szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az európai kereslet gyengeségének ugyanakkora szerepe volt abban, hogy Oroszország letett a Déli Áramlat földgázvezeték teljes kiépítéséről, mint a geopolitikai feszültségeknek, vagy annak, hogy Európa csökkenteni akarja függését az orosz földgázszállításoktól - közölte helyzetértékelésében a Fitch Ratings nemzetközi hitelminősítő.

A kudarcba fulladt Nabucco gázvezetéktervhez hasonlóan a Déli Áramlat esetében is komoly problémák merültek fel mindenekelőtt az elégséges végfogyasztói igény biztosításával kapcsolatban - írták elemzésükben a Fitch szakértői.

A Fitch szakértőinek véleménye szerint - jóllehet egyes dél- és közép-európai országok támogatták a Déli Áramlat eredeti tervét, mivel az Ukrajnát elkerülő útvonalon biztosította volna számukra a földgázellátást - a nagy európai szolgáltató csoportok nem éreztek sok kedvet újabb hosszú távú  importszerződések vállalásához, mivel az európai fogyasztási igény egyszerre mutat ciklikus és strukturális gyengeséget.

Ennek oka az, hogy a piaci gazdaságossági megfontolások számos európai országban más áramtermelési energiaforrások felhasználása mellett szólnak.

Az Ukrajnán keresztül Közép-Európába érkező földgáz mennyisége az elmúlt hónapokban csökkent, ahogy az Északi Áramlaton keresztül Németország érintésével áramló mennyiség emelkedett. A kapacitásokat tekintve az orosz földgáz iránti európai igény középtávon teljesíthető az Északi Áramlattal és az Ukrajnán áthaladó vezetékekkel - tették hozzá a Fitch Ratings londoni elemzői.

A hitelminősítő várakozása szerint az európai áramtermeléshez felhasznált földgáz mennyisége a következő évtizedben fokozatosan csökkenni fog, és a teljes európai kereslet - beleértve az ipari, kereskedelmi és lakossági felhasználást - csak marginális mértékben növekszik.

A Fitch elemzői azt jósolják, hogy a földgázra alapuló európai áramtermelés tartós bővülése valószínűleg nem kezdődik el 2026 előtt, ugyanis nagyjából akkortól érződik majd teljes mértékben a szén- és az atomerőművek leállításának hatása.

A Fitch Ratings szerint Törökországnak előnyös lehet, ha a Déli Áramlat új tervei alapján az orosz földgáz jelentős tranzitországává válik. A hitelminősítő elemzői ugyanakkor közölték, nem hiszik, hogy Olaszországban és Görögországban - amelyek a módosított tervek alapján a Déli Áramlaton szállított orosz gáz potenciális importálói lehetnének - van elégséges azonnali felvevőpiac erre a pótlólagos gázmennyiségre.

A Fitch adatai szerint a Gazprom orosz gázipari cég európai eladásai Törökországot is beleértve 4,6 milliárd köbméterrel, azaz 4 százalékkal csökkentek 2014 első kilenc hónapjában az elmúlt év azonos időszakához képest.

Az Eurasia Group nevű politikai-gazdasági kockázatelemző csoport arra a következtetésre jutott csütörtöki londoni helyzetértékelésében, hogy az ukrajnai válság mellett az európai energiapolitika állt a Déli Áramlat útjába, és a cég szerint emiatt valószínűsíthető, hogy a beruházást hivatalosan is végleg törlik.

Az ukrajnai válság előtt Oroszország arra számított ugyanis, hogy a közép- és kelet-európai országok lobbiznak majd az Európai Uniónál annak az előírásnak a valamelyest rugalmasabb alkalmazásáért, amely a monopolhelyzet veszélye miatt tiltja a földgázexportőr cégeknek a vezetékek birtoklását.

Mivel azonban nincs jelentősebb fordulat az ukrajnai válságban, és Angela Merkel német kancellár is "egyre mérgesebb Oroszországra", egy ilyen eredményes lobbizás ma már valószínűtlennek tűnik, ami azt jelenti, hogy a Déli Áramlathoz fűzött orosz törekvésekből várhatóan nem lesz semmi - jósolják az Eurasia londoni elemzői.

A ház szerint ezt a következtetést több más tényező is alátámasztja: ezek közé tartozik az az európai félelem, hogy a Déli Áramlat megszilárdítaná Oroszország domináns helyzetét Európa földgázellátásában.

E tényezők közé sorolja az Eurasia elemzése azokat az aggodalmakat is, hogy az Ukrajnát kikerülő vezetékrendszer megfosztaná Kijevet az Oroszországgal szemben még meglévő maradék érdekérvényesítési képességétől. Európában emellett az egyre duzzadó költségek is aggályokat keltettek.

A legutóbbi hírek szerint a beruházás költségei már közelítettek az eredetileg tervezett 25 milliárd dollár kétszereséhez, és ez már a nyugati szankciók előtt is emelte a beruházásban érintett orosz vállalatok hitelköltségeit - áll az Eurasia Group elemzésében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!