Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"778793f5-12aa-49e6-8f17-9248d2a64a3d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A nemzetbiztonsági vezetőket is meglepte a védelmi miniszter.","shortLead":"A nemzetbiztonsági vezetőket is meglepte a védelmi miniszter.","id":"20250506_pete-hegseth-ukrajna-segelyszallitmanyok-fejetlenseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/778793f5-12aa-49e6-8f17-9248d2a64a3d.jpg","index":0,"item":"6a7cc747-d9b6-4912-859d-eca61f9728c2","keywords":null,"link":"/vilag/20250506_pete-hegseth-ukrajna-segelyszallitmanyok-fejetlenseg","timestamp":"2025. május. 06. 18:55","title":"Pete Hegseth a saját szakállára állította le az Ukrajnának szánt katonai segélyszállítmányokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f67d23b-e0f9-4a29-9d59-2c9ae8835bc5","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"A német politikában ilyen még soha nem történt, hogy a többséggel rendelkező, kormányzásra készülő koalíció képviselői ne szavazták volna meg a saját kancellárjelöltjüket. Akármi is történik ezután, Friedrich Merz egészen biztosan gyengébben keveredik ki belőle.","shortLead":"A német politikában ilyen még soha nem történt, hogy a többséggel rendelkező, kormányzásra készülő koalíció képviselői...","id":"20250506_merz-bundestag-kancellar-szavazas-gyorselemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f67d23b-e0f9-4a29-9d59-2c9ae8835bc5.jpg","index":0,"item":"f3967f31-cb9a-421a-957f-730ba7889adf","keywords":null,"link":"/360/20250506_merz-bundestag-kancellar-szavazas-gyorselemzes","timestamp":"2025. május. 06. 13:49","title":"Saját emberei nem szavazták meg Friedrich Merzet, mi jöhet a kínos bukás után Németországban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"adba1ee1-3b90-4996-8543-fabb3c6f9cf9","c_author":"HVG - Nyüzsi","category":"gazdasag","description":"Matolcsy György jegybankelnöksége alatt fia barátjának, Somlai Bálintnak a cégei több tízmilliárd forintos profitra tettek szert, miközben az MNB székházfelújítása másfélszeresére drágult, ami még az Állami Számvevőszéknek is szemet szúrt.","shortLead":"Matolcsy György jegybankelnöksége alatt fia barátjának, Somlai Bálintnak a cégei több tízmilliárd forintos profitra...","id":"20250506_somlai-balint-mnb-matolcsy-gyorgy-matolcsy-adam-raw-development-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/adba1ee1-3b90-4996-8543-fabb3c6f9cf9.jpg","index":0,"item":"96be0f09-3f4e-47b8-9ecb-4eb8e38e1073","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250506_somlai-balint-mnb-matolcsy-gyorgy-matolcsy-adam-raw-development-ebx","timestamp":"2025. május. 06. 17:48","title":"MNB-botrány: Zárolták Somlai Bálintnak, Matolcsy Ádám barátjának a számláit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9674b6b8-4e06-4937-b657-4bf2bd1dc1bc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Minden fronton ellenállásba ütközött az OpenAI átalakulása profitorientált vállalattá, így egy ideig még biztosan marad az eddigi cégstruktúra.","shortLead":"Minden fronton ellenállásba ütközött az OpenAI átalakulása profitorientált vállalattá, így egy ideig még biztosan marad...","id":"20250506_openai-chatgpt-nonprofit-profitorientalt-atalakulas-felfuggesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9674b6b8-4e06-4937-b657-4bf2bd1dc1bc.jpg","index":0,"item":"4a7d83de-5580-4752-a86e-61fdd8de044e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_openai-chatgpt-nonprofit-profitorientalt-atalakulas-felfuggesztes","timestamp":"2025. május. 06. 12:03","title":"Visszavonulót fújt az OpenAI, egyelőre marad nonprofit a ChatGPT fejlesztője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"044636ea-b54e-4dd1-868c-f7d6b8b124fd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Öt éve dolgoznak a projekten. ","shortLead":"Öt éve dolgoznak a projekten. ","id":"20250506_Ferrari-szintu-szuperautoval-keszul-a-kinai-Great-Wall","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/044636ea-b54e-4dd1-868c-f7d6b8b124fd.jpg","index":0,"item":"ac3a9cf1-675a-484f-ac55-a87e5000adc2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_Ferrari-szintu-szuperautoval-keszul-a-kinai-Great-Wall","timestamp":"2025. május. 06. 08:03","title":"Ferrari-szintű szuperautóval készül a kínai Great Wall","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a2a116e-8d16-491b-948f-886c929ba2ac","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A felvételi 1530 diáknak nem sikerült, számukra rendkívüli felvételi eljárás kezdődik.","shortLead":"A felvételi 1530 diáknak nem sikerült, számukra rendkívüli felvételi eljárás kezdődik.","id":"20250506_kozepiskola-felveteli-oktatasi-hivatal-gimnazium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a2a116e-8d16-491b-948f-886c929ba2ac.jpg","index":0,"item":"ad50dfb6-2211-4718-b0bc-9b6e09d69fae","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_kozepiskola-felveteli-oktatasi-hivatal-gimnazium","timestamp":"2025. május. 06. 06:28","title":"Idén hatezerrel kevesebben felvételiztek középiskolába, a legtöbben gimnáziumban folytatják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c8435b4-c80c-4fd9-ada1-6ed4e0ea0b37","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Főleg a nagy vidéki városokban és Budapesten esett vissza a lakásépítések száma. Új engedélyből vidéken mindenhol kevesebbet, Budapesten azonban néhány nagyberuházás miatt majdnem háromszor annyit adtak ki, mint tavaly.","shortLead":"Főleg a nagy vidéki városokban és Budapesten esett vissza a lakásépítések száma. Új engedélyből vidéken mindenhol...","id":"20250506_lakas-epites-epitkezes-ksh","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c8435b4-c80c-4fd9-ada1-6ed4e0ea0b37.jpg","index":0,"item":"81502f5f-6253-4000-80f7-fcb3bfd2aff4","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250506_lakas-epites-epitkezes-ksh","timestamp":"2025. május. 06. 08:35","title":"Évek óta nem adtak át annyira kevés lakást, mint idén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84708702-7739-4658-bd85-69ca1386c723","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Egy jó szándékú, de a politikában nagy tehetséget eddig nem mutató, valódi vezető nélküli közösség karriermódosításra képes tagjainak logikus lépése lehet, hogy a 2026-os összeomlás előtt önként távoznak a közéletből. Vagy más számítás van a háttérben? Vélemény.","shortLead":"Egy jó szándékú, de a politikában nagy tehetséget eddig nem mutató, valódi vezető nélküli közösség karriermódosításra...","id":"20250507_Miert-vetiti-elore-Orosz-Anna-tavozasa-a-Momentum-megszuneset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84708702-7739-4658-bd85-69ca1386c723.jpg","index":0,"item":"07301723-9da1-4d3b-8c5f-8dd49fc94c55","keywords":null,"link":"/360/20250507_Miert-vetiti-elore-Orosz-Anna-tavozasa-a-Momentum-megszuneset","timestamp":"2025. május. 07. 08:00","title":"Hamvay Péter: Miért vetíti előre Orosz Anna távozása a Momentum megszűnését?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BA növekedésre számít és a Malév talpra állásában bízik
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Miközben Kelet-Ázsia és a Távol-Kelet légi piaca már több mint egy éve dinamikusan fejlődik, Nyugat-és Kelet-Európában lassabban indult meg a növekedés; a Budapest Airport Magyarországon az idén nagyjából 1-1,5, jövőre 2-3 százalékos növekedésre számít, a teljesítmény azonban nagymértékben függ a Malév sorsától is – mondta Hardy Mihály, a BA kommunikációs igazgatója.
Az év elején a ferihegyi repteret üzemeltető BA 8,22 millió utast remélt az egy évvel korábbi 8,02 millió után és bár még nincs vége az évnek, Hardy Mihály szerint eddig nagyjából a terveknek megfelelően alakultak a mutatók. Egy jó karácsonyi forgalom mellett nagyobb is lehet a szám – tette hozzá.
Reménykeltő volt az idei nyár a BA-nak, a nyári csúcsszezon kiemelkedő volt, a július-augusztus-szeptemberi időszakban akkora volt a forgalom mint a 2007-es rekordév azonos időszakában, amikor összesen 8,7 millió utasa volt a budapesti repülőtérnek. A nyári csúcs elsősorban abban segített, hogy sikerüljön ledolgozni az április izlandi vulkánkitörés által okozott sokkot. Bár a ferihegyi repülőtér mindössze négy napra volt zárva, az észak- és nyugat-európai légtérzár miatt több százezer utas nem jött Budapestre, illetve nem innen indult el. Ezek az utasok végleg elvesztek a légitársaságok és a repülőterek éves statisztikái számára – jegyezte meg.
„Számunkra az igazi fejtörést a Malév továbbra is bizonytalan jövője okozza, hiszen a repülőtér teljesítményét is nagyban befolyásolja, hogy mi történik a legnagyobb hazai légitársasággal, márpedig nyár óta a Malév mutatói egyre romlanak, volt hónap, amikor kétszámjegyű volt a visszaesés az előző évhez képest, noha az összes többi társaság dinamikusan növekszik” – mondta.
A légiközlekedési piac folyamatosan változik, különösen a diszkont légitársaságok reagálnak villámgyorsan az üzleti nehézségekre és az új lehetőségekre egyaránt. Az ír fapados, a Ryanair „hangosan becsapta az ajtót maga mögött” Budapesten és a jelek szerint a nyári menetrendben sem tér vissza – mondta Hardy Mihály. Azóta Glasgow helyett a Jet2.com brit diszkont társaság Edinburgh-ből indított járatot Budapestre, tehát Skócia rajta maradt a BA térképén. A Malév pedig azonnal "rárepült" a dublini járatra is, növelte a heti sűrűséget.
Fontos fejleménynek nevezte Hardy Mihály, hogy január 17-én érkezik a Qatar Airways első járata Dohából, az American Airlines pedig áprilisban indítja New York-i járatát, így ezen az útvonalon komoly árverseny várható hiszen a Delta is felújítja járatait a nyári menetrendi időszakban.
A nagy visszatérők közé tartozik a KLM, amely napi 3 amszterdami járatával Hardy szerint „keményen letette a voksát a budapesti irány fejlesztése mellett”. Ráadásul történelmi hagyományt is felújított a jellegzetesen kékre festett gépeivel a holland légitársaság: 1957 február 7-én ők voltak az első „nyugati” légitársaság, amely DC-7-es típusú gépével menetrendszerinti járatot indított Budapestre. A Lufthansa heti 17-ről 24-re emeli járatai számát Düsseldorfba, tehát több, mint napi három járatot kínál Budapest és a Ruhr-vidék nagyvárosai felé.
A természeti csapásokon túl a júniusi uniós leminősítés is „hidegzuhanyként” érte a BA-t. Nemcsak azért, mert alig egy hónappal az a szigorú uniós ellenőrzési módszerek elrendelése után már igen alapos vizsgálatot tartottak a repülőtéren, hanem részben azért is, mert a BA úgy érezte: „egyes magyar tisztségviselők, mintha a leminősítésben és nem a biztonsági státusz gyors visszaszerzésében lettek volna érdekeltek” – mondta Hardy Mihály.
Hozzátette, hogy az új kormány megbízottaival közösen felállított munkacsoport azután már augusztusban igen hathatós munkát végzett, és a lehető legrövidebb idő alatt sikerült visszaszerezni a repülőtér biztonsági, „clean” minősítését novemberre. Ez a repülőtéren dolgozók, a hatóságok és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőinek közös eredménye, fontos lépés volt a január elején kezdődő magyar soros EU-elnökség előtt - hangsúlyozta. Megemlítette azt is, hogy sokan félreértették és azt gondolták, hogy a biztonsági státusz visszaszerzése után ismét lehet "lazítani" a repülőtéri biztonsági intézkedéseken. Ezzel szemben az ellenőrzések szigorúságán sem az utasok, sem a repülőtéri dolgozók esetében nem tudnak és nem is fognak lazítani - oszlatta el a kételyeket a kommunikációs igazgató.
Hozzátette azt is, hogy az új 2-es terminál, a SkyCourt közeli átadásával nagyságrendekkel gyorsabb és kényelmesebb lesz az utasbiztonsági ellenőrzés Budapesten. Az eddigi 4, vagy 5 folyosó helyett egyszerre akár 12 utasbiztonsági sort is üzemeltethet a BA. A SkyCourt átadásával ugyanis az indulási oldalon megszűnik a Schengen-nem-Schengen elválasztás, mindenki igénybe veheti az épület két szárnyán a 6-6 utasbiztonsági folyosót, a nem-Schengeni útlevél ellenőrzés pedig átkerül közvetlenül a beszállítókapuk elé, ahogy sok más repülőtéren is.
A SkyCourt is része a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztéseknek, amelyek az előírt és vállalt ütemtervnek megfelelően haladnak Hardy Mihály szerint. A privatizációs szerződésben a Budapest Airport Zrt. tulajdonosai 2012-ig összesen 261 millió euró, mai árfolyamon 75 milliárd forintos befektetésre vállaltak kötelezettséget. Ennek központi eleme lesz az új 2-es terminál, a SkyCourt (Égi Udvar), amelynek értéke mintegy 70 millió euró - ismertette. Két éve megépítették és használják az új, észak-nyugati előteret, ezen további nyolc, Boeing 737-es méretű gép számára építettek ki betont és állóhelyet, amelynek összköltsége nagyjából 4,5 milliárd forint volt. Az idén októberben a beruházások költsége átlépte a 200 millió eurós határt, amiből érzékelhető, hogy a jövő év végére nem lesz gond a 261 milliós vállalás teljesítésével – mondta.