FIFA: A Coldplay-jel szervezik a 2026-os vb-döntő félidei show-ját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0c802d5-5e3c-4906-bfe0-c73af5d41561","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ukrajnai gáztranzit újraindítása szembe menne a Kreml pénzügyi forrásainak elzárására tett ígéretekkel.","shortLead":"Az ukrajnai gáztranzit újraindítása szembe menne a Kreml pénzügyi forrásainak elzárására tett ígéretekkel.","id":"20250306_eu-szlovakia-ukrajna-orosz-gaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0c802d5-5e3c-4906-bfe0-c73af5d41561.jpg","index":0,"item":"a0a10f2f-295c-49d7-8e47-f3e0d9f5999d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250306_eu-szlovakia-ukrajna-orosz-gaz","timestamp":"2025. március. 06. 16:25","title":"Az EU orosz gázt ajánl a szlovák vétó ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3013fcd5-5605-42a0-a7d0-f4a89af163d4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem fulladt ki az áresés a kutakon. ","shortLead":"Nem fulladt ki az áresés a kutakon. ","id":"20250305_olcsobban-tankolhatunk-csutortoktol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3013fcd5-5605-42a0-a7d0-f4a89af163d4.jpg","index":0,"item":"daf296f2-ed2b-4b00-9529-4892c7c96332","keywords":null,"link":"/cegauto/20250305_olcsobban-tankolhatunk-csutortoktol","timestamp":"2025. március. 05. 11:28","title":"Olcsóbban tankolhatunk csütörtöktől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55795357-6e9e-4918-9c9f-8ad9ab1b91ac","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A Vatikán tájékoztatása szerint fokozatosan gyógyul az egyházfő tüdőgyulladása.","shortLead":"A Vatikán tájékoztatása szerint fokozatosan gyógyul az egyházfő tüdőgyulladása.","id":"20250305_ferenc-papa-allapota-hamvazoszerda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55795357-6e9e-4918-9c9f-8ad9ab1b91ac.jpg","index":0,"item":"29daa605-3f59-4a4b-98fb-5c57ab23336e","keywords":null,"link":"/elet/20250305_ferenc-papa-allapota-hamvazoszerda","timestamp":"2025. március. 05. 21:05","title":"Ferenc pápa fejét a kórházban hintették meg hamuval","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c0e7e33-cba2-4f37-ab0b-ecc2922d66fd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Nokia biztonsági kutatói fedeztek fel egy veszélyes kártevőt, ami az adatok alapján rengeteg magyarországi eszközt is megfertőzött.","shortLead":"A Nokia biztonsági kutatói fedeztek fel egy veszélyes kártevőt, ami az adatok alapján rengeteg magyarországi eszközt is...","id":"20250305_eleven11bot-botnet-kartevo-biztonsagi-kamerak-tamadas-magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c0e7e33-cba2-4f37-ab0b-ecc2922d66fd.jpg","index":0,"item":"9f03d8a9-e3df-47d7-a0a7-b933c1ff61e8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250305_eleven11bot-botnet-kartevo-biztonsagi-kamerak-tamadas-magyarorszag","timestamp":"2025. március. 05. 19:03","title":"Magyarországot is becélozta egy veszélyes kártevő, ami biztonsági kamerákat fertőz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy olyan hagyományos brit márkánál, mint a Land Rover és Range Rover, fontos a jó vérfrissítés, hogy életképes, friss génállomány kerüljön a házba. Az új stílust képviselő elegáns Range Rover Velar lehet a márka új királynője.
Az angol márkákat utolérő visszagyarmatosítás nyomán – mostanra indiai kézben van például a Land Rover Jaguar márka is –, a keleti tőke jótékony hatására végre olyan autókat gyárthatnak, amelyek valóban méltóak az amúgy patinás nevekhez. A Jaguar márka például az F-Pace szabadidő-autójával nyitott új szegmens felé, most pedig a konszern másik tagja, a Range Rover mutatott be egy korántsem terepjárós, igazán letisztult vonalú újdonságot a Velart.
Képgaléria.
D.P.
A tagadhatatlanul szerencsés külső ellenére azért lehet, hogy sokáig kell majd magyaráznia a Range Rovernek, hogy tulajdonképpen micsoda is ez a Velar. A Range Rover-paletta egy felszereltségi szintje? Vagy valami limitált kiadású modell? Mert a hagyományos kínálatba a rutintalan szemlélő elég nehezen illeszti be.
A rövid válasz az, hogy a középméretű Velar feladata az, hogy a kicsi Range Rover Evoque és a nagy Range Rover Sport közé állva bővítse a brit márka tornasorát. A 4,8 méteres autó még így is fejtörést okoz, mert házon belül ezzel sikerül is elhelyezni, de konkurenciával szemben nem. Nehéz pontosan belőni, hogy az Audi Q5-tel vagy Q7-tel konkurál tulajdonképpen, de ugyan így hozhatnánk példának a BMW X5/X4/X3 hármast is.
D.P.
A Velar nagyon más kategória, mint az egyébként nem feltétlenül kicsinek tűnő Evoque, amelynél csak beülve érezni, hogy egy kompakt méretű autó. A Velarban tényleg rendes hely jut mindenkinek és mindennek: a csomagtér 673 literes (1731L), a hátsó ülőhelyek is kényelmesek még a langaléta arisztokrata ifjaknak is.
Csak kesztyűs kézzel
A Velar stílusa kívül és kabintérben is megnyerő. Egyáltalán nem szokványosak például a „falazott” kilincsek, amelyek érintésre előbújnak az ajtók nyitásához. Az autóba beülve végképp bebizonyosodik, hogy nem a puritán, német szabadidő-autó vonallal van dolgunk. A kocsiban minden kezelőszerv digitális, egyáltalán nincsenek gombok, hagyományos analóg műszerek, nagyon high-tech minden, de sikerült mindezt finoman szellemes, a britekre jellemző körítésben tálalni, amitől sajátos karaktert kap egy autó.
A vágott, rombuszmintás műszerfalkárpit, az üléshuzat Union Jack zászlós perforációja, vagy a telefonkezelő képernyőjénél megjelenő londoni piros telefonfülkék – nagyon kellenek, hogy a mai, egyenkészletből épülő autók eltérjenek egymástól. Kell a show, kell az életérzés, amellyel azonosulni lehet, ami megnyitja a pénztárcákat. Ráadásul úgy tűnik, nem csak a szellemeskedésre ment el a muníció, hanem az okos megoldásokra is.
D.P.
Az ülésfűtés/hűtés és a klíma például egyetlen tekerőgombon vannak. Hogy melyik funkciót használjuk, az csak egy gombnyomás, hogy azon belül hűtünk vagy fűtünk, az pedig egy a gomb tekerésének irányával szabályozható. Simply Clever, nem igaz? Még akkor is, ha ez a szöveg már a Skodáé. A sok-sok érintőképernyőt kikapcsolva viszont meg is mutatja jellegzetes hátrányát a zongoralakkos fekete felület. Az ujjlenyomatokat.
Angol telivérek
Bevezetéskor az angolok háromféle benzin- és háromféle dízelmotoros kiadásban bocsátották útjára a Velart, amiből mi a V6-os 3.0 literes dízelt, és V6-os kompresszoros – ez is ritkaság – benzinest próbáltuk ki. (Azt gyorsan ide kell szúrnunk, mivel a hibridség az igazán menő választás mostanság elegánsék körében, hogy a Velarból is lesz ilyen hajtású, de csak 2019 elejétől.)
Kezdjük a V6-os duplaturbós topdízellel, mert vélhetően ez fogja kitenni az eladások zömét a bevezetéskor. A teljesítményadatoknál látható 300 lóerőről és 700 Nm-ről azonnal kiderül, bőségesen elég a fölényes autózáshoz. A nagyon kulturált dízelmotorral tényleg optimális a konfiguráció, az összes modellben elérhető nyolcfokozatú duplakuplungos váltóval egyetemben. A német ZF cég prémium automatája mára nagyjából annyira letisztult működésű, hogy gyakorlatilag kifogásmentes nyomatékelosztást biztosít minden helyzetben.
D.P.
A másik modell a kompresszorfeltöltésű V6-os, a 380 lóerejével és 450 Nm-es nyomatékával maga a hedonizmus. Mivel mostanság inkább a turbó hódít mifelénk, kicsit kóstolgattuk is, mi a különbség az elvileg direkthajtással üzemelő kompresszoros és a kipufogógázok által meghajtott turbófeltöltésű motorok karaktere között.
Egy ilyen kompresszoros autó 1500-as fordulatnál lepadlózva szépen lineárisan kezd erőből húzni, de elmarad az a turbósokk, az a lökésszerű erőtöbblet, amikor szinte megfeszül a hajtás turbónyomás megérkezésével. (Amit szintén nagyon lehet kedvelni.) A 3.0 literes hathengeres benzinmotor nyilván akkora lökettérfogatú, pláne így kompresszorral, hogy minden fordulatnál dízelesen nyomatékos legyen, amit bizonyít is a katalógus szerinti 5,7 másodperces 100-ra gyorsítási értéke. Ami még úgy is elismerésre méltó, hogy a jó sok könnyű alumíniumnak köszönhetően az 1884 kilós Range Rover Velar a kategóriában kifejezetten könnyű autó.
Terepfokozat
Mivel Range Roverről van szó, és a márka még mindig hiú arra, hogy az autói a legjobb terepképességekkel rendelkezzenek, a tervezők nem spóroltak az off-road technikán sem. Nyilván utcai gumikkal – ahogyan ezeket a járműveket a túlnyomó többség használni fogja városban – ezek a képességek eléggé idézőjelessé válnak, mivel egy átlagtulaj a tudás nagyjából 25 százalékát, ha ki tudja használni.
D.P.
De tény, hogy a képességek megvannak: a terepfokozat 4 centit emel az autókon és a Terrain Response okos off-road vezérlés nagyon tudja, hova, mikor és mennyit adjon a nyomatékból. Ugyanakkor bármennyire is csalogató az akár 22 colos kerekek opciója, a reális használatot nézve sokkal ideálisabbnak tűnik kicsit visszafogottabb 19-es (20-as) abroncsokkal szereltetni.
Konklúzió
Ami az árakat illeti, az általunk próbált modellek közül a csúcs dízelért közel 37 milliót kell adni, aminél a kompresszoros benzines több mint öt millióval olcsóbb, igaz még így is 31 millió forint az ára. Ami a Velart illeti, a kocsi a stílusával, a képességeivel eladná önmagát, a nagyobb feladat a márkára marad, hogy legyőzze a régi beidegződéseket, melyek sokszor, jól érthető okokból biztonsági megoldást eredményeznek. Hiába ájulnak el a népek a Velartól, ha aztán vesznek egy BMW X5-öt.