Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0a56d788-502d-4e3a-b46e-e85ac4ba93cc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Csoportszinten már több mint száz országban vannak jelen. ","shortLead":"Csoportszinten már több mint száz országban vannak jelen. ","id":"20250424_Belep-a-kinai-Chery-is-a-magyar-piacra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a56d788-502d-4e3a-b46e-e85ac4ba93cc.jpg","index":0,"item":"8583b0dd-7884-42b4-a8c8-99ae5d0c63dd","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_Belep-a-kinai-Chery-is-a-magyar-piacra","timestamp":"2025. április. 24. 14:39","title":"Újabb kínai autómárka lép be a magyar piacra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa71d831-7350-4437-8490-b727f0bfc11f","c_author":"Balogh Csaba","category":"360","description":"Friss adatok mutatják, hogyan és mennyire alakítja át az elektromos szegmens az autónagyhatalmi játszmákat. Globálisan Kína, Európában pedig a Volkswagen tör éppen előre.","shortLead":"Friss adatok mutatják, hogyan és mennyire alakítja át az elektromos szegmens az autónagyhatalmi játszmákat. Globálisan...","id":"20250425_hvg-elektromos-autok-piaca-kina-byd-tesla","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa71d831-7350-4437-8490-b727f0bfc11f.jpg","index":0,"item":"d742936a-4a1c-4a39-9dbd-bc6b36af710f","keywords":null,"link":"/360/20250425_hvg-elektromos-autok-piaca-kina-byd-tesla","timestamp":"2025. április. 25. 13:30","title":"Belevágtak, majdnem bebukták az egészet, aztán megcsinálták: mi ez a sok kínai autó az utakon?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f80e16fc-ad34-4798-becf-0703e1fd3cee","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A VIII. kerületi polgármester több ponton cáfolta az építészeti államtitkár projektről tett kijelentéseit. Szerinte a helyieknek továbbra sincs ráhatásuk a projektre, ami még módosult formájában sem tetszik nekik.","shortLead":"A VIII. kerületi polgármester több ponton cáfolta az építészeti államtitkár projektről tett kijelentéseit. Szerinte...","id":"20250424_piko-andras-lanszki-rego-pazmany-kampusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f80e16fc-ad34-4798-becf-0703e1fd3cee.jpg","index":0,"item":"3b329238-4b85-4016-b5d9-21ece4ae0289","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_piko-andras-lanszki-rego-pazmany-kampusz","timestamp":"2025. április. 24. 17:36","title":"Cáfolja az államtitkárt Pikó András, szerinte nem egyeztettek az önkormányzattal a Pázmány-kampusz módosult terveiről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43157607-d386-438c-ba35-8f3f8b098b60","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A tajvani TSMC 2028-tól már 1,4 nanométeres gyártási technológiával is készítene chipeket, amelyek gyorsabbak lehetnek és kevesebbet fogyaszthatnak még a jelenlegi csúcsteljesítményű lapkákhoz képest is.","shortLead":"A tajvani TSMC 2028-tól már 1,4 nanométeres gyártási technológiával is készítene chipeket, amelyek gyorsabbak lehetnek...","id":"20250424_tajvan-tsmc-processzor-chipgyartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43157607-d386-438c-ba35-8f3f8b098b60.jpg","index":0,"item":"d46b0805-8cff-48b2-b2e1-895a0a1b71fd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_tajvan-tsmc-processzor-chipgyartas","timestamp":"2025. április. 24. 17:33","title":"Megmutatta a tajvani chipgyártó, milyen lesz a csúcsprocesszor, ami az ön mobiljában is ott lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3d174bd-9ebb-40c0-b128-804f751550d4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Samsung áprilisról május közepére tolhatta el a Galaxy S25 Edge mobilja bemutatóját, és úgy hírlik, először tényleg csak a távol-keleti piacon lehet majd megvenni.","shortLead":"A Samsung áprilisról május közepére tolhatta el a Galaxy S25 Edge mobilja bemutatóját, és úgy hírlik, először tényleg...","id":"20250425_samsung-galaxy-s25-edge-okostelefon-bemutato-datum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3d174bd-9ebb-40c0-b128-804f751550d4.jpg","index":0,"item":"a39aac2d-2060-4a3c-adfc-5cec1a824405","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_samsung-galaxy-s25-edge-okostelefon-bemutato-datum","timestamp":"2025. április. 25. 10:02","title":"Késik a Samsung legvékonyabb mobilja: ezt lehet most tudni a Galaxy S25 Edge-ről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"954a4f9f-6725-40c0-bb6b-e71375761869","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Játékfilmes eszközökkel és archív felvételekkel idézi meg Hitler propagandaminiszterét a Goebbels, a manipuláció művészete című film. A május elsejétől látható alkotás rendezőjével, Joachim Langgal a goebbelsi propaganda hatékonyságáról, a náci rezsimet kiszolgáló filmrendezőkről beszélgettünk.","shortLead":"Játékfilmes eszközökkel és archív felvételekkel idézi meg Hitler propagandaminiszterét a Goebbels, a manipuláció...","id":"20250424_hvg-joachim-lang-nemet-filmrendezo-joseph-goebbels-naci-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/954a4f9f-6725-40c0-bb6b-e71375761869.jpg","index":0,"item":"ce7114dc-83bb-40f2-9ac6-f73fb7c620da","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-joachim-lang-nemet-filmrendezo-joseph-goebbels-naci-propaganda","timestamp":"2025. április. 24. 17:30","title":"Goebbels tanult a reklámfogásokból, de propagandagépezetének kiépítéséhez kellett más is: a diktatúra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00737f91-3890-489b-a781-e21e3fb41dab","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mit mondanak a profik az autógumi-használat leggyakoribb hibáiról? És az ezekből fakadó drága meglepetésekről?","shortLead":"Mit mondanak a profik az autógumi-használat leggyakoribb hibáiról? És az ezekből fakadó drága meglepetésekről?","id":"20250424_nyari-gumi-szezon-csere-negyevszakos-gumiabroncs-autogumi-gumicsere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00737f91-3890-489b-a781-e21e3fb41dab.jpg","index":0,"item":"8d4641c2-3db6-41d2-8f75-86e6e7d9de8d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_nyari-gumi-szezon-csere-negyevszakos-gumiabroncs-autogumi-gumicsere","timestamp":"2025. április. 24. 09:45","title":"Gumicserehajrá: mítoszok és igazságok túlfújt gumikról, taxis trükkökről, négyévszakos abroncsokról és az otthoni cseréről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1cfb7b8-f2ee-4cf7-8ab5-518041860080","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A férfi a kígyóktól, a többi utas tőle kezdett el félni.","shortLead":"A férfi a kígyóktól, a többi utas tőle kezdett el félni.","id":"20250423_kigyo-hallucinacio-utas-kenyszerleszallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1cfb7b8-f2ee-4cf7-8ab5-518041860080.jpg","index":0,"item":"06ed0dbc-62a7-4a1c-88f1-38e04c10f577","keywords":null,"link":"/elet/20250423_kigyo-hallucinacio-utas-kenyszerleszallas","timestamp":"2025. április. 23. 20:02","title":"Kígyókat hallucinált egy utas, kényszerleszállást hajtott végre a repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Valószínűleg nem azt várta Budapest vezetése az önkormányzat számvevőszéki vizsgálatától, amit kapott. Az ÁSZ jelentésében a CET-projekten, a közútfenntartáson és az informatikán kívül nem szerepel olyan érdemi elmarasztalás, amely az előző ciklus gazdálkodását sötét színben tüntetné fel.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) azt vizsgálta, hogy a főváros a vizsgált időszakban biztosította-e a költségvetési, a pénzügyi egyensúlyt, kedvezően változott-e a pénzügyi helyzete, az eladósodásának mértéke, valamint a hosszú távú fizetőképessége. Az ÁSZ azt is vizsgálta, hogy az önkormányzat működtette-e a belső kontrollokat, biztosította-e az elektronikus közszolgáltatás feltételeit és a gazdálkodás nyilvánosságát.
Ugyancsak a vizsgálat tárgya volt, hogy a Fővárosi Önkormányzat hasznosította-e a tavalyi számvevőszéki ellenőrzés megállapításait, javaslatait, valamint gazdaságosan és eredményesen látta-e el a közútfenntartási feladatokat.
Az ÁSZ megállapította, hogy 2007 és 2010 között a költségvetési bevételek az előző évi pénzmaradványokkal együtt fedezték a költségvetés kiadásait. A számvevőszéki jelentés szerint a tárgyalt időszakban 426 milliárd forintot „spórolt meg”, elsősorban olyan beruházások elmaradása vagy csúszása miatt, mint a 4-es metró, a csepeli szennyvíztisztító, a 2-es metró járműcseréje és az 1-3-as villamosok vonalának meghosszabbítása.
Fülöp Máté
A költségvetés rendben volt
A Fővárosi Önkormányzat pénzügyi helyzete, likviditása 2007 és 2010 között megfelelő volt, a rövid lejáratú fizetési kötelezettségeit a főváros – az egészségügyi intézmények kivételével – rendezni tudta. Tavaly év végén a főváros teljes adósságállománya 217,6 milliárd forint volt, ennek jelentős része – 172,7 milliárd forint – fejlesztési hitel, amelyet a főváros 20-25 évre vett fel, jobbára euró alapon, változó kamatozással.
Ugyancsak az év végén 88,4 milliárd forint le nem hívott hitelkeret állt rendelkezésre. A többségi önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok hitelállománya 39,9 milliárd forintra rúgott, ennek döntő többsége, 36,3 milliárd forint a BKV-nál jelentkezett. Az ÁSZ megállapította, hogy a főváros szabadon felhasználható jövedelme a 2008-as 86,7 milliárd forintról 2010-re 26,6 milliárd forintra csökkent, miután az önkormányzat kifizette adósságszolgálati terheit.
Az ÁSZ szerint a következő évekre vállalt kötelezettségek fedezete csak akkor biztosítható, ha a számításba vett bevételek teljesülnek, valamint jelentős nagyságrendű fejlesztési kötelezettségeket a főváros nem vállal.
Repül a bálna
A főváros hosszú távú fizetőképességének szempontjából a CET projekthez kapcsolódó díjfizetési kötelezettség jelent kockázatot; amely 25 évre mintegy 33,4 milliárd forintot jelent – állapította meg az Állami Számvevőszék. Mint írják, ez 13,2 milliárd forinttal több, mint amennyi a szerződésben szerepel. Ugyancsak a kockázatot növeli az ÁSZ szerint a beruházás megvalósításához felvett hitelhez kapcsolódó, csaknem 10 milliárdos fizetési kötelezettség.
„A Fővárosi Önkormányzat gazdálkodásában további kockázatot jelentenek az általa működtetett gazdasági társaságokkal, kiemelten a BKV Zrt.-vel szemben fennálló kötelezettségei, valamint a 4-es metró építése ütemezésének, illetve finanszírozásának esetleges módosításai” – olvasható a jelentésben. A BKV gazdálkodását az ÁSZ jelenleg is vizsgálja, a jelentést várhatóan az év végén hozzák nyilvánosságra.
A belső kontrollok működésével kapcsolatban az ÁSZ az informatikai feladatok szabályozatlanságát kifogásolta. A számvevőszék megállapította továbbá, hogy a Fővárosi Önkormányzat közútfenntartási tevékenységének ellátása 2009-ben és 2010-ben nem volt gazdaságos; a közútfenntartási feladatok ellátását a főváros nem ellenőrizte, az elvégzett munkák minőségi színvonala pedig indokolatlan többletfeladatot okozott.
Az ÁSZ jelentése szerint a közútfenntartás ellátása az előző ciklusban nem volt eredményes, mert a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (Főkefe) a meghatározott határidőn túl, és nem a műszaki szakmai normáknak megfelelő minőségben valósította meg feladatait. A vizsgálat során kiderült, hogy „a közutak használati értéke hosszú távú fennmaradásához szükséges” összeget az elmúlt években a főváros nem biztosította.
CET a rakparton
Pataky Zsolt
Tájékoztassa, írja elő!
A számvevőszék azt javasolta Budapest vezetésének, hogy rendszeresen tájékoztassa a Fővárosi Közgyűlést a fennálló pénzügyi helyzetről, a bekövetkezett változásokról, az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalások teljesítési feltételeiről, továbbá, hogy készíttessen előterjesztést a közgyűlés részére, amelyben teljes körűen felmérik és bemutatják a Fővárosi Önkormányzat által ellátott önként vállalt feladatokat.
A számvevőszék azt is javasolta Tarlós István főpolgármesternek, hogy kezdeményezze a közgyűlésnél a közútfenntartási feladatokkal kapcsolatos pénzügyi elszámolási rend megváltoztatását. Az ÁSZ javasolta a főjegyzőnek, hogy a költségvetés tervezése és a pénzügyi-ellenőrzési folyamatok esetében használt informatikai rendszereknél írja elő az ellenőrzési feladatokat, és működtesse a belső kontrollokat.
Domokos László, az ÁSZ elnöke hétfői sajtótájékoztatóján azt mondta: a főváros mint a legnagyobb vagyonú önkormányzat gazdálkodása a jövőben kiemelt figyelmet kap. A jelentésből Tarlós István főpolgármester azt a következtetést vonta le, hogy a Demszky-éra utolsó éveiben a kontroll alig működött, szerinte a tervezett és a megvalósult költségvetés gyakran „szinte köszönő viszonyban sem volt egymással”.
Az Alstom fontos módosításokat hajtott végre a 2-es metróvonalra szánt metrószerelvényeken, amelyek érintették a fékrendszert is – közölte az Alstom és a BKV csütörtökön.
Kilenc évvel az első elképzelések megfogalmazását követően készülhet el az 1-es és a 3-as villamosvonalak fejlesztése. A két, leromlott állapotú vonal rekonstrukciójára az elmúlt években számtalan terv készült, s persze ez sem akkor, úgy, és annyiért valósul meg, mint korábban tervezték.
Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerint több ponton is aggályos az a szerződés, amelyet a főváros kötött a Duna-parti CET beruházójával, és amelyet a Porto Investment szerdán bontott fel. A Porto Investment a minisztérium állásfoglalásával nem ért egyet.
A Duna-parti CET fejlesztője, a Porto Investment Hungary a Fővárosi Önkormányzat súlyos szerződésszegései miatt felmondja szolgáltatási szerződését - közölte a társaság kedden.
A kormány hathatós támogatását kéri a főváros annak érdekében, hogy a BKV jövő nyár után is működőképes maradjon. Kormányzati jóváhagyás nélkül a főváros nem tud csaknem száz-száz új trolit és villamost venni, pedig a gördülőállomány cseréjét a főpolgármester parancsolóan szükségesnek nevezte.