Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fbff58b7-0c27-4b7d-b41a-eb2dee95ce00","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Amióta nem a szülők és az óvoda közös döntése, iskolába menjen vagy az óvodában maradjon egy hatéves, sokkal több gyerek kénytelen megismételni az első osztályt.","shortLead":"Amióta nem a szülők és az óvoda közös döntése, iskolába menjen vagy az óvodában maradjon egy hatéves, sokkal több...","id":"20250419_iskola-evismetlo-elsos-iskolaerett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbff58b7-0c27-4b7d-b41a-eb2dee95ce00.jpg","index":0,"item":"877f3a45-c67c-49fd-990f-f57e9c01643d","keywords":null,"link":"/elet/20250419_iskola-evismetlo-elsos-iskolaerett","timestamp":"2025. április. 19. 13:11","title":"Az első osztályosok között a legtöbb az évismétlő, 4,5 százalékuk kezdi újra az elsőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ddd3198-1bfa-45a9-ba5e-fadb3f9eef3a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bálint Lehel jelenleg az Ortopédiai Szakmai Tagozat tagja, de lehet, hogy már nem sokáig.","shortLead":"Bálint Lehel jelenleg az Ortopédiai Szakmai Tagozat tagja, de lehet, hogy már nem sokáig.","id":"20250419_maganrendeles-reklam-tulsulyos-betegek-protokoll-balint-lehel-kulja-andras-takacs-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ddd3198-1bfa-45a9-ba5e-fadb3f9eef3a.jpg","index":0,"item":"2ed316db-a737-403d-b5bb-453a6c94deae","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_maganrendeles-reklam-tulsulyos-betegek-protokoll-balint-lehel-kulja-andras-takacs-peter","timestamp":"2025. április. 19. 18:46","title":"Saját magánrendelését ajánlotta a túlsúlyos betegekre vonatkozó protokollt kidolgozó orvos, üzent neki az államtitkár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60c92a37-d57e-4df8-8aa4-fafb9fa344dd","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ez a magyar GDP két százalékának megfelelő összeget jelent.","shortLead":"Ez a magyar GDP két százalékának megfelelő összeget jelent.","id":"20250418_szijjarto-peter-akkumulatorgyarak-1500-milliard-forint-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60c92a37-d57e-4df8-8aa4-fafb9fa344dd.jpg","index":0,"item":"fcd6258e-0852-450b-86c4-b1230d30a33f","keywords":null,"link":"/kkv/20250418_szijjarto-peter-akkumulatorgyarak-1500-milliard-forint-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 08:14","title":"Szijjártó beismerte: 1500 milliárdot költött el a kormány az akkugyárakra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az Európai Néppárt fogadkozik, hogy a Fidesz ott is marad. ","shortLead":"Az Európai Néppárt fogadkozik, hogy a Fidesz ott is marad. ","id":"20250418_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570.jpg","index":0,"item":"435f6a13-81b2-45f8-8bc2-fdf0ea7a6383","keywords":null,"link":"/360/20250418_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 18. 10:15","title":"Nemzetközi lapszemle: Áll az tűzfal Európában, Orbánt és Le Pent nem akarják kiengedni mögüle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A légitársaság szerint az ilyenkor kötelező vizsgálat húzódott el.","shortLead":"A légitársaság szerint az ilyenkor kötelező vizsgálat húzódott el.","id":"20250419_wizz-air-jaratkeses-repuloter-varakozas-madrid-budapest-jarat-villamcsapas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"63a2f9d7-ef9c-4de9-a10d-48355db74c81","keywords":null,"link":"/elet/20250419_wizz-air-jaratkeses-repuloter-varakozas-madrid-budapest-jarat-villamcsapas","timestamp":"2025. április. 19. 19:09","title":"Egy napja várnak Madridban a Wizz Air budapesti járatának utasai, mert villám csapott a repülőgépbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"414e3411-5c66-4235-98c2-8d60b9bc42f4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Továbbra sincs meg a 26 éves öccse. ","shortLead":"Továbbra sincs meg a 26 éves öccse. ","id":"20250418_Egy-roman-no-szerint-nem-segitettek-neki-a-magyar-hatosagok-eltunt-testverenek-kereseseben-amig-ugyvedet-nem-fogadott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/414e3411-5c66-4235-98c2-8d60b9bc42f4.jpg","index":0,"item":"ef134bda-42d5-4b77-8d86-c5688d42e2a2","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Egy-roman-no-szerint-nem-segitettek-neki-a-magyar-hatosagok-eltunt-testverenek-kereseseben-amig-ugyvedet-nem-fogadott","timestamp":"2025. április. 18. 20:36","title":"Egy román nő azt állítja, ügyvéd nélkül nem segítettek neki a magyar hatóságok az eltűnt testvére keresésében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a104d29e-d27d-4062-b8a5-08b408ca8484","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hardver messze felülmúlja a szoftvert az iPadekben, ami miatt már régóta elégedetlenk a felhasználók. Úgy tűnik, hogy panaszaik meghallgatásra találtak, és a hamarosan érkező iPadOS 19 ezen a téren hozhat változást.","shortLead":"A hardver messze felülmúlja a szoftvert az iPadekben, ami miatt már régóta elégedetlenk a felhasználók. Úgy tűnik...","id":"20250419_macos-operacios-rendszerer-uj-ipados-apple-notebook-tablet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a104d29e-d27d-4062-b8a5-08b408ca8484.jpg","index":0,"item":"76f6bd9f-edd1-41c2-bd9b-7818f11e4780","keywords":null,"link":"/tudomany/20250419_macos-operacios-rendszerer-uj-ipados-apple-notebook-tablet","timestamp":"2025. április. 19. 14:03","title":"Ez most akkor laptop vagy tablet? Szemmel látható változásra készül az Apple az új iparági pletyka szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f792656c-63e6-412f-9c30-064b08c43e99","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Korábban már az Erzsébet hídra sem akarták őket felengedni. A képviselő nem nyugodott bele a tiltásba.","shortLead":"Korábban már az Erzsébet hídra sem akarták őket felengedni. A képviselő nem nyugodott bele a tiltásba.","id":"20250418_hadhazy-akos-tuntetes-rendorseg-tiltas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f792656c-63e6-412f-9c30-064b08c43e99.jpg","index":0,"item":"73100c92-70fb-41b3-b875-bf1da2122f7a","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_hadhazy-akos-tuntetes-rendorseg-tiltas-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 11:10","title":"Letiltotta a rendőrség Hadházyék Ferenciek terére tervezett tüntetését is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mia U – ilyen elektromos autót gyártanak majd Komáromban
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Egy francia eredetű, jelenleg svájci hátterű autógyártó költözik be hamarosan Komáromba. A Mia Electric egy teljesen outsider autógyártó, amelyről itthon a többség most hall először. Annyit segítünk, az autói kicsik és elektromosak.
Nagyot szólt a hír, hogy 12 ezer elektromos autó gyártására alkalmas üzemet építene Magyarországon a svájci tulajdonos Fox Automotive. A gyártás helyszíne Komárom lenne, a magyar leányvállalat vezérigazgatójává pedig a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. egykori pénzügyi igazgatóját, Philipp Ekkehardot nevezték ki. A terv az, hogy európai eladásra gyártsanak mini méretű elektromos autókat.
A nagy lendületű beruházás helyén kezeléséhez érdemes azonban áttekinteni a márka eddig történetét. A Mia Electric az első modelljét még 2011-ben mutatta be, ám finanszírozási nehézségek miatt két év múlva le is álltak a gyártással. Eladtak tehát mintegy 800 megmaradt autót, a csődbe jutott céget pedig felszámolták. Ám az elektromos autógyártóba mégis beszállt előbb a francia állam, majd a svájci Fox Automotive is, amelyről - legalábbis a nyilvános cégadatok alapján - azért túlzás lenne azt állítani, hogy a világ autóiparának egyik vezető cége lenne. Így azután inkább meglepő, hogy a Mia Electric autói az elmúlt években is fel-fel bukkanak a nemzetközi autós lapokban/oldalakon.
Mia Electric, Mia U és Mia L
A Mia autói mögött találni azért legalább két olyan nevet, akik nem kevéssé ismertek az iparban. Egyikük a Volkswagen korábbi dizájnfőnöke, Murat Gunak, a másik pedig a Bertone-cég egyik korábbi vezetője David Wiklie. Ők felelősek például a Mia U kisáruszállító és a Mia L nevű családi járművek jelenlegi dizájnjáért.
Fox Automotive
A Mia Electric alig 2,8 méteres, és a maga 1,8 méteres tengelytávjával, 810 kilogrammjával, illetve a 13 lóerővel inkább mopedautónak tűnik. A formája elölről-hátulról nagyjából ugyanolyan, a kocsival ideális esetben 130 kilométert lehet megtenni egy feltöltéssel. Nem túl acélos adatok, de a nulla károsanyag-kibocsátás és az alacsony üzemeltetési költségek miatt még életképes is lehet egy ilyen modell.
A háromüléses formátum is elég szokatlan: középen ül a sofőr, így a hátul ülők kinyújthatják a lábukat. Fontos kérdés persze egy ilyen autónál, amelynek a manapság divatos 2 tonnás SUV-k között kell majd helytállnia, hogy mennyire biztonságos. De végül is az európai forgalomba hozatali engedélyhez minden minimális előírásnak meg kell felelni, vagyis ABS-nek, ESP-nek, légzsákoknak és általában az biztonsági rendszernek lennie kell. Az persze más kérdés, hány csillagot kapnak a Mia egy olyan független törésteszten, mint az Euro NCAP.
A brit Autocar magazin egyébként tesztelte az idei modellt, ebből az derült ki, hogy igen érdekes élmény a középen lévő sofőrülésű autóval szaladgálni. A műszerfala fapadosan modern, de digitális, van rajta hely a mobiloknak, illetve italospalacknak is.
Flickr
A Mia, írják, annyira egyszerű szerkezet, mint a legtöbb elektromos autó: egy gombnyomásra indul és már mehetünk is. Azzal a komoly differenciával, hogy túl messzire, azért nem indulhatunk. Kis shoppingolás, elrohanás a gyerekért, ilyesmikre jó. Esetleg az egyre terebélyesedő carsharing szolgáltatók kedvelhetik. Mint írják, másra nem is nagyon ajánlott, mert nagyobb sebességű utakon elég butácska a jármű. A kocsi például elugrál az úthibákon. Viszont könnyen parkolható, könnyen manőverezhető és jól kilátni belőle.
A cikk még annyit hozzátesz, hogy elég erősnek tűnik a Mia árazása – pedig Angliáról beszélünk – összehasonlítva egy benzines Smarttal, vagy egy Kia Picantóval szemben. Azt pedig mi tennénk hozzá, hogy összehasonlítva páldául egy használt Nissan Leaf-el, amely néhány évesen, használtan, pont ennyibe kerül, nehéz igazán versenképesnek látni.
A Mia modellekből ugyanis a legolcsóbb is 13 ezer euró (mintegy 4,3 millió forint), ami ideális esetben lemehet 8000 ezerig, ha az új elektromos autókra adható állami kedvezményekkel csökkentik. Erre a Mia esetében biztosan szükség is lehet, különben nem tűnik valós alternatívának egy sokkal komplexebb csomagot adó használt Leaffel vagy Renault Zoe-val szemben.
Mindenesetre a hamarosan induló beruházás tervei elég nagyszabásúak: a Fox Automotive azt várja, hogy 90 ezer darabos termelési szintre jutnak 2024-re.