Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0c55df40-0225-40d3-a050-351fb1edd987","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy utasnak sem esett baja a ceglédi vonatbalesetnél, de a tilos jelzés ellenére a sínre hajtó autó vezetője és utasa is meghalt. A Budapest–Szeged vonalon jókora késésekre kell felkészülni.","shortLead":"Egy utasnak sem esett baja a ceglédi vonatbalesetnél, de a tilos jelzés ellenére a sínre hajtó autó vezetője és utasa...","id":"20250222_mozdony-auto-tuz-cegled-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c55df40-0225-40d3-a050-351fb1edd987.jpg","index":0,"item":"5f6e31b1-bcdc-4192-a351-6846bae113cd","keywords":null,"link":"/cegauto/20250222_mozdony-auto-tuz-cegled-baleset","timestamp":"2025. február. 22. 12:02","title":"Égett egy mozdony Cegléden, miután belehajtott egy autó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78cdd591-37e3-4625-8f1d-218eec881225","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A civil szervezet azt írja, a felvonulás nemcsak az LMBTQ-közösség tagjait képviseli, hanem minden minden magyar szabad véleménynyilvánításhoz való joga mellett áll ki.","shortLead":"A civil szervezet azt írja, a felvonulás nemcsak az LMBTQ-közösség tagjait képviseli, hanem minden minden magyar szabad...","id":"20250222_Budapest-Pride-Orban-beszed-evertekelo-reakcio-lmbtq","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78cdd591-37e3-4625-8f1d-218eec881225.jpg","index":0,"item":"9ec06081-2ce8-40d0-b5af-a92b8fcff641","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Budapest-Pride-Orban-beszed-evertekelo-reakcio-lmbtq","timestamp":"2025. február. 22. 20:00","title":"„Régebb óta itt vagyunk, és tovább itt leszünk, mint a kirekesztő politikusok” – reagált a Pride Orbán beszédére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02ad6366-ac51-4faf-bd8a-b953988e2599","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Kínai tudósok feltárták a legrégebbi, mintegy 150 millió éves rövidfarkú madár fosszíliáját, melynek felfedezése arra utal, hogy a madarak korábban jelenhettek meg a Földön, mint azt a tudósok eddig gondolták.","shortLead":"Kínai tudósok feltárták a legrégebbi, mintegy 150 millió éves rövidfarkú madár fosszíliáját, melynek felfedezése arra...","id":"20250223_madarak-kialakulasa-fosszilia-kinai-kutatok-20-millio-ev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02ad6366-ac51-4faf-bd8a-b953988e2599.jpg","index":0,"item":"1277f95a-7541-4f3b-88b1-4a45deec96d7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250223_madarak-kialakulasa-fosszilia-kinai-kutatok-20-millio-ev","timestamp":"2025. február. 23. 08:03","title":"20 000 000 éves tévedésre derült fény a madarakkal kapcsolatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1741fda2-0b8d-4d10-bdc9-46ff1a4696bd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250223_aram-vezetese-levegoben-szen-dioxidot-megkoto-por-quipu-struktura-vernyomasmeros-ora-cpu-teljesitmeny-csokken","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1741fda2-0b8d-4d10-bdc9-46ff1a4696bd.jpg","index":0,"item":"69b60162-ae7c-44d1-a0e8-88811aa9de9d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250223_aram-vezetese-levegoben-szen-dioxidot-megkoto-por-quipu-struktura-vernyomasmeros-ora-cpu-teljesitmeny-csokken","timestamp":"2025. február. 23. 12:00","title":"Ez történt: Sikerült rájönni, hogyan lehet áramot vezeték nélkül elvezetni a levegőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6102f3a-d56b-46e3-8855-7fbdbeb41afb","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az utóbbi évek egyik legnagyobb orvosi szenzációját jelentő súlycsökkentő injekciók újabb kedvező mellékhatásai igazolódtak be, ugyanakkor káros következmények is kiderültek.","shortLead":"Az utóbbi évek egyik legnagyobb orvosi szenzációját jelentő súlycsökkentő injekciók újabb kedvező mellékhatásai...","id":"20250222_hvg-sulycsokkento-injekciok-kedvezo-es-karos-mellekhatasai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6102f3a-d56b-46e3-8855-7fbdbeb41afb.jpg","index":0,"item":"db539aee-d1cb-4a32-8426-0a4b47c1d138","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-sulycsokkento-injekciok-kedvezo-es-karos-mellekhatasai","timestamp":"2025. február. 22. 15:45","title":"A súlycsökkentő injekciók kedvező és káros mellékhatásai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0e8f00c-aa17-45fa-862e-8ba72fe2bdcd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Több felvétel is nyilvánosságra került, amelyen mankós orosz katonák harcolnak az ukrán fronton.","shortLead":"Több felvétel is nyilvánosságra került, amelyen mankós orosz katonák harcolnak az ukrán fronton.","id":"20250222_manko-katona-orosz-hadirokkant-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0e8f00c-aa17-45fa-862e-8ba72fe2bdcd.jpg","index":0,"item":"c952ad19-91c1-412a-a53c-cf441499535f","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_manko-katona-orosz-hadirokkant-ukran-haboru","timestamp":"2025. február. 22. 17:51","title":"Visszaküldi a frontra a hadirokkantakat az orosz hadsereg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74ebfcd3-42b8-4834-9a44-f73df9f2d2f6","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A Bristoli Egyetem kutatói szerint 250 millió év múlva olyan forróság lesz a Földön, hogy azt nemcsak az ember, de egyetlen emlős sem fogja tudni elviseni.","shortLead":"A Bristoli Egyetem kutatói szerint 250 millió év múlva olyan forróság lesz a Földön, hogy azt nemcsak az ember, de...","id":"20250223_fold-szuperkontinens-pangea-ultima-klima-eghajlat-elet-emberiseg-jovoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74ebfcd3-42b8-4834-9a44-f73df9f2d2f6.jpg","index":0,"item":"906ed1fa-56f7-4571-b74e-a6338b617ad0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250223_fold-szuperkontinens-pangea-ultima-klima-eghajlat-elet-emberiseg-jovoje","timestamp":"2025. február. 23. 16:03","title":"Egy szimuláció megmutatta a Föld jövőjét: nem sok hely lesz az embernek a bolygón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Nemzetközi lapszemle: válogatásunk a világlapok írásaiból.","shortLead":"Nemzetközi lapszemle: válogatásunk a világlapok írásaiból.","id":"20250222_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"218e9a5b-17f1-419f-a521-30829e506512","keywords":null,"link":"/360/20250222_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 22. 08:55","title":"Eldőlt: nem indíthatnak pert a magyar állam ellen az Amerikában élő holokauszttúlélők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
El lehet menni: A Malév bukása olyan volt, mint egy katapult
szerző:
Szabó Ágnes
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Aki a repülés közelében akar maradni, kénytelen külföldre menni. A volt Malév-alkalmazottak a világ legkülönfélébb tájaira szóródtak szét, miközben még itthon is fenntartanak egy háztartást. Ki tudja, meddig.
Péter ötéves kora óta pilótának készült, de nem vették fel a repülőtiszti főiskolára. Ezért azt az utat választotta, hogy utaskísérő lett a Malévnál és a saját költségén kezdett el kisgépen tanulni. Ha valaki rendelkezik már kisgépes jogosultságokkal, akkor megvan az alapja ahhoz, hogy nagy gépen is pilóta lehessen. A következő lépcső egy 6 hetes, 35-40 ezer euróba kerülő képzés, amit az ember maga áll, vagy jó esetben azt már a légitársaság fizeti. Péter erre várt a Malévnál, amikor tavaly február 3-án bejelentették a leállást.
„Azt tudtuk nagyjából 2003 óta, hogy rezeg a léc, de mindig volt holnap. Február 2-án még Frankfurtból landoltam este 10-kor, másnap reggel keltem, hogy viszem a gyereket óvodába. Akkor már volt tíz nem fogadott hívásom a szolgálatvezetőtől. Visszahívtam és közölte, hogy 10-ig ki kell pakolnunk az öltözőszekrényt, mert holnaptól csődhelyzet van, lepecsételik az ajtókat, és utána nem lehet bemeni. Bent már több százan pakolták sírva a szekrényeket, húzták maguk után a malévos bőröndöket az egyenruhákkal. Tényleg senki sem tudta, mindenkit döbbenetként ért a hír. A lízingcég azonnal visszakérte az összes repülőt, ebből is lehetett tudni, hogy nagy a baj. Délután 3-kor volt állománygyűlés a hangárban, akkor mondták meg, hogy ennyi, nincs tovább.”
Az utolsó már lekapcsolta
MTI / Lakatos Péter
Német kapcsolat
A 31 éves utaskísérő egy külsős munkaerő-kölcsönző kft.-ben volt alkalmazott, ők adták kölcsön a Malévnak, de nem állt a Malév alkalmazásában. Mivel náluk más volt a jogviszony, más volt a felmondási idő is és természetesen más a végkielégítés is. Az utaskísérőknek, ha a szakmájukban akartak maradni, csak a külföldi munkavállalás jöhetett szóba. A Magyarországon is aktív Ryanair és a Wizzair ajánlatát kevesen fogadták el, mert az átképzést az előbbinél teljes egészében, a Wizzairnél pedig részben a pályázónak kell fizetnie, és a bázis esetükben sem Budapest lett volna.
Az utaskísérők közül 15-20-an Dubajban találtak munkát különböző arab légitársaságoknál. Itt az utaskísérők a Malév átlagosan háromszázezer forintos fizetésnek a másfélszeresét kapják. Egy másik nagyobb csoportot a német Lufthansa, valamint a charterjáratokat és saját utakat kínáló diszkont légitársaság, a szintén német Germania szívta fel. A családosok a kisebb távolság miatt inkább a német munkaadót választották.
Péter bevetés előtt
hvg.hu
Péterrel együtt a Lufthansánál dolgozik a 48 éves Attila, aki még az NDK-ban érettségizett, a Malévnál vezető utaskísérőként dolgozott. „Egy német munkaerő-közvetítő cég a Lufthansának keresett utaskísérőket. Én szerveztem azt a 14 embert, akik ma itt vannak kint Berlinben. A hírek szerint a légitársaság átalakítja az európai működését, és állítólag a kontintentális, kis távolságú járatok üzemeltetését a Germanwings alá szervezik be. Mivel a munkaerő-közvetítő is Lufthansa-tulajdonban van, sanszos, hogy az átszervezéssel átvesz minket is Lufthansa diszkonttársasága” – mondta Attila.
A férfi feleségével áttelepült Németországba. Három gyerekük van – a legfiatalabb 18 éves –, ők Magyarországon maradtak. „Egy húsz év alatt felépített, hitellel terhelt házat adtunk el, mert otthon nem találtam munkát, és Németországból sem tudtuk volna finanszírozni. A gyerekeknek vettünk egy kisebb lakást, a jövedelmemből és a fennmaradó pénzből fizetjük a két háztartást” – mesélte a férfi. Attila és Péter fizetése a malévos jövedelmüknél egy kicsivel magasabb, de ahogy szinte mindannyian, mindketten két háztartást tartanak fenn.
Jöttek a kínaiak
Hasonló a helyzet Tamás esetében, aki 10 pilótatársával együtt a legnagyobb kínai légitársaságnak, a Hainannak dolgozik. Barátnője Renáta, aki szintén a Malévnál volt utaskísérő, a Lufthansánál talált munkát. Tamás és Attila azóta sem kapták meg a végkielégítésüket a Malévtól, noha a bíróság másodfokon is megítélte nekik. „A jár, de nem jut tipikus esete” – mondta a volt elsőtiszt.
Tamás on the board
hvg.hu
„Egy ideig vártam, hogy történjen valami, de aztán elkezdtem beadni külföldre a papírjaimat, mert ezek több hónapig tartó procedúrák. A szakszolgálati engedélyt repülési idő nélkül 1 év után elveszítjük, de van olyan cég, amely kéri, hogy a kisesés ne legyen több hat hónapnál.” A Wizzair Tamásnál a repülőgéptípus miatt nem jött szóba, mert a teljes szimulátoros típusképzést ki kellett volna fizetnie. Kínába úgy került, hogy a Hainannak volt közös járata a Malévval.
„Még februárban eljöttek Magyarországra, mert nagy szükségük volt pilótákra – mesélte Tamás. – Áprilisban volt a szimulátoros felvételi. Májusban következett egy orvosi vizsgálat és egy teszt a kínai szakszolgálati engedélyhez, Kína ugyanis nem fogadja el az európai jogosultságokat. Ehhez nekünk meg kellett előlegezni a berlini repülőjegyeket, a pekingi reptéri illetékeket, ami 200-300 ezer forint/út költséget jelentett, de ezt utólag visszakaptuk. Május óta itthon vártuk az eseményeket, szeptemberben értesítettek, hogy megfeleltem. Akkor írtam alá a szerződést, fizetést azóta kapok” – mondta Tamás, aki három évre kötelezte el magát, de a szerződés meghosszabbítható. Egyelőre még mindig nem repül, mert két hónapig a munkavállalási engedélyt intézte, most pedig arra vár, hogy megérkezzen a kínai szakszolgálati engedélye.
Partvonalon
Ottó, kisgépes oktató
Pilótaakadémia
A 41 éves Ottó, aki szintén pilóta, az 5 éves kisfia miatt nem akart elmenni az országból. Külföldi légitársaságoktól körülbelül 3 havonta tudott volna hazajárni, ő viszont ennél gyakrabban akarta látni a fiát, részese akart lenni nevelésének. „Ha ezt elmulasztod, az már soha nem lesz pótolható” – mondta Ottó, aki azóta kisgépes oktatóként dolgozik „Amit most csinálok, az kényszerpálya. A kisgépes repülés halódik a válság miatt, kevés a növendék és már a perspektíva sem a régi a Malév összeomlása óta, a fizetésem pedig ötöde az akkorinak.”
Ottónál még az a veszély is fennáll, hogy elveszti nagygépes jogosultságait, hiszen egy éve nem repült már. A szakszervezet egyelőre fizeti a szimulátoros tesztek felét, ami szükséges a szinten tartáshoz és az engedélyek hosszabbításához, de azzal is szembe kell néznie, hogy előbb-utóbb polgári foglalkozás után kell néznie, ha itthon akar maradni. „12 éves korom óta arról álmodtam, hogy pilóta leszek, 5 évet vártam rá, pilótaengedéllyel a zsebemben, hogy a Malévhoz kerülhessek, de úgy fogom fel, hogy így is volt 8 szép évem. Nem hiszek az újonnan felreppent új nemzeti légitársaságban. A Wizzair és a Ryanair azonnal átvette a Malév egykori desztinációit, anélkül pedig nem látom, hogyan lehetne új légitársaságot csinálni” – mondta Ottó a légitársaság újraindításának esélyeiről.
Kilencven éves korában elhunyt Harkányi Endre Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, érdemes- és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának tagja – közölte a Vígszínház.