szerző:
Tetszett a cikk?

Az Opel praktikus családi kocsija egyetlen területre fókuszál. Az alacsony fogyasztásra, ami miatt azt is bevállalták, hogy a típus mostantól már kizárólag 3 hengeres motorokkal készül.

Két éve március elején robbant a hír: eladták az Opelt. Az autógyártással 120 éve foglalkozó német márkát a francia PSA konszern vásárolta meg az amerikai GM-től, és a francia behatás rögtön érződött az általunk nemrégiben kipróbált teljesen új Opel Corsán. Most pedig itt a 2015-ben debütált ötödik generációs Astra felfrissített változata, ami a Corsától eltérően még GM technikát vonultat fel.

Ezúttal is egy kívül-belül tiszta tesztautót vettünk át az importőrtől, de mivel a koronavírus szabad szemmel láthatatlan, addig nem nyúltunk a kocsihoz, amíg alaposan le nem fertőtlenítettük.

Víz, szappan, szivacs, törlőkendő – a legfőbb fegyverek.
László Ferenc

A nem a pofátlan nyerészkedésről szóló, házilagos kórokozó-mentesítés nem túl bonyolult folyamat, nemrégiben részletesen beszámoltunk róla. A lényeg: a jó öreg szappan és a szappanos víz mindent visz.

Minden részletre oda kell figyelni, főleg, ha egy közös használatban lévő, megosztott autóról van szó.
László Ferenc

Csak óvatosan!

Az Opel már jövőre be fogja mutatni az elsőtől az utolsó csavarig teljesen új fejlesztésű Astrát. Ennek fényében senki sem várta, hogy az aktuális K Astrán jelentősebb módosításokat hajtanak majd végre az életciklus felén túli ráncfelvarrás során.

Kicsit módosult a hűtőrács, enyhén átrajzolták a lökhárítót, frissült a fényszóró. Körülbelül ennyi változás fedezhető fel első blikkre, vagyis erről az Astráról messze nem ordít már távolról, hogy ő itt bizony az "új Astra". Az pedig még ennyire sem látványos, hogy a típus aerodinamikai jellemzői a szélcsatornában eltöltött nem kevés munkaórának köszönhetően jelentősen javultak.

László Ferenc

A Sports Tourer nevű kombi légellenállási tényezője 0,25-re, az ötajtósé 0,26-ra csökkent, szedán pedig ugyebár nem készül a típusból. Kombi tesztautónk 33 centiméterrel hosszabb az alapmodellnél, de a tengelytávjuk milliméterre megegyezik egymással. Így a hátsó sorban maximum a fejtérnél fedezhetünk fel eltérést, egyébként pedig a lábhelyre sem lehet panaszunk.

A kombi nagy előnye, hogy 370 helyett 540 liternyi pakk fér a puttonyába, ami a csomagtérből gombnyomásra ledönthető, 40:20:40 arányban osztott hátsó ülések lehajtásával egészen 1630 literesre bővíthető (5 ajtós: 1210 liter). 100 ezer forint ellenében villanymotorosan nyílik/csukódik a hátsó ajtó, és ha alacsony belmagasságú a garázsunk, akkor jól jön, hogy állítható a nyitási magasság.

László Ferenc

Használatban lévő hátsó ülések mögött 1 méter 6 centiméter hosszú a raktér, ledöntött ülések esetén viszont akár 1 méter 87 centiméteres tárgyak is szállíthatók. A kerékdobok közötti szélesség 2 centiméterrel haladja meg az 1 métert, illetve nem elhanyagolható szempont, hogy a csomagtér belmagassága 62 centiméter.

Praktikumból simán kijár az ötös érdemjegy, a kombi Astra e tekintetben a legtöbb divatterepjárót veri, azért viszont kár, hogy például a csomagtér elválasztó hálóért 30 ezer forintos felárat kérnek el. A tolatást nem segítik a vaskos hátsó oszlopok, viszont legalább az 50 ezer forintos tolatókamera képe remek felbontású, ami még mindig ritka fegyvertény a kategóriában. Az első-hátsó szenzoros tolatóradar felára 150 ezer forint.

László Ferenc

Páratlan élmény

Az EU-ban 2020-tól az autógyártóknak szén-dioxid-kibocsátás terén flottaszinten hozniuk kell a 95 gramm/kilométeres értéket. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a benzinmotorral szerelt autóknak átlagban be kell érniük mintegy 4,1 liternyi üzemanyaggal, a dízeljárművek fogyasztása pedig nem lehet magasabb 3,6 liternél. Ha ez nem sikerül, akkor év végén komoly büntetéseket kell majd fizetni, már ha egyes szakértők tanácsára a jelenlegi koronavírusos időkben végül nem tolják későbbre a bírságok behajtását.

Az Opel az új Astra esetében mindent alárendelt a CO2-kvótának, így már csak és kizárólag 3 hengeres kis köbcentis motorokkal készül a típus. Hibridesíteni drága és bonyolult mulatság lett volna a kifutó GM modellt, így inkább a dízelekre fókuszál az Opel, mivel a gázolajos motoroknak alacsonyabb a CO2-kibocsátása, mint a benzineseknek.

László Ferenc

A páratlan hengerszámról senkinek sem a kulturált járás jut eszébe, és könnyen kikövetkeztethető, hogy mi történik akkor, ha ezt még gázolajjal is kombináljuk. A tesztautóban lévő 1,5 literes egység alapvetően hangos, néha furcsa hangokat hallat és sajnos a rezonanciája is bőven eljut az utastérbe is.

A 122 lóerős teljesítmény és a 285 Nm-es nyomaték alapvetően nem kevés, a hétköznapi használathoz bőven elegendő, és akkor a kedvező fogyasztásról még nem is beszéltünk. A 4,2 literes gyári értéket ugyan nem sikerült hoznunk, de a kereken 5 literes tesztfogyasztással maximálisan elégedettek lehetünk. És ezen még tovább lehet faragni akár 0,5 litert, ha nem automata-, hanem kéziváltóval rendeljük meg a kocsit.

László Ferenc

A kilencfokozatú automata finoman vált, de sokszor lassan és kicsit bután viselkedik, hatalmas váltókarja pedig egy letűnt korba repít vissza bennünket. Automataváltó esetén 15 Nm-rel kevesebb a motor nyomatéka, valamint 10,5 helyett 11,1 másodperc a 0-100-as gyorsulás szintideje, a végsebesség azonban mindkét váltóval 205 km/h.

Az 1,5-ös dízel 105 lovas változatban is készül, de a kínálat túlnyomó részét a 110 és 145 lóerő közötti 1,2 literes benzines egységek teszik ki. Utóbbiak mind kéziváltósak, a 145 lovas 1,4 literes motor pedig csak és kizárólag fokozatmentes CVT egységgel rendelhető. Még egyszer hangsúlyozzuk, hogy az összes motor 3 hengeres.

László Ferenc

Mit tud még?

A kiviteltől függően 16-18 colos kerekeken gördülő új Astra módosított lengéscsillapítókkal állt hadrendbe. A felfüggesztés elég jól elnyeli az úthibákat és az egyenesfutással sincs baj, ellenben vezetési élményt senki se várjon ettől az Opeltől. Ebben ugyanis sem a hajtáslánc, sem a kormányzás, sem a felfüggesztés nem partner.

A szürke hétköznapokban családi autóként mindentől függetlenül remekül használható új Astra 430 ezer forint ellenében 16 fényforrásos IntelliLux fényszóróval világít, ellenben az alapmodell halogénes pilácsokkal rendelkezik és 50 ezer forintért rendelhető hozzá normál LED-lámpa.

László Ferenc

A kormány mögötti műszeregység részben digitális, részben analóg; a fordulatszámot, a vízhőfokot és az üzemanyagszintet hagyományos mutatópálcák jelzik. A központi érintőkijelző 8 colos képátlójú, remek felbontású és ízléses grafikája, illetve a mai elvárásoknak megfelelőn Android Auto- és Apple CarPlay-támogatást is felvonultat.

A 200 ezer forintos Bose hifi közepesen szól, a vezeték nélküli mobiltöltőért 30 ezer forintot kérnek el, és remek dolog, hogy a hátul ülőknek nemcsak USB-aljzatok, hanem ülésfűtés is jár. A kezelhetőség rendben van, e tekintetben az Astra egy nagyon analóg, nyomó-tekerőgombos autó, főleg a high-tech tűzijátékkal támadó 8-as Golf mellett. És emiatt az Astra inkább a konzervatívabb, idősebb vásárlóréteg körében lehet népszerű.

László Ferenc

Konklúzió, árak, konkurencia

+ : tágas utastér, nagy és praktikus csomagtartó, egyszerű kezelhetőség, alacsony fogyasztás.

: kulturálatlan járású motor, lomha automataváltó, zéró vezetési élmény.

A CO2-kibocsátás és ezzel párhuzamosan a fogyasztás mintegy 20 százalékkal csökkent – az új Astra csak és kizárólag erről szól. Mert az EU-s direktívák miatt 2020-ben erről kell szólnia.

És ahogy minden gyártónál, úgy sajnos az Opelnél is lassan az egekbe szöknek az árak. Listaáron legolcsóbban 6,75 millió forint ellenében lehet új Astránk, egy 110 lovas benzines, halogénlámpás fapados kivitel. A kombi nyújtotta extra praktikum felára 310 ezer forint, az automataváltós 122 lóerős dízel tesztautó alap listaára 9 millió forint, amit néhány extra végül egészen 10 millió forintra hizlalt.

Márciusban kedvezményesen 5,4 millió forinttól indul az Astra Best modell, a kombit pedig legolcsóbban 6,3 millió forintból lehet beállítani a garázsunkba.

A fő rivális 8-as Golf sokkal modernebb technikát vonultat fel és 130 lóerős 4 hengeres 1,5 TSI motorral 7,6 millió forinttól indul listaáron, dízellel pedig minimum 9,2 millió forintot kóstál. Amíg egyelőre nincs kombi a 8-as Golfból, addig a kifutó 7-es széria Variantja sem megvetendő, ami 130 lovas 4 hengeres benzinmotorral 7,1 millió, 115 lóerős 4 hengeres dízelmotorral pedig 7,4 millió forinttól vezethető haza.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!