Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"105a3a62-0551-4ace-8397-5902db08f6e3","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az alkotmánybírónak jelölt Kozma Ákos munkáját több kritika is érte az elmúlt években, mind itthonról, mind külföldről. A regnálása alatt sorolta át B kategóriába a Nemzeti Emberi Jogi Intézmények Világszövetsége a magyar ombudsmani intézményt. ","shortLead":"Az alkotmánybírónak jelölt Kozma Ákos munkáját több kritika is érte az elmúlt években, mind itthonról, mind külföldről...","id":"20250605_ombudsman-kozma-akos-fidesz-alkotmanybiro-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/105a3a62-0551-4ace-8397-5902db08f6e3.jpg","index":0,"item":"7a3f17b4-b87b-47d8-b6f4-f307659c659d","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_ombudsman-kozma-akos-fidesz-alkotmanybiro-ebx","timestamp":"2025. június. 05. 17:53","title":"A sokat bírált ombudsmant, Kozma Ákost jelöli a Fidesz alkotmánybírónak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6be0d35-b6e2-4073-a4b8-6800ead47a0d","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Érdemes időben bevásárolni a két ünnepnapra. ","shortLead":"Érdemes időben bevásárolni a két ünnepnapra. ","id":"20250606_Igy-lesznek-nyitva-a-boltok-a-punkosdi-hosszu-hetvegen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6be0d35-b6e2-4073-a4b8-6800ead47a0d.jpg","index":0,"item":"1ece7342-19c6-4e5b-bcde-89b0ede77052","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_Igy-lesznek-nyitva-a-boltok-a-punkosdi-hosszu-hetvegen","timestamp":"2025. június. 06. 11:32","title":"Így lesznek nyitva a boltok a pünkösdi hosszú hétvégén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48bfaeb8-e9c5-4a21-85af-c3141c42a7ac","c_author":"Urzinol","category":"brandchannel","description":"A nyári időszak sokak számára a szabadság, a könnyed bulik, a vízparti lazulás és a fesztiválok szezonja. A gondtalan pillanatok mögött azonban leselkedik egy gyakori, mégis sokszor elhanyagolt probléma: a köznyelvben felfázásnak hívott hólyaghurut, azaz a húgyúti fertőzés. Ez különösen a nők körében fordul elő, és nyáron még gyakoribb lehet, főleg, ha nem figyelünk oda néhány egyszerű, de fontos szempont betartására.","shortLead":"A nyári időszak sokak számára a szabadság, a könnyed bulik, a vízparti lazulás és a fesztiválok szezonja. A gondtalan...","id":"20250528_tunetmentes-fesztivalszezon-hugyuti-fertozes-urzinol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48bfaeb8-e9c5-4a21-85af-c3141c42a7ac.jpg","index":0,"item":"6f82ba2a-0d3f-4ffc-abf4-72e5cea43c32","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250528_tunetmentes-fesztivalszezon-hugyuti-fertozes-urzinol","timestamp":"2025. június. 06. 07:30","title":"Legyen tünetmentes a fesztiválszezon! Így kerülhető el a húgyúti fertőzés nyáron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Urzinol","c_partnerlogo":"13bb1707-7561-455d-b384-3e2a71ec9e0f","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"1f28753d-7c3f-4c05-aa2c-1099b5ed6f40","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Több mint hatvan német politikus és közszereplő sürgeti nyílt levélben Berlint és Brüsszelt, hogy álljon ki a magyar Pride betiltása ellen. Az Eurovízió-győztes osztrák énekes is köztük van.","shortLead":"Több mint hatvan német politikus és közszereplő sürgeti nyílt levélben Berlint és Brüsszelt, hogy álljon ki a magyar...","id":"20250605_Conchita-Wurst-neve-is-a-Budapest-Pride-betiltasa-ellen-tiltakozok-kozt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f28753d-7c3f-4c05-aa2c-1099b5ed6f40.jpg","index":0,"item":"cffd5a83-487c-41d8-90b0-d953dae73c1b","keywords":null,"link":"/elet/20250605_Conchita-Wurst-neve-is-a-Budapest-Pride-betiltasa-ellen-tiltakozok-kozt","timestamp":"2025. június. 05. 14:45","title":"Conchita Wurst is tiltakozik a Budapest Pride betiltása ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"265abb47-7b72-45db-9e75-66d067143d23","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Az Utolsó Igazi Filmsztár égő ejtőernyős ugrásaival került a rekordok könyvébe.","shortLead":"Az Utolsó Igazi Filmsztár égő ejtőernyős ugrásaival került a rekordok könyvébe.","id":"20250606_Tom-Cruise-vegre-Guinness-rekorder-lett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/265abb47-7b72-45db-9e75-66d067143d23.jpg","index":0,"item":"21108254-eca5-43ca-b7c0-113adc75e4d3","keywords":null,"link":"/elet/20250606_Tom-Cruise-vegre-Guinness-rekorder-lett","timestamp":"2025. június. 06. 11:28","title":"Tom Cruise végre Guinness-rekorder lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f78877a4-c5cc-404d-b405-726721273efb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az iskolák e-mailben kaptak fenyegető üzenetet.","shortLead":"Az iskolák e-mailben kaptak fenyegető üzenetet.","id":"20250606_Bombariado-volt-harom-dunaujvarosi-iskolaban-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f78877a4-c5cc-404d-b405-726721273efb.jpg","index":0,"item":"a8f3111f-e6f4-418d-934f-7ffccb2e94c8","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Bombariado-volt-harom-dunaujvarosi-iskolaban-is","timestamp":"2025. június. 06. 13:22","title":"Bombariadó volt három tiszaújvárosi iskolában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"642e82db-65dd-425a-a75c-bb999e101fda","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"Már gyerekkorban megtanuljuk, hogy az evésnek rengeteg funkciója van, aminek semmi köze az éhséghez – például az érzelmek kezelése, így nem csoda, hogy sokan már a fogyókúra közben jelentkező első feszültségre is túlevéssel reagálnak. Miért fontos, hogy (újra) megtanuljunk kapcsolódni a testünkhöz, hogyan lehet felülírni a rossz berögződéseket, és miért baj, ha evés közben a kedvenc sorozatunkat nézzük? Kohlné Dr. Papp Ildikó pszichológussal, dietetikussal beszélgettünk.","shortLead":"Már gyerekkorban megtanuljuk, hogy az evésnek rengeteg funkciója van, aminek semmi köze az éhséghez – például...","id":"20250606_hvg-mindent-vagy-semmit-fogyas-pszichologiai-buktatok-tartsadalom-etkezes-erzelmek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/642e82db-65dd-425a-a75c-bb999e101fda.jpg","index":0,"item":"1154d7b9-696a-4370-9a40-a48947df4dd9","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-mindent-vagy-semmit-fogyas-pszichologiai-buktatok-tartsadalom-etkezes-erzelmek","timestamp":"2025. június. 06. 13:55","title":"Érzelmek a fogyás útjában – hogyan törjünk ki a túlevéshez vezető ördögi körből?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89086758-5b54-4258-bbf7-254141a3b0ca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fontos felhívást tett közzé a Yettel: a személyes- és banki adataira pályáznak a csalók, mutatjuk, mire figyeljen.","shortLead":"Fontos felhívást tett közzé a Yettel: a személyes- és banki adataira pályáznak a csalók, mutatjuk, mire figyeljen.","id":"20250606_yettel-figyelmeztetes-csalas-sms-atveres-szemelyes-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89086758-5b54-4258-bbf7-254141a3b0ca.jpg","index":0,"item":"926bf107-c730-4804-86c2-762cfd9d3751","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_yettel-figyelmeztetes-csalas-sms-atveres-szemelyes-adatok","timestamp":"2025. június. 06. 14:33","title":"Figyelmeztetést küldött ki a Yettel: ha kapott ilyen SMS-t, azonnal törölje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amerikában a Groupon vásárlói kedvezményekkel (kuponokkal) üzletelő óriásvállalkozás tőzsdére akar menni, de eközben már sokan temetnék is a modellt, amivel pár év alatt a nulláról valóságos kereskedelmi hatalommá terebélyesedett. Hazai követői hasonlóan gyorsan nőnek, s a vizsgálatok szerint semmi sem mutatja, hogy megállni kényszerülnének.
Az elképzelés abból indult ki, hogyha elég nagy kedvezményeket kínálnak a vásárlóknak, akkor e vonzásnak képtelenek lesznek ellenállni, s akkor is vásárolnak, termékeket és szolgáltatásokat, ha különben eszükben sem lett volna ilyesmikre pénzt kiadni. Ráadásul az internetes kupon-értékesítés olyan üzletágakat is az online közönség látóterébe hoz, amelyekben nem érné meg hirdetni a világhálón. A modell (elvileg) nyertes helyzetet teremt az ügyletben mindhárom résztvevő számára. A vásárló nagyon olcsón (minimum 50 százalékos kedvezménnyel) jut termékekhez, szolgáltatásokhoz, az engedményt adó igen széles közönséghez juthat el, s ezzel nagyon olcsón jelentős image-kampányt folytathat a kuponos cég reklámjain keresztül, amelynek hatása túlnő azon, hogy azonnal talál-e a hirdetésekkel vevőket, míg a kuponos cég zsebre teszi a jutalékot.
A GKIeNET és a Corvinus Egyetem E-business Kutatóközpontjának (egyelőre csak a fővárosra kiterjedő) közös vizsgálata szerint egy robbanásszerűen fejlődő piacon a pénzügyi mutatók mellett más szempontokat is érdemes figyelembe venni egy vállalkozás sikerességének megítélésekor. Sőt a teljesítményt nem csak a tulajdonosok, hanem az üzleti partnerek (ez esetben kereskedők) szempontjából is vizsgálni kell.
GKIeNet
A magyar kuponpiac még nagyon fejletlen. Például a hasonló nagyságú Csehországban több száz vállalkozás próbálkozik ezzel a modellel, nálunk csak valamivel több mint ötven. A piacon jelenleg két domináns szereplő van: a magyar kkv-ként indult Bónusz Brigád és a nemzetközi Rebate Networks tulajdonában álló Kupon Világ A magyar kutatás rajtuk kívül egy harmadik stabil versenyző, a Napi Tipp, illetve egy felzárkózó cég, a Kuponunk helyzetén át vizsgálta a piacot. Idén májusban az árbevétel alapján közöttük a következő sorrend állt fenn: Bónusz Brigád 112 819 ezer forint, Kupon Világ 99 463 ezer forint, Napi Tipp 52 452 ezer forint, Kuponunk 9 279 ezer forint.
Az eladott kuponok összesített adatai alapján májusban a Kupon Világ 22 366 kupont értékesített összesen 71 ajánlatból, amihez ajánlatonként átlag 315 eladott kupon és 4 474 forintos ár tartozott. Ezzel szemben a Bónusz Brigád 58 ajánlatot kínált májusban, amelyekkel 20 069 kupont értékesítettek 5 662 forintos átlagáron, és 346 db átlagos volumennel. A Napi Tipp esetében mindössze 23 ajánlatból 8 153 kupon kelt el, a legkisebb szereplő, a Kuponunk pedig 1 152 db kupont értékesített Budapesten 24 meghirdetett ajánlattal.
GKIeNet
A meghirdetett ajánlatok száma a kínálati bőséget mutathatja, azonban önmagában nem igazán jó mutató. Egyrészt a cég stratégiáján múlik, hogy egyszerre hány ajánlatot mutat meg az érdeklődőknek, mert a sok ajánlatot egyszerre látva a figyelem, sőt akár a vásárlási kedv is csökkenhet. Másrészt a bónuszt/kupont értékesítő oldalak értékesítési csapatai sok ajánlatot kutatnak fel – illetve ma már sokan önként jelentkeznek náluk – amelyekből a cég minőségpolitikáján múlik a legjobb ajánlatok kiválogatása. Harmadrészt, a meghirdetett ajánlatok száma nincs összefüggésben a heti eladott bónusz/kuponszámmal – sokkal inkább az ajánlat egyediségével vagy az ajánlat kategóriájával van kapcsolatban – állítják a GKIeNet és a Corvinus kutatói.
Az így vizsgált mutatók szerint 2011. májusban bár a Kupon Világnak volt a legtöbb ajánlata, egy akcióra lebontva mégis a Bónusz Brigád bizonyult hatékonyabbnak, mivel utóbbi 10 százalékponttal hatékonyabb értékesítést mutat egy ajánlatra vetítve. Ez azonos ajánlat szám esetén több mint 2 000 darabos előnyt jelent.
A kedvezmény átlagos mértéke, és az ezzel összefüggő spórolás nagysága talán a legfélrevezetőbb mutatók az összehasonlításnál. Mindkettőt előszeretettel alkalmazzák a cégek marketing célokra, annak ellenére, hogy az üzlet sikerességét csak közvetetten befolyásolhatja a nagy kedvezmény érték impulzusvásárlást serkentő esetleges hatása.
A spórolt összeg és a kedvezmény átlagos értéke a májusi adatok alapján a Napi Tippnél 201 214 ezer forint és 79 százalék, a Kupon Világnál 216 346 ezer forint és 69 százalék, a Bónusz Brigádnál 143 046 ezer forint és 56 százalék, míg a Kuponunknál 12 874 ezer forint és 58 százalék. Ám a két mutatószám semmilyen összefüggést nem mutat az árbevétellel, az eladott bónusz/kuponszámmal, vagy akár az ajánlatok számával.
GKIeNet
A vásárlókkal és a kereskedőkkel való viszonyt értékelése a legnehezebb. A vásárlói visszajelzésekről jó mutató a ténylegesen eladott bónusz/kuponszám (amiről pontos adat nem áll rendelkezésre), de a közösségi médiában megjelenő visszajelzések a kereskedők számára jelentős értéket hordoznak. A Facebook követők száma ugyanis megmutatja, hogy az ajánlatok napi szinten hány felhasználóhoz jutnak el, illetve jó mérőszám lehet az oldalnál regisztrált felhasználók száma is (amely e-mail címekre hírlevél küldhető). A Facebook követők száma 2011. május végén a Bónusz Brigádnál 185 ezer fő volt, a Kupon Világnál 105 ezer fő, a Napi Tippnél 54 ezer fő, míg a Kuponunknál 32 fő. A regisztrált felhasználók számáról viszont nem állnak rendelkezésre adataink – derül ki a kutatási adatokból.
A piac fejlődőképességét mutatja, hogy a tavaly szeptemberben – azaz mindössze kilenc hónapja – piacon lévő Bónusz Brigád árbevétele Kaprinay Zoltán és Heller Gábor ügyvezetők beszámolója szerint – az első üzleti évükben meg fogja haladni az egymilliárd forintot. A piac jelentős részét pedig még meg sem próbálták lefedni, hiszen a vidéki hálózatuk kiépítése (ahol a szolgáltatók mérsékeltebb piaci versenye miatt nehezebb dolguk van) csak most kezdődött meg, és a vásárlói szokásokat figyelő üzleti intelligencia megoldások – amelyek a szintén magyar Gravity fejlesztőcég szoftvereivel az egyéni ajánlatok elkészítését teszik lehetővé a böngészési és vásárlási előzmények alapján – sem régóta működnek.
A kuponpiac jövője még nem látható tisztán, de Kis Gergely, a GKIeNet ügyvezetője úgy véli vizsgálataik alapján, hogy e cégek üzleti modellje stabil, és egy új hirdetési csatornát nyitottak az interneten.
A kupon nem mindenkit boldogít
„Bárcsak lenne már vége” – sóhajtott az egyik budapesti kozmetikus, aki holt fáradtan fogadott szombat délután kezelésre. A kuponos üzleti modell bűvkörébe esett szalon dolgozóinak azonban még augusztus 30-ig helyt kell állniuk, és fogadni a Bónusz Brigádon keresztül meghirdetett 60 százalékos kedvezményt igénybe vevő ügyfelek sorát. Addig a tízezer forintos kezelést mindössze négyezerért kapja a szépülni vágyó kuponvásárló.
Kozmetikai kezelés. Nem lehet mindent előre látni
CC
Micsoda ajánlat! – gondolhatnánk, míg nem szembesülünk a hirtelen jött népszerűség átkával. A kuponos ügyfelek rohama különösen azoknál a szolgáltatásoknál sülhet el rosszul, amelyeknek legfontosabb eleme az emberi tényező. Az említett kozmetikusnál például a kedvezményes időszak kezdete óta megállás nélkül cseng a telefon, a kupon beváltói megtöltik a határidőnaplót. „Mindenki azonnal szeretne jönni, miközben a törzsvendégeket kénytelenek vagyunk elhanyagolni” – meséli a belvárosi szalonban dolgozó nő.
Pedig ők nem csupán a teljes árat fizetnék, de biztos, hogy vissza is jönnének. Nem úgy, ahogy a kedvezményt igénybe vevők, aki a tapasztalat szerint csak egyszer teszik be a lábukat az üzletbe, amikor a kupont lobogtatják. A szolgáltatásért kifizetett kedvezményes ár sem jelenik meg teljesen bevételként, mert annak harminc százalékát a Bónuszbrigád teszi zsebre. Ezért a díjazásért vállalja ugyanis a cég a marketingtevékenységet, amely elvezethet a szolgáltató és vevő közötti kapcsolathoz.
A két órás kezelést így összesen 2800 forintért elvégző kozmetikus két héttel a kupondömping kezdete után ereje fogytán van. Pedig ahhoz, hogy hosszútávon is érezhető maradjon a hirtelen jött kereslet jótékony hatása, elengedhetetlen lenne, hogy a kiszolgálás ne csupán gyors, hibátlan és megnyerő is legyen. Ez azonban nehezen teljesülhet, ha a szolgáltató – például a túlterheltség miatt – nem tudja a maximumot nyújtani.
A vásárlói roham kezelésében való járatlanság miatt sem a rosszul kiszolgált ügyfél, sem a veszteségesen dolgozó szolgáltató nem lesz boldog. „A Bónuszbrigád viszont igen, ugyanis a jutalékot akkor is megkapja, ha az ügyfél esetleg elmulasztja a megadott határidőig beváltani a szelvényt” – sajnálkozik a kozmetikus, aki ennek ellenére nem bánná, ha csökkenne az érdeklődés, hogy közben tisztában van vele: hogy más reklámmal nem tudott volna ekkora ismeretséget szerezni az üzlet. "Csalóka a helyzet, mert, ha valaki megtudja, hogy a konkurencia benevezett, rögtön ő is benne akar lenni a bónuszos buliban". Akár fel van készülve a hirtelen sikerre, akár nem. Ez a helyzet azonban a Bónuszbrigádnak, és a többi kedvezménykereskedőnek sem használ, hiszen maguk is elégedetlen ügyfeleket generálnak, saját piacukat rombolva. A kuponos üzleti hazai konszolidációja még kétségtelenül hátra van.
Mindenki jól jár: a felhasználó olcsóbban vásárol, a kereskedő potenciális visszatérő vásárlókat és ismertséget szerez, az üzemeltető pedig busás jutalékot kap. A magyar weben gombamód szaporodnak a közösségi vásárló oldalak.
Magyarországon 2010 nyarán jelentek meg az első közösségi vásárlási oldalak, azóta a piacot uraló cégek megközelítették, a mára 29 országban jelen lévő Rebate Networks-höz tartozó Kupon Világ – 2010 novemberi indulása ellenére – áprilisban elsőként el is érte a 100 milliós havi árbevételt.