Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5f24531c-bc97-4980-985e-e650c67c2ec6","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az érintett beteg májműködését hamar sikerült helyreállítani, a problémát az okozhatta, hogy rövid idő alatt túl gyorsan emelték a tabletta adagolását.","shortLead":"Az érintett beteg májműködését hamar sikerült helyreállítani, a problémát az okozhatta, hogy rövid idő alatt túl...","id":"20250414_pfizer-majkarosodas-fogyokuras-gyogyszer-ozempic-sulycsokkentes-glp","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f24531c-bc97-4980-985e-e650c67c2ec6.jpg","index":0,"item":"0b81aa86-3c59-4bad-bc2b-a395b400aa0e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250414_pfizer-majkarosodas-fogyokuras-gyogyszer-ozempic-sulycsokkentes-glp","timestamp":"2025. április. 14. 14:05","title":"Májkárosodást okozott a Pfizer kísérleti súlycsökkentő gyógyszere, leállították a fejlesztést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d8baf8b-7f92-47db-a2ea-f43c85fccfea","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A tudományért, technológiai fejlesztésért és innovációért felelős tárcát vezető Bálint Béla azt is elmondta a tüntető egyetemistákra célozva, hogy nagyon zavarja a munkakerülés.","shortLead":"A tudományért, technológiai fejlesztésért és innovációért felelős tárcát vezető Bálint Béla azt is elmondta a tüntető...","id":"20250414_sorosozas-uj-szerb-kormany-balint-bela-vucsics","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d8baf8b-7f92-47db-a2ea-f43c85fccfea.jpg","index":0,"item":"0872c234-b394-4dd9-a986-b8a4b1af2b5a","keywords":null,"link":"/vilag/20250414_sorosozas-uj-szerb-kormany-balint-bela-vucsics","timestamp":"2025. április. 14. 14:28","title":"Sorosozással nyitott az új szerb kormány magyar minisztere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2364a452-e9d1-456a-a1e1-b9c96d9d9377","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekes-dalszerző szerint szó sincs arról, hogy szélsőjobboldali lenne, ezzel csak lejáratni akarják az interneten.","shortLead":"Az énekes-dalszerző szerint szó sincs arról, hogy szélsőjobboldali lenne, ezzel csak lejáratni akarják az interneten.","id":"20250414_szarvasbebi-szeru-online-zaklatas-aldozat-morrissey","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2364a452-e9d1-456a-a1e1-b9c96d9d9377.jpg","index":0,"item":"c9e7ec95-f256-4238-aabc-7653adf1379d","keywords":null,"link":"/elet/20250414_szarvasbebi-szeru-online-zaklatas-aldozat-morrissey","timestamp":"2025. április. 14. 19:09","title":"Szarvasbébiszerű zaklatás áldozatának mondja magát Morrissey","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1f5983c-3fd6-4d66-9986-45962b8f7ef8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ezen a héten már tényleg 24 órát akar az utcán maradni, akinek viszont iskolába, munkába kell mennie, azt délutánonként várja az Erzsébet hídon, illetve a várban.","shortLead":"Ezen a héten már tényleg 24 órát akar az utcán maradni, akinek viszont iskolába, munkába kell mennie, azt délutánonként...","id":"20250415_Kedden-es-szerdan-is-tuntet-Hadhazy-az-Erzsebet-hid-mellett-a-Varban-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1f5983c-3fd6-4d66-9986-45962b8f7ef8.jpg","index":0,"item":"bd090d4a-526e-49c3-ac52-1d3768316349","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Kedden-es-szerdan-is-tuntet-Hadhazy-az-Erzsebet-hid-mellett-a-Varban-is","timestamp":"2025. április. 15. 08:02","title":"Kedden és szerdán is tüntet Hadházy, az Erzsébet híd mellett a várban is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e497883e-e2b0-490e-8392-6a88ce63f4e1","c_author":"HVG","category":"360","description":"Maga alá gyűrte, majd újabb céggel bővítette az Orbán-kormány igényeit is kielégítő közvélemény-kutatások irányítását Mráz Ágoston Sámuel.","shortLead":"Maga alá gyűrte, majd újabb céggel bővítette az Orbán-kormány igényeit is kielégítő közvélemény-kutatások irányítását...","id":"20250415_Mraz-Agoston-Samuel-Gyori-Tibor-Observer-Mediafigyelo-Nezopont-Intezet-Boros-Bank-Levente-Gaspar-Soma-Talaber-Krisztian","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e497883e-e2b0-490e-8392-6a88ce63f4e1.jpg","index":0,"item":"62da4fb0-5568-4f39-87d2-8d869f9f2e96","keywords":null,"link":"/360/20250415_Mraz-Agoston-Samuel-Gyori-Tibor-Observer-Mediafigyelo-Nezopont-Intezet-Boros-Bank-Levente-Gaspar-Soma-Talaber-Krisztian","timestamp":"2025. április. 15. 13:06","title":"Gombamód szaporodnak a Mráz-csapat nézőpontos cégei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f46b932-5a5d-4a71-93c0-0a8b4cd35525","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"„Nehéz döntések a magyarországi családok számára, mivel a megélhetés költsége az egekbe szökött” címmel jelent meg egy riportfilm a kínai, de angol nyelven sugárzó CGTN-en.","shortLead":"„Nehéz döntések a magyarországi családok számára, mivel a megélhetés költsége az egekbe szökött” címmel jelent meg...","id":"20250415_kinai-allami-teve-kormany-kritika-megelhetesi-valsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f46b932-5a5d-4a71-93c0-0a8b4cd35525.jpg","index":0,"item":"3a95fc2d-7afd-4deb-8408-869cd36f553b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250415_kinai-allami-teve-kormany-kritika-megelhetesi-valsag","timestamp":"2025. április. 15. 09:50","title":"Egy kínai állami tévében hosszasan ecsetelték a magyar megélhetési válságot, és kritizálták a kormány lépéseit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"867e28f3-a1ab-452b-91a1-6aae7014e17b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Néhány nap múlva bemutatkozik élőben is Sanghajban. ","shortLead":"Néhány nap múlva bemutatkozik élőben is Sanghajban. ","id":"20250415_kinai-MG-cyber-vonal-jon-a-CyberX","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/867e28f3-a1ab-452b-91a1-6aae7014e17b.jpg","index":0,"item":"312b4da0-2206-4abe-b9a3-02dac36f688a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250415_kinai-MG-cyber-vonal-jon-a-CyberX","timestamp":"2025. április. 15. 07:48","title":"A kínai MG is rámegy a cybervonalra: jön a CyberX","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6da1829b-87a2-4d12-b5b6-194b8c1dbd3c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy összeharapták a kutyák, hogy nyolc napon túl gyógyuló sérülései lettek a lánynak. ","shortLead":"Úgy összeharapták a kutyák, hogy nyolc napon túl gyógyuló sérülései lettek a lánynak. ","id":"20250415_Kutyafalka-tamadt-egy-iskolas-lanyra-Pest-megyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6da1829b-87a2-4d12-b5b6-194b8c1dbd3c.jpg","index":0,"item":"99f47227-4400-40f4-b923-446bdbdb9b7a","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Kutyafalka-tamadt-egy-iskolas-lanyra-Pest-megyeben","timestamp":"2025. április. 15. 15:37","title":"Közel negyven sérülést szenvedett egy iskolás lány, amikor rátámadt egy kutyafalka Pest megyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A japán mamutcég úgy véli, hogy a közeljövő autózását illetően hiba lenne mindent egy lapra, csak és kizárólag a villanyautókra feltenni.
A Toyota nem éppen tegnap, hanem még 1997-ben mutatta be első hibrid modelljét, az azóta több generációt is megélt Priust. A japán vállalat azóta már mintegy 20 millió részben elektromos hajtású személyautót adott el, viszont első igazi elektromos modelljét, a bZX4-et csak most leplezte le.
A Brüsszelben megrendezett Kenshiki fórumon a cég vezetői arról beszéltek, hogy a közeljövőben legalább hat újabb bZ (beyond Zero) sorozatú, 100 százalékban elektromos Toyota fog érkezni, illetve kiemelték, hogy a prémium testvérmárkaként jegyzett Lexus kínálatában egy ideje már elérhető egy villanyautó, az UX 300e.
Az első elektromos Lexus
Toyota
Ezek alapján joggal gondolhatnánk, hogy ha bár késve is, de a Toyota is beáll azon gyártók sorába, melyek az autózás jövőjét már 100 százalékban elektromosnak képzelik el. Ez azonban messze nincs így, a Toyota szerint ugyanis a belsőégésű motorok és az ezekre épülő különböző hibrid hajtásláncok még hosszú ideig velünk lesznek.
A japán cég szerint nem kell ráerőltetni az egész világra az elektromos autókat, hanem meg kell nézni, hogy mely régiókban milyen módon lehet élhető formában zöldebbé tenni az autózást.
A fejlett országokban, így például Nyugat-Európában és főleg Skandináviában gyorsan teret nyerhetnek a villanyautók, azonban a töltőkkel szerényebb mennyiségben, vagy egyáltalán nem megszórt világrészekben a belsőégésű kocsik zöldebbé tétele lehet a leginkább járható út.
A gyártó folyamatosan fejleszti a NiMH és Li-Ion akkumulátorait. A bZX4-be szerelt 71,4 kWh kapacitású telep 450 kilométeres hatótávval és 30 perces 0-80 százalékos töltési idővel kecsegtet, ami nem rossz, de a Toyota tisztában van vele, hogy nem feltétlenül mindenkinek szimpatikus.
Az első igazi elektromos Toyota
László Ferenc
Éppen ezért pénzt és időt nem sajnálva folyik a villanyautók Szent Gráljának tekinthető szilárdtest akkumulátorok fejlesztése. Olyannyira, hogy nemrégiben már az első ilyen újgenerációs teleppel szerelt prototípusok közúti tesztje is megkezdődött Japánban, de a Toyotán kívül egyébként többek közt a Daimler és a Stellantis is komoly fantáziát ebben a technológiában.
A szilárdtest aksik a jelenleg széles körben használatos társaiknál kétszer vagy akár háromszor nagyobb energiasűrűséggel kecsegtetnek, és komoly előny, hogy nem igényelnek hűtést/fűtést. Használatuk révén változatlan hatótáv mellett sokkal könnyebbek lehetnek a villanyautók, vagy pedig azonos tömeg esetén a jelenlegi hatótáv többszörösére lehetnek képesek. A szupergyors, néhány perces töltési időről nem is beszélve.
A mikorra nehéz pontos választ adni, egyesek néhány éven belüli megjelenésre, mások viszont csak 2030 körüli debütálásra számítanak. A hidrogénnel percek alatt feltölthető üzemanyagcellás autók viszont már évek óta velünk vannak, igaz a borsos áruk és a kezdetleges töltőhálózat erősen behatárolja a térnyerésüket. A Toyota már a második generációs Mirait forgalmazza, hidrogénkútból viszont jelenleg egyetlen félhivatalos példány üzemel Magyarországon.
Toyota Mirai
Toyota
A cég vezetői abban bíznak, hogy a közeljövőben teljesülhet az a cél, miszerint Európában legalább 150 kilométerenként lehet majd hidrogént tankolni, a gyártás felfuttatása pedig jelentősen csökkentheti a hidrogénautók árát. A Toyota megkezdi az üzemanyagcellák európai gyártását és a Kenshiki rendezvényen azt is megmutatták, hogy az új üzemanyagcellák mennyire modulárisak, illetve mennyivel kisebbek lettek az elődeikhez képest.
Az alábbi fotón a bal oldali és a középső cella képviseli a technológia második generációját, a kocka, illetve téglatest formájú modulokból igény esetén egymás mellett több is beépíthető az adott járműbe (kamion, vonat, stb.). Jobb oldalt pedig egy előző generációs cella látható.
Toyota
Az üzemanyagcellás járművek a 700 baros nyomáson tárolt hidrogénből egyfajta fordított vízbontással áramot és vizet állítanak elő, az elektromos energia pedig a kerekeket hajtó villanymotorokat táplálja. Ily módon nincs szükség nagy és nehéz, akár 100 kWh-s akkumulátorra, elegendő egy mindössze 1-2 kWh pufferaksit alkalmazni.
A Toyota azonban nemcsak ily módon lát fantáziát a hidrogénben, melynek ékes bizonyítéka a Kenshikin debütált speciális GR Yaris, illetve Lexus ROV. Ezek közös vonása a belsőégésű motor, mely azonban nem benzinnel, hanem hidrogénnel üzemel, és ily módon közel zéró emisszíós hajtást biztosít.
Sportos a hangja, közel zéró az emisszíója
László Ferenc
Summa summarum, a jelenleg több szempontból is bizonytalan jövőképű világban a Toyota megpróbál több lábon állni, és a normál, illetve külsőleg tölthető hibridektől kezdve a normál és szilárdtest akkumulátoros elektromos autókon át egészen a többféle módon hasznosítható hidrogénig többfrontos letámadást indít.
Míg más gyártók komoly bajba kerülhetnek, ha esetleg mégsem jön be a totálisan villanyautós jövő, addig a Toyota számára több menekülési útvonal is adott.