Miért olyan zseniális az Oscar-díjas A nomádok földje?
A legjobb női főszereplő, a legjobb rendező és a legjobb film díját is elhozta az idei Oscarról. Mit tud Chloe Zhao és Frances McDormand filmje?
Hat jelölést kapott, és ennek a felét díjra is váltotta A nomádok földje. „Mostanában sokat gondolkodom azon, hogyan tudok továbbmenni, ha nehéz a helyzetem, és ilyenkor a gyerekkoromhoz nyúlok vissza. Apukámmal sokszor egy játékot játszottunk, klasszikus kínai verseket próbáltunk felidézni. Az egyik, amire emlékszem, úgy szól: az emberek születésükkor eredendően jók. Óriási hatással volt rám ez a mondat, és máig hiszek ebben, dacára annak, hogy sokszor az ellenkezője tűnik igaznak. De a világ minden pontján találkozom emberekkel, akikben ott van a jóság. Ez inspirál arra, hogy folytassam a küldetésemet” – mondta beszédében a film rendezője, Chloe Zhao. (A gáláról az élő közvetítésünket itt, az összefoglalónkat pedig itt olvashatja.)
A nomádok földje történetét egyetlen egyszerű mondatban össze lehet foglalni: Frances McDormand egy fehér furgonnal járja a gyönyörűen fényképezett amerikai utakat, miközben szinte észrevétlenül kúszik be Ludovico Einaudi néhány meditatív, melankolikus dala. A film igazi mestermű, és nem lehetett nem szorítani azért, hogy az Oscaron is bezsebeljen néhány trófeát, miután letarolta már a többi díjátadót.
Chloe Zhao rendező Jessica Bruder azonos című könyve alapján írta meg A nomádok földje forgatókönyvét, de a főszereplőt ő maga teremtette meg.
A film a 2008-as gazdasági világválság után munka, megtakarítás és támogatás nélkül maradt, furgonokban és lakókocsikban élő, állandóan vándorló emberek életét festi fel a nagyvászonra.
Fernnek (McDormand) átlagos háza, irodai munkája és boldog házassága volt egy nevadai iparvároskában, ám az üzemet bezárták, a várost felszámolták, Fern pedig megözvegyült. Mindent pénzzé tesz, amit csak lehet, vesz egy furgont, útra kel, hogy alkalmi munkákat keressen magának, miközben a nomád közösség tagjaihoz egyre közelebb kerülve tanul meg lüktetni a természet ritmusával, alkalmazkodni a körülményekhez, és főleg túlélni, hogy mindent elveszített.
Ragaszkodik ahhoz, hogy azt mondja jól van, s ha valaki rákérdez, hajléktalan-e, úgy válaszol: nem hajléktalan, csak nincs háza.
Zhao kiváló érzékkel egyensúlyoz a valós és a fikciós elemek között, alkotása néhány ponton sokkal inkább egy dokumentumfilm benyomását kelti, nem mellékesen amiatt, hogy a nomádok többségét a való életben is nomádként élők alakítják, és mert sikerült elkerülnie minden klisét, minden hamis hangot: erre McDormand neve is garancia, aki Fernként megtörten, de a túlélni akarás mágikus erejével megy előre, akár céklabetakarításra, akár vödörbe ürítésre van szükség, vagy csak arra, hogy megértse, a végső búcsú talán nem is létezik.
A nomádok földjét jelölték a legjobb film, legjobb női főszereplő (Frances McDormand), legjobb rendező, legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb operatőr, legjobb vágás díjára is, ezekből végül hármat hozott el. Frances McDormand többek között a magyar vonatkozású Pieces of a Woman Vanessa Kirbyjével csapott össze a legjobb női főszereplő kategóriában.
Ezek voltak az év legjobb filmjei - Az idei Oscar-gála jelöltjei, 2. rész
Egyetlen egyszerű mondatban össze lehet foglalni A nomádok földje történetét: Frances McDormand egy fehér furgonnal járja a gyönyörűen fényképezett amerikai utakat, miközben szinte észrevétlenül kúszik be Ludovico Einaudi néhány meditatív, melankolikus dala. De akkor miért hozott el egy rakás fődíjat a legnagyobb díjátadókról?