Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ef126042-efa7-4f5e-909b-980f1c56e00a","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Nagyon hasonlóan védekezett, mint korábban a kamu Scarlett Johansson-interjú miatt Návai Anikó.","shortLead":"Nagyon hasonlóan védekezett, mint korábban a kamu Scarlett Johansson-interjú miatt Návai Anikó.","id":"20250605_Magyarazza-a-bizonyitvanyat-a-kamu-Clint-Eastwood-interjut-gyarto-ujsagiro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef126042-efa7-4f5e-909b-980f1c56e00a.jpg","index":0,"item":"c6ccd3ef-6d00-4942-adc0-d4ab2735e2a1","keywords":null,"link":"/kultura/20250605_Magyarazza-a-bizonyitvanyat-a-kamu-Clint-Eastwood-interjut-gyarto-ujsagiro","timestamp":"2025. június. 05. 11:35","title":"Magyarázza a bizonyítványát a kamu Clint Eastwood-interjút gyártó újságíró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03c4279e-a4ab-427f-9e5c-e81890e54b3e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Papp László szerint épp eleget sepregetnek a saját házuk táján, a kormánynak újra kell gondolnia a szolidaritási hozzájárulást.","shortLead":"Papp László szerint épp eleget sepregetnek a saját házuk táján, a kormánynak újra kell gondolnia a szolidaritási...","id":"20250606_papp-laszlo-debrecen-fideszes-polgarmester-kormanyszovivo-picsogas-serto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03c4279e-a4ab-427f-9e5c-e81890e54b3e.jpg","index":0,"item":"e602ecaa-f68a-41fe-a739-708b1d0fe43c","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_papp-laszlo-debrecen-fideszes-polgarmester-kormanyszovivo-picsogas-serto","timestamp":"2025. június. 06. 18:19","title":"Debrecen fideszes polgármestere szerint sértő a kormányszóvivő picsogós megjegyzése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8694eb4-a446-4612-a4b5-21e6aa17deef","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az intézmény nem gyűjt adományokat közterületen, senki ne adjon pénzt idegeneknek, akik a kórház nevében kérnek támogatást.","shortLead":"Az intézmény nem gyűjt adományokat közterületen, senki ne adjon pénzt idegeneknek, akik a kórház nevében kérnek...","id":"20250605_Csalok-kernek-penzt-az-utcan-a-Heim-Pal-gyermekkorhaz-neveben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8694eb4-a446-4612-a4b5-21e6aa17deef.jpg","index":0,"item":"6fb24cfa-8236-46c0-ba7b-23e446b328c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_Csalok-kernek-penzt-az-utcan-a-Heim-Pal-gyermekkorhaz-neveben","timestamp":"2025. június. 05. 10:19","title":"Csalók kérnek pénzt az utcán a Heim Pál gyermekkórház nevében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4711ad29-e236-4183-8c93-942477f8e11f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ismét közreadta az iOS és iPadOS 18 használati adatait az Apple, és a jelek szerint a felhasználók zöme már a cég legfrissebb rendszereit használja. Van azonban valami, amiről gyanúsan hallgatnak Cupertinóban.","shortLead":"Ismét közreadta az iOS és iPadOS 18 használati adatait az Apple, és a jelek szerint a felhasználók zöme már a cég...","id":"20250606_apple-iphone-ios18-hasznalati-adatok-statisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4711ad29-e236-4183-8c93-942477f8e11f.jpg","index":0,"item":"091a1199-ee9d-4207-9bdd-0cc18bca63d7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_apple-iphone-ios18-hasznalati-adatok-statisztika","timestamp":"2025. június. 06. 15:03","title":"Kitárta lapjait az Apple: ennyien mondtak igent a cég újításaira","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"642e82db-65dd-425a-a75c-bb999e101fda","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"Már gyerekkorban megtanuljuk, hogy az evésnek rengeteg funkciója van, aminek semmi köze az éhséghez – például az érzelmek kezelése, így nem csoda, hogy sokan már a fogyókúra közben jelentkező első feszültségre is túlevéssel reagálnak. Miért fontos, hogy (újra) megtanuljunk kapcsolódni a testünkhöz, hogyan lehet felülírni a rossz berögződéseket, és miért baj, ha evés közben a kedvenc sorozatunkat nézzük? Kohlné Dr. Papp Ildikó pszichológussal, dietetikussal beszélgettünk.","shortLead":"Már gyerekkorban megtanuljuk, hogy az evésnek rengeteg funkciója van, aminek semmi köze az éhséghez – például...","id":"20250606_hvg-mindent-vagy-semmit-fogyas-pszichologiai-buktatok-tartsadalom-etkezes-erzelmek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/642e82db-65dd-425a-a75c-bb999e101fda.jpg","index":0,"item":"1154d7b9-696a-4370-9a40-a48947df4dd9","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-mindent-vagy-semmit-fogyas-pszichologiai-buktatok-tartsadalom-etkezes-erzelmek","timestamp":"2025. június. 06. 13:55","title":"Érzelmek a fogyás útjában – hogyan törjünk ki a túlevéshez vezető ördögi körből?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A flotta több tucat gépe nem repülhet hajtóműproblémák miatt, pótlásuk miatt a Wizz Air nyeresége messze elmaradt a várttól. A pocsék üzleti eredmények közzétételére megzuhant a cég árfolyama.","shortLead":"A flotta több tucat gépe nem repülhet hajtóműproblémák miatt, pótlásuk miatt a Wizz Air nyeresége messze elmaradt...","id":"20250605_A-Wizz-Air-arfolyama-beleallt-a-foldbe-a-sok-hajtomuproblema-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"e8a50238-07c5-4bc0-b21e-10c4026f9495","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_A-Wizz-Air-arfolyama-beleallt-a-foldbe-a-sok-hajtomuproblema-miatt","timestamp":"2025. június. 05. 14:31","title":"A Wizz Air árfolyama beleállt a földbe a sok hajtóműprobléma miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bed1ceb3-e1df-4027-a959-16454c87f8e9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Siddarth Nandyala alkalmazása a mesterséges intelligencia segítségével hallgatja meg az ember szívverését, majd ad eredményt a lehetséges betegségekre vonatkozóan.","shortLead":"Siddarth Nandyala alkalmazása a mesterséges intelligencia segítségével hallgatja meg az ember szívverését, majd ad...","id":"20250605_szivbetegseg-szivproblema-diagnosztizalasa-circadian-ai-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bed1ceb3-e1df-4027-a959-16454c87f8e9.jpg","index":0,"item":"ac81778d-dbed-4d6a-b5b9-18cd822da51f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_szivbetegseg-szivproblema-diagnosztizalasa-circadian-ai-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. június. 05. 17:03","title":"Olyan alkalmazást tett le az asztalra egy 14 éves fiú, ami azonnal jelzi a szívbetegséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5dfcbba5-d840-44b9-a319-e9f222e6e138","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"cegauto","description":"Szerinte a traffipax, amelyik rendszeresen lefotózta, csak a pénzbeszedést szolgálja. Reméli, hogy a hatóságok mérsékelni fogják a büntetését.","shortLead":"Szerinte a traffipax, amelyik rendszeresen lefotózta, csak a pénzbeszedést szolgálja. Reméli, hogy a hatóságok...","id":"20250605_traffipax-olaszorszag-gyorshajto-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5dfcbba5-d840-44b9-a319-e9f222e6e138.jpg","index":0,"item":"ff746030-e3ed-4ee4-b932-f77ffcdbc7bf","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_traffipax-olaszorszag-gyorshajto-birsag","timestamp":"2025. június. 05. 07:08","title":"Ugyanannál a radarnál szedett össze 28 ezer eurónyi bírságot egy olasz gyorshajtó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Malév leállásának másnapján kellett volna elindulnia annak a légitársaságnak, amelynek létrehozására a szükséges tőkét, a várható bevételeket, a létszámot és a repülőgépflottát, valamint három hónapra szóló munkarendet tartalmazó három üzleti modell készült - ismerteti az Index.hu a birtokába került, 2010 februárjában készült megvalósíthatósági tanulmányt. Ugyanerről korábban már Oszkó Péter is írt a hvg.hu-n vezetett blogjában.
"A brüsszeli döntés már csak azért sem kellett volna, hogy megpecsételje a Malév sorsát, mert a cég működésének átalakítására már 2010-ben készült részletes forgatókönyv, ahogy arra is, hogy ha külső körülmények miatt mégiscsak elkerülhetetlen a leállás, akkor hogyan lenne egy új nemzeti légitársaság elindítható. Ezeknek a terveknek a végrehajtására természetesen már csak a visszaállamosítás után és már csak az új kormánynak volt, illetve lett volna lehetősége, azok elmulasztása is ennek megfelelően értékelendő. Az Orbán-kormány tevékenysége ezzel szemben a Malév ügyeiben is alapvetően a kifogáskeresésre és bűnbakállításra fókuszált, és éppen csak az adódó feladatok elvégzését hanyagolta el" - írta a hvg.hu-n vezetett blogjának egyik cikkében Oszkó Péter volt pénzügyminiszter. Oszkó februárban, a Malév leállását követően háromrészes cikksorozatban írta meg, hogyan zajlott a Bajnai-kormány alatt a légitársaság - a Fidesz egyes tisztségviselőjével is egyeztetett - visszaállamosítása. (A cikkeket Malév I-II-II. címmel itt olvashatja.)
Az Oszkó által is említett forgatókönyvet vázoló tanulmány az Index birtokába jutott, a hírportál információi szerint a megrendelő hivatalosan a Malév volt, készítője a Roland Berger stratégiai tanácsadó cég, az anyag pedig azt vázolta fel, hogyan lehet a Malév kontrollált csődje mellett egy új, többségi magántulajdonban levő nemzeti légitársaságot elindítani. A tanulmány egyik alapvetése az volt, hogy a folyamatban nem lehet fennakadás: a Malév leállásának másnapján el kell indulnia az új társaságnak, mely átveszi a Malév korábban jegyeket vásárló utasait is. Illetve nyilván azoknak csak egy részét, tekintve, hogy az új tervek mindegyike módosította volna kisebb-nagyobb mértékben a repült célállomásokat, illetve azt is, hogy milyen gyakorisággal és mekkora gépekkel repülik az egyes útvonalakat.
Fazekas István
A három üzleti modell 40 és 59 millió euró (jelenlegi árfolyamon 11,6-17,1 milliárd forint) közötti indulási költséggel számolt. Az Index.hu megjegyzi, hogy ez az összeg jóval kevesebb, mint a kormányváltás óta a Malévba pumpált állami pénz. A három tervben a közös az, hogy a kormány hosszú távon kisebbségi tulajdonosként kapott volna szerepet a cégben, új üzleti modellel és kisebb flottával indultak volna, a leányvállalatok (a földi kiszolgáló cégek) pedig megmaradtak volna állami tulajdonban.
Szintén közös a három elképzelésben, hogy a korábbi munkavállalók felével terveztek volna, és ezen belül is a repülő személyzetnél jóval alacsonyabb bérekkel és béren kívüli juttatásokkal kalkuláltak. Jelentős változás lett volna, hogy az új cég nem örökölte volna, legalábbis semmiképpen nem egészében a Malév vegyes - és sem a meglévő, sem az új, célzott üzleti modellekhez nem igazán illeszkedő, emiatt nem költséghatékony - flottáját. Az Index.hu emlékezetet arra, hogy a csődnél a Malév flottája 18 darab 737-es Boeingből állt, melyek közül 6 darab 109 személyes, 7 darab 121 személyes, 5 darab 168 személyes volt, emellett 4 darab 72 személyes Bombardier Q400-at repültek.
Az egyik megoldás szerint egy Budapest központú új "fapadosabb" Malév lett volna, a másik szerint kis fapados légitársaság alakult volna. A harmadik változat szerint repült volna az új Malév két utasosztállyal, de Budapest központ helyett "felhordója" lett volna nagyobb légitársaságoknak. A 2010 februárjában készült megvalósíthatósági tanulmányt a Fidesznek is megküldte a kormány - írja az Index.hu Oszkó Péter akkori pénzügyminiszternek a hírportálon megjelent korábbi interjújára hivatkozva.
A tanulmányban vázolták a kontrollálatlan csőd veszélyeit is. A veszélyfaktorok között szerepelt, hogy a Malév váratlan bedőlése és az új társaság indításának halogatása lehetőséget ad a konkurenciának, hogy rárepüljenek a legértékesebb, leginkább nyereséget termelő útvonalakra, és ott elszívják a teret egy frissen induló társaság elől. De kitértek arra is, hogy a Malév váratlan leállása szociális bizonytalanságot eredményez, illetve lehetnek pilóták, akiknek egy három hónapon túli újraindításra már lejárnak bizonyos jogosítványaik. A leállással – ha azt nem előzik meg előzetes tárgyalások – elvesznek a Malév slotjai is, azaz a repülőtereken a fel- és leszállás időpontjára szóló jogosítványok. A slotokat új reptéri szerződésekkel, de mégis könnyen használhatott volna egy új társaság.
Túry Gergely
A tanulmány három hónapos előkészítő munkával számolt. Ezalatt kellett volna megtárgyalni, illetve előkészíteni a megállapodást a repülőterekkel a slotokról, az Európai Unión kívüli országokkal a Malévra, illetve az új légitársaságokra kétoldalú kormányközi szerződésekben biztosított repülési jogokról, előkészíteni az új társaság légihatósági engedélyeit, megtárgyalni a flottaátalakítást és kidolgozni a pontos üzleti tervet.
Az Index.hu idézi az Atalatszo.hu portálon megjelent dokumentumot, a kínai Hainan vezérigazgatójának, Adam Tannek Fellegi Tamás akkori fejlesztési miniszterhez intézett levelét, amelyből kiderül, hogy a kínai félnek az üzleti modellel is volt gondja és nem találta elég gyorsnak, hatékonynak és informatívnak az új légitársaság előkészítését: sem a repülőtérrel, sem a flottát lízingbe adó céggel nem tudtak tárgyalni, és nem kaptak engedélyt a Malév-dolgozókkal történő megbeszélésekre sem.