szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Újra Ausztrália végzett az első helyen a Weber Shandwick éves Országmárka Index (Country Brand Index – CBI) rangsorában. Magyarország az előző évi ezüstérméhez képest most a 10. helyre esett vissza a legjobb ár-érték arányt képviselő turistacélpontok rangsorában. Az elkövetkező évek legvonzóbb turistacélpontjai várhatóan Kína, az Egyesült Arab Emirátusok és Horvátország lesznek.

A felmérésről
Az országmárkákat rangsoroló CBI index elkészítéséhez 2700 fős, nemzetközi utazókból álló mintán végeztek felmérést, a szabadidős és az üzleti turizmus szempontjait is figyelembe véve.
A Weber Shandwick kommunikációs tanácsadó cég és a márkaépítéssel foglalkozó FutureBrand által összeállított rangsor felállításánál az általános életszínvonal, a technikai fejlettség szintje, a politikai szabadságjogok érvényesülése, valamint a termékek és szolgáltatások színvonala is a szempontok között voltak.

Magyarország a 10. helyen végzett a legjobb ár-érték arányt képviselő országmárkák rangsorában, nyolc helyet visszaesve tavalyi eredményéhez képest. Ezen kategória országaiban kapják a turisták legtöbbet a pénzükért. Idén épp csak bekerültünk a tízes élmezőnybe, míg Kelet-Közép-Európából Csehország a negyedik, Lengyelország az ötödik helyen végzett. 

Szűcs Ervin, a Weber Shandwick kelet-közép-európai ügyvezető igazgatója szerint a hagyományosan frekventált helyszíneket új divat-úticélok váltották fel; Afrikában, Ázsia csendes-óceáni térségében és a Közel-Keleten az átlagosnál jóval erősebb növekedés tapasztalható.

A 2008-as felmérés azokat a leglényegesebb szempontokat vizsgálja, amelyek üzleti, gazdasági, vagy turisztikai szempontból érdekessé tehetnek egy-egy országot. Az elemzés a legkiválóbb konyhával bíró országmárkától (Olaszország) az üzletkötésre leginkább csábító országmárkán át (Egyesült Államok) a legnagyobb biztonságot nyújtó (Norvégia) úticélokig terjed. A CBI részletesen elemzi Kína brandjének a pekingi olimpiához kapcsolódó megerősödését is. Érdekesség, hogy Kína a „feltörekvő csillagok” kategória győztese lett, miközben az összesített listán csak a 71. helyen végzett.

Szűcs Ervin szerint egy ország pozitív megítélése ösztönzőleg hat a pénzügyi és gazdasági befektetésekre és nyilvánvalóan elősegíti a turizmusból származó bevételek növekedését. A legtöbb ország – köztük Magyarország – ennek ellenére nem igyekszik tudatosan megkülönböztetni magát. Ezen viszont nem ártana javítani a szakember szerint, hiszen az országmárkát leginkább az utazók tapasztalatai, beszámolói alakítják, ezért nagyon fontos lenne a Magyarországra látogató turisták megnyerése és az érzelmi kötődés kialakítása is.

Trendek

Az idei Országmárka Index elemzése rámutat a turizmus és az utazás területén megfigyelhető legújabb globális trendekre is.

Egyre több turista választ például speciális igényeket kielégítő utazási formát. Ma már szállodák és utazási irodák egész sora kínál különböző hobbik, sporttevékenységek köré szerveződött csoportok számára testreszabott kikapcsolódást. Új jelenség az egyedül utazó nők számának emelkedése is.

Az idősebb generáció mintegy fele unokáival utazik. Ezzel a többgenerációs turizmus új szegmense is megjelent a piacon.

A tudatos utazók egyre gyakrabban látogatnak meg olyan helyeket, vagy keresik fel azon természeti értékeket, amelyek talán már nem sokáig maradnak fenn; sokan szeretnék még időben látni a veszélyeztetett környezeti kincseket, mielőtt azok végleg eltűnnének a Földről.

Megfigyelhető az is, hogy a stresszes, felpörgetett életmód és az online utazásszervezés fejlődése következtében sokan inkább évente többször, de rövidebb utakat választanak. Ezeket a villámszabadságokat igen gyakran csak közvetlenül az utazás előtt foglalják le. Egyes online utazási irodák kifejezetten a last minute, vagy a pár napos turizmusra szakosodnak emiatt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!