szerző:
Máriás Leonárd
Tetszett a cikk?

Bár korábban kormányzati források ilyesmit szivárogtattak ki, most mégis letettek arról, hogy bezárassák a hipermarketek trafikjait. Fellélegezhetnek a Tescóval és Auchannal szövetkező dohányboltosok, például a felcsúti polgármester.

Mégsem záratja be a kormány a hipermarketek mellett nyílt nemzeti dohányboltokat: a trafikokért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a hvg.hu ezzel kapcsolatos kérdésére azt válaszolta, hogy a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény ilyen irányú módosítása nincs napirenden.

A gyermekek miatt

Augusztus végén a Magyar Hírlap kormányzati forrásra hivatkozva azt írta, a kormány hamarosan módosítja a trafiktörvényt, és megtiltja, hogy a 2500 négyzetméternél nagyobb boltoknak, illetve bevásárlóközpontoknak dohányboltja lehessen. A változtatást a gyermekek védelmével indokolták: a lap magyarázata szerint a terv hátterében az a megfontolás állt, hogy a jelenlegi szabályozás nem határozza meg, hol létesíthetők dohányboltok. Ezért többet nyitottak olyan helyeken is, ahová gyermekek és fiatalkorúak is gyakran járnak, például plázáknál, amelyekben mozi, játékbolt vagy éppen játszóház is működik.

Egy nemzeti dohánybolt elsötétített kirakata
MTI / Bruzák Noémi

A lapban ismertetett tervvel összhangban költözniük kellett volna azoknak a trafikoknak is, amelyeket nevelési-oktatási, gyermek- és ifjúságvédelmi intézmények százméteres körzetén belül nyitottak meg. A módosításoknak jövő januártól kellett volna megfelelniük a boltoknak.

A multik ellen

Valóban számos esetben előfordult, hogy iskolák vagy óvodák közvetlen közelében nyitottak dohányboltot. Van, ahol csak néhány méter a távolság a nemzeti dohánybolt és az oktatási intézmény bejárata között. Ez komoly fiaskó volt a kormánytól, ugyanis a 400 milliárd forintos dohánypiacot felforgató trafiktörvény deklarált célja éppen a fiatalkorúak védelme és dohányzásuk visszaszorítása volt. Igaz, a dohányboltokba tilos belépni 18 éven aluliaknak (az elsötétített kirakatokon pedig be sem láthatnak), és a koncessziójukat kockáztatják azok a trafikok, amelyek nyitva hagyják a portájukat, vagy beengednek kis- és fiatalkorúakat.

A bevásárlóközpontok vonzáskörzetében nyílt trafikok esetleges betiltása mögött a hvg.hu információi szerint más indok erősebb szerepet játszott volna. Több trafiknyertestől is egybehangzóan arról értesültünk, hogy a módosítást olyan nemzeti dohányboltot üzemeltető érdekkörök szorgalmazták a kabinetnél, amelyek nem bevásárlóközpontokkal vagy hipermarketekkel szövetkezve nyitottak trafikot. Ugyanis feltűnt nekik, hogy a hipermarketek mellett üzemelő trafikok lényegesen nagyobb forgalmat bonyolítanak le. Egyébként a tervet megszellőztető cikk is megemlítette, a tervezett változtatással előnyösebb helyzetbe kerülhetnek azok a kisvállalkozások, amelyektől a multik mellé települő trafikok elszívják a vevőket.

Kinek az érdekében?

A tervezett módosítás a Magyar Hírlap információja szerint a Tescót érintette volna leghátrányosabban, ugyanis a cégnél 116 hipermarket lett volna érintett. Ezen kívül rosszul járt volna 19 Auchan-trafik, 31 Interspar- és 3 CBA-dohánybolt. (Természetesen a CBA-k mellett nyílt trafikokkal Dunát lehetne rekeszteni, ezek azonban nem 2500 négyzetmétert elérő boltok.) 

Mészáros Lőrinc és Orbán Viktor a székesfehérvári sóstói stadionban
Túry Gergely

Ez a szándék korábban is felbukkant: a trafiktörvényt februárban úgy pontosította a kormány, hogy lehetetlenné vált bevásárlóközpontokban trafikot nyitni. Az új szabályban ugyanis rögzítették, hogy a nemzeti dohányboltoknak az utcára kell nyílniuk. Mivel a trafikpályázatok benyújtási határideje február 22. volt, a változtatással váratlanul kihúzták a szőnyeget azok alól, akik plázákban nyitottak volna boltot (és sok esetben már be is nyújtották a pályázatot). Meg nem erősített piaci információink szerint ennek hátterében a dohánypiac multiellenes átalakítását szorgalmazó, trafikos érdekkörök álltak.

Ezek közé sorolható például a Continental dohánygyár tulajdonosi köre, a Sánta és a Veszelovszki család. A hódmezővásárhelyi központú cég és Sánta János köztudottan régóta jó kapcsolatot ápol a város korábbi polgármesterével, Lázár János miniszterelnökségi államtitkárral, a trafiktörvény benyújtójával. Az is közismert, hogy komoly ráhatása lehetett a trafiktörvényre, a Brüsszelbe véleményezésre kiküldött törvényt az ő gépén hozták létre.

A Continental a trafikpályázatok legnagyobb nyertese lett, és a gyárhoz kapcsolódó magánszemélyek legalább 500 trafikot nyertek. Utóbbi a kimutatható „continentalos” trafikok száma, a hvg.hu trafiknyertesektől származó információja szerint a cég nem hivatalos érdekeltségébe összesen körülbelül 1000 nemzeti dohánybolt, a trafikok 20 százaléka tartozik. Szintén trafiknyertesektől származó értesülés az is, hogy a Continental trafikjai jellemzően nem szövetkeztek hipermarketekkel, a gyár tulajdonosi körének így érdekében állhatott a forgalom „elterelése” a multiktól.

Sántáék mellett a CBA-s, a coopos és a reálos érdekkör is a hipermarketek ellen dolgozhatott. Közülük a CBA a legnagyobb trafikpiaci szereplő: nem hivatalos érdekeltségébe közel 300 trafik került, és piaci információk szerint ehhez további 200 dohánybolt jött még koncessziónyertesek CBA-boltokhoz szervezésével.

A februári szigorítást egyébként könnyen kijátszották a multikkal szerződő trafikosok, számos alkalommal hipermarketek oldalában nyitottak dohányboltot. Az egyik prominens, bevásárlóközpont oldalában megtelepedett trafikos család Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester, Orbán Viktor jó barátja és hozzátartozói lettek: ők ugyanis az Auchan áruházakkal szövetkeztek. A hvg.hu meg nem erősített, piacnyertesektől származó értesülése szerint utóbbi hozzájárulhatott ahhoz, hogy mégsem készül el a trafiktörvény fiatalkorúakat védő újabb pontosítása.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!