Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2a3123d3-76b7-42fb-9af1-73414f06833f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Megmutatták, mi történik a rendőrkézre került drogokkal.","shortLead":"Megmutatták, mi történik a rendőrkézre került drogokkal.","id":"20250409_lefoglalt-kabitoszer-egetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a3123d3-76b7-42fb-9af1-73414f06833f.jpg","index":0,"item":"4980e7ad-b8e7-46f0-b5a0-9bf71b47b738","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_lefoglalt-kabitoszer-egetes","timestamp":"2025. április. 09. 15:45","title":"Füstté vált fél tonna lefoglalt kábítószer – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"318833ea-5f9e-4c8b-900b-715570fc9530","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Alkotmányellenes lehet a módszer, ahogyan az amerikai elnök bevezette a vámjait?","shortLead":"Alkotmányellenes lehet a módszer, ahogyan az amerikai elnök bevezette a vámjait?","id":"20250408_Birosag-trump-vam-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/318833ea-5f9e-4c8b-900b-715570fc9530.jpg","index":0,"item":"94a5f37e-1972-4d83-ab9d-98d8c14985fc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_Birosag-trump-vam-vamhaboru","timestamp":"2025. április. 08. 14:50","title":"Bíróságon támadják meg konzervatív jogászok és üzletemberek Trump vámjait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e198abcd-56bd-46e0-b56d-b0218978eef6","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"A Fidesz országlása odáig jutott, hogy a legrosszabb minőségű emberállománnyal töltöttek fel minden pozíciót. Ezek már nem az eszmét védik, de nem is elsősorban a zsákmányt. A rendszert, amiben nem a legkisebb királyfiból lesz elnök, hanem egy szatyor fingból. És ezzel áll szemben mindenki, aki ennél többre tartja magát és a hazáját. ","shortLead":"A Fidesz országlása odáig jutott, hogy a legrosszabb minőségű emberállománnyal töltöttek fel minden pozíciót. Ezek már...","id":"20250409_hvg-Tota-W-Arpad-Sulyok-Tamas-indian-neve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e198abcd-56bd-46e0-b56d-b0218978eef6.jpg","index":0,"item":"cc74d6e5-db12-44ce-a508-8a5ce29b62b2","keywords":null,"link":"/360/20250409_hvg-Tota-W-Arpad-Sulyok-Tamas-indian-neve","timestamp":"2025. április. 09. 12:51","title":"Tóta W. Árpád: Egy fingszagú szatyor az egész országunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d5b2393-12d0-4b90-8b60-54883c58cf2c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sam Altman OpenAI-vezérigazgató is alapító abban a vállalatban, amit most állítólag maga a ChatGPT fejlesztője vásárolna fel. A cég MI-kütyük fejlesztésében utazik, és alapító tag még az Apple egyik korábbi kulcsembere is.","shortLead":"Sam Altman OpenAI-vezérigazgató is alapító abban a vállalatban, amit most állítólag maga a ChatGPT fejlesztője...","id":"20250408_jony-ive-sam-altman-io-products-kijelzo-nelkuli-eszkoz-fejlesztes-openai-felvasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d5b2393-12d0-4b90-8b60-54883c58cf2c.jpg","index":0,"item":"3d7dcd63-92f7-4718-94c5-d9c665ae0263","keywords":null,"link":"/tudomany/20250408_jony-ive-sam-altman-io-products-kijelzo-nelkuli-eszkoz-fejlesztes-openai-felvasarlas","timestamp":"2025. április. 08. 09:03","title":"Képernyő nélküli telefonon dolgozhat az Apple korábbi sztártervezője, az OpenAI venné meg a fejlesztőcéget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e95047d-aa24-43e1-8186-6cd88c64a9b8","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"Nem folytatódott a múlt hét második felében tapasztalt zuhanás az amerikai tőzsdéken, de ehhez kellett egy kamuidézet Trumptól, aminek bedőlt a fél világsajtó. Elon Musk így se örülhet, a techszektor összességében vegyesen zárt.","shortLead":"Nem folytatódott a múlt hét második felében tapasztalt zuhanás az amerikai tőzsdéken, de ehhez kellett egy kamuidézet...","id":"20250408_donald-trump-vam-new-york-i-tozsde-nasdaq-sp-dow-jones-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e95047d-aa24-43e1-8186-6cd88c64a9b8.jpg","index":0,"item":"b7261422-1cc8-4e49-8b99-d0f08076c1f2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_donald-trump-vam-new-york-i-tozsde-nasdaq-sp-dow-jones-ebx","timestamp":"2025. április. 08. 11:01","title":"Így mozgatott meg egy álhír több ezer milliárd dollárt fél óra alatt: ilyen volt az őrület napja Amerikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a669a04-41d4-4af4-9565-0596dfeeccae","c_author":"4iG Group ","category":"brandchannel","description":"A mesterséges intelligencia és a nyelvi modellek térhódítása új lehetőségeket nyit meg a vállalatok számára, miközben kontroll nélküli használatuk komoly kockázatokat is rejt. A Shadow AI – vagyis az informatikai részleg tudta nélkül alkalmazott MI-eszközök – adatbiztonsági és jogi kihívásokat jelenthetnek.","shortLead":"A mesterséges intelligencia és a nyelvi modellek térhódítása új lehetőségeket nyit meg a vállalatok számára, miközben...","id":"20250407_4iG_MI-a-vallalatoknal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a669a04-41d4-4af4-9565-0596dfeeccae.jpg","index":0,"item":"183ef315-e41e-436c-b033-26201073455f","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250407_4iG_MI-a-vallalatoknal","timestamp":"2025. április. 08. 11:30","title":"MI a vállalatoknál: láthatatlan segítő vagy biztonsági rés?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"1b66984a-afcb-4215-8938-e6673eea3d34","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"9ec04ae2-412e-4bb3-880f-318df4379737","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A rádiós szerint a nagy nyomás miatt szakadt ki Hajósból a bocsánatkérő szerenád.","shortLead":"A rádiós szerint a nagy nyomás miatt szakadt ki Hajósból a bocsánatkérő szerenád.","id":"20250408_Igy-reagalt-Bochkor-Gabor-arra-hogy-Hajos-Andras-dalban-kert-bocsanatot-Balazs-Klaritol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ec04ae2-412e-4bb3-880f-318df4379737.jpg","index":0,"item":"15e092f1-6fa2-408d-b847-0c2fc26edded","keywords":null,"link":"/elet/20250408_Igy-reagalt-Bochkor-Gabor-arra-hogy-Hajos-Andras-dalban-kert-bocsanatot-Balazs-Klaritol","timestamp":"2025. április. 08. 08:55","title":"Így reagált Bochkor Gábor arra, hogy Hajós András dalban kért bocsánatot Balázs Kláritól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8639c2b1-1a62-499d-b9e7-d4c9e8193649","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Staller Ilona közösségi oldala arról árulkodik, hogy meggyőzte őt a Tisza Párt és Magyar Péter. A pornószínésznőtől régen sem állt távol a politika. ","shortLead":"Staller Ilona közösségi oldala arról árulkodik, hogy meggyőzte őt a Tisza Párt és Magyar Péter. A pornószínésznőtől...","id":"20250409_cicciolina-magyar-peter-tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8639c2b1-1a62-499d-b9e7-d4c9e8193649.jpg","index":0,"item":"4ae5dbb3-4126-4162-9228-c63a8c25aeb8","keywords":null,"link":"/elet/20250409_cicciolina-magyar-peter-tisza-part","timestamp":"2025. április. 09. 10:37","title":"Magyar Péter Cicciolinát is maga mellett tudhatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
El lehet menni: A Malév bukása olyan volt, mint egy katapult
szerző:
Szabó Ágnes
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Aki a repülés közelében akar maradni, kénytelen külföldre menni. A volt Malév-alkalmazottak a világ legkülönfélébb tájaira szóródtak szét, miközben még itthon is fenntartanak egy háztartást. Ki tudja, meddig.
Péter ötéves kora óta pilótának készült, de nem vették fel a repülőtiszti főiskolára. Ezért azt az utat választotta, hogy utaskísérő lett a Malévnál és a saját költségén kezdett el kisgépen tanulni. Ha valaki rendelkezik már kisgépes jogosultságokkal, akkor megvan az alapja ahhoz, hogy nagy gépen is pilóta lehessen. A következő lépcső egy 6 hetes, 35-40 ezer euróba kerülő képzés, amit az ember maga áll, vagy jó esetben azt már a légitársaság fizeti. Péter erre várt a Malévnál, amikor tavaly február 3-án bejelentették a leállást.
„Azt tudtuk nagyjából 2003 óta, hogy rezeg a léc, de mindig volt holnap. Február 2-án még Frankfurtból landoltam este 10-kor, másnap reggel keltem, hogy viszem a gyereket óvodába. Akkor már volt tíz nem fogadott hívásom a szolgálatvezetőtől. Visszahívtam és közölte, hogy 10-ig ki kell pakolnunk az öltözőszekrényt, mert holnaptól csődhelyzet van, lepecsételik az ajtókat, és utána nem lehet bemeni. Bent már több százan pakolták sírva a szekrényeket, húzták maguk után a malévos bőröndöket az egyenruhákkal. Tényleg senki sem tudta, mindenkit döbbenetként ért a hír. A lízingcég azonnal visszakérte az összes repülőt, ebből is lehetett tudni, hogy nagy a baj. Délután 3-kor volt állománygyűlés a hangárban, akkor mondták meg, hogy ennyi, nincs tovább.”
Az utolsó már lekapcsolta
MTI / Lakatos Péter
Német kapcsolat
A 31 éves utaskísérő egy külsős munkaerő-kölcsönző kft.-ben volt alkalmazott, ők adták kölcsön a Malévnak, de nem állt a Malév alkalmazásában. Mivel náluk más volt a jogviszony, más volt a felmondási idő is és természetesen más a végkielégítés is. Az utaskísérőknek, ha a szakmájukban akartak maradni, csak a külföldi munkavállalás jöhetett szóba. A Magyarországon is aktív Ryanair és a Wizzair ajánlatát kevesen fogadták el, mert az átképzést az előbbinél teljes egészében, a Wizzairnél pedig részben a pályázónak kell fizetnie, és a bázis esetükben sem Budapest lett volna.
Az utaskísérők közül 15-20-an Dubajban találtak munkát különböző arab légitársaságoknál. Itt az utaskísérők a Malév átlagosan háromszázezer forintos fizetésnek a másfélszeresét kapják. Egy másik nagyobb csoportot a német Lufthansa, valamint a charterjáratokat és saját utakat kínáló diszkont légitársaság, a szintén német Germania szívta fel. A családosok a kisebb távolság miatt inkább a német munkaadót választották.
Péter bevetés előtt
hvg.hu
Péterrel együtt a Lufthansánál dolgozik a 48 éves Attila, aki még az NDK-ban érettségizett, a Malévnál vezető utaskísérőként dolgozott. „Egy német munkaerő-közvetítő cég a Lufthansának keresett utaskísérőket. Én szerveztem azt a 14 embert, akik ma itt vannak kint Berlinben. A hírek szerint a légitársaság átalakítja az európai működését, és állítólag a kontintentális, kis távolságú járatok üzemeltetését a Germanwings alá szervezik be. Mivel a munkaerő-közvetítő is Lufthansa-tulajdonban van, sanszos, hogy az átszervezéssel átvesz minket is Lufthansa diszkonttársasága” – mondta Attila.
A férfi feleségével áttelepült Németországba. Három gyerekük van – a legfiatalabb 18 éves –, ők Magyarországon maradtak. „Egy húsz év alatt felépített, hitellel terhelt házat adtunk el, mert otthon nem találtam munkát, és Németországból sem tudtuk volna finanszírozni. A gyerekeknek vettünk egy kisebb lakást, a jövedelmemből és a fennmaradó pénzből fizetjük a két háztartást” – mesélte a férfi. Attila és Péter fizetése a malévos jövedelmüknél egy kicsivel magasabb, de ahogy szinte mindannyian, mindketten két háztartást tartanak fenn.
Jöttek a kínaiak
Hasonló a helyzet Tamás esetében, aki 10 pilótatársával együtt a legnagyobb kínai légitársaságnak, a Hainannak dolgozik. Barátnője Renáta, aki szintén a Malévnál volt utaskísérő, a Lufthansánál talált munkát. Tamás és Attila azóta sem kapták meg a végkielégítésüket a Malévtól, noha a bíróság másodfokon is megítélte nekik. „A jár, de nem jut tipikus esete” – mondta a volt elsőtiszt.
Tamás on the board
hvg.hu
„Egy ideig vártam, hogy történjen valami, de aztán elkezdtem beadni külföldre a papírjaimat, mert ezek több hónapig tartó procedúrák. A szakszolgálati engedélyt repülési idő nélkül 1 év után elveszítjük, de van olyan cég, amely kéri, hogy a kisesés ne legyen több hat hónapnál.” A Wizzair Tamásnál a repülőgéptípus miatt nem jött szóba, mert a teljes szimulátoros típusképzést ki kellett volna fizetnie. Kínába úgy került, hogy a Hainannak volt közös járata a Malévval.
„Még februárban eljöttek Magyarországra, mert nagy szükségük volt pilótákra – mesélte Tamás. – Áprilisban volt a szimulátoros felvételi. Májusban következett egy orvosi vizsgálat és egy teszt a kínai szakszolgálati engedélyhez, Kína ugyanis nem fogadja el az európai jogosultságokat. Ehhez nekünk meg kellett előlegezni a berlini repülőjegyeket, a pekingi reptéri illetékeket, ami 200-300 ezer forint/út költséget jelentett, de ezt utólag visszakaptuk. Május óta itthon vártuk az eseményeket, szeptemberben értesítettek, hogy megfeleltem. Akkor írtam alá a szerződést, fizetést azóta kapok” – mondta Tamás, aki három évre kötelezte el magát, de a szerződés meghosszabbítható. Egyelőre még mindig nem repül, mert két hónapig a munkavállalási engedélyt intézte, most pedig arra vár, hogy megérkezzen a kínai szakszolgálati engedélye.
Partvonalon
Ottó, kisgépes oktató
Pilótaakadémia
A 41 éves Ottó, aki szintén pilóta, az 5 éves kisfia miatt nem akart elmenni az országból. Külföldi légitársaságoktól körülbelül 3 havonta tudott volna hazajárni, ő viszont ennél gyakrabban akarta látni a fiát, részese akart lenni nevelésének. „Ha ezt elmulasztod, az már soha nem lesz pótolható” – mondta Ottó, aki azóta kisgépes oktatóként dolgozik „Amit most csinálok, az kényszerpálya. A kisgépes repülés halódik a válság miatt, kevés a növendék és már a perspektíva sem a régi a Malév összeomlása óta, a fizetésem pedig ötöde az akkorinak.”
Ottónál még az a veszély is fennáll, hogy elveszti nagygépes jogosultságait, hiszen egy éve nem repült már. A szakszervezet egyelőre fizeti a szimulátoros tesztek felét, ami szükséges a szinten tartáshoz és az engedélyek hosszabbításához, de azzal is szembe kell néznie, hogy előbb-utóbb polgári foglalkozás után kell néznie, ha itthon akar maradni. „12 éves korom óta arról álmodtam, hogy pilóta leszek, 5 évet vártam rá, pilótaengedéllyel a zsebemben, hogy a Malévhoz kerülhessek, de úgy fogom fel, hogy így is volt 8 szép évem. Nem hiszek az újonnan felreppent új nemzeti légitársaságban. A Wizzair és a Ryanair azonnal átvette a Malév egykori desztinációit, anélkül pedig nem látom, hogyan lehetne új légitársaságot csinálni” – mondta Ottó a légitársaság újraindításának esélyeiről.