Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0243c885-6aec-4fdf-a673-dceb12b6e74e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az öt évvel ezelőtti szamoai kanyarójárványt komoly dezinformációs kampány előzte meg az oltásokról, amelyből Donald Trump egészségügyiminisztere-jelöltje is kivette a részét: a helyszínen támogatta a vakcinaellenes aktivistákat. ","shortLead":"Az öt évvel ezelőtti szamoai kanyarójárványt komoly dezinformációs kampány előzte meg az oltásokról, amelyből Donald...","id":"20241126_robert-kennedy-oltasellenesseg-szamoa-kanyaro-jarvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0243c885-6aec-4fdf-a673-dceb12b6e74e.jpg","index":0,"item":"e7eda14e-cdd7-4ed6-aa71-109452b44236","keywords":null,"link":"/elet/20241126_robert-kennedy-oltasellenesseg-szamoa-kanyaro-jarvany","timestamp":"2024. november. 26. 09:39","title":"Robert F. Kennedy oltásellenességének tragikus következményeit a saját bőrükön tapasztalták meg egy kis szigetország lakói ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a21025a6-78fb-4506-afe1-6f38b0d2a597","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az eddig felemás eredménnyel célzott béta-amiloid és tau-fehérjék helyett egy enzimet kezdett el vizsgálni egy olasz kutatócsoport, az eredmények pedig ígéretesek az Alzheimer-kór elleni küzdelem számára.","shortLead":"Az eddig felemás eredménnyel célzott béta-amiloid és tau-fehérjék helyett egy enzimet kezdett el vizsgálni egy olasz...","id":"20241126_alzheimer-kor-kialakulas-lassitasa-orrspray-felfedezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a21025a6-78fb-4506-afe1-6f38b0d2a597.jpg","index":0,"item":"1d4618c5-9198-49b0-8c0e-964965cdf419","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_alzheimer-kor-kialakulas-lassitasa-orrspray-felfedezes","timestamp":"2024. november. 26. 13:03","title":"Pár fújás az egész? Orrspray lassíthatja az Alzheimer-kór kialakulását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c2f008b-c732-410e-9c0a-80f6fee2d95e","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A finnországi Rovaniemiben található Mikulás-falura még így is sokan kíváncsiak.","shortLead":"A finnországi Rovaniemiben található Mikulás-falura még így is sokan kíváncsiak.","id":"20241126_klimavaltozas-ho-havazas-mikulas-finnorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c2f008b-c732-410e-9c0a-80f6fee2d95e.jpg","index":0,"item":"98a9a360-883b-47f1-ae28-e88914d91fa5","keywords":null,"link":"/zhvg/20241126_klimavaltozas-ho-havazas-mikulas-finnorszag","timestamp":"2024. november. 26. 09:47","title":"Klímaváltozás: Hó helyett sár borítja a Mikulás otthonát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfa5cedf-7f8c-45cd-aa3d-0372372b8ea7","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Nemcsak új csapat, de nagy motorreform is jön a Forma-1-be: a motorok fele részben belső égésűek, fele részben pedig elektromosak lesznek, az üzemanyagnak pedig teljes mértékben megújulónak kell lennie.","shortLead":"Nemcsak új csapat, de nagy motorreform is jön a Forma-1-be: a motorok fele részben belső égésűek, fele részben pedig...","id":"20241125_A-General-MotorsCadillac-csatlakozasaval-11-csapatos-lehet-a-Forma-1-mezony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfa5cedf-7f8c-45cd-aa3d-0372372b8ea7.jpg","index":0,"item":"46e38ea2-bbf0-4ab5-b82d-201ea242339d","keywords":null,"link":"/sport/20241125_A-General-MotorsCadillac-csatlakozasaval-11-csapatos-lehet-a-Forma-1-mezony","timestamp":"2024. november. 25. 20:35","title":"A General Motors/Cadillac csatlakozásával 11 csapatos lehet a Forma-1 mezőny","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c2e5428-dd0f-41a2-bb42-95ababe55f65","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A WhatsAppban már régóta elérhető, most pedig az Instagram felhasználói is megkapták a lehetőséget, hogy megosszák az ismerőseikkel, barátaikkal a pontos tartózkodási helyüket. Van azonban néhány kitétel.","shortLead":"A WhatsAppban már régóta elérhető, most pedig az Instagram felhasználói is megkapták a lehetőséget, hogy megosszák...","id":"20241126_meta-instagram-helymegosztas-uzenet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c2e5428-dd0f-41a2-bb42-95ababe55f65.jpg","index":0,"item":"efdddbac-3334-4a97-8265-372ff3819aaf","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_meta-instagram-helymegosztas-uzenet","timestamp":"2024. november. 26. 10:03","title":"Helyzetmegosztós funkció jött az Instagramra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa7fe3a2-d08c-4dc0-b968-2b1d84f246b9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Valami véget ért, de biztosan nem örökre.","shortLead":"Valami véget ért, de biztosan nem örökre.","id":"20241125_Adele-nem-tudja-mikor-ter-vissza-a-szinpadra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa7fe3a2-d08c-4dc0-b968-2b1d84f246b9.jpg","index":0,"item":"d56d587a-e885-4a32-ae65-97fa04911b69","keywords":null,"link":"/kultura/20241125_Adele-nem-tudja-mikor-ter-vissza-a-szinpadra","timestamp":"2024. november. 25. 09:13","title":"Búcsú: Adele nem tudja, mikor lép fel újra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f813783-5a9e-44ac-bede-237c457c20ad","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színésznő hazaköltözne Ausztráliába.","shortLead":"A színésznő hazaköltözne Ausztráliába.","id":"20241125_nicole-kidman-ausztralia-hazakoltozes-kieges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f813783-5a9e-44ac-bede-237c457c20ad.jpg","index":0,"item":"d4cc7508-2045-4998-8596-3ab8f2541e5d","keywords":null,"link":"/elet/20241125_nicole-kidman-ausztralia-hazakoltozes-kieges","timestamp":"2024. november. 25. 09:34","title":"Nicole Kidman elköltözne az Egyesült Államokból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ca70f73-fc03-4638-ba41-fdadca718906","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Szigorú értékelést tett közzé a torokfájás elleni készítményekről az egyik legnagyobb fogyasztóvédelmi szervezet, a német Stiftung Warentest. A gyógyszereket alig, a gyógyhatású szereket korlátozottan ajánlja.","shortLead":"Szigorú értékelést tett közzé a torokfájás elleni készítményekről az egyik legnagyobb fogyasztóvédelmi szervezet...","id":"20241126_torokgyulladas-gyogyszer-gyogyhatasuszer-warentest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ca70f73-fc03-4638-ba41-fdadca718906.jpg","index":0,"item":"1e14cdf5-2028-4620-bbce-3eacc88bf727","keywords":null,"link":"/360/20241126_torokgyulladas-gyogyszer-gyogyhatasuszer-warentest","timestamp":"2024. november. 26. 17:30","title":"És azt tudta, hogy a legtöbb torokfájás elleni készítmény nem ér annyit, amennyit fizetünk érte?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hány ezer tonnás présgépek dübörögnek a Suzukinál? Mennyi benzint tankolnak a 0 kilométeres autókba? Hány percig esőztetik a kocsikat? Jövünk a válaszokkal!
A Suzuki esztergomi gyárában 1992 kora nyarán készültek el az első autók, 2024. február 8-án délelőtt pedig legördült a gyártósorról a 4 milliomodik kocsi, konkrétan egy GLX-felszereltségű, elefántcsont-kozmikus, fekete gyöngyház fényezésű normál hibrid összkerék-hajtású Vitara.
A jubileumi példányt normál módon értékesítik
László Ferenc
A 32 éve üzemelő gyáregységet nemcsak a jubileumi modell miatt kerestük fel, hanem többek közt azért is, hogy testközelből ismerkedjünk meg a Suzuki gyártási folyamataival.
A megfelelő védőfelszerelések felvételét követően a présüzemben kezdtük a túrát, ahol először egy 3500 tonnával, majd pedig egy 5600 tonnával dolgozó kisebb hegyomlásnyi masinát tekintettünk meg. A beérkező acéllemezekből itt készülnek a különböző karosszéria elemek, így például a tető, az ajtók és a csomagtérajtó.
Az ütemesen dolgozó présgépek nem kis zajt csapnak, és ritmusos mini földrengést generálnak. A gigantikus Komatsu masinák által kiköpött alkatrészek minőségét javarészt szemrevételzéssel ellenőrzik, de folyamatosan dolgoznak a folyamatok automatizálásán, és mint megtudtuk, a selejtarány rendkívül alacsony.
A kisebbik présgép
László Ferenc
A nagyobb masina és az elkészült alkatrészek
László Ferenc
A présgépek cserélhető szerszámai
László Ferenc
Az évente maximum 300 ezer autó előállítására képes, 2200+900 főt foglalkoztató gyáregység hegesztőüzemében kevés alkalmazott tevékenykedik, ez itt sokkal inkább az 530 fürgén és szuperpontosan dolgozó robot terepe.
Praktikus és persze kötelező viselet a speciális védőszemüveg, ugyanis sok helyen repkednek a szikrák. Ezek igen látványosak, de alapvetően elkerülhetetlen rossznak tekinthetők, és a végeredményképp keletkező kisebb fémdarabokat nem sokkal később manuális porszívózással távolítják el a karosszéria aljából.
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
A csavarozási munkálatok részben automatizáltak, a manuális csavarozást pedig olyan szupermodern behajtógépek segítik, melyeket vezeték nélküli módon számítógépek segítségével lehet beprogramozni a kívánt paraméterekre. Így a munkásoknak már nem érzésre kell eltalálniuk a meghúzáshoz optimális nyomatékot.
Smart csavarbehajtó, nem kapni hasonlót a helyi Aldiban
László Ferenc
A csavarozást mi magunk is kipróbáltuk
László Ferenc
A 600 magyar ajkú szlovákot foglalkoztató gyárban távol-keleti munkások is dolgoznak. A műszak előtti eligazításon maximális a rend és a fegyelem, olyannyira, hogy mindenkinek a saját felszigszalagozott helyén kell végighallgatnia a szükséges tudnivalókat.
Adott munkaállomásokon kötelező a füldugó használata, de a vezeték nélküli fülesek tiltott eszközök, a munka közbeni zenehallgatás nem engedélyezett. Mint megtudtuk, az alkalmazottakat próbálják arra ösztönözni, hogy időről időre rotálódjanak a monoton munkafolyamatok között, de a legtöbbjük inkább kitart a már alaposan begyakorlott tevékenységei mellett.
Mindenki tudja hol a helye
László Ferenc
Többek közt kamerákkal ellenőrzik a minőséget
László Ferenc
Míg korábban sokszor érkeztek japán mérnökök a gyárba, addig ma már szinte minden feladatot a hazai szürkeállományra bíznak, és a japán kollégák általában már csak az ünnepélyes pillanatokra érkeznek Magyarországra. A tavaly szeptembertől tizennégy hazai diáknak szakmai gyakorlatot biztosító vállalat többek közt a prototípusok fejlesztésében is kiveszi a részét.
Az elkészült karosszériákat nemcsak szemrevételezéssel, hanem kamerákkal, illetve szúrópróbaszerűen szuperpontos letapogató berendezéssel is ellenőrzik. Kényes feladat a biztonsági előírások miatt egy ideje már kamerát is felvonultató szélvédő beragasztása, az uretán felkenésének minőségét 600 pont/centiméteres pontosságú 3D-szkennerrel csekkolják.
A dugattyúkat tartalmazó motorblokk Japánból érkezik, az erőforrások végszerelése Esztergomban zajlik. Az elkészült motorokat az első felfüggesztéssel együtt szerelik be a készülőfélben lévő autókba.
Az Európán kívüli piacokra mind a mai napig gyártanak normál benzines kocsikat, ezek előállítása azonban pár hónapon belül le fog állni. Ezt követően már csak és kizárólag lágyhibrid és normál hibrid Vitarák és S-Crossok fogják elhagyni a gyártósorokat.
A magyar piacon 116-129 lóerős Suzukik kaphatók
László Ferenc
László Ferenc
A turbós benzines lágyhibrid modellek apró, kis túlzással élve powerbank kategóriás kiegészítő akkumulátora elfér az első ülés alatt, a szívó benzines normál hibridek komolyabb méretű telepét a csomagtér alá szerelik be.
László Ferenc
László Ferenc
A bal-, illetve jobbkormányos műszerfalakat emberi ellenőrzés és végszerelés mellett robotok segítségével emelik be a kocsikba.
László Ferenc
A gyártósor közepén lévő mini üzemanyagtöltő állomáson normál módon kézzel tankolják meg a kocsikat. Az európai piacos példányokba minimum 5, a távolra vonatoztatott, hajóztatott kocsikba maximum 9 liter 95-ös Mol benzint tankolnak, az átlag 5,8 liter.
A speciálisan megvilágított fényalagútban a legkisebb karosszériahibákat is könnyen ki lehet szúrni, végül pedig következik az esőztetés, ahol 2,5 percig minden autót mesterséges monszunnak vetnek alá.
László Ferenc
A dupla esőztető kabin
László Ferenc
Az elkészült kocsik a 7 ezer férőhelyes udvaron várnak szállításra, a világ 123 országába, így többek közt a Suzuki hazájába, Japánba is visznek innen autókat. Az esztergomi telep régiós logisztikai központként is funkcionál, ide érkeznek be a világ más tájain készülő modellek, így például az Ignis, a Swift és a Jimny, illetve az átbrandelt Toyoták, vagyis a Swace és az Across.
A jelenleg naponta mintegy 650 autót készítő esztergomi Suzuki gyár legolcsóbb hazai piacos modellje a Vitara, mely 7 millió forinton nyit, a fullos példányokat pedig 11,5 millió forintos áron jegyzik. A kicsit nagyobb S-Cross árcéduláján 7,5-12 millió forintos összeg szerepel.
László Ferenc
László Ferenc
Konkrétan ez a 4 milliomodik hazai gyártású Suzuki