Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f3655c75-0e98-448b-92c7-4e98e56379a7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Philál Tamás fél a háborús helyzettől és úgy gondolja, nem lehet megtudni, hogy mi az igazság.","shortLead":"Philál Tamás fél a háborús helyzettől és úgy gondolja, nem lehet megtudni, hogy mi az igazság.","id":"20250222_Racz-Andras-felajanlas-Magyar-Nemzet-publicista-Philal-Tamas-nem-megy-Bucsaba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3655c75-0e98-448b-92c7-4e98e56379a7.jpg","index":0,"item":"90ab95d4-3240-4fb9-ade7-45a6c47f8b50","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Racz-Andras-felajanlas-Magyar-Nemzet-publicista-Philal-Tamas-nem-megy-Bucsaba","timestamp":"2025. február. 22. 14:37","title":"Reagált Rácz András felajánlására a Magyar Nemzet publicistája, nem megy el vele Bucsába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b851048-38d0-401d-8a44-f12d56ca5d50","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bűzlő díszletet kellett eltávolítani a bécsi operaházból, miután a legutóbbi előadáson több néző is a darab vége előtt távozott a szag miatt.","shortLead":"Bűzlő díszletet kellett eltávolítani a bécsi operaházból, miután a legutóbbi előadáson több néző is a darab vége előtt...","id":"20250223_Buzlo-diszletet-tavolitottak-el-a-becsi-operahazbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b851048-38d0-401d-8a44-f12d56ca5d50.jpg","index":0,"item":"10b70c75-9fe3-49ba-87ba-b58ee07b0779","keywords":null,"link":"/elet/20250223_Buzlo-diszletet-tavolitottak-el-a-becsi-operahazbol","timestamp":"2025. február. 23. 07:43","title":"Úgy bűzlött díszlet, hogy kimenekültek a nézők a bécsi operaházból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1de4f5e5-9b4e-4362-a051-f318c7a709f8","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A német utánpótlás-válogatottakban többször is játszott Dárdai Bence, de most kérvényezte, hogy a felnőttek között a magyar csapatban játszhasson, és a FIFA jóvá is hagyta ezt.","shortLead":"A német utánpótlás-válogatottakban többször is játszott Dárdai Bence, de most kérvényezte, hogy a felnőttek között...","id":"20250222_nemet-magyar-valogatott-Dardai-Bence","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1de4f5e5-9b4e-4362-a051-f318c7a709f8.jpg","index":0,"item":"4436a91c-4289-4678-beb7-295a2eaa420a","keywords":null,"link":"/sport/20250222_nemet-magyar-valogatott-Dardai-Bence","timestamp":"2025. február. 22. 10:59","title":"A német helyett a magyar válogatottat választotta Dárdai Bence","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d164aefa-b50a-4457-b343-9030705b6fe7","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az amerikai elnök nem áll meg, még tovább zsugorítaná a kormányzatot.","shortLead":"Az amerikai elnök nem áll meg, még tovább zsugorítaná a kormányzatot.","id":"20250222_Trump-szeretne-ha-Elon-Musk-agresszivebb-lenne","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d164aefa-b50a-4457-b343-9030705b6fe7.jpg","index":0,"item":"f5db2d8a-e54a-4bc9-b109-e2024f3411fe","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_Trump-szeretne-ha-Elon-Musk-agresszivebb-lenne","timestamp":"2025. február. 22. 20:32","title":"Trump szeretné, ha Elon Musk agresszívebb lenne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27748d4e-ff22-416b-b5c4-f298bfb52564","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Évértékelő beszédet tartott Orbán Viktor a Várkert Bazárban. Az eseményre mások mellett a HVG újságíróit sem engedték be, ezért a beléptetési pontnál kérdeztük az érkezőket. ","shortLead":"Évértékelő beszédet tartott Orbán Viktor a Várkert Bazárban. Az eseményre mások mellett a HVG újságíróit sem engedték...","id":"20250223_orban-evertekelo-erkezok-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27748d4e-ff22-416b-b5c4-f298bfb52564.jpg","index":0,"item":"31f99a89-feae-490e-b9fc-3643a5b9c717","keywords":null,"link":"/itthon/20250223_orban-evertekelo-erkezok-video-ebx","timestamp":"2025. február. 23. 08:14","title":"Szégyellem kiejteni Magyar Péter nevét, mert kompromittálja a magyar szót – videón az Orbán évértékelőjére érkező fideszesek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34f4b18d-37a6-4e7f-b3e7-15cea2de321d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kormányzati szervezetek és magánvállalatok is célpontjai voltak egy kiterjedt kibertámadási kampánynak, mely már évek óta zajlik. A nem megfelelően védett rendszereket célozzák a rosszindulatú felek.","shortLead":"Kormányzati szervezetek és magánvállalatok is célpontjai voltak egy kiterjedt kibertámadási kampánynak, mely már évek...","id":"20250221_fbi_cisa-kibertamadas-zsarolovirus-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34f4b18d-37a6-4e7f-b3e7-15cea2de321d.jpg","index":0,"item":"273ae1fb-67fa-417b-9f63-fdcc571e1baf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_fbi_cisa-kibertamadas-zsarolovirus-figyelmeztetes","timestamp":"2025. február. 21. 19:03","title":"Az FBI figyelmeztetést adott ki: több mint 70 országot ért el egy veszélyes támadás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Spiegel Putyin washingtoni beépített embereiről ír, a Süddeutsche Zeitung a techguruk pálfordulásáról, az Independent arról, hogyan lehet legyűrni az AfD-t. Válogatásunk a világlapok írásaiból.","shortLead":"A Spiegel Putyin washingtoni beépített embereiről ír, a Süddeutsche Zeitung a techguruk pálfordulásáról, az Independent...","id":"20250223_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"826c6948-0156-4d1c-85ac-bf76e03bffe6","keywords":null,"link":"/360/20250223_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 23. 10:00","title":"Nemzetközi lapszemle: Nem az AfD a legnagyobb veszély a jogállamra, hanem Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02e0bbfc-896c-4465-82d3-0c180de2966f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az eredeti sorozat debütálásának 20. évfordulóján kapta meg az újabb történetszál a zöld utat a Nickelodeontól.","shortLead":"Az eredeti sorozat debütálásának 20. évfordulóján kapta meg az újabb történetszál a zöld utat a Nickelodeontól.","id":"20250221_avatar-aang-korra-nickelodeon-sorozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02e0bbfc-896c-4465-82d3-0c180de2966f.jpg","index":0,"item":"072b090a-3bd3-47c2-a932-e3c3cd1a3eb5","keywords":null,"link":"/kultura/20250221_avatar-aang-korra-nickelodeon-sorozat","timestamp":"2025. február. 21. 17:20","title":"Csaknem 10 év után újabb sorozattal bővül az Avatar-rajzfilmuniverzum","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A budapesti Lisznyai utcai iskolában zajló „digitális forradalom” története jó példa arra, hogy ellenszélben sem csak a bosszankodás az egyetlen lehetőség. Egy vakmerő szülői kezdeményezésnek és a nyitott, tanulni hajlandó pedagógusoknak köszönhetően az iskolában nem tiltják a mobiltelefonokat, hanem használják őket.
A tavalyi tanév végén a 4. a osztály szülői közössége azzal a kéréssel fordult az iskola vezetéséhez, azt szeretnék, ha a gyerekeik ötödiktől „digitális osztályba” járnának.
„Úgy éreztük, hogy mennek az évek fölöslegesen, miközben majdnem minden diáknak ott van a zsebében az eszköz, amivel annyi minden jót lehetne csinálni, csak fel kellene hívni a figyelmüket egy-két dologra”
– meséli Haraszti Kinga, az egyik lelkes szülő, aki az iskolai alapítvány kuratóriumának is tagja.
„Abszurdnak találtuk, hogy vaktérképeket nyomnak a gyerekek orra alá fénymásolva, szürkében, mikor rengeteg olyan mobiltelefonos alkalmazás van, ahol játékosan meg lehet tanulni, mondjuk Európa fővárosait. Ott van a zsebükben a világ, csak elő kellene venni. De matekból is rengeteg ilyen applikáció van, amelyeknek a segítségével ötször annyi műveletet csinálnak meg jókedvűen, miközben halálosan élvezik, hogy a kis emberke halad előre a képernyőn, ahogy ők oldják meg egymás után a feladatokat. Arra is nagy szükség lenne, hogy megtanulják szűrni az interneten feléjük áramló információkat. A mi osztályunk szülői közössége első körben azt vállalta, bevisszük a saját digitális eszközeinket, hogy tudjanak a gyerekek dolgozni.”
Gyermekek táblagéppel tanulás közben
MTI / EPA / Catrinus Van Der Veen
A testület biztosította a szülőket, hogy szerintük is van létjogosultsága a digitális oktatásnak, de se módszertanilag nincsenek felkészülve rá, se eszközök tekintetében nincsenek megfelelően ellátva. Bármilyen meglepően is hangzik, még itt Budapest szívében, az első kerületben sem fényes a helyzet.
Petényi Katalin igazgatóhelyettes – aki kémiát tanít a gyerekeknek – elmondta, hogy az internetellátottság az iskola területén borzasztóan gyenge, nem elég erős a wifi, hiába van meg a sávszélesség. És nincsenek laptopjaik, projektoraik sem. Több osztályban a szülők hoztak be egy-egy gépet használatra.
A tanárok mindettől függetlenül lelkesek és nyitottak voltak, a szülők pedig elhívtak egy szakembert, aki tartott egy előadást, mutatott néhány alkalmazást.
„Őszintén szólva mi is meglepődtünk azon, hogy mennyi pedagógus eljött erre az alkalomra. Nagyon tetszett a tanároknak az előadás, benne voltak, hogy ne csak egy osztályban vágjunk bele az újításokba. Annyit kértek, hogy valamilyen képzést találjunk még nekik, hogy minél több jó módszert, applikációt megismerhessenek” – folytatja a történetet Haraszti Kinga.
Ezért azután a szülői közösség szervezett egy nyári 3+2 napos tanfolyamot, amelyért a pedagógusok fejenként 10 ezer forintot fizettek, és hozzájárult az iskola alapítványa is. Ezen a tantestület fele részt vett. A képzést vezetők egy Facebook-csoportot is létrehoztak, ahol mindenféle anyagokat megosztanak, válaszolnak a felmerülő problémákra, egyfajta mentorálásként működik a dolog.
Petényi Katalin sajnálja, hogy a hatalmas tananyag miatt csak ritkán szánhat mondjuk 30 percet egy játékos applikációra, amely egy kis részterületre koncentrál. De szakkörökön, iskolai versenyeken vagy otthoni feladatként is jól fognak jönni ezek az alkalmazások. A kémiatanárnő még hozzátette, hogy például a csoportos munka az, amit sokkal egyszerűbbé és élvezetesebbé lehet tenni a digitális eszközökkel.
Bajdik Zsuzsa angol szakos tanár már korábban is használta a számítógépet az óráin. Neki az sem gond, hogy az applikációk jelentős része csak angolul elérhető, de azért vannak a tantestületben olyanok, akiknek ez problémát jelent.
„Előfordult, hogy rossz sorrendben dugtam össze valamit, ezért nem működött, és volt, hogy a gyerekek se tudtak segíteni. Ilyenkor én ugyan jót mulatok magamon, de azt soha nem vettem észre, hogy a diákok emiatt lenéznének vagy kinevetnének. Viszont azt látom rajtuk, mennyire élvezik ezeket az órákat. Igaz, hogy egyelőre rengeteg időm elmegy a felkészüléssel, amikor a neten keresgélek. Ezt is meg kell tanulni jól csinálni. Meg vagyok győződve arról, hogy muszáj minél több csatornát, módszert kipróbálnunk, hogy eljussunk a gyerekekhez, mert ez ma egyre nehezebb.”
A kép illusztráció
MTI / Bugány János
Oltványi Melinda matematika-informatika szakos tanár is panaszkodott arra, hogy egy-egy játékos feladattal annyira elmegy az idő, hogy nem marad elég a gyakorlásra. Ezeket a játékokat persze nagyon szeretik a gyerekek, úgyhogy nehéz abbahagyni.
„Az én hatodikos osztályomban egyébként annyira belelkesedtek a szülők, hogy valaki felajánlott egy projektort, kábeleket hoztak, vettek egy sötétítőfüggönyt egyszerűen azért, mert nagyon szeretnék, hogy a mi osztályunkban is minél inkább használjuk ezeket az eszközöket.”
Most két hónapig tesztüzemmódban működnek, a jelenlegi feltételek mellett vonalas internettel, és közben megpróbálnak szponzorként bevonni egy mobiltársaságot és egy hálózatépítő céget, illetve szeretnének tableteket is szerezni az iskolának.
A digitális pedagógiával foglalkozó Főző Attila – aki a nyári képzést tartotta a tanároknak – nem látott még arra példát, hogy egy ennyire alulról jövő kezdeményezés úgy szárba szökkenjen, mint ebben az iskolában.
„Én az első pillanatban biztos voltam benne, hogy sikeres lesz a dolog. Egyrészt érzékeltem a nyitottságot a pedagógusokban, másrészt tudom, hogy ezek az eszközök rendkívül látványosak és hatékonyak: izgalmassá, színessé, maivá teszik az oktatást. Az iskola sajnos sokszor leginkább egy múzeumra hasonlít, és az élet, a mindennapok valósága nem nagyon köszön vissza a falai között.”
Több milliárd értékű informatikai eszköz van kihasználatlanul az oktatásban: ott lapul a gyerekek zsebében. Az okostelefonokra azonban egyelőre csak ellenségként tekint az iskola, pedig szövetségessé is tehetné azokat. Egy tavalyi programban kipróbálták: kiválóan lehet úgy tanítani, hogy időnként a gyerekek mobilok segítségével oldanak meg feladatokat.
Főző Attila szerint igaz, hogy az angol nyelvű applikációk túlsúlyban vannak, de ma már egyszerűen tudni kell angolul, és ő nem félti az ötödikeseket attól, hogy nem birkóznak meg a nyelvi kihívásokkal.
„A terjedelmesebb szövegű tananyagoknál már valóban lényeges a nyelv, de az az igazság, hogy
ez a világ már nem a tananyagokról és a tankönyvekről szól, hiszen az a cél, hogy a gyerekek ne tananyagfogyasztók legyenek, hanem tartalom-létrehozók.
Ezért az applikációk, a tartalomkészítő eszközök sokkal fontosabbak, mint az, hogy ugyanaz, ami papíron megvan, tableten is lapozható legyen.”
A digitális oktatás persze az újdonság varázsával is hat, de ezek az eszközök sok olyat tudnak, amit a papíralapú oktatás nem. A pedagógusok kedvencei például a kvízkészítő alkalmazások, amelyekkel gyorsan lehet izgalmas feladatsorokat készíteni, ráadásul a gyerekek egymásnak is csinálhatnak ilyeneket. Rögtön láthatóak az eredmények, amelyek megőrződnek, ezáltal követhető a fejlődés, és többféle típusú feladatot lehet adni, mint papíron. Az applikáció segítségével csapatokat tudunk versenyeztetni az osztályon belül. Lehet mozgatni az elemeket, közösen rajzolni, és a digitális eszközökkel sokkal könnyebb differenciálni is: pluszfeladatot adni a gyorsan haladóknak, akik így rendetlenkedés helyett értelmesen töltik az időt. De például egy sejt 3 dimenziós képét vagy egy épület megforgatását se tudjuk megmutatni papíron. A QR-kódokkal pedig kincskereső játékot lehet készíteni, ami nem is nagyon technikaigényes és mégis izgalmas.
„Ezek mind új színt visznek a módszertani eszköztárba, valamit, ami eltér a frontális oktatástól, nem a diákok passzív nézelődésére épít, hanem az aktív közreműködésükre. És ez a lényeg.”
Magyarországon olyan mértékű a táborok egymás iránti kölcsönös gyűlölete, hogy a szemben álló felek kiengesztelődését elképzelni is nehéz. Pedig, ha egyszer igazán változást akarunk elérni szükségünk lesz a képzelőerőnkre.