Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ec84a017-9e8b-408d-b64c-921bae42b110","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az Országgyűlés által elfogadott „adósaláta” alapján hamarosan jelentősen megváltozik a polgári peres eljárások megindításakor fizetendő illeték számítása: a kis értékű perek megindítása olcsóbbá válik, nagy érték esetén azonban jelentősen megdrágulhat, miután a kormány eltörölte az illeték felső határát. Mindez növelheti a választottbírósági eljárások vagy akár a mediáció vonzerejét is.","shortLead":"Az Országgyűlés által elfogadott „adósaláta” alapján hamarosan jelentősen megváltozik a polgári peres eljárások...","id":"20241128_illetekemeles-polgari-peres-eljarasok-adotorveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec84a017-9e8b-408d-b64c-921bae42b110.jpg","index":0,"item":"1c1cce20-a210-4cd4-bb7b-b63586a714cc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_illetekemeles-polgari-peres-eljarasok-adotorveny","timestamp":"2024. november. 28. 10:00","title":"Jóval több illetéket szed be az állam a polgári peres eljárásokban az új adótörvény szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9cfe8cdf-7b2f-44da-ba1c-08a7f2922d2a","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A férfi még ittas volt, amikor másnap délután autóba ült. Két ember halálát okozta.","shortLead":"A férfi még ittas volt, amikor másnap délután autóba ült. Két ember halálát okozta.","id":"20241127_ugyeszseg-vademeles-ittas-vezetes-frontalis-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9cfe8cdf-7b2f-44da-ba1c-08a7f2922d2a.jpg","index":0,"item":"b6ed99a7-8647-4254-81de-912eb0078ef0","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_ugyeszseg-vademeles-ittas-vezetes-frontalis-baleset","timestamp":"2024. november. 27. 14:27","title":"Éjszakai italozás másnapján okozott halálos balesetet egy férfi, öt évet kaphat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf3e2ea1-263a-4ea3-9a44-0610ebb17b0e","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Több százezer emberéletet követelt, hogy az egészségügy a rendszerváltás óta nem szerepel a kormányzati prioritások között. Az ország egyre jobban lemarad már nemcsak az EU-ban, hanem a visegrádi országokhoz képest is.","shortLead":"Több százezer emberéletet követelt, hogy az egészségügy a rendszerváltás óta nem szerepel a kormányzati prioritások...","id":"20241127_hvg-halalozas-egeszseg-egeszsegugy-orosz-eva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf3e2ea1-263a-4ea3-9a44-0610ebb17b0e.jpg","index":0,"item":"26b4a4f2-a90a-4f3e-b4d7-5b8bab76ac5f","keywords":null,"link":"/360/20241127_hvg-halalozas-egeszseg-egeszsegugy-orosz-eva","timestamp":"2024. november. 27. 06:30","title":"Több százezer magyar hal meg túl korán, mert a kormánynak nem fontos az egészségügy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1aeff304-7cc4-4f53-825a-92c070661e55","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"Nincs alku – a képviselők nem is szavaztak a főpolgármester-helyettesekről, a Párbeszéd javaslatára levették Karácsony Gergely Vitézy Dávidról és Kiss Ambrusról szóló előterjesztését a napirendről. A képviselők viszont megszavazták az aluljárók lezárását. Kovács Gergely egyik előterjesztése megbukott, így maradhatnak a birodalmi lépegetők a fővárosban, a másik viszont átment, húzós karácsonyi játékot fognak játszani a képviselők. ","shortLead":"Nincs alku – a képviselők nem is szavaztak a főpolgármester-helyettesekről, a Párbeszéd javaslatára levették Karácsony...","id":"20241127_fovarosi-kozgyules-karacsony-gergely-tisza-part-vitezy-david","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1aeff304-7cc4-4f53-825a-92c070661e55.jpg","index":0,"item":"73c2e891-574d-4c4d-b870-c4001a4198ed","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_fovarosi-kozgyules-karacsony-gergely-tisza-part-vitezy-david","timestamp":"2024. november. 27. 08:56","title":"Átment a parkolási reform, megszűnnek a legnagyobb budapesti cégek igazgatóságai - tízórás ülést tartott a Fővárosi Közgyűlés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91c4286c-e15e-4ad9-ad7c-90320f7e8072","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A forint mozgása napok óta nem követi a régiós fizetőeszközök trendjét. A kormány bejelentései és globális folyamatok is állnak a háttérben.","shortLead":"A forint mozgása napok óta nem követi a régiós fizetőeszközök trendjét. A kormány bejelentései és globális folyamatok...","id":"20241128_forint-gyengules-415-os-euro-arfolyam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91c4286c-e15e-4ad9-ad7c-90320f7e8072.jpg","index":0,"item":"1b855ef0-fbb3-4c01-bc0f-039c4c9e1857","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_forint-gyengules-415-os-euro-arfolyam","timestamp":"2024. november. 28. 13:25","title":"Tovább gyengült a forint, benézett a 415-ös euróárfolyam fölé is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50516b17-07cf-4eec-a810-6660b0ac4b30","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Alfa Romeo 33 Stradale a gyakorlatban is bizonyítja rátermettségét.","shortLead":"Az Alfa Romeo 33 Stradale a gyakorlatban is bizonyítja rátermettségét.","id":"20241128_igy-szaguld-333-kmh-val-a-meregdraga-uj-alfa-romeo-33-stradale-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50516b17-07cf-4eec-a810-6660b0ac4b30.jpg","index":0,"item":"8a1effe9-8abf-4307-b3be-293122eec01b","keywords":null,"link":"/cegauto/20241128_igy-szaguld-333-kmh-val-a-meregdraga-uj-alfa-romeo-33-stradale-video","timestamp":"2024. november. 28. 06:41","title":"Így száguld 333 km/h-val a méregdrága új Alfa Romeo – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51f544b2-30c3-4b08-b985-6c7dc1531030","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Két biztonsági rést aknázott ki egyszerre a RomCom orosz hackercsoport, aminek az eredménye, hogy szabadon garázdálkodhatnak a sebezhető rendszereken a támadók. A javítás már megérkezett, csak telepíteni kell.","shortLead":"Két biztonsági rést aknázott ki egyszerre a RomCom orosz hackercsoport, aminek az eredménye, hogy szabadon...","id":"20241127_orosz-hackerek-windows-mozilla-nulladik-napi-sebezhetoseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51f544b2-30c3-4b08-b985-6c7dc1531030.jpg","index":0,"item":"49e2eb8b-59e1-44db-87ce-d59b7df7d772","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_orosz-hackerek-windows-mozilla-nulladik-napi-sebezhetoseg","timestamp":"2024. november. 27. 11:03","title":"Akcióba lendültek az orosz hackerek, szinte mindenki veszélyben lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e89b759-16e3-4a29-bf8f-d3b2f575aa9e","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Hogyan érhet egy tolnai szavazó voksa másfélszer annyit, mint egy kőbányaié? – Orbán Viktor ismét a saját javára buherálja a választási szabályokat. Valóban veszélyben a magyar bíróságok függetlensége. A Matolcsy-klán izgulhat gigantikus vagyona megtartásáért. Interjú Chuck Palahniukkal, a Harcosok klubja szerzőjével. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"Hogyan érhet egy tolnai szavazó voksa másfélszer annyit, mint egy kőbányaié? – Orbán Viktor ismét a saját javára...","id":"20241128_Dobszay-Janos-Tobbsegi-komplexus-fulszoveg-hetilapajanlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e89b759-16e3-4a29-bf8f-d3b2f575aa9e.jpg","index":0,"item":"54880a23-e55d-4666-bd06-77595eeaadb3","keywords":null,"link":"/360/20241128_Dobszay-Janos-Tobbsegi-komplexus-fulszoveg-hetilapajanlo","timestamp":"2024. november. 28. 08:00","title":"Dobszay János: Többségi komplexus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kétmilliós átlagfizetés ellenére elvándorolnak a Malév-pilóták
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A Malév pilótái hétfőn délelőtt kétórás figyelmeztető sztrájkot és demonstrációt tartottak a törvényes munka- és pihenőidő betartását követelve. A pilóták szakszervezete szerint a Malév menedzsmentjének „rövid távú” gondolkodása idővel pilótahiányhoz vezethet, mivel a fapadosok és az ázsiai légitársaságok a maléves fizetés többszörösét kínálják. Az elmúlt két és fél évben mintegy száz pilóta hagyta el a magyar légitársaságot, és az elvándorlás várhatóan folytatódni fog – hangsúlyozzák az érdekvédők.
A Hunalpa Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete azért szánta rá magát a hétfői sztrájkra, mert kudarcba fulladtak a kollektív szerződés megkötésére irányuló tárgyalások a Malévnál. A légitársaság jelenleg csak folyamatos jogsértésekkel képes a napi szintű üzemelésre, ami mind jogilag, mind szakmailag (egyre nagyobb kockázatot hordoz magában, hiszen rendkívül feszült a munkahelyi légkör a pilóták körében – állítja a Hunalpa. A szakszervezet szerint a jelenlegi munkaidő-szabályok nem felelnek meg sem az európai szabályozásnak, sem a munka törvénykönyve által meghatározott követelményeknek. A repülési szolgálati beosztás az Európai Bizottság által lefektetett minimum követelményeket sem veszi figyelembe, attól több pontban is eltér negatív irányban.
„A normális életvitelt akadályozó szolgálati beosztás mellett ráadásul szeptember elsejétől átlagosan 20 százalékos jövedelemcsökkenést kénytelenek lenyelni a pilóták” – mondta a hvg.hu-nak Óvári Tamás, a Hunalpa elnöke. „Azzal mi is egyetértünk, hogy nekünk, pilótáknak is részt kell vállalnunk a Malév átalakítási folyamatában, de nem mindegy, hogy mekkora áldozatot kell hoznunk, miközben a jelenlegi gazdasági helyzet a menedzsment hibáinak a következménye” – hangsúlyozta a szakszervezeti vezető. A pilóták évi, összesen egymillió eurós (280 millió forint) jövedelemcsökkenést még elfogadnának, de a Malév eredetileg 4,1 millió eurót, az újabb ajánlat szerint 3,1 millió eurót szeretne elvonni a pilótáktól.
Ilyen körülmények között a pilóták számára egyre kevésbé versenyképes munkaadó a Malév a légi közlekedési piacon – mondja a Hunalpa elnöke. A Malév tájékoztatása szerint a pilóták átlagosan bruttó 2,2 millió forintot keresnek havonta. Óvári Tamás egy kicsit sokkalja ezt az összeget, inkább 1,7-1,8 millióra, éves szinten bruttó 20 millióra taksálja az átlagos pilótafizetést, ami ráadásul nagy szóródást mutat, hiszen az elsőtisztek 45 százalékkal kevesebbet keresnek, mint a nagyobb tapasztalattal rendelkező és nagyobb felelősségget is viselő kapitányok.
„Nem tagadom, hogy a pilóták sokat keresnek, de ehhez a jövedelmi szinthez szoktak hozzá, ehhez méretezték például hiteleiket” – mondja az elnök. Ráadásul a Maléves fizetés többszörösét kínálják az európai fapados cégek és az ázsiai légitársaságok. A Ryanairnél például havi 13 ezer euró (körülbelül 3,6 millió forint) a pilóták átlagfizetése. (Igaz, az ír diszkont légitársaság vezetője nemrég beszélt arról, hogy fontolóra vették a másodpilóták „megspórolását” a rövidtávú járatokon.) A gyorsan fejlődő közel-keleti és ázsiai piac légitársaságai ennél is jobban fizetnek: az Emiratesnél a kapitányi havi kezdő fizetés 34410 dirham (9370 USD), amihez még olyan juttatások jönnek, mint a repült órák és a hatékonyság után járó prémiumok. De a nemzetközi pilótahiány miatt a dubai légitársaság egyéb extrákkal, például adómentes fizetéssel és négy hálószobás villákkal csábítja a kapitányokat.
A nemzetközi légi közlekedésben ugyanis lassan fojtogatóvá válik a pilótahiány. Különösen azóta, hogy a gyorsan fejlődő ázsiai gazdaságok sok üzleti utazást tesznek szükségessé, s egyre több embernek futja arra is, hogy magáncélból üljön repülőre. A pilóták migrációja és a pilótaképzés képtelen lépést tartani a szárnyaló piac igényeivel. A légitársaságok világszerte közel 50 ezer pilótára támasztanak majd keresletet a 2010 és 2050 közötti időszakban a flották bővülése miatt, de a jelenlegi tréningkapacitás csak szűken haladja meg a 47 ezret a Nemzetközi Civil Repülési Szervezet (International Civil Aviation Organization) szerint. Ez a hiány máris alkalmazási háborút robbantott ki a légitársaságok között.
Így nem csoda, hogy a pilótafluktuáció egyre nagyobb a Malévnál – mondja Óvári Tamás. A szakszervezeti vezető szerint az elmúlt két és fél évben mintegy 100 pilóta hagyta el a magyar céget és helyezkedett el valamelyik európai diszkont légitársaságnál, de sokan dolgoznak Ázsiában is, ahol nemcsak többet keresnek, de a jóval alacsonyabb létfenntartási költségek miatt sokkal többet is tudnak félretenni. „Egyelőre nincs pilótahiány a Malévnál, sőt, a téli menetrendben 14 pilótával kevesebbre lesz szükség, de már rövid távon komoly problémákhoz vezethet a társaság kedvezőtlen humánerőforrás-stratégiája” – mondja Óvári Tamás.
Lassan fojtogatóvá válik a pilótahiány. Különösen azóta, hogy a gyorsan fejlődő ázsiai gazdaságok sok üzleti utazást tesznek szükségessé, s egyre több embernek futja arra is, hogy magáncélból üljön repülőre. A pilóták migrációja és a pilótaképzés képtelen lépést tartani a szárnyaló piac igényeivel.
Takarékossági megfontolásból megszüntetné a másodpilóta alkalmazását a rövid távú repülőutakon az egyik legnagyobb európai fapados légitársaság, a Ryanair vezérigazgatója, aki szerint a mai technológiai színvonal lehetővé teszi, hogy a gépeket egyetlen pilóta vezesse.
Eredménytelennek nyilvánította hétfőn a Lufthansa légitársaság pilótáinak szakszervezete a munkaadókkal folytatott tárgyalásokat és négynapos sztrájkot hirdetett április 13-i kezdettel.
Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.
Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba.