Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4bd2b799-a10d-483c-8b99-f5adb1ea6a76","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már teszteli a Google a megújult keresőoldalt, ahol a mesterséges intelligencia is kiemelt helyre kerül – lehet, hogy ezzel nyugdíjazva egy ikonikus gombot is.","shortLead":"Már teszteli a Google a megújult keresőoldalt, ahol a mesterséges intelligencia is kiemelt helyre kerül – lehet...","id":"20250514_google-kereso-mesterseges-intelligencia-mod-uj-gomb-valtoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bd2b799-a10d-483c-8b99-f5adb1ea6a76.jpg","index":0,"item":"bab9d3a0-941e-4f96-9384-931b13ab7f06","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_google-kereso-mesterseges-intelligencia-mod-uj-gomb-valtoztatas","timestamp":"2025. május. 14. 11:03","title":"Megváltozhat a Google kereső – egy ismert gomb is búcsúzhat több évtized után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e3a4436-5223-4cd2-8135-8f1038ec09fc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szerinte nem hibázott az üggyel kapcsolatban, hiszen az előző városvezetéstől örökölt helyzettel szembesült.","shortLead":"Szerinte nem hibázott az üggyel kapcsolatban, hiszen az előző városvezetéstől örökölt helyzettel szembesült.","id":"20250515_Karacsony-nem-azert-menesztette-Bollat-mert-felmerul-a-korrupcio-gyanuja-hanem-mert-nem-valogatta-meg-a-baratait","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e3a4436-5223-4cd2-8135-8f1038ec09fc.jpg","index":0,"item":"b959155a-60ea-4b35-aa4f-6656186e30a7","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Karacsony-nem-azert-menesztette-Bollat-mert-felmerul-a-korrupcio-gyanuja-hanem-mert-nem-valogatta-meg-a-baratait","timestamp":"2025. május. 15. 11:40","title":"Karácsony nem azért menesztette Bollát, mert felmerül a korrupció gyanúja, hanem mert nem válogatta meg a barátait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c224ae1-738b-42a5-a358-ffe243add35d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"És innnen még bőven lehet extrázni. ","shortLead":"És innnen még bőven lehet extrázni. ","id":"20250515_Mercedes-Maybach-nyitott-luxusa-itt-a-Monogram-SL-szeria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c224ae1-738b-42a5-a358-ffe243add35d.jpg","index":0,"item":"80004a4d-7872-4211-b680-cb952c227950","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_Mercedes-Maybach-nyitott-luxusa-itt-a-Monogram-SL-szeria","timestamp":"2025. május. 15. 20:20","title":"Százmilliónál indul a Mercedes-Maybach nyitott luxusa, itt a Monogram-széria","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dfc3f85d-0d71-412a-baef-824367043a70","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"5 évtizede látott napvilágot a W116-os széria zászlóshajó kategóriás kivitele.","shortLead":"5 évtizede látott napvilágot a W116-os széria zászlóshajó kategóriás kivitele.","id":"20250514_50-eves-a-legenda-az-elso-mercedes-s-osztaly-69-literes-csucsmodellje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dfc3f85d-0d71-412a-baef-824367043a70.jpg","index":0,"item":"0992ec16-0925-4121-b99e-f7d58e9d3633","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_50-eves-a-legenda-az-elso-mercedes-s-osztaly-69-literes-csucsmodellje","timestamp":"2025. május. 14. 07:59","title":"50 éves a legenda, az első Mercedes S-osztály 6,9 literes csúcsmodellje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d499bee9-cfc6-4765-bb7f-7ea5485aa4f8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Úgy volt, hogy hamarosan az Office-appok támogatása is leáll a Windows 10-es gépeken, ám a Microsoft meggondolta magát.","shortLead":"Úgy volt, hogy hamarosan az Office-appok támogatása is leáll a Windows 10-es gépeken, ám a Microsoft meggondolta magát.","id":"20250514_microsoft-windows-10-tamogatas-vege-office-appok-frissitese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d499bee9-cfc6-4765-bb7f-7ea5485aa4f8.jpg","index":0,"item":"9c909666-be5f-4346-a872-b372033ecc88","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_microsoft-windows-10-tamogatas-vege-office-appok-frissitese","timestamp":"2025. május. 14. 18:03","title":"Megszűnik a Windows 10, de van valami, amiben visszavonulót fújt a Microsoft","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20aeba14-11fa-4fd1-84ec-f0859c9a5f81","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy véli, a vállalatokat, szervezeteket sújtó törvényjavaslat egy nagy lépés a magyarországi autokrácia bebetonozása felé.","shortLead":"Úgy véli, a vállalatokat, szervezeteket sújtó törvényjavaslat egy nagy lépés a magyarországi autokrácia bebetonozása...","id":"20250515_ep-jogallamisagi-jelentestevo-fidesz-torveny-eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20aeba14-11fa-4fd1-84ec-f0859c9a5f81.jpg","index":0,"item":"ba2062b2-721e-4ae1-83c3-20168777f80d","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_ep-jogallamisagi-jelentestevo-fidesz-torveny-eu","timestamp":"2025. május. 15. 09:49","title":"„A Fidesz átláthatósági törvénye hadüzenet az Európai Uniónak” – állítja az EP jogállamisági jelentéstevője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a493f8fa-2d3a-4daf-b507-e638cbbe85a0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai és ausztrál kutatók 53 ezer ember genetikai mintáit vizsgálták át, és több meglepő felfedezést tettek a kényszerbetegséggel kapcsolatban.","shortLead":"Amerikai és ausztrál kutatók 53 ezer ember genetikai mintáit vizsgálták át, és több meglepő felfedezést tettek...","id":"20250514_ocd-kenyszerbetegseg-genetikai-tenyezok-agykutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a493f8fa-2d3a-4daf-b507-e638cbbe85a0.jpg","index":0,"item":"aac46eb9-db53-4c25-bd5b-d810b0e13f1b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_ocd-kenyszerbetegseg-genetikai-tenyezok-agykutatas","timestamp":"2025. május. 14. 20:03","title":"Mégsem csak pszichológia: találtak 25 gént, ami növeli a kényszerbetegség kialakulásának kockázatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"067d6e16-b621-4ca3-b17e-1782b35f03cb","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Egy 1 éves és egy 1 hónapos orángutánbébit adott volna el épp, amikor a hatóság lecsapott rá.","shortLead":"Egy 1 éves és egy 1 hónapos orángutánbébit adott volna el épp, amikor a hatóság lecsapott rá.","id":"20250515_Orangutanbebi-csempeszes-miatt-tartoztattak-le-egy-thai-ferfit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/067d6e16-b621-4ca3-b17e-1782b35f03cb.jpg","index":0,"item":"0bed7ebb-b12e-4962-a669-d296fa7f791e","keywords":null,"link":"/elet/20250515_Orangutanbebi-csempeszes-miatt-tartoztattak-le-egy-thai-ferfit","timestamp":"2025. május. 15. 12:57","title":"Orángutánbébivel bukott le egy thai csempész","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amerikában a Groupon vásárlói kedvezményekkel (kuponokkal) üzletelő óriásvállalkozás tőzsdére akar menni, de eközben már sokan temetnék is a modellt, amivel pár év alatt a nulláról valóságos kereskedelmi hatalommá terebélyesedett. Hazai követői hasonlóan gyorsan nőnek, s a vizsgálatok szerint semmi sem mutatja, hogy megállni kényszerülnének.
Az elképzelés abból indult ki, hogyha elég nagy kedvezményeket kínálnak a vásárlóknak, akkor e vonzásnak képtelenek lesznek ellenállni, s akkor is vásárolnak, termékeket és szolgáltatásokat, ha különben eszükben sem lett volna ilyesmikre pénzt kiadni. Ráadásul az internetes kupon-értékesítés olyan üzletágakat is az online közönség látóterébe hoz, amelyekben nem érné meg hirdetni a világhálón. A modell (elvileg) nyertes helyzetet teremt az ügyletben mindhárom résztvevő számára. A vásárló nagyon olcsón (minimum 50 százalékos kedvezménnyel) jut termékekhez, szolgáltatásokhoz, az engedményt adó igen széles közönséghez juthat el, s ezzel nagyon olcsón jelentős image-kampányt folytathat a kuponos cég reklámjain keresztül, amelynek hatása túlnő azon, hogy azonnal talál-e a hirdetésekkel vevőket, míg a kuponos cég zsebre teszi a jutalékot.
A GKIeNET és a Corvinus Egyetem E-business Kutatóközpontjának (egyelőre csak a fővárosra kiterjedő) közös vizsgálata szerint egy robbanásszerűen fejlődő piacon a pénzügyi mutatók mellett más szempontokat is érdemes figyelembe venni egy vállalkozás sikerességének megítélésekor. Sőt a teljesítményt nem csak a tulajdonosok, hanem az üzleti partnerek (ez esetben kereskedők) szempontjából is vizsgálni kell.
GKIeNet
A magyar kuponpiac még nagyon fejletlen. Például a hasonló nagyságú Csehországban több száz vállalkozás próbálkozik ezzel a modellel, nálunk csak valamivel több mint ötven. A piacon jelenleg két domináns szereplő van: a magyar kkv-ként indult Bónusz Brigád és a nemzetközi Rebate Networks tulajdonában álló Kupon Világ A magyar kutatás rajtuk kívül egy harmadik stabil versenyző, a Napi Tipp, illetve egy felzárkózó cég, a Kuponunk helyzetén át vizsgálta a piacot. Idén májusban az árbevétel alapján közöttük a következő sorrend állt fenn: Bónusz Brigád 112 819 ezer forint, Kupon Világ 99 463 ezer forint, Napi Tipp 52 452 ezer forint, Kuponunk 9 279 ezer forint.
Az eladott kuponok összesített adatai alapján májusban a Kupon Világ 22 366 kupont értékesített összesen 71 ajánlatból, amihez ajánlatonként átlag 315 eladott kupon és 4 474 forintos ár tartozott. Ezzel szemben a Bónusz Brigád 58 ajánlatot kínált májusban, amelyekkel 20 069 kupont értékesítettek 5 662 forintos átlagáron, és 346 db átlagos volumennel. A Napi Tipp esetében mindössze 23 ajánlatból 8 153 kupon kelt el, a legkisebb szereplő, a Kuponunk pedig 1 152 db kupont értékesített Budapesten 24 meghirdetett ajánlattal.
GKIeNet
A meghirdetett ajánlatok száma a kínálati bőséget mutathatja, azonban önmagában nem igazán jó mutató. Egyrészt a cég stratégiáján múlik, hogy egyszerre hány ajánlatot mutat meg az érdeklődőknek, mert a sok ajánlatot egyszerre látva a figyelem, sőt akár a vásárlási kedv is csökkenhet. Másrészt a bónuszt/kupont értékesítő oldalak értékesítési csapatai sok ajánlatot kutatnak fel – illetve ma már sokan önként jelentkeznek náluk – amelyekből a cég minőségpolitikáján múlik a legjobb ajánlatok kiválogatása. Harmadrészt, a meghirdetett ajánlatok száma nincs összefüggésben a heti eladott bónusz/kuponszámmal – sokkal inkább az ajánlat egyediségével vagy az ajánlat kategóriájával van kapcsolatban – állítják a GKIeNet és a Corvinus kutatói.
Az így vizsgált mutatók szerint 2011. májusban bár a Kupon Világnak volt a legtöbb ajánlata, egy akcióra lebontva mégis a Bónusz Brigád bizonyult hatékonyabbnak, mivel utóbbi 10 százalékponttal hatékonyabb értékesítést mutat egy ajánlatra vetítve. Ez azonos ajánlat szám esetén több mint 2 000 darabos előnyt jelent.
A kedvezmény átlagos mértéke, és az ezzel összefüggő spórolás nagysága talán a legfélrevezetőbb mutatók az összehasonlításnál. Mindkettőt előszeretettel alkalmazzák a cégek marketing célokra, annak ellenére, hogy az üzlet sikerességét csak közvetetten befolyásolhatja a nagy kedvezmény érték impulzusvásárlást serkentő esetleges hatása.
A spórolt összeg és a kedvezmény átlagos értéke a májusi adatok alapján a Napi Tippnél 201 214 ezer forint és 79 százalék, a Kupon Világnál 216 346 ezer forint és 69 százalék, a Bónusz Brigádnál 143 046 ezer forint és 56 százalék, míg a Kuponunknál 12 874 ezer forint és 58 százalék. Ám a két mutatószám semmilyen összefüggést nem mutat az árbevétellel, az eladott bónusz/kuponszámmal, vagy akár az ajánlatok számával.
GKIeNet
A vásárlókkal és a kereskedőkkel való viszonyt értékelése a legnehezebb. A vásárlói visszajelzésekről jó mutató a ténylegesen eladott bónusz/kuponszám (amiről pontos adat nem áll rendelkezésre), de a közösségi médiában megjelenő visszajelzések a kereskedők számára jelentős értéket hordoznak. A Facebook követők száma ugyanis megmutatja, hogy az ajánlatok napi szinten hány felhasználóhoz jutnak el, illetve jó mérőszám lehet az oldalnál regisztrált felhasználók száma is (amely e-mail címekre hírlevél küldhető). A Facebook követők száma 2011. május végén a Bónusz Brigádnál 185 ezer fő volt, a Kupon Világnál 105 ezer fő, a Napi Tippnél 54 ezer fő, míg a Kuponunknál 32 fő. A regisztrált felhasználók számáról viszont nem állnak rendelkezésre adataink – derül ki a kutatási adatokból.
A piac fejlődőképességét mutatja, hogy a tavaly szeptemberben – azaz mindössze kilenc hónapja – piacon lévő Bónusz Brigád árbevétele Kaprinay Zoltán és Heller Gábor ügyvezetők beszámolója szerint – az első üzleti évükben meg fogja haladni az egymilliárd forintot. A piac jelentős részét pedig még meg sem próbálták lefedni, hiszen a vidéki hálózatuk kiépítése (ahol a szolgáltatók mérsékeltebb piaci versenye miatt nehezebb dolguk van) csak most kezdődött meg, és a vásárlói szokásokat figyelő üzleti intelligencia megoldások – amelyek a szintén magyar Gravity fejlesztőcég szoftvereivel az egyéni ajánlatok elkészítését teszik lehetővé a böngészési és vásárlási előzmények alapján – sem régóta működnek.
A kuponpiac jövője még nem látható tisztán, de Kis Gergely, a GKIeNet ügyvezetője úgy véli vizsgálataik alapján, hogy e cégek üzleti modellje stabil, és egy új hirdetési csatornát nyitottak az interneten.
A kupon nem mindenkit boldogít
„Bárcsak lenne már vége” – sóhajtott az egyik budapesti kozmetikus, aki holt fáradtan fogadott szombat délután kezelésre. A kuponos üzleti modell bűvkörébe esett szalon dolgozóinak azonban még augusztus 30-ig helyt kell állniuk, és fogadni a Bónusz Brigádon keresztül meghirdetett 60 százalékos kedvezményt igénybe vevő ügyfelek sorát. Addig a tízezer forintos kezelést mindössze négyezerért kapja a szépülni vágyó kuponvásárló.
Kozmetikai kezelés. Nem lehet mindent előre látni
CC
Micsoda ajánlat! – gondolhatnánk, míg nem szembesülünk a hirtelen jött népszerűség átkával. A kuponos ügyfelek rohama különösen azoknál a szolgáltatásoknál sülhet el rosszul, amelyeknek legfontosabb eleme az emberi tényező. Az említett kozmetikusnál például a kedvezményes időszak kezdete óta megállás nélkül cseng a telefon, a kupon beváltói megtöltik a határidőnaplót. „Mindenki azonnal szeretne jönni, miközben a törzsvendégeket kénytelenek vagyunk elhanyagolni” – meséli a belvárosi szalonban dolgozó nő.
Pedig ők nem csupán a teljes árat fizetnék, de biztos, hogy vissza is jönnének. Nem úgy, ahogy a kedvezményt igénybe vevők, aki a tapasztalat szerint csak egyszer teszik be a lábukat az üzletbe, amikor a kupont lobogtatják. A szolgáltatásért kifizetett kedvezményes ár sem jelenik meg teljesen bevételként, mert annak harminc százalékát a Bónuszbrigád teszi zsebre. Ezért a díjazásért vállalja ugyanis a cég a marketingtevékenységet, amely elvezethet a szolgáltató és vevő közötti kapcsolathoz.
A két órás kezelést így összesen 2800 forintért elvégző kozmetikus két héttel a kupondömping kezdete után ereje fogytán van. Pedig ahhoz, hogy hosszútávon is érezhető maradjon a hirtelen jött kereslet jótékony hatása, elengedhetetlen lenne, hogy a kiszolgálás ne csupán gyors, hibátlan és megnyerő is legyen. Ez azonban nehezen teljesülhet, ha a szolgáltató – például a túlterheltség miatt – nem tudja a maximumot nyújtani.
A vásárlói roham kezelésében való járatlanság miatt sem a rosszul kiszolgált ügyfél, sem a veszteségesen dolgozó szolgáltató nem lesz boldog. „A Bónuszbrigád viszont igen, ugyanis a jutalékot akkor is megkapja, ha az ügyfél esetleg elmulasztja a megadott határidőig beváltani a szelvényt” – sajnálkozik a kozmetikus, aki ennek ellenére nem bánná, ha csökkenne az érdeklődés, hogy közben tisztában van vele: hogy más reklámmal nem tudott volna ekkora ismeretséget szerezni az üzlet. "Csalóka a helyzet, mert, ha valaki megtudja, hogy a konkurencia benevezett, rögtön ő is benne akar lenni a bónuszos buliban". Akár fel van készülve a hirtelen sikerre, akár nem. Ez a helyzet azonban a Bónuszbrigádnak, és a többi kedvezménykereskedőnek sem használ, hiszen maguk is elégedetlen ügyfeleket generálnak, saját piacukat rombolva. A kuponos üzleti hazai konszolidációja még kétségtelenül hátra van.
Mindenki jól jár: a felhasználó olcsóbban vásárol, a kereskedő potenciális visszatérő vásárlókat és ismertséget szerez, az üzemeltető pedig busás jutalékot kap. A magyar weben gombamód szaporodnak a közösségi vásárló oldalak.
Magyarországon 2010 nyarán jelentek meg az első közösségi vásárlási oldalak, azóta a piacot uraló cégek megközelítették, a mára 29 országban jelen lévő Rebate Networks-höz tartozó Kupon Világ – 2010 novemberi indulása ellenére – áprilisban elsőként el is érte a 100 milliós havi árbevételt.
Hajnali horgászatot, szalonnasütést és sok beszélgetést tervez 300 kilométeres, Nagyváradig tartó útja során Magyar Péter. Az első napon Pécelig jutottak, mi pedig elkísértük őket. Videóriport.