szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A nyugat-európai országokhoz hasonlóan Magyarországon is tudatosabbá váltak a vásárlók: felértékelődött az árak jelentősége, nőtt a napi fogyasztási cikkek esetében az akciós, promóciós vásárlások aránya – derül ki a GfK Hungária legfrissebb kutatásaiból.

A GfK szerdai közleménye szerint 2009-ben emelkedett az egy-egy háztartás által meglátogatott kereskedelmi láncok száma, illetve többen olvassák az akciós szórólapokat is.

A háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásainak nominálértéke 1,6 százalékkal magasabb volt 2010 első negyedévében, mint 2009 hasonló időszakában, amely a 2010. márciusban prognosztizált 5 százalék feletti inflációval korrigálva, reálértékben továbbra is zsugorodó piacot jelent – írta a GfK.

A felmérők szerint a márkás, gyakorta magasabb árszintet képviselő termékek esetében az akciós vásárlások növekvő aránya 2-3 éve megfigyelhető. Míg 2007-ben a gyártói márkák 25 százalékát vásárolták meg a háztartások promóciós áron, vagy valamilyen akció keretében, addig ez az arány 2009-ben már 31 százalék volt. Növekszik az egy-egy háztartás által meglátogatott kereskedelmi láncok száma is. Míg 2008-ban egy év alatt átlagosan 8 üzletláncban vásároltunk, addig 2009-ben már kilencben.

A láncoknál csökken a vásárlók lojalitása, a háztartások egy-egy jó vétel reményében a korábbi időszakokhoz képest nagyobb hajlandóságot mutatnak arra, hogy más láncokba is ellátogassanak. Egyre fontosabbá válik a tájékozottság a vásárlók számára, amelyet alátámaszt az is, hogy 2009 során növekedett az akciós szórólapok olvasottságának aránya. Egy, a GfK Hungária által 2009 novemberében készített felmérés során a 2 ezer megkérdezett 82 százaléka válaszolta azt, hogy legalább olyan gyakran, vagy jóval gyakrabban tanulmányozza a kereskedelmi láncok akciós újságait, mint korábban.

Az idei év első negyedévében a hipermarket és diszkont csatorna szerepelt sikeresen a piaci versenyben a 2009-es hasonló időszakban vizsgált pozíciójukhoz képest. Bár a vásárlók jellemzően kevesebbet költenek ezekben az üzletekben, mint egy évvel korábban, de jóval többen vásárolnak hipermarketben, vagy diszkont áruházban, ezáltal többlet forgalmat szereznek más csatornák rovására, így összességében kiegyenlített teljesítményt mutatnak – derül ki a közleményből.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

GfK: a lakosság negyedének van megtakarítása

A magyar lakosság mindössze 23,2 százaléka rendelkezik – a saját definíciói szerint értelmezett – pénzügyi megtakarításokkal a Raiffeisen Bank és a GfK Hungária Piackutató Intézet felmérése szerint.

hvg.hu Gazdaság

GfK: a lakosság többsége egyetért az MNB devizahitelezési javaslatával

A lakosság 89 százaléka egyetért a Magyar Nemzeti Bank (MNB) javaslatával, amely szerint nagyobb körültekintéssel és felelősséggel szükséges hitelt nyújtani – áll a GfK Hungária felmérésben, amelyet a jegybank megbízásából készítettek. A felmérés szerint a lakosság mintegy kétharmada értesült már az MNB kezdeményezéséről.

MTI Gazdaság

A Pöttyös Túró Rudi a legerősebb hazai márka

A "piros pöttyös" Magyarország legerősebb márkája, a B&P Braun & Partners Magyarország és a GfK Hungária Piackutató Intézet által készített lista második helyén a Coca-Cola, a harmadikon pedig a Danone szerepelt.

hvg.hu Gazdaság

GfK: a vásárlók egyre tudatosabban keresik az akciókat

A magyar háztartások a válság hatására egyre inkább figyelnek az akciókra és a promóciókra vásárlásaik során, a legtudatosabban az alapvető élelmiszereket keresik az üzletek polcain – olvasható a GfK Hungária „Shopping Monitor” című legfrissebb tanulmányában.