Tetszett a cikk?

A hazai mobil távközlés legizgalmasabb kérdése, hogy milyen hatásai lesznek a számhordozhatóságnak. A hírközlési törvény májustól kötelezi a mobilszolgáltatókat ennek bevezetésére. Ki lesz a nyertese, és ki fog veszíteni rajta – a TNS Hungary Kft. legfrissebb felmérésében erre is kereste a választ.

Május elsejétől a telefonszám valóban az előfizető tulajdona lesz. Ám a látszólag magas érdeklődés ellenére a számhordozhatóság lehetősége szinte észrevehetetlen mértékben befolyásolja majd a mobilpiacot. A várakozások szerint az elvándorló ügyfelek aránya alig néhány százalékra tehető. A rendkívül alacsony váltási arány az ügyfelek jelenlegi szolgáltatójukkal való igen magas elégedettségi szinttel magyarázható.

A hordozhatóságra épített telefonálást elsősorban a tizenöt-huszonkilenc évesekre érdemes építeni, közülük kerülhet ki az a kevés számú ügyfél, aki viszonylag könnyen átcsábítható – derül ki az elemzésből. Az 1500 felnőttet megkérdező felmérés szerint az ügyfelek három csoportba sorolhatók: legjobban kötődőtől a legkevésbé kötődőkig. Így az egyik csoportnál visszatartó erő a jelenlegi szolgáltatóval való maximális elégedettség, míg a többinél a versenytárs szolgáltatók vonzereje okozott némi bizonytalanságot.

A felmérés érdekességeként említhető, hogy minél jobban tudatosult a válaszadóban a szabad választás lehetősége, annál kevésbé kötődik saját szolgáltatójához. A józanész azt diktálja, hogy a számhordozhatóság ismerete szükségszerűen okoz valamilyen különbséget a váltási hajlandóságban még akkor is, ha az adott szolgáltatóval mindenképpen elégedett. Egyszerűen csak azért, mert mindig vannak olyan emberek, akik függetlenül egyéb körülményektől, szeretik az új lehetőségeket.

A Pannon GSM, a Westel és a Vodafone közül az utolsó ügyfélbázisa tűnik a legstabilabbnak. Ugyanis míg a legfiatalabb szolgáltató jelenlegi ügyfélkörében az elkötelezettek aránya 91 százalék, a Westelnél ugyanezek aránya 86 százalék, s ettől mindössze egy százalákkal marad el a Pannon GSM, a 85 százalékos biztos ügyfélkörével. Ebből is látható, hogy az átcsábítható ügyfelek aránya igen kevés. A várható váltásokat a jelenleg legkisebb előfizetői számmal rendelkező szolgáltató sem fogja észlelni – derül ki az elemzésből.

A rendelet szerint a váltás költségeit az új szolgáltatónak kell állnia, a hordozhatóság az ügyfelek számára díjmentes, akár kártyás, akár számlás díjcsomagot választókról legyen szó. Így rövid távon mindenképpen a szolgáltatók lesznek a vesztesek, hiszen jelentős összegeket költenek a technikai feltételek megteremtésére. Eközben – ha a váltani akaró ügyfelek mind egy szolgáltatóhoz igazolna is át – a jelenlegi előfizetői szám mellett egyik szolgáltató sem érezné meg a váltást.

A legfrissebb adatok szerint a három mobilszolgáltatónak összesen több mint nyolcmillió előfizetője van. A vizsgált időszakban a Vodafone piaci részesedése az előfizetésekből 17,04 százalékot, a Westel Mobilé 47,59 százalékot, míg a Pannon GSM részesedése 35,36 százalékot tett ki.

Bizonyos kötöttséget jelent a számhordozásban az, hogy a társaságok ügyfeleinek zöme akciós készülékeket vásárol, amelyek kártyafüggők, tehát nem használhatók más szolgáltatók SIM-kártyáival. Ugyanis a számhordozás a SIM-kártya cseréjével jár. A készülékek legális kikódolása viszont többe kerülhet, mint egy új telefon. A Pannonnál például 12 500 forintért végzik el a műveletet. A Westelnél a havidíjasoknak tízezer, a dominósoknak pedig húszezer forintot kell fizetni a kikódolásért. A Vodafone-nál csak a havidíjasok készülékeit kódolják ki, a szerződés lejárta előtt hatvanezer forintért, utána viszont ennek harmadáért.

Akit komolyan foglalkoztat a váltás gondolata, az már most regisztráltathatja magát. A Westel erre a célra weboldalt tart fenn, míg a Pannonnál rövid szöveges üzenetben kérheti a váltást az ügyfél. A Vodafone az interneten és telefonon is toborozza az előfizetőket.

Mivel a hívószámok már nem a szolgáltatót, hanem csakis az előfizetőt azonosítják, előzetes tájékozódás nélkül nem lehetünk biztosak, hogy melyik hálózatba telefonálunk. Ezért ésszerű döntésnek tűnik az egységes percdíjat kínáló tarifacsomag választása, mert nem tesznek különbséget a különböző hálózatokba irányuló hívások között - mondta Ove Fredheim, a Pannon GSM vezérigazgatója.

Az Európai Unióban eddig tizenkét tagországban vezették be a mobilszámok hordozhatóságát, országonként igencsak eltérő népszerűséggel. Angliában tavaly másfél millióan, Spanyolországban több mint ötszázezren, Hollandiában negyedmillióan használták a szolgáltatást. Finnországban a cégek akcióinak köszönhetően harmincezren váltottak szolgáltatót mindössze két hét alatt.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!