Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"30620ec4-54b0-4b17-9bf6-0acc85e4cc7a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem minden gorilla alakít ki ugyanolyan társas kapcsolatokat, és ez az egészségükre is hatással van – derült ki egy új tanulmányból. A kutatók 164 ruandai gorilla adatait és viselkedését elemezték.","shortLead":"Nem minden gorilla alakít ki ugyanolyan társas kapcsolatokat, és ez az egészségükre is hatással van – derült ki egy új...","id":"20250506_gorilla-viselkedes-tarsas-kapcsolatok-ember","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30620ec4-54b0-4b17-9bf6-0acc85e4cc7a.jpg","index":0,"item":"71873ca6-9ca4-4359-acd8-15d72100a051","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_gorilla-viselkedes-tarsas-kapcsolatok-ember","timestamp":"2025. május. 06. 16:03","title":"Megfigyelték 164 gorilla viselkedését, az eredmény az emberi viselkedésre is rámutat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d8383d3-64ec-4050-8941-7376d5569f2a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az indok valahol jogos volt, túl veszélyes az autó közúton.","shortLead":"Az indok valahol jogos volt, túl veszélyes az autó közúton.","id":"20250507_Xiaomi-SU7-Ultra-teljesitmenykorlatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d8383d3-64ec-4050-8941-7376d5569f2a.jpg","index":0,"item":"ae4e3227-2612-461e-98ba-12ca4ad3b56f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_Xiaomi-SU7-Ultra-teljesitmenykorlatozas","timestamp":"2025. május. 07. 08:08","title":"Botrány lett a szoftverfrissítésből, a Xiaomi megpróbálta lekorlátozni 1500 lóerős kocsija teljesítményét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"222ea66c-8999-46f8-a484-f5a5d34936f0","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Moszkva felszólalt a kirobbanófélben lévő indiai-pakisztáni konfliktus ellen, és az ellentétek békés megoldásának fontosságát hangsúlyozta.","shortLead":"Moszkva felszólalt a kirobbanófélben lévő indiai-pakisztáni konfliktus ellen, és az ellentétek békés megoldásának...","id":"20250507_Oroszorszag-india-pakisztan-konfliktus-bekes-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/222ea66c-8999-46f8-a484-f5a5d34936f0.jpg","index":0,"item":"0a081d90-f62d-4026-a1a4-fcb4bb105730","keywords":null,"link":"/vilag/20250507_Oroszorszag-india-pakisztan-konfliktus-bekes-megoldas","timestamp":"2025. május. 07. 14:00","title":"Oroszország hisz a konfliktus békés megoldásában – már ha két barátjáról van szó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25a40570-0c4a-4494-8214-727d4c61e8a4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A lelkesedés persze érthető egy ilyen retró járgány visszatérésének hírére.","shortLead":"A lelkesedés persze érthető egy ilyen retró járgány visszatérésének hírére.","id":"20250507_Yugo-elektromos-auto-visszater","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25a40570-0c4a-4494-8214-727d4c61e8a4.jpg","index":0,"item":"ab6b376e-695f-4dfb-9b3d-8db3bad18651","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_Yugo-elektromos-auto-visszater","timestamp":"2025. május. 07. 10:36","title":"Makett már van a visszatérő Yugóból, de nagyban már nehezebb lesz megvalósítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b59a75d1-2605-4c7e-83a8-2800b669ce8f","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Organikus összeomlás vagy új stratégiai cél felé tart a Momentum? Fekete-Győr András azt javasolja, el se induljanak a 2026-os választáson. A HVG-nek adott interjúban azt mondta, ez egyszerre vezethet rendszerváltáshoz és a Momentum túléléséhez is. Szerinte azt kell eldönteni, hogy a probléma vagy a megoldás része akarnak lenni. A volt elnök beszélt arról is, mit tehetnének most más ellenzéki pártok, és mit tesz ő, ha a terve kudarcba fullad.","shortLead":"Organikus összeomlás vagy új stratégiai cél felé tart a Momentum? Fekete-Győr András azt javasolja, el se induljanak...","id":"20250507_Momentum-Fekete-Gyor-Andras-interju-valasztas-javaslat-indulas-rendszervaltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b59a75d1-2605-4c7e-83a8-2800b669ce8f.jpg","index":0,"item":"a87d330c-a472-4a0c-af34-5bb9398ecb9a","keywords":null,"link":"/360/20250507_Momentum-Fekete-Gyor-Andras-interju-valasztas-javaslat-indulas-rendszervaltas","timestamp":"2025. május. 07. 18:18","title":"Fekete-Győr András: „Harcostársaimat ne küldjék vágóhídra, a Momentum tud sikeres lenni a parlamenten kívül is”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b39ed71-7091-418c-ba4c-8dbf0835faf5","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Jobb lenne a nagyobb kiszámíthatóság és ha kisebb terhek nehezednének az ágazatra, de jelenleg ezek a körülmények, így ehhez kell alkalmazkodnunk – véli Peter Roebben, aki 2025 elején vette át a K&H Bank vezérigazgatói posztját. Nem ismeretlen számára Magyarország: korábban már hét évet töltött itt vezető beosztásban. Vele beszélgettünk a K&H jelenlegi helyzetéről, a bankolás jövőjéről, a magyar piac sajátosságairól és arról, cél-e az, hogy bankja piacvezető legyen Magyarországon.","shortLead":"Jobb lenne a nagyobb kiszámíthatóság és ha kisebb terhek nehezednének az ágazatra, de jelenleg ezek a körülmények...","id":"20250506_hvg-interju-Peter-Roebben-KH-Bank-vezerigazgatojaval-gyorsitasi-szakasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b39ed71-7091-418c-ba4c-8dbf0835faf5.jpg","index":0,"item":"d35abd05-00d7-49fd-a06e-414afd704c7f","keywords":null,"link":"/360/20250506_hvg-interju-Peter-Roebben-KH-Bank-vezerigazgatojaval-gyorsitasi-szakasz","timestamp":"2025. május. 06. 11:30","title":"A készpénz nem tűnik el, de nem ezé a jövő – interjú Peter Roebbennel, a K&H Bank vezérigazgatójával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"222ea66c-8999-46f8-a484-f5a5d34936f0","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Meglepően erőteljes támadást intézett India szerda hajnalban Pakisztánra, hogy megbosszulja a két héttel ezelőtti kasmíri merényletet. Félő, hogy a több mint két évtizede nem tapasztalt harcok a két nukleáris fegyverrel rendelkező rivális között szélesebb körű háborúhoz vezethetnek. Mindkét fél eltökéltnek tűnik az új katonai beszerzései miatt, miközben szinte teljesen beszüntették a gazdasági és kereskedelmi kapcsolataikat.","shortLead":"Meglepően erőteljes támadást intézett India szerda hajnalban Pakisztánra, hogy megbosszulja a két héttel ezelőtti...","id":"20250507_India-Pakisztan-Dzsammu-Kasmir-katonai-konfliktus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/222ea66c-8999-46f8-a484-f5a5d34936f0.jpg","index":0,"item":"961cc0a2-6f0b-4ec2-9ab7-e86a0dc5b5d8","keywords":null,"link":"/360/20250507_India-Pakisztan-Dzsammu-Kasmir-katonai-konfliktus","timestamp":"2025. május. 07. 11:15","title":"Az India és Pakisztán közötti háború egyre közelebbinek tűnik, és mintha mindkét fél évek óta erre készülne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b160ed33-9ab2-4441-920f-3644d3054f2d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A lap szerint még a héten bejelenthetik jelölését.","shortLead":"A lap szerint még a héten bejelenthetik jelölését.","id":"20250506_Polt-Peter-Hende-Csaba-Alkotmanybirosag-elnoke-Legfobb-Ugyesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b160ed33-9ab2-4441-920f-3644d3054f2d.jpg","index":0,"item":"9bdccd82-0d5b-4f1c-88d8-01253b069375","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_Polt-Peter-Hende-Csaba-Alkotmanybirosag-elnoke-Legfobb-Ugyesz","timestamp":"2025. május. 06. 13:55","title":"24.hu: Polt Pétert az Alkotmánybíróság elnökévé emelné a fideszes kétharmad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tízmilliárdok veszhetnek el, ha csak a Malra kenik Kolontárt
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Magyarország több tízmilliárd forint uniós forrást is kaphat a vörösiszap-katasztrófa kárainak megtérítésére, ehhez "csak" arra volna szükség, hogy a kormány természeti katasztrófára alapozva az Európai Uniónál ezt kezdeményezze – állítja Tolnay Lajos, a Mal Zrt. elnöke. Az egy évig tartó vizsgálódásról készült jelentésnek a hvg.hu birtokába került összefoglalójából az derül ki, hogy számos tényező egymásra rakódó hatása okozta a katasztrófát. Ez pedig gyökeresen eltér a parlamenti vizsgálóbizottság megállapításaitól, melyről kedden délelőtt szavaznak a parlamentben.
Más színbe helyezi a legnagyobb magyar ipari katasztrófát egy most lezárult vizsgálat, amely szerint a helykiválasztástól kezdve, a tervezésen, az engedélyezésen, a kivitelezésen, majd az üzemeltetésen, ellenőrzéseken, s az engedélykiadásokon át egészen a külső, természeti okokig (földrengés, erős szél, csapadék) számtalan tényező egymásra rakódása okozta a Mal Zrt. X. számú vörösiszap-tároló kazetta gátfalának 2010. október 4-i átszakadását.
Pusztai József, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Geotechnikai Tanszék vezetőjének irányításával közel egy éve tart a vizsgálódás, amelynek validálása és következtetéseinek az ellenőrzése nemzetközi kutatók bevonásával már folyik. A vizsgálódás eredményei március elején a Pécsi Egyetem által kezdeményezett – Mandulavirágzás hete elnevezésű – nemzetközi konferencián kerülnek terítékre. Mindenesetre a megállapítások alapján Tolnay Lajos, a Mal Zrt. elnöke a hvg.hu-nak azt mondta: a kutatómunka igazolta, hogy a vörösiszap-katasztrófa valójában természeti katasztrófa volt, s mint ilyenre a magyar állam teljes megtérülést igényelhetne az Európai Uniótól, akár több tízmilliárd forint értékben.
Tolnay Lajos
uni-miskolc.hu
Ugyanakkor a parlament úgynevezett Kolontár-bizottsága jelentésének elfogadásáról szóló országgyűlési határozati javaslat (amelyről kedden délelőtt szavaznak a honatyák) elsősorban a Mal Zrt. felelősségévé teszi a katasztrófát. A bizottság azt állapítja meg, hogy „az ipari katasztrófa elsődlegesen és döntően a Mal Zrt. ipari tevékenységével összefüggésben, az ő felelősségi körében következett be. A felelősségben, ha nem is közvetlenül, de osztoznak a Mal Zrt. létesítését engedélyező hatóságok, továbbá az ellentmondásos szabályozást elfogadó jogalkotók és a hatóságok működtetéséért felelős kormányok.”
Földrengés, szél és csapadék
Tolnay Lajos szerint sajnálatos, hogy a bizottság az egy éves munka során egyetlen geotechnikához értő szakértőt sem hallgatott meg. Így fordulhatott elő, hogy a pozitív következtetések mellett sem sikerült teljes körűen feltárni az igazságot.
„Voltak ugyan régebbi emberi hibák is, de a potenciális külső – természeti – okok vezettek a vörösiszap-katasztrófához” – állítja Tolnay Lajos a kezdetektől, s szerinte „véleményét immár feketén-fehéren alátámasztja a most záruló szakértői vizsgálat eredménye is.” A tudósok arra jutottak, hogy nyolc fő ok együtthatása okozta a katasztrófát. „Bár külön-külön, azaz önmagukban ezek az egyes tényezők nem tűnnek dominánsnak, illetve kizárólagosnak a katasztrófa bekövetkezte szempontjából, ezek együttes és közel egy időpontban kulmináló jelentkezése már indító szerepet játszott a 2010. október hó 4. napján 12 óra 10 perckor megindult és percek alatt lezajlott folyamatban” – áll a jelentésben. S hogy mik voltak ezek az okok? Nem kis részt természetiek, földrengés, csapadék és szél, a talajviszonyok változása – derül ki a vizsgálatból.
Habár a gátszakadás napján nem volt földrengés a térségben, az azt megelőző egy évben 100 km-es sugarú körön belül 17-et regisztráltak, 5-öt éppen a gátszakadást megelőző hónapokban, miközben az azt megelőző 10 évben 50 km-es sugarú körön belül összesen 22 volt. Ezek nyomán szemmel nem törvényszerűen látható repedések keletkezhettek, s a meglévők tovább tágulhattak. „A földrengés közvetlenül nem feltétlenül nevezhető meg a gátszakadás okaként, de nem zárható ki, hogy az közvetve meggyengítette a rideg, inhomogén gátszerkezet anyagának, ’kötésének’, munkahézagainak összetartó erejét, és így részben hozzájárulhatott a katasztrófa bekövetkeztéhez” – fogalmaz a dokumentum.
Iszaptenger a katasztrófa napján
hvg.hu archív
A csapadék is szerepet játszhatott a katasztrófa bekövetkeztében: a megelőző 6 hónapban az érintett területre mintegy 900 milliméter csapadék hullott, ami mintegy 200 milliméterrel meghaladja a sokéves átlagot. „Tényként állapítható meg, hogy a rendkívüli csapadékmennyiség nem jelentett az üzemszerű használat szempontjából problémát, mivel a megengedett tározási szintet soha nem lépték át. Ám az is tény, hogy ennek következtében a talajvízszint közel a terepszinten volt az északnyugati saroknál, aminek annyiban lehet hangsúlyos szerepe, hogy az itt elterülő – lejtős felületű, és a kationcserével már amúgy is ’legyengített’ – agyagfekü felszínét tovább áztatta” – mutatnak rá a szakértők.
A katasztrófa napján a szél mindvégig az átszakadt sarok irányába fújt – ez azonban pont ellentétes az uralkodó széliránnyal. Emellett a szélerősség aznap fokozatosan nőtt, és a széllökés sebessége éppen 12 óra körül érte el a maximumát. Természetesen a szél esetében „százalékosan önmagában kis arányú tényezőről beszélhetünk, de ’rizikófaktorként’ való meglétének ténye nem vitatható” – szögezi le a jelentés.
Környezetvédelem kontra gátstabilitás
Szintén a természet „munkájának” tulajdonítható a vörösiszap-kazetták okozta környezeti szennyezést megakadályozni hivatott résfal úgynevezett állékonyságának a romlása. A vizsgálat során kiderült, hogy sohasem vizsgálták a résfal telepítésének a kazetta állékonyságára gyakorolt hatását, s „ha úgy tetszik ezzel a döntéssel akarva, akaratlanul két fontos szempont közül ’választottak’ a résfal építését előírók, nevezetesen a környezetvédelem, kontra gátstabilitás alternatívái közül. Utólag ugyanis már látható, hogy a résfal megfelelő eszköz a környezetvédelmi szempontokból a káros anyag szétterjedésének megakadályozására, azonban hátrányos eszköz a kazetta stabilitása szempontjából” – mutat rá a jelentés.
A természeti faktorok mellett egyéb tényezőket is felsorol a dokumentum, amelyek együttes hatása okozta a katasztrófát. Már maga a helykiválasztás is potenciális veszélyforrást jelentett az akkori ajkai timföldgyár bővítését, kapacitásnövelését célzó, a hetvenes évek végén indított beruházás esetében, de a döntési folyamat a 80-as évek végére lezárult, és azt követően senki nem kérdőjelezte meg. Megjegyzendő az is, hogy a tározó és a töltések már készen voltak, s használatba vették őket, mire 1997-ben lezajlott a privatizáció.
A szakértők olyan kockázatok figyelmen kívül hagyására utalnak, mint például az, hogy a X. számú tározót mintegy 10 méterrel magasabb területre telepítették (a tárolt vörösiszap pedig 21 méterrel magasabbra került), mint a tőle mintegy 1 kilométernyire lévő Kolontár. Ráadásul a helyszín mocsaras talajú volt pont ott, ahol a gát végül átszakadt.
Hibák a tervezésnél
Számos hibát vétettek a tervezés során is: a megtervezett kazettának nagyon kis biztonsági tartaléka volt. Az előzetes vizsgálatokat nem a tényleges talajkörnyezetben végezték el, hanem jó 32-48 méterrel odébb, illetve méteres nagyságrendű eltérés volt a terveken szereplő adatokhoz képest a kritikus gátszakaszon. A gát alapozását sem tervezték meg megfelelően, miként egészében véve a X. tározót sem (az adott geometriai és altalajviszonyok mellett).
Ahol áttört a gát
hvg.hu archív
A vizsgálat során bebizonyosodott az is, hogy az akkori hatóság úgy adott ki engedélyt, hogy a szabványban előírt vizsgálatokat nem teljes körűen végezték el.
A kivitelezés során pedig – a tervezés hiányosságaival szoros összefüggésben – nem volt megfelelően ellenőrizve az építési technológia, továbbá szakszerűtlen volt a gátalapozás is.
Az üzembe helyezés engedélyezése során lehetőségük lett volna a hatóságoknak – a tervezési és a megvalósulási tervdokumentáció ismeretében – akár pótlólagos feltételeket támasztani, kötelezettségeket előírni, ám ilyenre egészen a katasztrófáig nem került sor. A gyár folyamatosan üzemelt, és az időszaki engedély-meghosszabbításokat is megkapta.
Az ominózus (X-es) tározó – olvasható a jelentésben – az üzemeltetés során nem lépte át a tervező által előírt, illetve a hatóság által megengedett értékeket, s a szabványi kereteket – olvasható a jelentésben. Az üzemeltetés időszakos ellenőrzése (monitoring, illetve a hatósági engedélyek megújítása) kapcsán a dokumentum pedig azt állapítja meg, hogy „az engedélyezéstől a vörösiszap-tároló kazetta tönkremeneteléig nem volt olyan hatósági kötelezés, illetve szabványi előírás, amely a mindenkori üzemeltető számára indokolttá tette volna azt, hogy a korábbi terveket bármely okból felülvizsgáltassa.” A szakértők szerint ugyanakkor nagy valószínűséggel a jogszabályi hiányosság (joghézag) vezethetett ahhoz, hogy a 90-es évek elején a tervező monitoringrendszert nem tervezett, a hatóság pedig ezt a későbbiek során az üzemeltetéshez sem követelte meg. A gyár ráadásul folyamatosan a hatósági engedélyek birtokában üzemelt, tehát a hatósági engedélyek megújítása, illetve kiadása időről időre megtörtént.
A parlament is vizsgálódott
A nemzetközi csoport szakértői jelentésének elkészülte majdhogynem egybeesik a Magyarország eddigi legnagyobb ipari katasztrófája nyomán alakult parlamenti vizsgálóbizottság jelentésének keddre tervezett elfogadásával. Az ipari katasztrófa következtében – áll ez utóbbi jelentésben – „10 lakos életét vesztette, 286 fő szorult egészségügyi ellátásra és ezek közül 120 fő hosszabb kórházi, egészségügyi ellátásra. A lúgos iszap 1017 hektár mezőgazdasági területet árasztott el, megsemmisítve az ott található mezőgazdasági kultúrákat, továbbá 367 belterületi ingatlant ért károsodás”, melyek döntő részét elbontották, „más részét helyreállították. A károsult mezőgazdálkodók száma 731 fő volt. (…) A legutolsó összegzés szerint több mint 35 milliárd forintnyi kár keletkezett a vörösiszap következményeként . (…) Összesen 135,14 milliárd forint hulladékgazdálkodási bírságot szabott ki a Mal Zrt .-re (…) a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség.”