szerző:
Tetszett a cikk?

Ez a méretes wolfsburgi kombi tökéletesen bele tud olvadni egy család hétköznapi életébe, miközben messze nincs ellenére a szerpentinezéssel fűszerezett hétvégi örömködés sem. Teszten az elektromos hajtástól mentes új VW Arteon Shooting Brake.

A Passat a Volkswagen egyik legkomolyabb múltra visszatekintő modellje, melyet sok mindenért lehet szeretni, de izgalmas mivolta miatt nem igazán. A 2000-es évek vége felé a VW döntéshozói elérkezettnek látták az időt az állóvíz felkavarásához, így megszületett a Passat CC, ami az alapmodell laposabb és szélesebb, kupés hangvételű változata lett.

A 2012-ben egyszerűen CC-re átkeresztelt modell 2017-ben kapta meg az utódját, az Arteont, mely olyan látványosra sikeredett, hogy akkoriban azt írtuk róla: „a legjobb dolog, ami egy Passattal történhet”. A szépség és a jóság mellől viszont még mindig hiányzott az igazi izgalom, de most végre itt a sportos új csúcsmodell, ráadásul kapásból kombi változatban.

Kipróbáltuk, hogy milyen a gyakorlatban a képeken sokat ígérő Volkswagen Arteon R Shooting Brake.

Belmondo és az új Arteon R
László Ferenc

Ráncok felvarrva

A 2020-ban ráncfelvarráson átesett Arteon új lökhárítókat kapott, ezenkívül pedig a fényszórókat összekötő opcionális fénycsík mellett sem mehetünk el szó nélkül. Utóbbi az új plugin hibrid modellhez nem rendelhető, mert azon a töltőnyílás miatt nincs hely a fénycsíknak.

Átrajzolták továbbá a hátsó lámpákat, az utastérben immár széria a 11,7 colos digitális műszeregység, a középső érintőképernyő 9,2 colos képátlójú, megújult a kormány és eltűnt a műszerfalról az analóg óra. Továbbfejlesztették a vezetéstámogató rendszereket, az 500 ezer forintos felárú 10+1 hangszórós új hifi 700 W teljesítményű, ezenkívül pedig a folyamatos online kapcsolat is említést érdemel.

4,87 méter hosszú
László Ferenc

De a legfontosabb újdonság nem más, minthogy immár sportkombi változatban is elérhető az Arteon. A stílusosan Shooting Brake névvel illetett újdonság a B-oszlopig megegyezik az alapmodellel, praktikusabb kialakítású csomagtartójában viszont 1557 helyett immár akár 1632 liternyi cókmók transzportálható.

Ugyancsak a facelift hozadéka a korábbi csúcsmodellnél 40 lóerővel erősebb sportverzió, az Arteon R megérkezése, és remek dolog, hogy ez a kivitel is kérhető akár kombi változatban is.

Alig 1,44 méter magas, nem éppen SUV
László Ferenc

Mitől R?

Érdekesség, hogy a Shooting Brake milliméterre pontosan ugyanolyan hosszú, mint az alapmodell, és értelemszerűen a Skoda Superb-szintű tengelytávolság sem változott, maradt a gigantikus hátsó lábtér.

Az R verzió, ha nem is hivalkodóan, de azért egyértelművé teszi, hogy bizony ő áll az Arteon-tápláléklánc csúcsán. A jobb oldali fényszóró mellett R logó csücsül és hasonló díszítés látható a matt ezüst visszapillantó-tükrök alatt, illetve a kék féknyergeken is. Hátul szintén egy R karakter van, mely középen trónol és nincs is Arteon típusjelzés mellette.

Szigorú tekintet
László Ferenc

Az egyedi első lökhárító szélein lévő légbeömlők nem kamuk, hanem funkcionális elemek, és a lapiz-kék metál fényezésű tesztautón remekül mutatnak a 20 colos könnyűfém-felnik. Utóbbiak 560 ezer forintos tételt jelentenek, a 19 colos példányokért 290 ezer forintot kérnek el, az alap kerekek mindössze 18 colosak.

A sportos hangulatra a keret nélküli ajtók és a négy kipufugóvég teszi fel a pontot, más kérdés, hogy utóbbiaktól picit erőteljesebb hangzást vártunk volna.

A szomszédok nem ébrednek fel tőle
László Ferenc

SpoRtos hangulat

A műszerfal tetejét varrott bőr borítja, ami alatt karbonbetétek díszelegnek, az alul minimálisan csapott, remek fogású kormányon pedig két R logóra lehetünk figyelmesek. Utóbbiak közül az alsó középső csak egy egyszerű díszítés, a bal középen lévő társa viszont

egy R-gomb, melynek lenyomásával azonnal a legfeszesebb üzemmódra válthatunk.

A szemrevaló kék bőrvarrás az enyhén szintetikus érzetű kormányon kívül többek közt a váltókaron és az üléseken is visszaköszön, a sportos hangulat garantált, de a külsőhöz hasonlón a beltér is nélkülözi az öncélú kivagyiságot. A memóriás és elektromos állítású első ülések nemcsak jól mutatnak, hanem egyben kényelmesek is, miközben az oldaltartásuk is egészen rendben van.

László Ferenc

A középső kijelzőre kitehető a turbónyomást és a G-erőket megjelenítő virtuális műszer, ezenkívül pedig akár köridő mérésre is lehetőség nyílik. Az igényes megjelenésű és személyre szabható felhasználói felület jól mutat a nagyfelbontású kijelzőkön, ellenben a kormányon lévő nyomó/érintőgombokkal nehéz megbarátkozni.

Ugyancsak kár, hogy az érintőkijelző mellett érintőgombokkal vezérelhető a hangerő, és az alulra került klímavezérlés érintőfelülete is megszokást igényel, ezenkívül jobb lenne, ha a HUD nem egy kis plexilapra, hanem a szélvédőre vetítene.

László Ferenc

Elég erős?

Joggal gondolhatnánk, hogy egy 280 lóerős Arteon R-Line-nál nem igazán lehet szükségünk többre, de a gyakorlat azt mutatja, hogy a 40 lóerővel combosabb Arteon R-ben nagyon is van ráció. Maximálisan érződik, hogy a wolfsburgi tervezők a hajtáslánc minden elemét sportosabbá vették,

a végeredmény pedig egy hamisítatlan új R modell lett.

A 320 lóerős teljesítményhez 5350-ig kell forgatni a 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotor főtengelyét, a 420 Nm-es nyomaték viszont 2100 és 5350 között végig rendelkezésre áll. A megerősített és áthangolt hétfokozatú DSG automata váltó gyorsan vált, de néha kicsit faragatlan módon, főleg induláskor lehetne finomabb, illetve gyorsabban kapcsolhatná a hátramenetet.

Nincs túldíszítve a motortér
László Ferenc

A fokozatok akár a kormány mögötti fülekkel is váltogathatók, de alapvetően jó munkát végez az automatika. Padlógázra gyors visszaváltást kapunk, a 0-100 szintideje 4,9 másodperc, szemben a 280 lovas Arteon 5,5 másodperces hasonló sprintjével. A végsebesség 250 km/h, de ha megrendelünk egy 560 ezer forintos opciót, akkor akár 270-nel is repeszthetünk az Autobahnon.

Az Arteon R nemcsak egyenesben, kanyargós utakon is jól teljesít, érzetre fél métert simán letagadhat a hosszából, és az 1,8 tonna közeli tömege is csak akkor mondható nagynak, ha nem tudjuk, hogy napjaink egyre trendibb divatterepjárói már messze 2 tonna felett járnak.

Duplakuplungos automata
László Ferenc

Vezetési élmény

A 2 centiméterrel ültetett adaptív futómű zseniálisan teszi a dolgát, komfort módban egész jól kimozogja az úthibákat, sport-, illetve R-módban pedig korrekt módon befeszül. Az alapáras összkerék-hajtás miatt nem nehéz átvinni a teljesítményt az útra, de emiatt kicsit sínautós is az élmény, nincs meg a hátsó kerekekre hangolt BMW xDrive fickóssága. A fékrendszert nem érheti kritika, igaz pályanapon nem indultunk a technikával.

És mi a helyzet a hanghatásokkal? Az Arteon R visszafogott morgással kel életre, de alaphelyzetben csendben és a legnagyobb békében utazhatunk vele A-ból B-be. Sport- és R-módban kategóriákkal hangosabbá válik, ami nem is lenne rossz, viszont kár, hogy a hangok nem a kipufógóból jönnek, hanem a hangszórókból. A motor irányából hallható morgás erősen szintetikus hatású, amit tapasztalataink szerint a laikusok is kiszúrnak.

Persze mondhatjuk, hogy a WLTP és a 4 hengeres motorok világában már nem is léteznek izgalmas hangú autók, erre azonban erősen rácáfol például egy Hyundai i20 N vagy i30 N. A fogyasztás mindenesetre korrekt, főleg a rendelkezésre álló teljesítmény ismeretében. Egy alkalommal 8 liter alatti fogyasztással jutottunk át a főváros délutáni forgalmán, a feszített tempó melletti átlagfogyasztás pedig 11 liter magasságában alakult.

László Ferenc
László Ferenc

Konklúzió, árak

+: szemrevaló formaterv, erős motor, remek futómű, hatalmas utastér, méretes csomagtartó, általánosan jó minőség.

: a hajtás lehetne izgalmasabb, a motor/kipufogóhang nem az igazi, a DSG váltón lehetne még csiszolni, nem olcsó.

2022-ben kevés szebb vonalvezetésű autót találunk, mint az Arteon vagy akár az Arteon Shooting Brake, az ilyen kupészerű és sportos hangulatú modellek üdítően hatnak a felfújt gombóc divatterepjárók korában. Az Arteon R-nek ráadásul nemcsak a formaterve izgalmas, hanem a vezetése is élményt jelent.

Nem egy kőkemény sportautó, nem is akar az lenni, hanem inkább egy öltönyös sportoló, amellyel hétközben oviba lehet vinni a gyerekeket, amellyel akár 1000 kilométer is fáradság nélkül letudható, és amellyel a hétvégi autózás boldogsághormonokat szabadít fel.

A VW Arteon R Shooting Brake 21,9 millió forinton nyit, vagyis 2,9 millió forinttal magasabb árszinten, mint a 280 lovas kivitel. A jól felszerelt tesztautó listaára 24,7 millió forint, azonban jó hír, hogy ezekből az összegekből kapásból le lehet vonni egy 1,7 millió forintos kedvezményt.

Remek alternatíva lehet a Golf R Variant, mely 611 literes hatalmas csomagtartójú és alig 1648 kilogrammos kompakt kombi hasonló menetteljesítményekre képes, és 17,6 millió forinton nyit (amiből 1,2 milliót lehet levonni).

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!