Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0b034d57-5114-4cc1-97af-4067668bcb79","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A demonstrációk éppen a függetlenségi háború kezdetének 250. évfordulójára estek. ","shortLead":"A demonstrációk éppen a függetlenségi háború kezdetének 250. évfordulójára estek. ","id":"20250420_Trump-ellen-tuntettek-az-Egyesult-Allamok-tobb-varosaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b034d57-5114-4cc1-97af-4067668bcb79.jpg","index":0,"item":"ce403f5c-9a4f-4a5d-bc2d-934e9e6c697d","keywords":null,"link":"/vilag/20250420_Trump-ellen-tuntettek-az-Egyesult-Allamok-tobb-varosaban","timestamp":"2025. április. 20. 09:22","title":"Trump ellen tüntettek az Egyesült Államok több városában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2dbb247-82c2-4975-9c81-b7cbb3a15ed5","c_author":"Bálint Dávid","category":"360","description":"Bár túl vagyunk az első tavaszi fagyokon, nem lehetünk biztosak benne, hogy erre a szezonra elhárult a veszély. Jó tanácsaink kezdő és gyakorlottabb kertészeknek ahhoz, hogy növényeink túléljék a zord tavaszi napokat is.","shortLead":"Bár túl vagyunk az első tavaszi fagyokon, nem lehetünk biztosak benne, hogy erre a szezonra elhárult a veszély. Jó...","id":"20250421_Kerti-novenyek-tavaszi-fagyvedelme-10-bizonyitott-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2dbb247-82c2-4975-9c81-b7cbb3a15ed5.jpg","index":0,"item":"788c8dad-1d1a-43be-b27e-2215ea17eb1d","keywords":null,"link":"/360/20250421_Kerti-novenyek-tavaszi-fagyvedelme-10-bizonyitott-megoldas","timestamp":"2025. április. 21. 18:00","title":"Kerti növények tavaszi fagyvédelme: 10 bizonyított megoldás tévhitek helyett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"575246b4-1d1e-4545-aa13-a6a56ef6b952","c_author":"Karafiáth Orsolya","category":"360","description":"Sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Karafiáth Orsolyának most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: Einstand, érdekes, sajtháború, kéknyelv, életjel.","shortLead":"Sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet...","id":"20250420_Az-en-hetem-Karafiath-Orsolya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/575246b4-1d1e-4545-aa13-a6a56ef6b952.jpg","index":0,"item":"2e45fa03-6c92-4e4c-bb43-eadba4e623b5","keywords":null,"link":"/360/20250420_Az-en-hetem-Karafiath-Orsolya","timestamp":"2025. április. 20. 17:30","title":"Az én hetem Karafiáth Orsolyával: Rogán, az Erkölcsös, netán Rogán, a Feddhetetlen?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bed72a7-9209-4902-8491-b37cb381dd61","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Tovább fenyegeti egymást az Egyesült Államok és Kína; a kormány már most bemutatja a 2026-os költségvetést; Matolcsy Ádám szerint őt próbálják lejáratni. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Tovább fenyegeti egymást az Egyesült Államok és Kína; a kormány már most bemutatja a 2026-os költségvetést; Matolcsy...","id":"20250420_Es-akkor-vamhaboru-koltsegvetes-mnb-jarvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bed72a7-9209-4902-8491-b37cb381dd61.jpg","index":0,"item":"5cbbb4f9-62fc-45ce-b015-4e5a5ea81e79","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250420_Es-akkor-vamhaboru-koltsegvetes-mnb-jarvany","timestamp":"2025. április. 20. 07:00","title":"És akkor a kormány a legnagyobb bizonytalanság közepén pontosan megmondta, milyen év lesz 2026","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d32126d-f458-44b1-ac2c-b28a99dba55f","c_author":"Nagy Dániel Gergely","category":"360","description":"Gros a szellemi restséggel és a kritikus gondolkodás hiányával szembeni aktív fellépésre szólít fel.","shortLead":"Gros a szellemi restséggel és a kritikus gondolkodás hiányával szembeni aktív fellépésre szólít fel.","id":"20250420_hvg-Frederic-Gros-francia-filozofus-Engedetlenseg-konyv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d32126d-f458-44b1-ac2c-b28a99dba55f.jpg","index":0,"item":"c696dfff-a773-4e40-9011-cb9e972600ae","keywords":null,"link":"/360/20250420_hvg-Frederic-Gros-francia-filozofus-Engedetlenseg-konyv","timestamp":"2025. április. 21. 15:45","title":"A tűrhetetlen körülmények ellen rossz válasz a politikai engedelmesség, Frédéric Gros filozófus engedetlenségre buzdít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1535c74-3545-4d9f-a048-e81650afe7a4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"13-9-cel maradtunk alul a görögök ellen a döntőben.","shortLead":"13-9-cel maradtunk alul a görögök ellen a döntőben.","id":"20250420_Ezustermes-a-magyar-noi-vizilabda-valogatott-a-csengtui-vilagkupan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1535c74-3545-4d9f-a048-e81650afe7a4.jpg","index":0,"item":"49d91c9d-f01d-440c-a4ce-ce3b9355058d","keywords":null,"link":"/sport/20250420_Ezustermes-a-magyar-noi-vizilabda-valogatott-a-csengtui-vilagkupan","timestamp":"2025. április. 20. 12:20","title":"Ezüstérmes a magyar női vízilabda-válogatott a csengtui világkupán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d99805ef-78c1-4059-b332-231fc6ada12d","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Fiatalon nem szexelt senkivel, épp ezért lett belőle komikus – vallja a stand-uposok nemzetközi élcsapatához tartozó Russell Howard. Amerikai turnéján, Austinban értük el a humoristát, akinek a műsorában a világpolitika és a péniszviccek jól megférnek egymással, és interjúnkig még egyetlen MAGA-sapkás texasit sem látott. Május 2-án lép fel Budapesten.","shortLead":"Fiatalon nem szexelt senkivel, épp ezért lett belőle komikus – vallja a stand-uposok nemzetközi élcsapatához tartozó...","id":"20250420_hvg-russell-howard-brit-komikus-interju-standup-politika-penisz-isis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d99805ef-78c1-4059-b332-231fc6ada12d.jpg","index":0,"item":"3bfa7333-0828-41e1-8a74-b475fd991012","keywords":null,"link":"/360/20250420_hvg-russell-howard-brit-komikus-interju-standup-politika-penisz-isis","timestamp":"2025. április. 20. 19:30","title":"„Politikussal barátkozni – ennél rosszabbat el sem tudok képzelni” – Russell Howard brit stand-upos a HVG-nek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22e8b702-67a3-47d6-876a-2f7583220c7d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Orbán Viktor pedig csokinyulat talált a kertben.","shortLead":"Orbán Viktor pedig csokinyulat talált a kertben.","id":"20250421_Magyar-Peter-baratnojerol-posztolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22e8b702-67a3-47d6-876a-2f7583220c7d.jpg","index":0,"item":"4cdbf694-8b48-4f56-8d75-9903a55ca5b4","keywords":null,"link":"/elet/20250421_Magyar-Peter-baratnojerol-posztolt","timestamp":"2025. április. 21. 09:42","title":"Magyar Péter barátnőjéről posztolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miután sikerrel teljesítettük a VW Rally 2022 távját, egy egész napot autóztunk a német márka autóival az ország egyetlen teljesen lakatlan városában, illetve legkisebb forgalmú autópálya-szakaszán. A hipermodern ZalaZone tesztpályán jártunk.
14 izgalmasan sportos, illetve zöld rendszámosan környezettudatosnak mondott Volkswagen, valamint 28 magyar újságíró részvételével rendezték meg a 2022-es VW Rally-t, melynek mezőnye Budapestről indulva a Balaton-felvidéket érintve Zalába autózott le.
Ezúttal értelemszerűen nem a nagy sebesség, hanem a KRESZ szabályok betartása melletti, itinerfüzetből történő pontos tájékozódáson, illetve a Mercedes Csillagtúráról is ismerős 1/100-as szakaszokon elért eredményeken volt a fő hangsúly.
A 260 hektáros létesítmény területén lényegében bármilyen közlekedési helyzet szimulálható. Található itt többek közt egy 1,5 kilométer hosszú 2x2 sávos komplett autópálya szakasz, 35 fokos emelkedő, hatalmas felületű aszfaltozott területek és egy az önvezető autók fejlesztéséhez kiválóan alkalmas úgynevezett okosváros.
László Ferenc
A közeljövőben nagysebességű oválpályával bővülő ZalaZone-on hamarosan az elektromos autók akkumulátorainak kigyulladását és felrobbanását is ellenőrzött körülmények mellett lehet majd tesztelni. Mint megtudtuk, az autóipari cégek egymás után érkeznek a környékre, és amennyiben minden jól megy, hamarosan 4 ezer fejlesztő fog dolgozni a ZalaZone közelében.
Fotózni nagyon kevés helyen engedélyezett, ami érthető is, hiszen ottjártunkkor is javában zajlottak például egy titkos prototípus tesztjei. A helyiek nem fenyegetésképp, csupán tájékoztatásul közölték, hogy az engedély nélküli fotózásért 50 ezer eurós büntetés járhat.
Sofőr nélküli kísérleti jármű belseje
László Ferenc
Fűthető szarvas
A komplett 5G lefedettséggel rendelkező, beláthatatlanul hatalmas területen csak olyan autókkal lehet közlekedni, melynek műszerfalán ott egy az aktuális helyzetet és sebességet rögzítő és a központtal valós időben közlő készülék. Utóbbi azonnal csipog, ha esetleg túllépjük a megengedett sebességet, amit nem célszerű megtenni, de az oválpályán akár bőven 250 feletti tempóval is lehet majd repeszteni.
Az egyik kiszolgáló épületben pihennek a méregdrága teszteszközök. Ilyen például az önálló mozgásra képes puha tesztjármű, mely ugyan olcsó papundekli hatását keltheti, a valóságban azonban 150 millió forintos tételt jelent. Hasonlóképp a szintén önmozgó motoros és biciklis figurák sem olcsók.
László Ferenc
A tesztparknak többek közt egy műszarvas is a részét képezi (amit lefotóztunk, de végül nem kaptunk engedélyt a felvétel közlésére). Ennek érdekessége a fűthetőség, a megannyi szenzorral telepakolt kocsik ugyanis csak így hiszik el, hogy egy igazi hús-vér állat áll előttük.
A fejlett önvezető funkciókat nemcsak az autópálya szakaszon, hanem a mesterséges városban is tesztelik, az itt található építményeken minden valódi, vagyis ami betonnak, fémnek és üvegnek látszik, az a lehető legélethűbb szimuláció érdekében a valóságban is az. Nem olcsó falemez és egyszerű fólia.
László Ferenc
László Ferenc
Jöhetnek a tesztek!
Az egyik gyalogos-átkelőhelynél normál fékezéses, fékezés nélküli kikerüléses és fékezéssel kombinált kikerüléses szituációkat gyakoroltunk. Modern autókról lévén szó, típustól függetlenül az összes VW sikerrel és biztonságosan vette az akadályt.
Mégis jól látható, egyértelműen érezhető különbség volt egy Golf és egy Tiguan produkciója között. A közel 17 centiméterrel magasabb SUV feneke a kikerülés során sokkal izgágában viselkedett, mint a Golfé. Utóbbi szinte sínautóként, lényegében feladat nélküli menetstabilizátor mellett teljesítette a manővert – ennyit számít az alacsony építési mód és az alacsonyabb tömegközéppont.
Elöl a Tiguan, mögötte a Golf – mindkettő zöld rendszámos
László Ferenc
Élethű városi környezet
László Ferenc
A következő helyszínen az volt a feladat, hogy 60-ra beállított tempomat mellett engedjük el a kormányt, és hagyjuk, hogy a Multivan magától lefékezzen az előtte lévő akadály, egy felfújt puha autó előtt. Tapasztalataink szerint a szenzorok minden egyes alkalommal észlelték a veszélyt, de a nem teljesen biztos, nem elég gyors reakció miatt csak az esetek felénél sikerült elkerülni az ütközést.
Az viszont tény, hogy amikor be is következett az ütközés (amiért a szél által megmozgatott felfújt akadályt okolták a szervezők), a tempó már nem 60 km/h, hanem sokkal kisebb volt.
A normál fékteszten először száraz aszfalton, aztán vizes aszfalton, végül pedig olvadó jéghez hasonlóan csúszos útfelületen kellett állóra fékezni a különböző kocsikat, 30-ról, 60-ról, illetve 90-ről.
A tempó fokozásával értelemszerűen látványosan nőtt a féktáv, és amikor 90-ről próbáltunk lefékezni a jeget imitáló felületen, akkor egyedül a legkisebb autóval, egy T-Roc-kal tudtunk megállni 150 méteren belül. Hiába, ennyit számít, hogy ez a kocsi csak 1,4 tonnás, és nem közel 2,5 tonnás, mint például a 462 lóerős Touareg R.
A Golf R a GTI Clubsport ellen
A "low speed handling" pályán sorakoztak fel a gyártó legerősebb modelljei, ám gyorsan lehervadt a mosoly az arcunkról, amikor megtudtuk, hogy itt bizony 60, esetleg 70 km/h a megengedett legnagyobb sebesség.
Aztán viszont gyorsan kiderült, hogy a vékony pályaszakasz elképesztően kanyargós, így kis sebességnél is komoly vezetési élményben lehetett részünk. A Touareg R persze itt is partra vetett bálnaként viselkedett, a nemrégiben alaposan letesztelt Golf R viszont annál inkább elemében volt.
Hogyan is kellene bevenni a kanyart...
László Ferenc
Elöl a Golf GTI Clubsport, mögötte a Golf R
László Ferenc
Touareg R
László Ferenc
Érdekes volt összevetni egymással a 320 lovas összkerekes Golf R-t és a 300 lóerős elsőkerék-hajtású Golf GTI Clubsportot. Utóbbi ugyan messze nem tudott úgy kigyorsítani a kanyargós pályán, mint az R, viszont a 93 kilogrammal alacsonyabb tömeg miatt a GTI Clubsport terelgetése is valódi élményszámba ment.
Míg az Arteon R esetében sajnos kicsit túltolták a hangszóróból érkező motorhangokat, addig a két sportos Golf esetében nem kell ettől tartanunk. A Golf R és a GTI Clubsport még úgy is jól szól, ha nem rendeljük meg hozzájuk a 7 kilogrammal könnyebb és nem mellesleg 1,5 millió forintos opciós tételt jelentő Akrapovic kipufogót.
Utóbbi a kipróbált kocsik közül egyedül a Tiguan R-en volt tetten érhető. Ebben ugyanaz a 320 lóerős 2 literes 4 hengeres motor található, mint a Golf R-ben és az Arteon R-ben. Amennyiben 3 literes 6 hengeres hajtásra vágyunk, akkor a Touareg R felé érdemes kacsintgatni, azonban ennek plugin hibrid hajtása és már említett nagy tömege nem éppen az élvezetes autózás legnagyobb barátja.
Tiguan R
László Ferenc
Konklúzió
Mi a ZalaZone-on a VW aktuális flottájának érdekesebb példányait fogtuk vallatóra, az ország különböző részein igénybe vehető különböző vezetéstechnikai tréningeken azonban értelemszerűen az a cél, hogy mindenki a saját autójában ülve ismerkedjen meg a fizika törvényeivel és a megfelelő pedálkezeléssel, illetve az optimális kormánymozdulatokkal. Ezek az oktatások sajnos nem olcsók, de véleményünk szerint kevés náluk jobb befektetés létezik.
Azt pedig mindenkinek érdemes magában mérlegelnie, hogy – a vezetési élményt most zárójelbe téve – egész biztosan nagyobb biztonságban van-e egy hatalmas és ólomnehéz divatterepjáróban, mint egy észszerű úgymond normál kocsiban.
Tény, hogy utóbbi két járgány esetleges frontális csattanásából a nagy SUV jön ki jobban, azonban sok olyan közlekedési helyzet adódhat, melyben a kisebb és könnyebb autóban helyet foglalva esetleg teljesen elkerülhető egy baleset.
Lényegében bármilyen helyzet szimulálható a ZalaZone-on