Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5476ebe8-038e-4946-ba87-9cd1c5089da4","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Bár a nyomozás még zajlik, de a Tesla tulajdonosának már határozott véleménye van a történtekről. ","shortLead":"Bár a nyomozás még zajlik, de a Tesla tulajdonosának már határozott véleménye van a történtekről. ","id":"20250401_Musk-terrorizmus-Tesla-Roma-Donald-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5476ebe8-038e-4946-ba87-9cd1c5089da4.jpg","index":0,"item":"8c044a08-ea8d-4612-9f8e-24e3ae987515","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250401_Musk-terrorizmus-Tesla-Roma-Donald-Trump","timestamp":"2025. április. 01. 06:30","title":"Musk terrorizmusnak nevezte a római Tesla-kereskedésben történt tűzesetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a9c2d06-7723-4d17-beb4-655ae147da80","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A méhtestrák, a vastagbélrák, a mellrák és a szájüregi daganatok azonosításában ért el nagyon biztató pontosságot a mesterséges intelligencia.","shortLead":"A méhtestrák, a vastagbélrák, a mellrák és a szájüregi daganatok azonosításában ért el nagyon biztató pontosságot...","id":"20250402_mehtestrak-vastagbelrak-mellrak-daganat-pontos-diagnosztizalas-mesterseges-intelligencia-ecgmpl","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a9c2d06-7723-4d17-beb4-655ae147da80.jpg","index":0,"item":"d9c9e1db-337f-42ba-a5c1-7adf9433f52a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250402_mehtestrak-vastagbelrak-mellrak-daganat-pontos-diagnosztizalas-mesterseges-intelligencia-ecgmpl","timestamp":"2025. április. 02. 08:03","title":"Kétségek nélkül: 99%-os pontossággal azonosítja a rákot egy új rendszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"802727a6-4ac9-4f7e-adaa-0bd09a6a5a8a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bolondok napja alkalmából viccelték meg a focistát.","shortLead":"Bolondok napja alkalmából viccelték meg a focistát.","id":"20250401_szoboszlai-dominik-telekom-atveres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/802727a6-4ac9-4f7e-adaa-0bd09a6a5a8a.jpg","index":0,"item":"ab700f96-0d47-4a80-b971-40a6356b16e5","keywords":null,"link":"/elet/20250401_szoboszlai-dominik-telekom-atveres","timestamp":"2025. április. 01. 14:09","title":"„Úgy néz ki, mint a seggem kifordítva” – groteszk szoborral verte át Szoboszlait a Telekom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8879a74b-04b4-4408-b597-29c66bcccee7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Igaz, hogy kormányközeli szereplők viselnek több tízmilliós szetteket, de a miniszter így is tud magyarpéterezni.","shortLead":"Igaz, hogy kormányközeli szereplők viselnek több tízmilliós szetteket, de a miniszter így is tud magyarpéterezni.","id":"20250401_Gulyas-Gergely-NER-es-kullancs-ellenzeki-vezeto-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8879a74b-04b4-4408-b597-29c66bcccee7.jpg","index":0,"item":"b6c43ff7-0f94-4e82-b93c-28602d9d611a","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_Gulyas-Gergely-NER-es-kullancs-ellenzeki-vezeto-Magyar-Peter","timestamp":"2025. április. 01. 09:28","title":"Gulyás Gergely szerint van remény a NER-es kullancsoknak, ellenzéki vezető is lehet belőlük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0bc45da-9e50-4947-9c92-4e0f1703d43f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A fiatal nő a császármetszés után néhány órával agyvérzést kapott – értesült az RTL Híradó. ","shortLead":"A fiatal nő a császármetszés után néhány órával agyvérzést kapott – értesült az RTL Híradó. ","id":"20250331_csaszarmetszes-agyverzes-kismama-halal-nyiregyhaza-korhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0bc45da-9e50-4947-9c92-4e0f1703d43f.jpg","index":0,"item":"b30356a2-35b6-4b01-8e4f-5a19329c8805","keywords":null,"link":"/elet/20250331_csaszarmetszes-agyverzes-kismama-halal-nyiregyhaza-korhaz","timestamp":"2025. március. 31. 19:30","title":"Szülés után meghalt egy 22 éves kismama a nyíregyházi kórházban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ea0f057-5554-4056-8d6e-e875e79dea30","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Continental egy egészen újszerű megoldással állt elő: az Ac2ated Sound kijelző maga válik hangszóróvá. A rendszer akár 90 százalékkal kevesebb helyet foglal, nem mellesleg akár 40 kilogrammal is könnyebb lehet a hagyományos autóipari hangrendszereknél.","shortLead":"A Continental egy egészen újszerű megoldással állt elő: az Ac2ated Sound kijelző maga válik hangszóróvá. A rendszer...","id":"20250401_continental-ac2ated-sound-hangrendszer-kijelzoben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ea0f057-5554-4056-8d6e-e875e79dea30.jpg","index":0,"item":"3f108a24-c7a8-4566-aa00-3e10dbf70a69","keywords":null,"link":"/tudomany/20250401_continental-ac2ated-sound-hangrendszer-kijelzoben","timestamp":"2025. április. 01. 21:03","title":"Nem, ez nem áprilisi tréfa: nem kell hangszóró, közvetlenül a képernyőből, vagy akár az autó ajtajából szól a hang","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46010587-90d5-4d26-b827-faca06c4e08e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ha a megszabott határidőn belül nem sikerül megválasztani az új kormányt, akkor előrehozott választást kell tartani.","shortLead":"Ha a megszabott határidőn belül nem sikerül megválasztani az új kormányt, akkor előrehozott választást kell tartani.","id":"20250401_Vucsics-Szerbia-ellenzek-koztarsasagi-elnok-tuntetes-Ujvideki-tragedia-valasztasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46010587-90d5-4d26-b827-faca06c4e08e.jpg","index":0,"item":"e472a1f6-0828-444b-ba12-699b5b44fab0","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_Vucsics-Szerbia-ellenzek-koztarsasagi-elnok-tuntetes-Ujvideki-tragedia-valasztasok","timestamp":"2025. április. 01. 18:07","title":"Nem tárgyal Vucsiccsal a szerb ellenzék az új kormányalakításról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók fejlesztették ki a YCT-529 kódnévvel ellátott fogamzásgátló tablettát, ami hormonmentes módon segít megakadályozni a nem kívánt teherbeesést. A készítményt férfiaknak kell szedniük.","shortLead":"Amerikai kutatók fejlesztették ki a YCT-529 kódnévvel ellátott fogamzásgátló tablettát, ami hormonmentes módon segít...","id":"20250401_hormonmentes-ferfi-fogamzasgatlo-yct-529","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41.jpg","index":0,"item":"3c801e05-93ef-473b-9d7f-3481a521ea72","keywords":null,"link":"/tudomany/20250401_hormonmentes-ferfi-fogamzasgatlo-yct-529","timestamp":"2025. április. 01. 19:03","title":"99%-ban hatékony a férfiaknak szánt új fogamzásgátló","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amerikában a Groupon vásárlói kedvezményekkel (kuponokkal) üzletelő óriásvállalkozás tőzsdére akar menni, de eközben már sokan temetnék is a modellt, amivel pár év alatt a nulláról valóságos kereskedelmi hatalommá terebélyesedett. Hazai követői hasonlóan gyorsan nőnek, s a vizsgálatok szerint semmi sem mutatja, hogy megállni kényszerülnének.
Az elképzelés abból indult ki, hogyha elég nagy kedvezményeket kínálnak a vásárlóknak, akkor e vonzásnak képtelenek lesznek ellenállni, s akkor is vásárolnak, termékeket és szolgáltatásokat, ha különben eszükben sem lett volna ilyesmikre pénzt kiadni. Ráadásul az internetes kupon-értékesítés olyan üzletágakat is az online közönség látóterébe hoz, amelyekben nem érné meg hirdetni a világhálón. A modell (elvileg) nyertes helyzetet teremt az ügyletben mindhárom résztvevő számára. A vásárló nagyon olcsón (minimum 50 százalékos kedvezménnyel) jut termékekhez, szolgáltatásokhoz, az engedményt adó igen széles közönséghez juthat el, s ezzel nagyon olcsón jelentős image-kampányt folytathat a kuponos cég reklámjain keresztül, amelynek hatása túlnő azon, hogy azonnal talál-e a hirdetésekkel vevőket, míg a kuponos cég zsebre teszi a jutalékot.
A GKIeNET és a Corvinus Egyetem E-business Kutatóközpontjának (egyelőre csak a fővárosra kiterjedő) közös vizsgálata szerint egy robbanásszerűen fejlődő piacon a pénzügyi mutatók mellett más szempontokat is érdemes figyelembe venni egy vállalkozás sikerességének megítélésekor. Sőt a teljesítményt nem csak a tulajdonosok, hanem az üzleti partnerek (ez esetben kereskedők) szempontjából is vizsgálni kell.
GKIeNet
A magyar kuponpiac még nagyon fejletlen. Például a hasonló nagyságú Csehországban több száz vállalkozás próbálkozik ezzel a modellel, nálunk csak valamivel több mint ötven. A piacon jelenleg két domináns szereplő van: a magyar kkv-ként indult Bónusz Brigád és a nemzetközi Rebate Networks tulajdonában álló Kupon Világ A magyar kutatás rajtuk kívül egy harmadik stabil versenyző, a Napi Tipp, illetve egy felzárkózó cég, a Kuponunk helyzetén át vizsgálta a piacot. Idén májusban az árbevétel alapján közöttük a következő sorrend állt fenn: Bónusz Brigád 112 819 ezer forint, Kupon Világ 99 463 ezer forint, Napi Tipp 52 452 ezer forint, Kuponunk 9 279 ezer forint.
Az eladott kuponok összesített adatai alapján májusban a Kupon Világ 22 366 kupont értékesített összesen 71 ajánlatból, amihez ajánlatonként átlag 315 eladott kupon és 4 474 forintos ár tartozott. Ezzel szemben a Bónusz Brigád 58 ajánlatot kínált májusban, amelyekkel 20 069 kupont értékesítettek 5 662 forintos átlagáron, és 346 db átlagos volumennel. A Napi Tipp esetében mindössze 23 ajánlatból 8 153 kupon kelt el, a legkisebb szereplő, a Kuponunk pedig 1 152 db kupont értékesített Budapesten 24 meghirdetett ajánlattal.
GKIeNet
A meghirdetett ajánlatok száma a kínálati bőséget mutathatja, azonban önmagában nem igazán jó mutató. Egyrészt a cég stratégiáján múlik, hogy egyszerre hány ajánlatot mutat meg az érdeklődőknek, mert a sok ajánlatot egyszerre látva a figyelem, sőt akár a vásárlási kedv is csökkenhet. Másrészt a bónuszt/kupont értékesítő oldalak értékesítési csapatai sok ajánlatot kutatnak fel – illetve ma már sokan önként jelentkeznek náluk – amelyekből a cég minőségpolitikáján múlik a legjobb ajánlatok kiválogatása. Harmadrészt, a meghirdetett ajánlatok száma nincs összefüggésben a heti eladott bónusz/kuponszámmal – sokkal inkább az ajánlat egyediségével vagy az ajánlat kategóriájával van kapcsolatban – állítják a GKIeNet és a Corvinus kutatói.
Az így vizsgált mutatók szerint 2011. májusban bár a Kupon Világnak volt a legtöbb ajánlata, egy akcióra lebontva mégis a Bónusz Brigád bizonyult hatékonyabbnak, mivel utóbbi 10 százalékponttal hatékonyabb értékesítést mutat egy ajánlatra vetítve. Ez azonos ajánlat szám esetén több mint 2 000 darabos előnyt jelent.
A kedvezmény átlagos mértéke, és az ezzel összefüggő spórolás nagysága talán a legfélrevezetőbb mutatók az összehasonlításnál. Mindkettőt előszeretettel alkalmazzák a cégek marketing célokra, annak ellenére, hogy az üzlet sikerességét csak közvetetten befolyásolhatja a nagy kedvezmény érték impulzusvásárlást serkentő esetleges hatása.
A spórolt összeg és a kedvezmény átlagos értéke a májusi adatok alapján a Napi Tippnél 201 214 ezer forint és 79 százalék, a Kupon Világnál 216 346 ezer forint és 69 százalék, a Bónusz Brigádnál 143 046 ezer forint és 56 százalék, míg a Kuponunknál 12 874 ezer forint és 58 százalék. Ám a két mutatószám semmilyen összefüggést nem mutat az árbevétellel, az eladott bónusz/kuponszámmal, vagy akár az ajánlatok számával.
GKIeNet
A vásárlókkal és a kereskedőkkel való viszonyt értékelése a legnehezebb. A vásárlói visszajelzésekről jó mutató a ténylegesen eladott bónusz/kuponszám (amiről pontos adat nem áll rendelkezésre), de a közösségi médiában megjelenő visszajelzések a kereskedők számára jelentős értéket hordoznak. A Facebook követők száma ugyanis megmutatja, hogy az ajánlatok napi szinten hány felhasználóhoz jutnak el, illetve jó mérőszám lehet az oldalnál regisztrált felhasználók száma is (amely e-mail címekre hírlevél küldhető). A Facebook követők száma 2011. május végén a Bónusz Brigádnál 185 ezer fő volt, a Kupon Világnál 105 ezer fő, a Napi Tippnél 54 ezer fő, míg a Kuponunknál 32 fő. A regisztrált felhasználók számáról viszont nem állnak rendelkezésre adataink – derül ki a kutatási adatokból.
A piac fejlődőképességét mutatja, hogy a tavaly szeptemberben – azaz mindössze kilenc hónapja – piacon lévő Bónusz Brigád árbevétele Kaprinay Zoltán és Heller Gábor ügyvezetők beszámolója szerint – az első üzleti évükben meg fogja haladni az egymilliárd forintot. A piac jelentős részét pedig még meg sem próbálták lefedni, hiszen a vidéki hálózatuk kiépítése (ahol a szolgáltatók mérsékeltebb piaci versenye miatt nehezebb dolguk van) csak most kezdődött meg, és a vásárlói szokásokat figyelő üzleti intelligencia megoldások – amelyek a szintén magyar Gravity fejlesztőcég szoftvereivel az egyéni ajánlatok elkészítését teszik lehetővé a böngészési és vásárlási előzmények alapján – sem régóta működnek.
A kuponpiac jövője még nem látható tisztán, de Kis Gergely, a GKIeNet ügyvezetője úgy véli vizsgálataik alapján, hogy e cégek üzleti modellje stabil, és egy új hirdetési csatornát nyitottak az interneten.
A kupon nem mindenkit boldogít
„Bárcsak lenne már vége” – sóhajtott az egyik budapesti kozmetikus, aki holt fáradtan fogadott szombat délután kezelésre. A kuponos üzleti modell bűvkörébe esett szalon dolgozóinak azonban még augusztus 30-ig helyt kell állniuk, és fogadni a Bónusz Brigádon keresztül meghirdetett 60 százalékos kedvezményt igénybe vevő ügyfelek sorát. Addig a tízezer forintos kezelést mindössze négyezerért kapja a szépülni vágyó kuponvásárló.
Kozmetikai kezelés. Nem lehet mindent előre látni
CC
Micsoda ajánlat! – gondolhatnánk, míg nem szembesülünk a hirtelen jött népszerűség átkával. A kuponos ügyfelek rohama különösen azoknál a szolgáltatásoknál sülhet el rosszul, amelyeknek legfontosabb eleme az emberi tényező. Az említett kozmetikusnál például a kedvezményes időszak kezdete óta megállás nélkül cseng a telefon, a kupon beváltói megtöltik a határidőnaplót. „Mindenki azonnal szeretne jönni, miközben a törzsvendégeket kénytelenek vagyunk elhanyagolni” – meséli a belvárosi szalonban dolgozó nő.
Pedig ők nem csupán a teljes árat fizetnék, de biztos, hogy vissza is jönnének. Nem úgy, ahogy a kedvezményt igénybe vevők, aki a tapasztalat szerint csak egyszer teszik be a lábukat az üzletbe, amikor a kupont lobogtatják. A szolgáltatásért kifizetett kedvezményes ár sem jelenik meg teljesen bevételként, mert annak harminc százalékát a Bónuszbrigád teszi zsebre. Ezért a díjazásért vállalja ugyanis a cég a marketingtevékenységet, amely elvezethet a szolgáltató és vevő közötti kapcsolathoz.
A két órás kezelést így összesen 2800 forintért elvégző kozmetikus két héttel a kupondömping kezdete után ereje fogytán van. Pedig ahhoz, hogy hosszútávon is érezhető maradjon a hirtelen jött kereslet jótékony hatása, elengedhetetlen lenne, hogy a kiszolgálás ne csupán gyors, hibátlan és megnyerő is legyen. Ez azonban nehezen teljesülhet, ha a szolgáltató – például a túlterheltség miatt – nem tudja a maximumot nyújtani.
A vásárlói roham kezelésében való járatlanság miatt sem a rosszul kiszolgált ügyfél, sem a veszteségesen dolgozó szolgáltató nem lesz boldog. „A Bónuszbrigád viszont igen, ugyanis a jutalékot akkor is megkapja, ha az ügyfél esetleg elmulasztja a megadott határidőig beváltani a szelvényt” – sajnálkozik a kozmetikus, aki ennek ellenére nem bánná, ha csökkenne az érdeklődés, hogy közben tisztában van vele: hogy más reklámmal nem tudott volna ekkora ismeretséget szerezni az üzlet. "Csalóka a helyzet, mert, ha valaki megtudja, hogy a konkurencia benevezett, rögtön ő is benne akar lenni a bónuszos buliban". Akár fel van készülve a hirtelen sikerre, akár nem. Ez a helyzet azonban a Bónuszbrigádnak, és a többi kedvezménykereskedőnek sem használ, hiszen maguk is elégedetlen ügyfeleket generálnak, saját piacukat rombolva. A kuponos üzleti hazai konszolidációja még kétségtelenül hátra van.
Mindenki jól jár: a felhasználó olcsóbban vásárol, a kereskedő potenciális visszatérő vásárlókat és ismertséget szerez, az üzemeltető pedig busás jutalékot kap. A magyar weben gombamód szaporodnak a közösségi vásárló oldalak.
Magyarországon 2010 nyarán jelentek meg az első közösségi vásárlási oldalak, azóta a piacot uraló cégek megközelítették, a mára 29 országban jelen lévő Rebate Networks-höz tartozó Kupon Világ – 2010 novemberi indulása ellenére – áprilisban elsőként el is érte a 100 milliós havi árbevételt.