Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"43704355-f133-4d03-a76f-648c3f98141b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Oroszország-szakértő szerint a szöveg Orbán és beosztottja, Árpási Botond egy korábbi közös cikkéből van átemelve.","shortLead":"Az Oroszország-szakértő szerint a szöveg Orbán és beosztottja, Árpási Botond egy korábbi közös cikkéből van átemelve.","id":"20241128_racz-andras-orban-balazs-doktori-disszertacio-atvetel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43704355-f133-4d03-a76f-648c3f98141b.jpg","index":0,"item":"67f1d4db-d5f7-484f-b3dc-952baafce234","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_racz-andras-orban-balazs-doktori-disszertacio-atvetel","timestamp":"2024. november. 28. 13:56","title":"Rácz András szerint Orbán Balázs disszertációja legalább kilencoldalnyi, hivatkozás nélkül átvett szöveget tartalmaz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"024c0787-e14e-4b98-9e2c-2d13d53bab50","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Imperial College London kutatóinak is jutott abból az aszteroidamintából, amit 300 millió kilométerre a Földtől gyűjtött be a japán Hajabusza-2 űrszonda. A vizsgálata nem várt fejleményt hozott.","shortLead":"Az Imperial College London kutatóinak is jutott abból az aszteroidamintából, amit 300 millió kilométerre a Földtől...","id":"20241129_ryugu-aszteroida-urkutatas-minta-mikroba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/024c0787-e14e-4b98-9e2c-2d13d53bab50.jpg","index":0,"item":"497f8e65-1464-4c18-a5b1-2e23bd3aa23b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_ryugu-aszteroida-urkutatas-minta-mikroba","timestamp":"2024. november. 29. 18:03","title":"Mikroszkóppal nézték meg a Ryugu aszteroida mintáit, mikroorganizmusokat találtak rajta – aztán jött a csavar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cb55cb9-a752-41dd-9b02-32cb793efe3c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az ügyészség próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetést kért a férfira. ","shortLead":"Az ügyészség próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetést kért a férfira. ","id":"20241128_Szolnoki-kamarakorus-Botticelli-zenei-fesztival-sikkasztas-olasz-ferfi-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cb55cb9-a752-41dd-9b02-32cb793efe3c.jpg","index":0,"item":"8da597cb-6557-4d63-be7d-9cbb071f827b","keywords":null,"link":"/kultura/20241128_Szolnoki-kamarakorus-Botticelli-zenei-fesztival-sikkasztas-olasz-ferfi-per","timestamp":"2024. november. 28. 09:03","title":"Elköltötte a zenei fesztiválra befizetett pénzeket a szervező, egy szolnoki kórust is megkárosított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"671340a1-f5db-4c6b-98bc-2286bea275b9","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Krytyka Polityczna nevű baloldali lengyel mozgalom vezetője azt állítja a Project Syndicate-en közzétett elemzésében, hogy 16 éve alatt a kancellár egy sor olyan döntést hozott, aminek eredményeként meggyengült Európa biztonsága, mind a belső, mind a külső fenyegetésekkel szemben. Ám ezért a politikus csakis másokat tesz felelőssé a héten megjelent emlékirataiban.","shortLead":"A Krytyka Polityczna nevű baloldali lengyel mozgalom vezetője azt állítja a Project Syndicate-en közzétett elemzésében...","id":"20241129_slawomir-sierakowski-project-syndicate-angela-merkel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/671340a1-f5db-4c6b-98bc-2286bea275b9.jpg","index":0,"item":"2a5bbe3e-b6d8-4370-bcde-eb7160593e36","keywords":null,"link":"/360/20241129_slawomir-sierakowski-project-syndicate-angela-merkel","timestamp":"2024. november. 29. 15:30","title":"Slawomir Sierakowski: Hát nincs semmi szégyenérzet Angela Merkelben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3011138-25b6-44b3-9030-9a975958baa9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A rendőrség próbálja elfojtani a tüntetéseket, az elnök szerint „újságírókat és politikai vezetőket vesznek célba”. ","shortLead":"A rendőrség próbálja elfojtani a tüntetéseket, az elnök szerint „újságírókat és politikai vezetőket vesznek célba”. ","id":"20241129_gruzia-tuntetes-eu-csatlakozasi-targyalasok-felfuggesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3011138-25b6-44b3-9030-9a975958baa9.jpg","index":0,"item":"d21700bd-5d50-4f46-8fb7-dcbe3ece6f04","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_gruzia-tuntetes-eu-csatlakozasi-targyalasok-felfuggesztes","timestamp":"2024. november. 29. 10:51","title":"Összecsapások vannak az utcán Tbilisziben, miután a kormány bejelentette, hogy felfüggeszti az EU-csatlakozási tárgyalásokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e01b659-d20d-48f2-9919-6c4b67b2aea6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az első 10 hónapban 21 százalékkal volt magasabb a természetes fogyás, mint egy évvel korábban: csaknem 40 ezer fővel csökkent a népességszám. ","shortLead":"Az első 10 hónapban 21 százalékkal volt magasabb a természetes fogyás, mint egy évvel korábban: csaknem 40 ezer fővel...","id":"20241128_Drasztikusan-visszaesett-a-szuletesek-szama-Magyarorszagon-hazassagot-is-sokkal-kevesebben-kotottek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e01b659-d20d-48f2-9919-6c4b67b2aea6.jpg","index":0,"item":"0da2d3d3-e449-4f55-81f0-38dd872b32e1","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_Drasztikusan-visszaesett-a-szuletesek-szama-Magyarorszagon-hazassagot-is-sokkal-kevesebben-kotottek","timestamp":"2024. november. 28. 09:04","title":"Drasztikusan visszaesett a születések száma Magyarországon, házasságot is sokkal kevesebben kötöttek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cef20a1-88f1-461a-ac3a-40db85988c03","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nem akarta, hogy a nő felvételt készítsen róla, ezért ki akarta ütni a kezéből a telefonját.","shortLead":"Nem akarta, hogy a nő felvételt készítsen róla, ezért ki akarta ütni a kezéből a telefonját.","id":"20241128_Ratamadt-a-jegyvizsgalora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cef20a1-88f1-461a-ac3a-40db85988c03.jpg","index":0,"item":"f069b28b-f58e-4769-ab2d-2ec58e201489","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_Ratamadt-a-jegyvizsgalora","timestamp":"2024. november. 28. 08:57","title":"Nem volt megfelelő jegye, a vonatról leszállva rátámadt a jegyvizsgálóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"721edbb2-7cbf-426a-ba84-f7125f193fee","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Október óta másodszor csökkentik az alapkamatot a romló gazdasági adatok és az infláció lassulása miatt.","shortLead":"Október óta másodszor csökkentik az alapkamatot a romló gazdasági adatok és az infláció lassulása miatt.","id":"20241128_Kamatot-vagott-a-del-koreai-jegybank-a-gyenge-novekedesi-adatok-fenyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/721edbb2-7cbf-426a-ba84-f7125f193fee.jpg","index":0,"item":"445e26e6-d97a-4bb4-bd26-19a1ab3e3c8d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_Kamatot-vagott-a-del-koreai-jegybank-a-gyenge-novekedesi-adatok-fenyeben","timestamp":"2024. november. 28. 08:50","title":"Kamatot vágott a dél-koreai jegybank a gyenge növekedési adatok fényében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dízelbotrány nemcsak a nagy múltú konszern, de az egész német autóipar, sőt a "Made in Germany" kultusz végét is jelentheti. Minden a környezetvédelmi botrány gazdasági, politikai és kulturális dimenzióiról.
A világ legnagyobb autógyárának, a Volkswagennek két hete, egy egyesült államokbeli vizsgálat eredményeinek napvilágra kerülése nyomán kirobbant csalási botránya megrázta nemcsak a világ autóiparát, de a világ egyik legnagyobb gazdasága, a német is megérzi ennek a hatását. A felfordulás hosszú távú következményei pedig odáig is érnek, hogy egyre többen és többet beszélnek a dízelkorszak leáldozásáról, sőt akár a benzinmotoros autók hanyatlásáról és az elektromos autók térnyeréséről. Más sem uralja a világsajtót két hete, mint a VW-ügy, és a sajátjaik, a német újságok is keményen nekimennek a cégnek, a német gazdaságpolitikának és a német mítosznak.
Azzal, hogy a Volkswagen beismerte, szisztematikusan manipulálta dízelmotorjainak károsanyag-kibocsátási adatait, nemcsak a világ vezető autógyártója került válságba, hanem az egész "Németország Rt." jó hírneve is kárt szenvedett – írja a konzervatív-liberális Achse des Guten blog szerzője, kiemelve, hogy a csaláshoz a cég kitűnő mérnöki tudását, technológiai előnyét használta fel rosszhiszeműen. Ráadásul semmi meglepő nem történt, az iparág ismerői és a felügyeleti szervek állítólag régóta várták ezt a botrányt.
AFP / John MacDougall
Oliver Marc Hartwich szerint a "felmérhetetlen nagyságrendű" PR-katasztrófa mellett eltörpülnek a korábbi ismert ökobotrányok, mint a Deepwater Horizon vagy az Exxon Valdez esetei, ráadásul megdőlt a "tiszta" német üzletmenetbe vetett hit. Nem kizárt, hogy más autógyárakról is kiderülnek hasonló etikátlanságok és csalások, szerinte nem véletlenül nem szólal meg érdemben a konkurencia.
Körkörös fedezés
Az önhittség egy Németországban feltalált erény, ennek köszönhető, hogy a németek állandóan kioktatnak más nemzeteket a helyes fiskális, energia- és menekültpolitikáról. A valóság azonban ezt az önképet nem igazolja vissza, állítja az Achse szerzője, emlékeztetve arra, hogy Németország csak a 90-es évek végén szánta el magát arra, hogy a más országokban már ismert antikorrupciós törvényeket bevezesse. Ezzel együtt még jóval ezután is több nagy konszernről derült ki korrupció, így a Siemensről és magáról a Volkswagenről is, amelynek menedzsmentje a cég üzemi tanácsait kente meg készpénzzel, luxusutakkal és prostituáltakkal.
A cég néhány ember hibájának igyekszik feltüntetni a történteket, holott a konszern évek óta tartó korrupciójában rendszer volt – állítja aDie Weltonline kiadásában Reinhard Sprenger. A liberális lap kommentátora szerint a cég CEO-ja, a lemondott Martin Winterkorn által képviselt "feudalizmus" uralmi struktúrája bukott meg (amit a VW-ben lévő nagy arányú állami tulajdon is segített), bár a voltaképpeni botránynak szintén azt tartja, hogy ezek a műszaki praktikák sokak előtt ismertek voltak.
Martin Winterkorn, a VW lemondott vezére
AFP / John Macdougall
"Mindenki tudta, hogy mindenki tudja, és senki nem csinált semmit", a korábbi esetekhez hasonlóan ismét az amerikaiak derítettek fényt a csalásra, miközben a környezetvédelmi hatóság hallgatott. Nem kizárt, hogy a (VW-ban résztulajdonos) állam, a konszern és a szakszervezetek kölcsönösen fedezték egymást, nem a környezetet, hanem csak saját hatalmukat féltve:
Nem egyéni belátást és megbánást kell követelni, hanem valami sokkal könnyebbet: az intézményes keret jó dizájnját. Azt, amit a régi német gazdaságelmélet »rendpolitikának« hívott. Az államnak semmi keresnivalója egy gazdasági konszernben. Újra világos választóvonalat kell húznia, fel kell oldania a katasztrofális összefonódások rendszerét.
Zöld osztályharc
Ugyancsak a Die Weltben Ulf Poschardt, a Welt-csoport főszerkesztő-helyettese a Zöldeken veri el a port, mondván, a VW-botrány jól jön az autókat és magát a fogyasztást lenéző ökopártnak. A "klímavallásban" hívő Zöldek a szerző szerint csak ürügynek használják a csalást arra, hogy ismét felvessék a rendszerkérdést, kizárólag szennyező tényezőt, CO2-kibocsátót látnak az autóban, aminek a mélyén "kulturális és szociális neheztelés" van, némi osztályharcos beütéssel.
Poschardt szerint olyan helyzetekben, amikor a német népgazdaságnak szolidaritásra lenne szüksége jakobinizmus helyett, a Zöldek csupán urbánus választói rétegüket szolgálják ki, akik saját puritán, környezetbarát életmódjukat a legszívesebben mindenkire kiterjesztenék. Ez a réteg pedig szereti a tiltásokat, mert "azt tiltja, amit amúgy sem szeretnek". Miközben nem értik meg, hogy a Ferrarik, Lamborghinik és Porschék környezetbarátabbnak bizonyulnak jó néhány hibrid vagy elektromos autónál, ha a gyártáshoz szükséges elemeket és a szénerőművekből származó elektromos áramot is beleszámítjuk.
Ugyancsak a német "ökolélekről" ír a VW-botrány kapcsán aCicerocímű német értelmiségi folyóirat publicistája. Alexander Grau szégyenként értékeli az ügyet annak a népnek a szempontjából, amely meg van győződve önnön jóságáról, hiszen szorgosan reciklál, fenntartható energiát használ, egészségesen táplálkozik, pacifista, szociális és multikulturális.
Csapás a német néplélekre
AFP / Odd Andersen
Külön csapás a német néplélekre, hogy nem valamelyik ökoszervezet, mint a Greenpeace derítette ki a botrányt, hanem (ismét) az amerikai környezetvédelmi hatóság, az EPA, akárcsak korábban, a Deutsche Bank és a Siemens esetében. Pont az amerikaiak tehát, akikről "mindenki tudja", hogy globális környezetszennyezők, és "génekkel traktálják" az élelmiszereinket.
Kriminális energia
A gazdasági, szakszervezeti és politikai összefonódások által lehetővé tett botrány nem csupán gazdasági, hanem csapást jelent a német öntudat egyik legfontosabb elemére, a tiszta energia ügyében tanúsított kompetenciájára.
"Mások tabletekkel és okostelefonokkal forradalmasítják a kommunikációs technológiát, szoftverekkel uralják az adatáramlást – mi németek azonban környezetbarát autókkal és szélenergiával és hőszigeteléssel mentjük meg a világot" – így írja le sokak "naiv vízióját" a Cicero szerzője, aki szerint most legalább esély nyílik arra, hogy a németek leszálljanak a magas lóról, és ne morális fensőbbségességgel nézzenek a világ többi részére.
A dízelbotrány nem annyira a tőzsdék, mint a digitális világ jövője szempontjából lényeges kérdés – így veti fel legalábbis a problémát Sascha Lobo internetguru, a Spiegel Onlinerendszeres szerzője, aki már évekkel ezelőtt javasolta, hogy mivel az autózás jövőjét a digitális hálózatok jelentik, ezért a Volkswagen változzon szoftverkonszernné. Bizonyos szempontból már ma is az, csak másképpen, "kriminális energiával", de attól még tény marad, hogy új korszak kezdődött, amelyhez "digitális bizalom" lenne szükséges.
Lobo szerint a VW bebizonyította, hogy képes a Szilícium-völgyben is használt "Machine Learninghez" hasonló adaptív technológia használatára, olyan okos alkalmazás programozására, amely alkalmazkodik bizonyos helyzetekhez (esetünkben teszthelyzet érzékelésére). Ezt az EU bármely versenyén díjazták volna, ha nem a csalást és a törvények megkerülését szolgálta volna.
A botrány lényege a szerző szerint az, hogy a szoftverek olyan iszonyatosan bonyolultak és alkalmazkodóképesek, hogy már csak a létrehozójuk tudja (jó esetben) megmondani, milyen teljesítményre képesek. A VW azonban eljátszotta a "digitális bizalmat", és nem butaságból, hanem kapzsiságból – írja a Spiegel Online szerzője.