Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5bc8ea4b-c4dc-4158-8fae-f91e402425c9","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Óriási poén, hogy Rogán lenne a korrupció középpontja. Amerika így viccel.","shortLead":"Óriási poén, hogy Rogán lenne a korrupció középpontja. Amerika így viccel.","id":"20250108_A-kemenyen-szankcionalt-kisember-tota-w","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bc8ea4b-c4dc-4158-8fae-f91e402425c9.jpg","index":0,"item":"76511355-d50f-4e65-8c31-cd5b2b9f47e0","keywords":null,"link":"/360/20250108_A-kemenyen-szankcionalt-kisember-tota-w","timestamp":"2025. január. 08. 08:58","title":"Tóta W. Árpád: Rogán, a keményen szankcionált kisember","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af7b85e7-c0f8-4a2f-9d39-ff3e804708b0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A vártnál jóval lassabban halad a terület kiürítése is: eddig 27 lakásból 23-at tudtak birtokba venni, az 56 üzleti partner közül pedig 4 cég perelt. ","shortLead":"A vártnál jóval lassabban halad a terület kiürítése is: eddig 27 lakásból 23-at tudtak birtokba venni, az 56 üzleti...","id":"20250107_Iden-oszre-igertek-hogy-atadjak-Rakosrendezot-az-arab-beruhazoknak-de-varhatoan-csak-2027-ben-kezdodhet-az-epitkezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af7b85e7-c0f8-4a2f-9d39-ff3e804708b0.jpg","index":0,"item":"fd2139f2-3f68-47b1-83dc-b1f4b941dd61","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_Iden-oszre-igertek-hogy-atadjak-Rakosrendezot-az-arab-beruhazoknak-de-varhatoan-csak-2027-ben-kezdodhet-az-epitkezes","timestamp":"2025. január. 07. 07:30","title":"Idén őszre ígérték, hogy átadják Rákosrendezőt az arab beruházóknak, de várhatóan csak 2027-ben kezdődhet az építkezés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7187465a-d414-4c4c-bc83-4c8c3d79c7b1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyebek mellett arra szeretnének választ kapni, hogy hol hibázott a kormány a Védelmi Beszerzési Ügynökségtől ellopott adatok ügyében, és hogy mit tett a visszaszerzésük érdekében.","shortLead":"Egyebek mellett arra szeretnének választ kapni, hogy hol hibázott a kormány a Védelmi Beszerzési Ügynökségtől ellopott...","id":"20250107_A-DK-a-nemzetbiztonsagi-bizottsag-osszehivasat-kezdemenyezi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7187465a-d414-4c4c-bc83-4c8c3d79c7b1.jpg","index":0,"item":"38ec2a36-8b2c-4da8-ab94-899f32ba56e5","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_A-DK-a-nemzetbiztonsagi-bizottsag-osszehivasat-kezdemenyezi","timestamp":"2025. január. 07. 12:51","title":"A DK a nemzetbiztonsági bizottság összehívását kezdeményezi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"906bd4aa-7722-4c01-8674-01d2b4a99d1c","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Robbie Keane, az ír válogatott legendája, a Tottenham egykori kiválósága vette át az FTC futballcsapatának irányítását. Vezetőedzőként még csak egy évnyi tapasztalat áll mögötte, de azt mondja, tudja, mit akar, és Sir Alex Fergusont idézte, amikor arról beszélt, miért épp a Fradit választotta.","shortLead":"Robbie Keane, az ír válogatott legendája, a Tottenham egykori kiválósága vette át az FTC futballcsapatának irányítását...","id":"20250108_robbie-keane-karrier-focista-edzo-ferencvaros-tottenham-tel-aviv-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/906bd4aa-7722-4c01-8674-01d2b4a99d1c.jpg","index":0,"item":"9ce17995-5982-46c6-a0a9-ecc10bd99069","keywords":null,"link":"/sport/20250108_robbie-keane-karrier-focista-edzo-ferencvaros-tottenham-tel-aviv-ebx","timestamp":"2025. január. 08. 18:37","title":"Izgalmas focit ígér, boldoggá tenné a szurkolókat a Fradi új edzője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"798af6ac-ed1a-4988-9a35-68fe12f9a270","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Skoda hivatalosan is leleplezte az új dizájnnal és modernizált technikával támadó Enyaq villanyautó testvérpárt, melynek kupé kivitele rekordalacsony légellenállású.","shortLead":"A Skoda hivatalosan is leleplezte az új dizájnnal és modernizált technikával támadó Enyaq villanyautó testvérpárt...","id":"20250108_itt-a-megujult-skoda-enyaq","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/798af6ac-ed1a-4988-9a35-68fe12f9a270.jpg","index":0,"item":"85b37f9a-1a3d-44d4-bb2c-a3e192ffc7a5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_itt-a-megujult-skoda-enyaq","timestamp":"2025. január. 08. 14:08","title":"A levegő kér elnézést a Skoda legújabb villanyautóitól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20aa5a7b-35a8-477c-85be-ba7efdb73549","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több mint félórás küzdelemben sikerült újraéleszteni a diákot.","shortLead":"Több mint félórás küzdelemben sikerült újraéleszteni a diákot.","id":"20250108_iskola-szivmegallas-16-eves-lany-szarvas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20aa5a7b-35a8-477c-85be-ba7efdb73549.jpg","index":0,"item":"2624718e-c495-440a-ae36-d1902aaa1f05","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_iskola-szivmegallas-16-eves-lany-szarvas","timestamp":"2025. január. 08. 05:58","title":"Az iskola bejáratánál állt meg a szíve egy 16 éves lánynak Szarvason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc252c3f-ee49-45da-8ff5-7ee5331addda","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A busz kiütött egy kapcsolószekrényt és egy villanyoszlopot is.","shortLead":"A busz kiütött egy kapcsolószekrényt és egy villanyoszlopot is.","id":"20250108_busz-baleset-ulloi-ut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc252c3f-ee49-45da-8ff5-7ee5331addda.jpg","index":0,"item":"30babf29-f0b7-4eeb-a1a5-82c351ad2468","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_busz-baleset-ulloi-ut","timestamp":"2025. január. 08. 08:55","title":"Busz ütközött két autóval az Üllői úton, több fa is kidőlt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az építési és közlekedési miniszter a David Pressmannek adott utazási tippje mellett Rogán Antal szankciós listára tételét is kommentálta: „szemenszedett hazugságokra, föltételezésekre alapszik, amelyekből egy szó sem igaz”.","shortLead":"Az építési és közlekedési miniszter a David Pressmannek adott utazási tippje mellett Rogán Antal szankciós listára...","id":"20250108_Kerulje-el-Magyarorszagot-uzente-Lazar-Janos-a-tavozo-amerikai-nagykovetnek-Rogan-kitiltasa-miatt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd.jpg","index":0,"item":"ea0e3adc-699b-4daa-aa37-019acb7563a1","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_Kerulje-el-Magyarorszagot-uzente-Lazar-Janos-a-tavozo-amerikai-nagykovetnek-Rogan-kitiltasa-miatt-ebx","timestamp":"2025. január. 08. 12:14","title":"„Kerülje el Magyarországot” – üzente Lázár János a távozó amerikai nagykövetnek Rogán kitiltása miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tanyáról a Mercedes-gyárba - így lehetsz Merci-dolgozó
szerző:
Kottra Kata
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Négy éve döntött úgy a Daimler, hogy Kecskemétre telepíti az új gyárát. Azóta a Mercedes nemcsak a város arculatára, hanem a magyar szakképzésre is nagy hatással volt. Miért szorgalmazta a cég a duális szakképzés bevezetését és hogyan működik az a gyakorlatban? Kecskeméten tényleg 14 éves tanoncok állnak a szalag mellett? A hvg.hu látogatást tett a Mercedes tanműhelyében.
A fehér karosszérialemez első ránézésre hibátlannak tűnik. De Fábián Richárd gyakorlott szemmel rögtön észrevesz rajta egy apró horpadást. Richárd 16 éves, tavaly ősszel kezdődött a gyakorlati képzése a Mercedes kecskeméti gyárában. 2014 nyarán járműkarosszéria-karbantartó és felületbevonóként végezhet, és a Mercedes jó eséllyel átveheti. Richárd a kecskeméti Gáspár András Szakközépiskola és Szakiskola kilencedik osztályába jár. Ez egyike annak a két helyi iskolának, amely együtt dolgozik a Mercedesszel.
Az oktatóközpontban a karosszéria-ellenőrzés csak az egyik állomás a sok közül. Maga a centrum nem direkt a gyárban van, hanem jó tíz kilométerrel arrébb, egy ipari parkban, Kecskeméttől délnyugatra. Itt nemcsak annak a 34 szakiskolásnak folyik a képzése, akik néhány év múlva gépjármű mechatronikusként vagy karosszéria-karbantartóként dolgozhatnak tovább a Mercedesnél, hanem itt tanítják be az újonnan felvett felnőtt szakmunkásokat és a mérnököket is. Jelen pillanatban olyan gyorsan bővül a gyár, hogy kéthetente 70 új dolgozó érkezik, az év végére a cég reményei szerint már háromezer körül alakulhat a dolgozói létszám.
Három kilencedikes tanonc a Mercedes kecskeméti tanműhelyében
Kottra Kata
A több száz négyzetméteres csarnok tele van diákokkal és felnőttekkel, akik különböző munkaállomásokon előadásokat hallgatnak, szerelnek, csiszolnak, esztergálnak. Egy zárt festőkamrában két szakiskolás épp egy fémbakot fúj le kékre, amin majd a motor összeszerelését gyakorolhatják a diákok. A falra egy nagyméretű fehér leporellót ragasztottak. Ezen próbálgatják, hogyan kell beállítani a festékszóró pisztolyt úgy, hogy a kék réteg ne legyen se túl vastag, se túl vékony. „Hagyni kell, hadd kísérletezzenek. Ez a filozófiánk. Learning by doing”, magyarázza Mevlüt Sezen oktató. A 35 éves Sezen a Mercedes sindelfingeni gyárából jött Kecskemétre, mint oly sokan a kollegái közül. Magyarul még nem tud, a tanoncok viszont nemigen beszélnek németül, így mindig egy német és egy magyar szaktanár dolgozik velük. Sezen szülei németországi török bevándorlók, ő maga 15 évesen kezdett a Mercedesnél, éppúgy, mint Fábián Richárd tavaly. Vagyis tanoncként. "Én is ennél a vállalatnál nőttem fel, ezért a képzés a szívügyem", mondja Sezen. Úgy érzi, hogy a török kulturális háttér segít a számára eligazodni Magyarországon. "Kicsit hasonlít a két nép mentalitása" - mondta.
A Mercedes kecskeméti megjelenésének szerepe van abban, hogy Magyarországon a gazdaságpolitika az úgynevezett duális szakképzés meghonosítása mellett döntött. A rendszer Németországból származik, és azért hívják duálisnak, mert a szakiskolások nemcsak elméleti, hanem gyakorlati készségeket is elsajátítanak. A gyakorlati képzés nem tanműhelyben, hanem egy igazi hús-vér cégnél folyik. Németországban ez úgy zajlik, hogy a diákok először egy céggel kötnek képzési szerződést, a vállalat fizeti őket a képzés ideje alatt. A cég az, amely egy adott szakiskolával együttműködést létesít, így iskolát keresniük a tanulóknak már nem kell. Magyarországon mindez épp fordítva van: nálunk iskolába felvételiznek először a diákok. Igaz, a döntésüknél az is szerepet játszhat, hogy az iskola melyik céggel kooperál, a vállalatoknak pedig van beleszólása a diákok kiválasztásába.
A Mercedes tavaly például 90 diákot hívott meg az oktatási központba felvételizni. „Egyebek mellett kockát kellett összeraknunk különböző alkatrészekből és egy prototípust hajtogatnunk”, mesélte Baranyi Péter, aki 15 éves és a szintén kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskolába jár. Péter egy jakabszállási tanyán lakik, ért a bicikliszereléshez és más kisebb javításokat is el tud a ház körül végezni. A Mercedesnél a felvételinél előny, ha valaki ilyen gyakorlatias készségekkel érkezik. A kecskeméti gyárba tavaly összesen 33 fiút és egy lányt vettek fel. Ősszel indul a második évfolyam.
Belà, nem Béla
A kecskeméti oktatóközpont vezetőjének a neve első blikkre magyarosnak tűnhet. Fehér betűkkel „Fabio Belà” van az ingére hímezve. De a „Belà” nem „Béla”, magyarázza a 44 éves férfi, akinek az apja olasz, és az első vendégmunkások között volt, akik megjelentek a Daimler Stuttgart közeli gyárában a hatvanas években. "Apám ott ismerkedett meg anyámmal, aki viszont tősgyökeres sváb”, meséli Fabio Belà. Jót nevet azon a feltételezésen, hogy a neve Béla, csak valaki rosszul hímezte az ékezetet az ingére. "A Mercedesnél természetesen ezekre a részletekre is ügyelnek" - mondja.
Fábián Richárd karosszéria karbantratónak tanul
Kottra Kata
Fabio Belànak szerepe volt abban, hogy a szakképzés területén a duális képzés kapott hangsúlyt. Tagja volt annak a bizottságnak, amely a kormány és a ipari kamarák képviselőivel egyeztetve az új autóipari szakirányokat kidolgozta. A Mercedes képzési felelőse büszkén idézi fel, amikor a tárgyalások lezárultával Orbán Viktorral is koccinthatott a parlament díszes vadásztermében. A győri Audi vagy az esztergomi Suzuki az új képzési tartalmak kidolgozásában nem vettek részt, Belà szerint azért, mert már kicsit beletörődhettek a magyarországi keretfeltételekbe.
A Mercedesnél viszont a kezdettől fogva hatalmas igény mutatkozott a képzési rendszer alakítására. „2008 júniusában döntöttünk úgy, hogy Kecskeméten építjük fel a gyárat. Hamar rájöttünk, hogy nagyon alacsony a lehetséges munkavállalói kör gyakorlati tudása”, meséli Ulrich Jäger személyügyi igazgató. „Sok beszélgetés után ezt a kormány is belátta.” Jägeréket különösen az zavarta, hogy a gyakorlati képzés jelentős része az iskolák tanműhelyeiben folyt, és nem volt rá lehetőség, hogy a diákok több időt töltsenek cégeknél. Ugyanakkor az iskoláknak nincsenek meg az anyagi lehetőségeik arra, hogy olyan körülményeket teremtsenek a tanműhelyekben, mint amilyenek a későbbi munkahelyükön várnak rájuk", mondta Jäger.
Az oktatási központban működik például egy 58 millió forintos festőrobot, ami pont olyan, mint az „igazi”. „Múltkor, amikor elromlott a gyári, kölcsön is kérték" - mesélte Fabio Belà.
Csak a nyelvtudással van baj
A szakképzés átalakítását sok kritika érte Magyarországon. Főleg azt hánytorgatták fel, hogy a kormány kiszolgálja a külföldi autócégek érdekeit, akiknek fiatal, olcsó munkaerőre lenne szükségük. Ezt a vádat igazságtalannak érzik a Mercedesnél, hiszen a szakiskolások hároméves képzése egyáltalán nem olcsó, és évekbe telik a befektetés megtérülése, mondta Belà. A képzés első évében a tanulók a gyár közelébe se mennek, végig az oktatási központban vannak. A második és harmadik évben viszont már bevetik őket a szalag mellett. „De ettől nem lesz kevesebb kézre szükség, sőt a képzésükkel foglalkozó tutoroknak sok időbe kerül a folyamatos visszajelzés, a tanulók állandó instruálása.”
Kottra Kata
Azt, hogy a fiatalok már 14-15 évesen elkezdik a munkát, nem tartja problémának. "Én is 15 éves voltam, amikor beléptem a Mercedeshez. 160 centiméter és 48 kiló voltam, de amikor végeztem, az én vizsgám sikerült az ötven fiú közül a legjobban." Hazai képzési szakemberek azt is kifogásolták, hogy az új rendszerben nem jut elég idő a közismereti tárgyakra. Belà szerint a náluk tanulók elég jól tudnak írni, olvasni és számolni, tehát az alpkészségekkel nincs baj, a Mercedes pedig válogathat a jelentkezők közül. Egyedül az zavaró, hogy a német nyelvtudásuk nem megfelelő. Ezért ősztől a tervek szerint nyelvtanfolyamok is lesznek a gyáron belül. Fábián Richárd, Baranyi Péter és társaik már a képzés ideje alatt megfordulhatnak a Mercedes német telephelyein, és Ulrich Jäger munkaügyi igazgató abból indul ki, hogy ha a nyelvtudás megvan, a későbbiekben a Mercedes bármely üzemében alkalmazhatnak magyar szakmunkást. "A képzés Magyarországon pont olyan színvonalú, mint a német telephelyeinken, hiszen az itt készülő járművek minősége sem lehet alacsonyabb a Németországban gyártott autók minőségénél" - mindez pedig jól mutatja, hogy milyen lehetőségekkel és elvárásokkal találkozhat a Mercedeshez bekerülő szakiskolás.
Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.