Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Újabb hazai vesztese van a multikkal folytatott árversenynek: a Fotex-tulajdonú Azúr februárban nyolc üzletét adja át a legnagyobb német diszkont-drogérialáncnak, a "bazárosabb" Schleckernek. Szakértők egyébként is a diszkontok hazai piaci részesedésének megduplázódását várják a következő években.
HVG |
HVG |
A drogériákat a Schlecker az alkalmazottakkal együtt veszi át, mégis nyílt titok, hogy egy szűkös kínálatú diszkontüzletben nem lesz szükség a mostanival azonos számú eladóra (lásd A skót germán című írásunkat a 95. oldalon). De a magyarországi beszállítók sem örülnek a változásnak, hiszen a Schlecker kínálatának mintegy felét adó saját márkás árucikkek értékesítése az első évekre tervezett néhány tucat üzletben biztosan nem lesz olyan mértékű, hogy magyarországi gyártókapacitásra bazírozzanak. "Nem eszik olyan forrón a kását" - intett óvatosságra éppen a kezdetben csupán nyolc Schlecker-üzlet megjelenésének elhanyagolható piaci hatására utalva Józsa Mariann, a DM-Drogerie Markt Kft. cégvezetője. Tény ugyanakkor, hogy a Schlecker az első két-három évben óvatosan, mindössze néhány tucat boltot nyitott más országokban is, majd jellemzően a negyedik-ötödik évben vált piacvezetővé. Józsa szerint az is kérdéses, hogy az eddigi "azúros" vevők átpártolnak-e a sokkal szűkebb választékú diszkontüzlethez. A cégvezető mindenesetre bízik benne, hogy például a Duna Plazában vagy a MOM Parkban inkább a DM-be szoknak.
Jelzésértékű, hogy a tavaly 35 milliárd forintos forgalmat produkáló, 181 üzletet működtető DM - amely az idén is további 15 bolt nyitását tervezi - az utóbbi néhány évben már nem is foglalkozott az Azúrral. "Annyira nem volt releváns, hogy mi történik a megmaradt 12 bolttal" - mondta Józsa. A drogériapiacon amúgy is a hipermarketek viszik a prímet mintegy 35 százalékos részesedéssel, a hazai piac pedig szakértők szerint túl kicsi ahhoz, hogy egy új szereplő jelentős részt hasítson ki magának.
Az Azúr és a Schlecker helycseréje mindenesetre jó példája a vásárlókat egyre csökkenő árakkal csábító diszkontláncok növekvő térnyerésének. Az üzlettípus piaci részesedése - részben a szintén német Lidl tavalyi megjelenésének köszönhetően - egy év alatt 2 százalékponttal, 17 százalékra nőtt. Szakértők szerint egy-két éven belül 20, hosszú távon pedig akár 30 százalékra is bővülhet a diszkontok forgalmának aránya. "A magyar vásárló nem árut, hanem elsősorban árat vesz" - ironizált az egyik cégvezető. A 165 diszkontüzletet magáénak mondó Plus Élelmiszer Diszkont Kft. kínálatában például 20-ról 50 százalékra nőtt az úgynevezett Plus-márkák súlya az EU-csatlakozás óta, és fogyasztói árai tavaly átlagosan 14 százalékkal csökkentek - illusztrálta a tendenciát Székács Tibor ügyvezető igazgató.
Ezzel egy időben az élelmiszer-diszkontpiac hamarosan négyszereplőssé szűkülhet, még annak ellenére is, hogy a legfrissebb hírek szerint a Lidlhez hasonló, a dolgozókat és a vevőket egyaránt spártai körülményekkel sanyargató Aldi akár már ez év végén megnyithatja első vidéki, illetve Budapest-külvárosi üzleteit. Az Aldi, a Lidl, a Plus, a Penny Market és a Profi láncok közül piaci megfigyelők a legutóbbi, egyben a legkisebb üzletszámú hálózat eltűnését valószínűsítik. Bár a Profi Magyarország Kereskedelmi Rt. egyelőre szerény nyereséggel működik, végzete lehet, hogy ugyanahhoz a cégcsoporthoz tartozik, mint a Cora-áruházakat működtető Magyar Hipermarket Kft., valamint a 2004-ben már több mint 9 milliárd forintos veszteséggel operáló Csemege-Match Kereskedelmi Rt. A mindhárom láncot irányító belga Delhaize-csoport ugyanis a hírek szerint együtt szeretné elpasszolni a három hálózatot, a vevő pedig jó eséllyel a világ legnagyobb kereskedelmi lánca, a Wal-Mart lehet.
G. TÓTH ILDA
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Szabad-e, kell-e sportolnia egy daganatos betegnek? Amíg a daganatot el nem távolítják, csak a kíméletes mozgás javallott, de a tudomány mostani állása szerint a sport gyorsítja a felépülést, javítja az életminőséget.
Az Oroszország-szakértő szerint köze lehetett a palágykomoróci templom elleni támadáshoz az Orbán-kormánynak.
Az indulásról, az érkezésről és az űrben végzett kísérletekről is beszélt az űrből nemrég visszatért magyar asztronauta.
Azt állította, nem volt verésnyom a férfin.
A gyakorlógépekkel van a hiba.
Az USA legnagyobb sztorija végzetes lehet az elnök számára.
A Tisza szigetek volt koordinátora az Irány a Jövő Párt elnöke.
Egyre inkább úgy érződik, hogy a magyar kormánypárt nem csak az online világban kerül vesztes helyzetbe.
Ketrecharcosok Klubja.
Elszállók, összeukránozás, levelibéka, választalan, repülőember.