szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A nemi sztereotípiák hatására a lányok már hatéves korukban elkezdik kevésbé tehetségesnek érezni magukat - derítette ki amerikai tudósok egy csoportja.

A Princeton Egyetem, a New York-i Egyetem és az Illinois-i Egyetem kutatóinak közös, 400 gyerek vizsgálatán alapuló kutatásának eredményeit a Science folyóiratban publikálták, a BBC beszámolója szerint pedig a kutatók arra jutottak, hogy 5 éves korukban még mindkét nem tagjai büszkék a saját nemükre, de 6 éves korukban ez megváltozik, a nemi sztereotípiák elkezdenek hatni a gyerekekre. A kutatók szerint a változás a média, a szülők, a tanárok és a többi gyerek hatásának tudható be.

A kutatás során 5, 6 és 7 éves gyerekeket vetettek alá különböző kísérleteknek. Az egyikben egy történetet olvastak fel nekik, amiben az egyik szereplő nagyon okos, de az nem egyértelmű, hogy ki is ő. Ezután nők és férfiak képeit mutatták a gyerekeknek, akiknek tippelniük kellett, hogy ki lehetett a szereplő. Ötévesen a fiúk és a lányok is 75 százalékban a saját nemükből választották ki az okos szereplőt, míg a hatéves lányok már szintén inkább férfiakat választottak az okos szereplőnek.

Egy másik kísérletben társasjátékot játszattak a gyerekekkel, de az egyik csoportnak azt mondták, hogy a játék a "nagyon nagyon okosaknak való", a másik csoportnak pedig azt, hogy "azoknak, akik nagyon nagyon igyekeznek". A hat- és hétéves lányok már sokkal jobban élvezték azt a játékot, amelyet az igyekvőknek szántak, mint azt, amelyről azt mondták, hogy az okosaknak való.

Andrei Cimpian, az egyik kutató azt mondta a BBC-nek, hogy a kutatás legfontosabb üzenete az, hogy már a kisgyerekek is ki vannak téve annak az elképzelésnek, hogy okosnak lenni inkább férfi, mint női tulajdonság. "Elkeserítő látni, hogy ezek a hatások ilyen gyorsan kialakulnak" – mondta. A kutató rámutatott, bár ilyen fiatal korban még az ember nem gondolkozik a karrierén, a most feltárt kezdeti különbségek később még nagyobbra nőnek, és akár teljes életpályákat is befolyásolhatnak.

Lin Bian, egy másik kutató azt mondta, a negatív hatásokat úgy lehetne kivédeni, hogy a szülők és a tanárok a kemény munka fontosságát hangsúlyozzák, mert a kísérletekben minden gyerek jobban teljesített, amikor azt mondták nekik, hogy kemény munkával jutnak előre, és a lányok is ugyanúgy érdeklődtek a játékok iránt, amikor arról volt szó, hogy igyekezniük kell.

A kutató korábban azt is vizsgálta, hogy hány nő van olyan tudományterületeken, ahol a tudományos karriert a veleszületett szellemi adottságokkal szokták kapcsolatba hozni, és arra jutott, hogy minél magasabbra teszik az emberek a szellemi adottságok szerepét a tudományos karrierben (például filozófia, fizika), annál kevesebb a nő a pályán.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!