szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A központi költségvetés intézményi rendszerének átalakítását érintő intézkedések következtében az intézmények száma mintegy negyedével csökkent, ám nem vizsgálták felül az állami feladatok körét, terjedelmét, finanszírozásuk forrásait, nem épültek egymásra a jelentős strukturális átalakítást megalapozó lépések – állapítja meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) csütörtökön közölt jelentése.

Az ÁSZ szerint mindez nem zárja ki a visszarendeződés lehetőségét, ami kockázatot jelenthet a hosszú távú megtakarítások elérése, az intézményi struktúra és a költségvetés hosszabb távú stabilitása szempontjából.

A központi költségvetés intézményrendszerének ellenőrzéséről kiadott jelentésében az ÁSZ emlékeztet, hogy az intézményi rendszer radikális átalakításáról 2006 júniusában hozott kormányhatározat valamennyi tárcát és intézményeit érintette. Az intézkedések következtében az intézmények száma mintegy negyedével csökkent, a változások a 2007. évi költségvetési kiadások meghatározásánál 50 milliárd forintos – létszámcsökkentésből adódó, a központi költségvetési szervek 2006. évi kiadási előirányzatának 2,7 százalékát jelentő – megtakarítást alapoztak meg. A változások eredményeként az intézményrendszer kisebb, a működés, a létszám koncentráltabb lett.

A kormányhatározatot 2007 végéig 19 alkalommal módosították, a változások mind a feladatokat, mind pedig a határidőket érintették, a dokumentált államigazgatási egyeztetés azonban elmaradt. Az ÁSZ szerint az egyeztetés megelőzhette volna az elrendelt intézkedések módosításait, kiszűrhette volna a szakmai vagy jogi szempontból végre nem hajtható intézkedéseket, az irreális határidőket.

Az előírt feladat-átcsoportosítások a kormány közvetlen irányítása alatti szervezeteknél nem valósultak meg határidőre (2007. január 1.). Például a humánerőforrás-menedzsment feladatok központi ellátása, az irodaellátási, ingatlanüzemeltetési, alapvető informatikai és kommunikációs, gépjárművekkel kapcsolatos szolgáltatásokat központosítása csak késve valósult meg. A feladatok központosított végzésének költségvetési hatásaira számítások nem készültek, a szolgáltatások nyújtásának normarendszerét nem dolgozták ki.

A Miniszterelnöki Hivatal egységes beszámolási rendszert alakított ki, de a minisztériumok havi beszámolói az ÁSZ megállapítása szerint nem eredményeztek megbízható adatokat az intézkedésekkel elérhető egyszeri és tartós megtakarításokról. Az intézkedések alapján elvárt megtakarításokat csupán a létszám csökkentésére határozták meg, ezért a várt hatások bekövetkezése is csak ezen a területen állapítható meg.

A számvevőszék javasolta a kormánynak, hogy kezdeményezze az állam által hosszabb távon ellátandó, finanszírozandó feladatok körének és terjedelmének meghatározását. Dolgoztassa ki az állami feladatok célszerű ellátásának szervezeti modelljeit, teljesítmény kritériumait. Intézkedjen a költségvetési szerveket és tevékenységüket jellemző államigazgatási és statisztikai információk összehasonlítható adattartalmának kialakításáról. A pénzügyminiszternek javasolta, hogy gondoskodjon a törzskönyvi nyilvántartás naprakészségéről, a nyilvántartásba vétel és az adatszolgáltatás részletes szabályainak meghatározásáról.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Szabó Zsuzsanna Gazdaság

Kovács Árpád: elhúzódó stabilizációra kell számítani

A jóléti rendszerek válsága ellenére az államra szükség van, szerepének eltúlzása ugyanolyan helytelen, mint alapvető funkcióinak megkérdőjelezése - fogalmazták meg a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) reformműhely rendezvényének résztvevői, amelynek központi témája az állam szerepe, versenyképessége volt.

Gazdaság

Kovács Árpád a gazdaságról: a reform nem egyenlő a kísérlettel

Az állami támogatások mértékét tekintve éllovasok vagyunk, évente 1500 milliárd forintot fordítunk gazdaságfeljlesztésre, ennek ellenére leszakadunk. A bizonytalanság miatt dráguló hiteleken keresztül pedig újabb százmilliárdos terheket veszünk a nyakunkba. Kovács Árpáddal, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnökével beszélgettünk a jelenlegi gazdasági nehézségek hátteréről, és arról, hogy mi jöhet még?

MTI/hvg.hu Gazdaság

Kovács Árpád: a gazdaságpolitikát fiskális alkoholizmus jellemzi

Hosszú távú tervezési szemléletet, alternatív tervek kidolgozását, a törvények hatástanulmányainak összeállítását sürgette egyebek között Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék (ÁSz) elnöke a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) által a közpénzekről rendezett szerdai konferencián.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Így finanszíroztuk a romákat – ÁSZ-tanulmány

Kettős szemlélet jellemzi a romák helyzetének javítását célzó szabályozást és finanszírozást, az elmúlt 17 évben áttörés ezért nem valósulhatott meg – összegzi az Állami Számvevőszék (ÁSZ) rendszerváltozástól napjainkig tartó időszakot átölelő tanulmánya.

MTI Gazdaság

Vagyonvizsgálat: napirenden az ÁSZ jogi háttere

A kormány vélhetően támogatni fogja azt az ÁSZ 2007. évi tevékenységéről szóló országgyűlési határozati javaslathoz beérkezett módosító indítványt, amely arra ösztönzi a kabinetet, gondolja végig, hogy az Állami Számvevőszék számára biztosított-e a megfelelő jogi háttér az állami vezetők vagyongyarapodásának vizsgálatához. Erről a pénzügyi államtitkár beszélt keddre virradóra a parlamentben.