Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4c6a53d5-986d-4981-b126-19a835dbb93b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A 19 éves elkövető, aki egy hétéves gyereket megölt, három másikat és egy tanárt pedig megsebesített, pszichés problémákkal küzd.","shortLead":"A 19 éves elkövető, aki egy hétéves gyereket megölt, három másikat és egy tanárt pedig megsebesített, pszichés...","id":"20241221_zagrab-iskola-keses-tamadas-serultek-elkoveto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c6a53d5-986d-4981-b126-19a835dbb93b.jpg","index":0,"item":"699d7a27-2956-4c32-acb3-7b775a7abb46","keywords":null,"link":"/vilag/20241221_zagrab-iskola-keses-tamadas-serultek-elkoveto","timestamp":"2024. december. 21. 19:31","title":"Jobban vannak a zágrábi iskolai késelés sérültjei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a","c_author":"4iG Nyrt.","category":"brandchannel","description":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi kampányában a Vodafone Magyarország. A szolgáltató egy szívmelengető, elgondolkodtató ünnepi reklámfilmben dolgozza fel ezt az aktuális témát, amelyben Szacsvay László, Oszvald Marika és Székely B. István egy különleges városi kalandra indulnak. A karácsonyi felhívás célja, hogy új megvilágításba helyezze az időskor és a digitális világ kapcsolatát.","shortLead":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi...","id":"20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a.jpg","index":0,"item":"35bda2be-bc47-4abf-a680-768da18f8c0e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","timestamp":"2024. december. 23. 11:30","title":"Az időskor nem láthatatlan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"c5551a2f-f095-4389-9a27-544a500cfee1","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"72386c8a-cf51-48cc-a7c1-68fb54e90f50","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fővárosi Közgyűlés a napokban utasította el az új, gyűjtőpontos koncepciót. ","shortLead":"A Fővárosi Közgyűlés a napokban utasította el az új, gyűjtőpontos koncepciót. ","id":"20241221_lomtalanitas-mohu-energiaugyi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72386c8a-cf51-48cc-a7c1-68fb54e90f50.jpg","index":0,"item":"ac2ea0ef-abf9-434d-9bdf-278bf64f658c","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_lomtalanitas-mohu-energiaugyi-miniszterium","timestamp":"2024. december. 21. 20:11","title":"Január első felében dönt a MOHU és az Energiaügyi Minisztérium az új lomtalanítási rendszerről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A balesetben ketten életüket veszették.","shortLead":"A balesetben ketten életüket veszették.","id":"20241223_baleset-m5-autopalya-leallosav-mikrobusz-auto-karambol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"6b5fc938-599a-4a6b-964b-76ec36938101","keywords":null,"link":"/cegauto/20241223_baleset-m5-autopalya-leallosav-mikrobusz-auto-karambol","timestamp":"2024. december. 23. 09:17","title":"Leállósávban álló mikrobuszba rohant egy autó az M5-ösön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e2be03b-989b-4a7c-a0aa-f2d27e5af526","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Elindult a Gránit Bank részvényeinek tőzsdei kereskedése.","shortLead":"Elindult a Gránit Bank részvényeinek tőzsdei kereskedése.","id":"20241223_Matol-barki-beszallhat-Tiborcz-Istvan-melle-banktulajnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e2be03b-989b-4a7c-a0aa-f2d27e5af526.jpg","index":0,"item":"4aeadb54-b2b2-4c3b-a9a7-502270ce8e34","keywords":null,"link":"/kkv/20241223_Matol-barki-beszallhat-Tiborcz-Istvan-melle-banktulajnak","timestamp":"2024. december. 23. 10:32","title":"Mától bárki beszállhat Tiborcz István mellé banktulajnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4675554-e31c-4e04-9c72-438fbae9b1ab","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Fülöp Attila szerint a megfelelő szerződések alá nem írásával van probléma. ","shortLead":"Fülöp Attila szerint a megfelelő szerződések alá nem írásával van probléma. ","id":"20241222_Az-allamtitkar-a-Facebookon-magyarazza-miert-nem-adhattak-at-a-gyerekeknek-az-adomanyokat-Magyar-Peterek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4675554-e31c-4e04-9c72-438fbae9b1ab.jpg","index":0,"item":"26a68f6f-295d-4752-bc63-6ec64d70f1d4","keywords":null,"link":"/itthon/20241222_Az-allamtitkar-a-Facebookon-magyarazza-miert-nem-adhattak-at-a-gyerekeknek-az-adomanyokat-Magyar-Peterek","timestamp":"2024. december. 22. 12:50","title":"Az államtitkár a Facebookon magyarázza, miért nem adhatták át a gyerekeknek az adományokat Magyar Péterék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13ee9155-bd81-459a-a66c-12d4d9841101","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A neves Apple-szakértő értesülései szerint egy különleges, összehajtható iPaden dolgoznak a cupertinói cégnél. Ha sikerrel járnak, akkor egy valóban innovatív eszköz jelenhet meg a piacon.","shortLead":"A neves Apple-szakértő értesülései szerint egy különleges, összehajtható iPaden dolgoznak a cupertinói cégnél. Ha...","id":"20241222_apple-osszehajthato-nagy-ipad-mark-gurman-hirlevel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13ee9155-bd81-459a-a66c-12d4d9841101.jpg","index":0,"item":"01a7765e-8f7b-46d0-a6ff-26c43be53a96","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_apple-osszehajthato-nagy-ipad-mark-gurman-hirlevel","timestamp":"2024. december. 22. 16:03","title":"Felforgathatja a piacot, ha az Apple tényleg megcsinálja ezt az iPadet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"280ae6ec-e681-49ef-b997-60ebe1e1d92c","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"Sztár volt a szocializmus idején, akire politikusok hallgattak. Az ország leggazdagabb embere lett a rendszerváltás után, ám szép lassan elvesztette politikai befolyását. Demján Sándor életútja.","shortLead":"Sztár volt a szocializmus idején, akire politikusok hallgattak. Az ország leggazdagabb embere lett a rendszerváltás...","id":"20241223_Demjan-Sandor-nyultenyesztes-Skala-MHB-Polus-Westend-takarekszovetkezetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/280ae6ec-e681-49ef-b997-60ebe1e1d92c.jpg","index":0,"item":"8e1df10a-218b-45b5-bdda-18c6e07704f3","keywords":null,"link":"/360/20241223_Demjan-Sandor-nyultenyesztes-Skala-MHB-Polus-Westend-takarekszovetkezetek","timestamp":"2024. december. 23. 06:40","title":"A nyúltenyésztéstől a Westendig: hogyan lett az ország legismertebb üzletembere Demján Sándor?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A japán mamutcég úgy véli, hogy a közeljövő autózását illetően hiba lenne mindent egy lapra, csak és kizárólag a villanyautókra feltenni.
A Toyota nem éppen tegnap, hanem még 1997-ben mutatta be első hibrid modelljét, az azóta több generációt is megélt Priust. A japán vállalat azóta már mintegy 20 millió részben elektromos hajtású személyautót adott el, viszont első igazi elektromos modelljét, a bZX4-et csak most leplezte le.
A Brüsszelben megrendezett Kenshiki fórumon a cég vezetői arról beszéltek, hogy a közeljövőben legalább hat újabb bZ (beyond Zero) sorozatú, 100 százalékban elektromos Toyota fog érkezni, illetve kiemelték, hogy a prémium testvérmárkaként jegyzett Lexus kínálatában egy ideje már elérhető egy villanyautó, az UX 300e.
Az első elektromos Lexus
Toyota
Ezek alapján joggal gondolhatnánk, hogy ha bár késve is, de a Toyota is beáll azon gyártók sorába, melyek az autózás jövőjét már 100 százalékban elektromosnak képzelik el. Ez azonban messze nincs így, a Toyota szerint ugyanis a belsőégésű motorok és az ezekre épülő különböző hibrid hajtásláncok még hosszú ideig velünk lesznek.
A japán cég szerint nem kell ráerőltetni az egész világra az elektromos autókat, hanem meg kell nézni, hogy mely régiókban milyen módon lehet élhető formában zöldebbé tenni az autózást.
A fejlett országokban, így például Nyugat-Európában és főleg Skandináviában gyorsan teret nyerhetnek a villanyautók, azonban a töltőkkel szerényebb mennyiségben, vagy egyáltalán nem megszórt világrészekben a belsőégésű kocsik zöldebbé tétele lehet a leginkább járható út.
A gyártó folyamatosan fejleszti a NiMH és Li-Ion akkumulátorait. A bZX4-be szerelt 71,4 kWh kapacitású telep 450 kilométeres hatótávval és 30 perces 0-80 százalékos töltési idővel kecsegtet, ami nem rossz, de a Toyota tisztában van vele, hogy nem feltétlenül mindenkinek szimpatikus.
Az első igazi elektromos Toyota
László Ferenc
Éppen ezért pénzt és időt nem sajnálva folyik a villanyautók Szent Gráljának tekinthető szilárdtest akkumulátorok fejlesztése. Olyannyira, hogy nemrégiben már az első ilyen újgenerációs teleppel szerelt prototípusok közúti tesztje is megkezdődött Japánban, de a Toyotán kívül egyébként többek közt a Daimler és a Stellantis is komoly fantáziát ebben a technológiában.
A szilárdtest aksik a jelenleg széles körben használatos társaiknál kétszer vagy akár háromszor nagyobb energiasűrűséggel kecsegtetnek, és komoly előny, hogy nem igényelnek hűtést/fűtést. Használatuk révén változatlan hatótáv mellett sokkal könnyebbek lehetnek a villanyautók, vagy pedig azonos tömeg esetén a jelenlegi hatótáv többszörösére lehetnek képesek. A szupergyors, néhány perces töltési időről nem is beszélve.
A mikorra nehéz pontos választ adni, egyesek néhány éven belüli megjelenésre, mások viszont csak 2030 körüli debütálásra számítanak. A hidrogénnel percek alatt feltölthető üzemanyagcellás autók viszont már évek óta velünk vannak, igaz a borsos áruk és a kezdetleges töltőhálózat erősen behatárolja a térnyerésüket. A Toyota már a második generációs Mirait forgalmazza, hidrogénkútból viszont jelenleg egyetlen félhivatalos példány üzemel Magyarországon.
Toyota Mirai
Toyota
A cég vezetői abban bíznak, hogy a közeljövőben teljesülhet az a cél, miszerint Európában legalább 150 kilométerenként lehet majd hidrogént tankolni, a gyártás felfuttatása pedig jelentősen csökkentheti a hidrogénautók árát. A Toyota megkezdi az üzemanyagcellák európai gyártását és a Kenshiki rendezvényen azt is megmutatták, hogy az új üzemanyagcellák mennyire modulárisak, illetve mennyivel kisebbek lettek az elődeikhez képest.
Az alábbi fotón a bal oldali és a középső cella képviseli a technológia második generációját, a kocka, illetve téglatest formájú modulokból igény esetén egymás mellett több is beépíthető az adott járműbe (kamion, vonat, stb.). Jobb oldalt pedig egy előző generációs cella látható.
Toyota
Az üzemanyagcellás járművek a 700 baros nyomáson tárolt hidrogénből egyfajta fordított vízbontással áramot és vizet állítanak elő, az elektromos energia pedig a kerekeket hajtó villanymotorokat táplálja. Ily módon nincs szükség nagy és nehéz, akár 100 kWh-s akkumulátorra, elegendő egy mindössze 1-2 kWh pufferaksit alkalmazni.
A Toyota azonban nemcsak ily módon lát fantáziát a hidrogénben, melynek ékes bizonyítéka a Kenshikin debütált speciális GR Yaris, illetve Lexus ROV. Ezek közös vonása a belsőégésű motor, mely azonban nem benzinnel, hanem hidrogénnel üzemel, és ily módon közel zéró emisszíós hajtást biztosít.
Sportos a hangja, közel zéró az emisszíója
László Ferenc
Summa summarum, a jelenleg több szempontból is bizonytalan jövőképű világban a Toyota megpróbál több lábon állni, és a normál, illetve külsőleg tölthető hibridektől kezdve a normál és szilárdtest akkumulátoros elektromos autókon át egészen a többféle módon hasznosítható hidrogénig többfrontos letámadást indít.
Míg más gyártók komoly bajba kerülhetnek, ha esetleg mégsem jön be a totálisan villanyautós jövő, addig a Toyota számára több menekülési útvonal is adott.