A régió legjobban fejlődő repterévé akar válni a Budapest Airport

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI

A ferihegyi új terminál, a SkyCourt (Égi Udvar) műszaki átadása folyamatos, nincs az építkezésen komolyabb csúszás, 2011-ben pedig a teherszállítási központot fejleszti a Budapest Airport, amivel Közép-Kelet Európa egyik meghatározó cargo bázisa jöhet létre és a ferihegyi, a régió legdinamikusabban fejlődő repülőterévé válhat - mondta el Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója az MTI-nek.

A SkyCourtről elmondta: hetekig eltart az elektromos hálózat, a légkondicionálás, biztonsági tűzoltórendszer tesztelése és hatósági átvétele. Időigényes az automata poggyásztovábbító szalagok, a számítógépes gerinchálózat, és az optikai kábelek üzembeállítása is. "Az átadás menet közben zajlik és márciusig lesz időnk valamennyi rendszert kipróbálni, mielőtt átadjuk a forgalomnak. Nem szeretnénk, ha Budapesten megismétlődne a Heathrow 5-ös terminálon tapasztalt káosz, ahol az átadás után még hetekig okozott kalamajkát a számítógépes rendszer meghibásodása" - hangsúlyozta.

Figyelemre méltónak nevezte azt is, hogy az engedélyeztetés tovább tartott mint az építkezés: a SkyCourt megnyitásához nem kevesebb, mint 70 különféle hatósági engedélyt kellett és kell beszerezni. Az összes építési engedély beszerzése két évig tartott, míg magával az építkezéssel másfél év alatt végeztek. Jövőre a BA üzleti tervében 2-3 százalékos növekedéssel számol, de sietett hozzátenni, hogy sokszor könnyebb "kávézaccból jósolni", mint előre jelezni, hogy mi várható a légiközlekedésben. Sok függ a magyar gazdaság teljesítőképességtől, a forint-euró árfolyamának alakulásától, az európai konjunktúra beindulásától, vagy elmaradásától. "Most sok pozitív jelet látunk a piacon, így a legtöbb nyugat-európai repülőtéren megindult a felépülés, reméljük Magyarországon is a kedvező tendenciák érvényesülnek" - jegyezte meg.

2011-ben elkezdik a 2-es terminál mellett, a vecsési oldalon a légi teherárú központ, a Cargo City fejlesztését is. "Célunk az, hogy Közép-Kelet-Európa egyik meghatározó cargo bázisát hozzuk létre Ferihegyen, hiszen ennek felbecsülhetetlen katalizátor szerepe lehet nemcsak dél-pesti régió, hanem egész Magyarország gazdasága számára" - mondta. Megkezdik és 2012-re befejezik a tervek szerint a korszerű hajtómű próbázó hely építését, új tisztítóberendezések fejlesztésébe kezdenek, hogy megóvják a szennyezéstől a Gyáli-patak vizét, amelybe a nyári záporok során hatalmas mennyiségű víz gyűlik össze. A BA tárgyalásokat folytat a Lufthansa Technikkel egy újabb karbantartó hangár megépítéséről is - ismertette Hardy Mihály. Elmondta, hogy Budapest a régióban alapvetően Béccsel, Prágával és Varsóval, kisebb mértékben Pozsonnyal áll versenyben. Persze a turista önmagáért a repülőtér kedvéért még nem száll repülőre, számukra Budapest és Magyarország kell, hogy vonzó célpont legyen - hangsúlyozta.

Éppen ezért - egy most kötött, hároméves megállapodás keretében - összehangolják külföldi marketing tevékenységüket a Magyar Turizmus Zrt-vel: "célzott és összehangolt módon lépünk fel a legfontosabb küldő piacokon azért, hogy minél több külföldi vendéget hozzunk közösen Magyarországra" - mondta Hardy Mihály. Ezért is vették örömmel, hogy a Magyar Turizmus Zrt. szavai szerint ismét "életet lehelt" a légi marketing alapba, amellyel tevékenyen tudja támogatni a fontos légitársaságok kezdő lépéseit a magyar piacon.

Ezen túl a BA kedvezményekkel "csábítja" Budapestre a légitársaságokat, például ötéves kedvezményt biztosítanak a hosszú távú, új járatok üzemeltetőinek, pénzügyileg is támogatják az új európai járatok nyitását, vagy a csúcsidőn kívüli, úgynevezett „off peak” időszakban érkező járatokat - sorolta. Fontos feltétel, hogy a kedvezmények azonosak és egyformán megilletnek mindenkit - fűzte hozzá. A ferihegyi repülőtér fizikai adottságait tekintve hatalmas fejlesztési lehetőségei vannak Hardy szerint, hiszen a repülőtér területe nagyobb, mint az évi 67 millió utast kiszolgáló Heathrow-é. A két, egyébként kifogástalan állapotú párhuzamos futópályának a kapacitását még 25 százalékban sem használják ki, a terminálok kapacitását és az állóhelyek számát a forgalom igényei szerint tudják bővíteni.

A SkyCourt és további létesítmények teljes kiépítése esetén elérheti a BA az évi 15 millió utasnak megfelelő kapacitást. Hangsúlyozta azonban: ez egy számított adat, ekkora forgalommal még egy jó ideig nem számolhatnak. A SkyCourt átadása után azonnal hozzákezdenek a 2A és a 2B terminál épületének belső felújításához és bővítéséhez, utána pedig modul-rendszerűen, a forgalom növekedésének mértékében, lépésről-lépésre haladhatnak a 2-es terminál bővítésével - mondta el a Budapest Airport kommunikációs igazgatója.