Megnyerték a Magyar Nagydíjat, de mire mentek vele?
33. alkalommal látogat el a Forma–1 mezőnye a Hungaroringre. Az elmúlt több mint három évtizedben rengeteg nagy sztorija volt a pályának. Egy rendhagyó névsorolvasással megnéztük, hogy a mai mezőnyből már hiányzó versenyzők mire mentek az itteni sikereikkel, és azt is, hogy azóta mi lett velük.
A jelenlegi rajtrácson öt olyan pilóta van, aki már nyerni tudott a Magyar Nagydíjon. Közülük Lewis Hamilton az, aki irigylésre méltóan sokszor – már ötször – pezsgőzhetett a dobogó legfelső fokán, és miután saját magát is meglepve megnyerte a szombati időmérő edzést, minden esélyt megadott magának, hogy hatodszor is ezt tegye. Rajta kívül Sebastian Vettel kétszer, Daniel Ricciardo, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen egyszer-egyszer tudott itt nyerni. A többi győztes F1-es története már lezárt fejezet. Megnéztük, hogy alakult a sorsuk.
Nelson Piquet
1986–Williams-Honda, 1987–Williams-Honda
Nelson Piquet 1986-os mogyoródi győzelmének kétségtelenül ott a helye a történelemkönyvekben, hiszen ez volt az első alkalom, amikor a hanyatló Nyugat kapitalizmusának benzingőzös verziója befurakodott a vasfüggöny mögé. Szerencsére a brazil pilóta nyertes teljesítményének volt más, szintén nehezen felejthető eleme. Honfitársával, Ayrton Sennával minden idők egyik legizgalmasabb előzési akcióját mutatták be – a magyarokban meg végre tudatosodhatott, hogy eddig miről is maradtak le.
Nelson Piquet két világbajnoki címmel érkezett az első magyar futamra, és egy évvel később szerzett egy harmadikat is, a Magyar Nagydíjat ekkor is megnyerte. A visszavonulása után kacérkodott még az autóversenyzéssel, például az Indianapolis 500-zal. Ma már brazíliai üzleti érdekeltségeit menedzseli, és két, szintén autóversenyző fiának, Nelson Jr-nak és Pedrónak az útját egyengeti. Egyébként még ma is úgy gondolja, hogy jobb volt Ayrton Sennánál, hiszen Senna meghalt, ő pedig él.
Ayrton Senna
1988–McLaren-Honda, 1991–McLaren-Honda, 1992–McLaren-Honda
Abban az évben, amikor megnyerte élete első Magyar Nagydíját, megszerezte élete első F1-es világbajnoki címét is. A Senna körüli kultusz már ekkor kitapintható volt, hogy aztán a kilencvenes évekre tetőzzön, amikorra az Alan Prosttal folytatott öldöklő csatákban három világbajnoki címet szerzett a McLaren-Hondának. Ayrton Senna 1993-ban versenyzett utoljára a magyar pályán, de azt a futamot műszaki hiba miatt feladta. A következő évben, 1994. május elsején Imolában meghalt. A mítosza azóta is él.
Nigel Mansell
1989–Ferrari
A 12. helyről rajtolva nyerte meg a Magyar Nagydíjat Nigel Mansell, és menet közben még Sennával is bemutatott egy zseniális előzést.
1989 #HungarianGP: starting from 12th on the grid, Nigel Mansell (Ferrari) put in one of his best-ever drives to beat rival Ayrton Senna at the Hungaroring! ������️������������
— Scuderia Fans (@ScuderiaFansF1) July 24, 2018
➡️ https://t.co/uo6kBDXhq8 ⬅️#ScuderiaFans #ForzaFerrari pic.twitter.com/AOEdWp3jU2
Mansell karrierjében már csak azért is van kiemelt szerepe a Magyar Nagydíjnak, mert 1992-ben itt lett világbajnok a Williamsszel. Ráadásul egy évvel később a CART bajnokságot is megnyerte. A Hungaroringen egy kanyar is viseli a nevét, így tulajdonképpen már most halhatatlan kicsit. 1995-ben vonult vissza az F1-től, és a jeles alkalomból leborotválta a védjegyévé vált bajuszát.
Thierry Boutsen
1990–Williams-Renault
A belga vesenyző egyike azoknak, akik egyetlen egyszer tudtak nyerni a Hungaroringen, de mivel pályafutása során összesen három futamgyőzelme volt, az 1990-es magyar verseny minden bizonnyal kiemelt helyet foglal el az emlékeiben. Boutsen rajt-cél győzelmet aratott az ekkoriban már egyre izmosabb Williams-Renault-ban, a csapat viszont annyira nem értekelte a teljesítményét, és a következő évben leváltotta egy olyan emberre, akiben jobban megvolt a sztárpotenciál: Nigel Mansellre. Boutsen ezek után megkezdte a bukdácsolást a rajtrács hátsóbb régióiban, hogy aztán 1993-ban hátat fordítson az F1-nek. A versenyzéstől viszont csak 1999-ben vonult vissza, addig több kategóriában is kipróbálta magát. Azóta ő is az üzleti életben kamatoztatja a rátermettségét: business repülőgépekkel foglalkozó cége van, de az autóversenyzéstől sem szakadt el teljesen: Boutsen Energy Racing nevű csapatán keresztül még mindig kötődik a versenyekhez.
Damon Hill
1993–Williams-Renault, 1995–Williams-Renault
A brit világbajnok a Hungaroringen szerezte meg első győzelmét, ami azért is lehetett különösen édes, mert az előző két versenyt vezető helyről kellett feladnia.
A világbajnoki címre viszont még 1996-ig kellett várnia, de addig is behúzott még egy mogyoródi győzelmet. Hill viszonylag későn érkezett meg az F1-be – már 30 felett volt, amikor debütált –, és amikor visszavonult, az teljes szakítást jelentett az autóversenyzéssel. Nemrég jelent meg az önéletrajzi könyve, amelyben ír arról is, hogy sokáig küzdött depresszióval. A versenyzés után ő is az üzleti életben próbált boldogulni, de nem hagyta veszni zenei tehetségét sem, több együttesben gitározott. Öt évig volt a brit autóversenyzőket tömörítő British Racing Drivers’ Club elnöke, és nagy szerepe volt abban, hogy Silverstone hosszú távú szerződéssel bent maradhatott az F1-es naptárban. Jelenleg a Sky Sports F1-es kommentátora – az egyik legszórakoztatóbb. Négy gyereke van, egyikük, Oliver Down-szindrómával él. Hill a feleségével, Georgie-val együtt támogatója a brit Down-szindrómások szövetségének.
Michael Schumacher
1994–Benetton-Ford, 1998–Ferrari, 2001–Ferrari, 2004–Ferrari
A németek legendája is úgy intézte, hogy ha már megszerezte az első győzelmét a Hungaroringen, akkor hozzácsapja a világbajnoki címet is. Később nem mindig jött ki így a lépés, de további három győzelmet aratott a Magyar Nagydíjon, ezek közül – dominanciáját jól példázva – 2001-ben és 2004-ben is nálunk ünnepelhette a világbajnoki címét. Mindkét alkalom a rekordokról is szólt: 2001-ben az 51. nagydíjgyőzelmét szerezte meg, és ezzel utolérte az örökranglistát addig vezető Alain Prostot, 2004-ben pedig a hetedik világbajnoki címét szerezte meg nálunk, ami egyelőre megdönthetetlen rekordnak tűnik, bár Sebastian Vettel és Lewis Hamilton is keményen dolgozik ennek a cáfolatán.
Schumacher egy visszavonulás (Ferraritól) és egy visszatérés (Mecedeshez) után ismét visszavonult, és 2013-as síbalesete óta lényegében semmit sem tudunk az állapotáról. Az viszont biztos, hogy a fia, Mick a nyomdokaiba lépett, és – feltehetően nem kis elvásárok közepette – versenyez.
Jacques Villeneuve
1996–Williams-Renault, 1997–Williams-Renault
A kanadai világbajnok két mogyoródi győzelme közül a második volt az emlékezetesebb, ez volt az a verseny, amikor az Arrowsban ülő, és csodák csodájára vezető Damon Hillt az utolsó pillanatban előzte meg, és nyerte meg ezzel a versenyt. Villeneuve ebben az évben világbajnok is lett, és bár utána más csapatban igyekezett megismételni ezt a teljesítményt, már nem jött össze neki. Az F1-es karrierje után még több versenysorozatban megfordult, és kibontakozott amatőr zenészként is, noha az albuma elég vaskos bukás volt.
Jelenleg a Sky Sports Italia F1-szakértője, így rendszeresen megfordul a Hungaroringen, például idén is. Szeret odamondani, tulajdonképpen a védjegye lett, hogy sarkos véleménye van.
Mika Häkkinen
1999–McLaren-Mercedes, 2000–McLaren-Mercedes
Az ember, aki finnek tömegeit vonzotta Mogyoródra, kétszer győzött itt, hogy aztán 2001-ben, 33 évesen tulajdonképpen ereje teljében visszavonuljon, és ezzel előkészítse a terepet honfitársa, Kimi Räikkönen előtt – a többi már történelem. Vannak olyan elméletek, hogy az ő visszavonulása kellett ahhoz, hogy Michael Schumacher ennyire elképesztő mértékben uralja a 2000-es éveket, mert egyszerűen nem maradt a mezőnyben egy Häkkinenhez mérthető ellenfele. (2005-ig kellett várni, hogy Fernando Alonso odacsapjon.) Häkkinen később megfordult még párszor a DTM-ben, sőt 2006-ban még egyszer kipróbálta magát a McLarenben, de ez már nem volt az igazi, és 2007-ben végleg szögre akasztotta a sisakját. Ma már leginkább azért jár vissza Magyarországra, hogy az FIA ittas vezetés elleni kampányát segítse (a Johnnie Walker nagyköveteként). Volt feleségétől két, jelenlegi élettársától szintén két gyereke van.
Rubens Barrichello
2002–Ferrari
A szimpatikus brazil, aki Michael Schumacher és Jenson Button világbajnoki címeihez is hűségesen asszisztált, mindössze egyszer tudott nyerni a Hungaroringen. Ez egyike volt azoknak az éveknek, amikor Michael Schumacher dominanciája miatt csak az volt a kérdés, hogy ki lesz a világbajnoki második – ezt megugrotta Barrichello, igaz, 67 ponttal maradt le német csapattársától, ami rekordnak számított. Barrichello hat évig volt a Ferrarinál, a csapat öt konstruktőri címébe bedolgozott. 2005-ben ült át a Hondába, 2009-ben benne volt a Brawn csodálatos világbajnoki győzelmében, majd a Williamsnél kocogott még kicsit, hogy aztán 2011-ben elköszönjön az F1-től. Az IndyCarban és Brazíliában is versenyzett még, és kommentátorként, szakértőként lehetett látni egy brazil tévében. Instagram-posztjai alapján most leginkább arra büszke, hogy milyen nagyra nőttek a gyerekei.
Heikki Kovalainen
2008–McLaren-Mercedes
Heikki Kovalainen a csendes szekciót képviselte a McLarennél, nem feltűnősködött, tette a dolgát, és ebből egyszer csak futamgyőzelem lett. Igaz, az egyetlen, de ezzel úgy került be a statisztikákba, mint a századik versenyző, aki F1-es nagydíjat nyert. A Forma–1-ben eltöltött öt éve alatt négy csapatnál is megfordult, de valahogy egyiknél sem találta meg a számításait. Miután elfogyott előle a levegő az F1-ben, Japánban, a Super GT-ben kezdett el versenyezni, és rengeteget golfozik.
Jenson Button
2006–Honda, 2011–McLaren-Mercedes
A Magyar Nagydíjak történetének egyik legizgalmasabb – esős! – versenyén, hat hosszú és keserves évvel a Forma-1-es bemutatkozása után nyerte meg az első nagydíját Jenson Button. Ráadásul a 14. helyről rajtolva kellett felzárkóznia az előzési lehetőségekről nem igazán híres mogyoródi pályán. Ez volt a 113. futama. Ezek után 2009-ben összejött neki karrierje egyetlen világbajnoki címe az egy szezont megérő Brawnnal, hogy aztán a McLarennél élje a másodvirágzását, majd a csapat hanyatlásával eltűnjön a rajtrács hátsóbb régióiban. A mclarenes évekbe azért belefért még egy nagyszerű hungoringi győzelem: 2011-ben a 200. futamát. Kétszer nekifutott a visszavonulásnak, 20,,,, aztán meg is tette. Rubens Barrichello és Michael Schumacher után minden idők harmadik legtapasztaltabb verseynzőjeként. Néha azért még versenyautóba ül, például idén Le Mans-ban. A rezidenciáját Monacóból Kaliforniába tette át, ahol épp a második esküvőjére készül, és három kutyát nevel.
Mark Webber
2010–Red Bull-Renault
Könnyű elfelejteni, hogy Mark Webber valójában a világbajnoki címért volt harcban, amikor 2010-ben megnyerte karrierje első – és utolsó – Magyar Nagydíját.
Azzal a győzelmével például át is vette a vezetést a világbajnoki pontversenyben Lewis Hamiltontól. Az F1-től végül vb-cím nélkül búcsúzott el 2013-ban, az utolsó versenyén magasról tett a biztonsági szabályokra és sisak nélkül körözött az interlagosi pályán. Bár a vb-cím nem jött össze, azt nem lehetett mondani, hogy az F1-es pályafutása ne lett volna intenzív: a Red Bullnál elképesztő mentális harcokat vívott Sebastian Vettellel, olyannyira, hogy néha a csapatfőnök Christian Horner is nehezen tudta féken tartani a versenyzőit. Jelenleg Angliában él az élettársával, Ann Neallel, és továbbra sem szakadt el az autóversenyzéstől, sőt a Sportautó-világbajnokságban (WEC) 2015-ben, 39 évesen világbajnok is lett a Porschéval. Még hogy nincs élet a Forma–1-en túl!
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.