Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9cb50eb2-a685-4696-a66c-6a45f18f37a4","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A Parkinson-kór, a disztónia (kóros izom-összehúzódások által kiváltott akaratlan mozgás) és a különböző eredetű remegések kezelésében immár hosszabb időn át is tudnak segítséget nyújtani egy, a pécsi klinikán alkalmazott, a beteg kezelését távolról lehetővé tevő megoldással – közölte a Pécsi Tudományegyetem (PTE).","shortLead":"A Parkinson-kór, a disztónia (kóros izom-összehúzódások által kiváltott akaratlan mozgás) és a különböző eredetű...","id":"20250220_pecsi-tudomanyegyetem-parkinson-kor-kezelese-agyi-stimulacio-tavolrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9cb50eb2-a685-4696-a66c-6a45f18f37a4.jpg","index":0,"item":"fa2de52d-eff9-44d4-9e12-08411a662260","keywords":null,"link":"/tudomany/20250220_pecsi-tudomanyegyetem-parkinson-kor-kezelese-agyi-stimulacio-tavolrol","timestamp":"2025. február. 20. 15:03","title":"Pécsi orvosok áttörése: akár 25 éven át is tudják távolról kezelni a parkinsonos betegeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46faaa6f-d57b-4342-ac5c-52cf671bf28a","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Ahogy a második világháború után az Egyesült Államok szerepet vállalt az új világrend kialakításában a Szovjetunió ellenében és Európa védelmében, most is ezt teszi, csak éppen fordított előjellel.","shortLead":"Ahogy a második világháború után az Egyesült Államok szerepet vállalt az új világrend kialakításában a Szovjetunió...","id":"20250220_hvg-eronek-erejevel-amerika-europa-1945-szovetsegi-viszony-nato-eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46faaa6f-d57b-4342-ac5c-52cf671bf28a.jpg","index":0,"item":"f83a074d-2dc6-4f94-9680-b40f453340b7","keywords":null,"link":"/360/20250220_hvg-eronek-erejevel-amerika-europa-1945-szovetsegi-viszony-nato-eu","timestamp":"2025. február. 20. 17:30","title":"Az atlantizmus emlékére: amikor az USA még nem az orosz birodalmi érdekek kiszolgálója volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A baleset miatt forgalmi korlátozásokra kell számítani, az érintett vonalon pótlóbuszok járnak.","shortLead":"A baleset miatt forgalmi korlátozásokra kell számítani, az érintett vonalon pótlóbuszok járnak.","id":"20250221_Vonat-gazolt-Ajkanal-egy-20-eves-no-eletet-veszitette","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"c6369bde-009c-4cb0-b07c-1e66e853302d","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_Vonat-gazolt-Ajkanal-egy-20-eves-no-eletet-veszitette","timestamp":"2025. február. 21. 20:39","title":"Vonat gázolt Ajkánál, egy 20 éves nő életét vesztette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9eb4b4c5-7c1d-4ca8-bd80-98cdf3dd3dc7","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A békásmegyeri Barát-patak befolyójánál fognak összeszedni inváziós állatokat.","shortLead":"A békásmegyeri Barát-patak befolyójánál fognak összeszedni inváziós állatokat.","id":"20250220_rakpestis-voros-mocsarrak-bekasmegyer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9eb4b4c5-7c1d-4ca8-bd80-98cdf3dd3dc7.jpg","index":0,"item":"59095062-4caf-445b-b63f-2678b78fc1e4","keywords":null,"link":"/zhvg/20250220_rakpestis-voros-mocsarrak-bekasmegyer","timestamp":"2025. február. 20. 13:52","title":"Rákpestist terjesztő vörös mocsárrákokat fognak irtani Békásmegyeren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccfe3d04-7495-4e57-a93e-ca4b512420cb","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Az elmúlt napokban bekeményített a tél, az éjszakai tartós mínuszok miatt még a vörös kódot is életbe léptette a belügyminisztérium. A -10 fok valóban nem játék, főleg az utcán, de a közelében sincs annak, amit az örök fagy körzetében található legnagyobb városban, Jakutszkban élnek meg az emberek nap mint nap.","shortLead":"Az elmúlt napokban bekeményített a tél, az éjszakai tartós mínuszok miatt még a vörös kódot is életbe léptette...","id":"20250220_jakutszk-leghidegebb-varos-elet-minusz-40-fokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccfe3d04-7495-4e57-a93e-ca4b512420cb.jpg","index":0,"item":"93de6ded-7d40-406a-8a91-c43a3c8e2305","keywords":null,"link":"/elet/20250220_jakutszk-leghidegebb-varos-elet-minusz-40-fokban","timestamp":"2025. február. 21. 04:40","title":"Ilyen az élet -40 fokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c345570-c296-4b33-b2f0-6935b4941975","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók olyan radarrendszert fejlesztettek ki, amelyek egyes egységeit fillérekből meg lehet építeni. Ehhez képest a repülőtéri nagy radarállomások ára a 10 millió dollárt is elérheti.","shortLead":"Amerikai kutatók olyan radarrendszert fejlesztettek ki, amelyek egyes egységeit fillérekből meg lehet építeni. Ehhez...","id":"20250221_dron-radar-eszleles-nyomon-kovetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c345570-c296-4b33-b2f0-6935b4941975.jpg","index":0,"item":"ff614aa2-8a98-4e8c-8884-cb0c9dd9b6da","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_dron-radar-eszleles-nyomon-kovetes","timestamp":"2025. február. 21. 20:03","title":"100 000-szer olcsóbb az új radar, ami elől ráadásul már nem nagyon lehet elbújni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63e44e16-29ec-459e-a06f-59acdc723b3c","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250221_Marabu-Feknyuz-Megtorlasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63e44e16-29ec-459e-a06f-59acdc723b3c.jpg","index":0,"item":"3e23f939-215a-46f5-92e9-a4138e9e6c8f","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_Marabu-Feknyuz-Megtorlasok","timestamp":"2025. február. 21. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Megtorlások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bcb47e21-12ff-4ac0-b8a6-cb9d77acfce5","c_author":"Balogh Csaba","category":"360","description":"A felhasználók egészségügyi adatainak orvosi pontosságú mérése és persze az értékek javítása áll több okostelefon-gyártó új fókuszában. A rendszer agya a mobil, az adatgyűjtéshez pedig sorra érkeznek a szokatlan dolgokra is képes kiegészítők.","shortLead":"A felhasználók egészségügyi adatainak orvosi pontosságú mérése és persze az értékek javítása áll több...","id":"20250221_hvg-egeszseg-plusz-okostelefonos-kiegeszito-vernyomasmero-ora-okosgyuru-eszkozok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcb47e21-12ff-4ac0-b8a6-cb9d77acfce5.jpg","index":0,"item":"e57b66d5-3db4-4f76-af2a-5571b6b54a4a","keywords":null,"link":"/360/20250221_hvg-egeszseg-plusz-okostelefonos-kiegeszito-vernyomasmero-ora-okosgyuru-eszkozok","timestamp":"2025. február. 21. 17:30","title":"„Csak egészség legyen meg térerő” – a szemünk előtt kezd komolyra fordulni a refrén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Telex birtokába került a régóta készülő új KRESZ néhány konkrétuma. A kormányzati munkaanyag szerint jelentősen módosulhatnak a szabályok a gyalogosokra, kerékpárosokra, elektromos rolleresekre, autósokra és tanuló vezetőkre vonatkozóan. A 27 oldalas jelentés egyéves szakmai előkészítő munka eredménye, amelyben 100 szakértő és 70 szervezet vett részt.
A táblák vagy jelzőlámpák jelentése ugyanúgy változatlan maradhat, mint a nemzetközi jogrendbe illeszkedő egyéb közlekedési szabályok. Ugyanakkor az új szabályrendszert a mai magyarországi közlekedési szokásokhoz igazítanák. A munkaanyag szerint a legfontosabb változások a következők:
A gyalogosoknak az úttesten és a vasúti átjáróban tilos lenne mobiltelefont használni vagy figyelmet elvonó tevékenységet végezni.
Lakott területen kívül 3 év alatti gyermekkel csak ülve lehetne utazni közösségi közlekedési eszközökön.
Óvodák és iskolák közelében „suli/ovi övezeteket” hoznának létre speciális szabályokkal. Tanítási időben fokozott óvatosságot várnának el a járművezetőktől, a sebességhatár pedig 30 km/óra lenne.
Autóúton 110 km/óra helyett akár 120 km/órás sebesség is engedélyezhető lenne. Autópályák egyes szakaszain 140 km/órás gyors szakaszokat jelölhetnek ki. Teherautók, buszok és utánfutót vontató autók sebességhatárát 70-ről 90 km/órára emelnék lakott területen kívül.
Bekerülne az úgynevezett cipzárelv is a közvetlen gyakorlatba, amikor a sávok megszűnésekor a forgalom függvényében kell beengedni az érkező járműveket. Külön tábla előírhatja a cipzárelv kötelező alkalmazását, amit az egyenesen haladók kötelesek lesznek betartani.
Érdekes újdonság, hogy B-kategóriás jogosítvánnyal 125 köbcentis motorok és robogók vezetése is engedélyezett lehet. Ezzel együtt a segédmotorok legnagyobb megengedett sebességét 40 km/óráról 45 km/órára emelhetik.
A kerékpárosokra és az elektromos rolleresekre vonatkozó szabályok is jelentősen változnának:
Kötelezővé tennék a kerékpáros sisak viselését a bicikliken 14 éves kor alatt.
Bevezetnék a „vegyes használatú sávrész” fogalmát, amely az úttest jobb szélén biztosítana helyet a számukra.
Jöhet a kötelező távolságtartás is. A kerékpárosok előzése során 50 km/óráig legalább 1 méter, ennél nagyobb sebességnél pedig minimum 1,5 méter oldaltávolságot kell tartaniuk a járművezetőknek.
Az elektromos rollerek használatát is szabályoznák: a legfeljebb 25 km/óra sebességre képes rollereket 12 évnél idősebbek használhatnák. A járdán 10 km/órával, máshol 20-szal mehetnének, ha más korlátozás nincs. Az erősebb elektromos rollereket 14 évnél idősebbek használhatnák, és maximum 45 km/órával.
A közlekedés gördülékenyebbé tételére új előzési szabályokat vezetnének be a kétkerekűek számára. A kerékpárosok az álló vagy lassan haladó járművek mellett jobbról előre haladhatnának, míg a segédmotorosok a sorok közt vagy szintén jobbról, a motorosok pedig balról is előzhetnének. Ez a szabály kizárólag a kereszteződésig vagy a megállásig lenne érvényes, és 25 km/órás sebességkorlátozás is vonatkozna rá. Emellett lakott területen is kötelezővé tennék a tompított fényszóró használatát azoknál az autóknál, amelyek nem rendelkeznek nappali menetfénnyel.
A jogosítványszerzés folyamata is módosulhat. Bevezetnék a szimulátoros oktatást, amely egyes gyakorlati órákat kiválthatna, és lehetővé tennék a családtagi vezetést is, bizonyos feltételekkel. Emellett új közlekedési zónák kialakítását tervezik, például kerékpáros utcákat és vegyes övezeteket, valamint további közlekedési táblákkal bővítenék a rendszert.