szerző:
Tetszett a cikk?

Hány ezer tonnás présgépek dübörögnek a Suzukinál? Mennyi benzint tankolnak a 0 kilométeres autókba? Hány percig esőztetik a kocsikat? Jövünk a válaszokkal!

A Suzuki esztergomi gyárában 1992 kora nyarán készültek el az első autók, 2024. február 8-án délelőtt pedig legördült a gyártósorról a 4 milliomodik kocsi, konkrétan egy GLX-felszereltségű, elefántcsont-kozmikus, fekete gyöngyház fényezésű normál hibrid összkerék-hajtású Vitara.

A jubileumi példányt normál módon értékesítik
László Ferenc

A 32 éve üzemelő gyáregységet nemcsak a jubileumi modell miatt kerestük fel, hanem többek közt azért is, hogy testközelből ismerkedjünk meg a Suzuki gyártási folyamataival.

A megfelelő védőfelszerelések felvételét követően a présüzemben kezdtük a túrát, ahol először egy 3500 tonnával, majd pedig egy 5600 tonnával dolgozó kisebb hegyomlásnyi masinát tekintettünk meg. A beérkező acéllemezekből itt készülnek a különböző karosszéria elemek, így például a tető, az ajtók és a csomagtérajtó.

Az ütemesen dolgozó présgépek nem kis zajt csapnak, és ritmusos mini földrengést generálnak. A gigantikus Komatsu masinák által kiköpött alkatrészek minőségét javarészt szemrevételzéssel ellenőrzik, de folyamatosan dolgoznak a folyamatok automatizálásán, és mint megtudtuk, a selejtarány rendkívül alacsony.

A kisebbik présgép
László Ferenc
A nagyobb masina és az elkészült alkatrészek
László Ferenc
A présgépek cserélhető szerszámai
László Ferenc

Az évente maximum 300 ezer autó előállítására képes, 2200+900 főt foglalkoztató gyáregység hegesztőüzemében kevés alkalmazott tevékenykedik, ez itt sokkal inkább az 530 fürgén és szuperpontosan dolgozó robot terepe.

Praktikus és persze kötelező viselet a speciális védőszemüveg, ugyanis sok helyen repkednek a szikrák. Ezek igen látványosak, de alapvetően elkerülhetetlen rossznak tekinthetők, és a végeredményképp keletkező kisebb fémdarabokat nem sokkal később manuális porszívózással távolítják el a karosszéria aljából.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

A csavarozási munkálatok részben automatizáltak, a manuális csavarozást pedig olyan szupermodern behajtógépek segítik, melyeket vezeték nélküli módon számítógépek segítségével lehet beprogramozni a kívánt paraméterekre. Így a munkásoknak már nem érzésre kell eltalálniuk a meghúzáshoz optimális nyomatékot.

Smart csavarbehajtó, nem kapni hasonlót a helyi Aldiban
László Ferenc
A csavarozást mi magunk is kipróbáltuk
László Ferenc

A 600 magyar ajkú szlovákot foglalkoztató gyárban távol-keleti munkások is dolgoznak. A műszak előtti eligazításon maximális a rend és a fegyelem, olyannyira, hogy mindenkinek a saját felszigszalagozott helyén kell végighallgatnia a szükséges tudnivalókat.

Adott munkaállomásokon kötelező a füldugó használata, de a vezeték nélküli fülesek tiltott eszközök, a munka közbeni zenehallgatás nem engedélyezett. Mint megtudtuk, az alkalmazottakat próbálják arra ösztönözni, hogy időről időre rotálódjanak a monoton munkafolyamatok között, de a legtöbbjük inkább kitart a már alaposan begyakorlott tevékenységei mellett.

Mindenki tudja hol a helye
László Ferenc
Többek közt kamerákkal ellenőrzik a minőséget
László Ferenc

Míg korábban sokszor érkeztek japán mérnökök a gyárba, addig ma már szinte minden feladatot a hazai szürkeállományra bíznak, és a japán kollégák általában már csak az ünnepélyes pillanatokra érkeznek Magyarországra. A tavaly szeptembertől tizennégy hazai diáknak szakmai gyakorlatot biztosító vállalat többek közt a prototípusok fejlesztésében is kiveszi a részét.

A gyártósorok között néhány gondosan letakart kocsit is láttunk, melyeket persze nem lehetett fotózni. Feltételezéseink szerint ezek a – meg nem erősített információk szerint – nyáron frissülő Vitara első példányai lehetnek. A még titkos modelleket nem mindig rejtegetik, 2021 novemberében a hivatalos nemzetközi leleplezés előtt simán kiparkoltak a faceliftes S-Crossokkal a gyárudvarra.

László Ferenc
László Ferenc

Az elkészült karosszériákat nemcsak szemrevételezéssel, hanem kamerákkal, illetve szúrópróbaszerűen szuperpontos letapogató berendezéssel is ellenőrzik. Kényes feladat a biztonsági előírások miatt egy ideje már kamerát is felvonultató szélvédő beragasztása, az uretán felkenésének minőségét 600 pont/centiméteres pontosságú 3D-szkennerrel csekkolják.

A dugattyúkat tartalmazó motorblokk Japánból érkezik, az erőforrások végszerelése Esztergomban zajlik. Az elkészült motorokat az első felfüggesztéssel együtt szerelik be a készülőfélben lévő autókba.

Az Európán kívüli piacokra mind a mai napig gyártanak normál benzines kocsikat, ezek előállítása azonban pár hónapon belül le fog állni. Ezt követően már csak és kizárólag lágyhibrid és normál hibrid Vitarák és S-Crossok fogják elhagyni a gyártósorokat.

A magyar piacon 116-129 lóerős Suzukik kaphatók
László Ferenc
László Ferenc

A turbós benzines lágyhibrid modellek apró, kis túlzással élve powerbank kategóriás kiegészítő akkumulátora elfér az első ülés alatt, a szívó benzines normál hibridek komolyabb méretű telepét a csomagtér alá szerelik be.

László Ferenc
László Ferenc

A bal-, illetve jobbkormányos műszerfalakat emberi ellenőrzés és végszerelés mellett robotok segítségével emelik be a kocsikba.

László Ferenc

A gyártósor közepén lévő mini üzemanyagtöltő állomáson normál módon kézzel tankolják meg a kocsikat. Az európai piacos példányokba minimum 5, a távolra vonatoztatott, hajóztatott kocsikba maximum 9 liter 95-ös Mol benzint tankolnak, az átlag 5,8 liter.

A speciálisan megvilágított fényalagútban a legkisebb karosszériahibákat is könnyen ki lehet szúrni, végül pedig következik az esőztetés, ahol 2,5 percig minden autót mesterséges monszunnak vetnek alá.

László Ferenc
A dupla esőztető kabin
László Ferenc

Az elkészült kocsik a 7 ezer férőhelyes udvaron várnak szállításra, a világ 123 országába, így többek közt a Suzuki hazájába, Japánba is visznek innen autókat. Az esztergomi telep régiós logisztikai központként is funkcionál, ide érkeznek be a világ más tájain készülő modellek, így például az Ignis, a Swift és a Jimny, illetve az átbrandelt Toyoták, vagyis a Swace és az Across.

A jelenleg naponta mintegy 650 autót készítő esztergomi Suzuki gyár legolcsóbb hazai piacos modellje a Vitara, mely 7 millió forinton nyit, a fullos példányokat pedig 11,5 millió forintos áron jegyzik. A kicsit nagyobb S-Cross árcéduláján 7,5-12 millió forintos összeg szerepel.

László Ferenc
László Ferenc
Konkrétan ez a 4 milliomodik hazai gyártású Suzuki
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!