Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"344ae981-109d-4e57-b6ad-14efb0e63f64","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hírek szerint Szlovéniában készül majd a modell. ","shortLead":"A hírek szerint Szlovéniában készül majd a modell. ","id":"20250221_Hetmillio-forint-koruli-villanyautoval-Dacia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/344ae981-109d-4e57-b6ad-14efb0e63f64.jpg","index":0,"item":"cf7ff010-c7bb-407c-8b51-33bdac224c45","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_Hetmillio-forint-koruli-villanyautoval-Dacia","timestamp":"2025. február. 21. 08:35","title":"Hétmillió forint körüli villanyautót dobna piacra a Dacia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8348514-f1d4-49db-b8ef-0dfeb4df4dfb","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Bár a kormány korábban azt állította, hogy kikötőt vásárolt 2019-ben Triesztben, valójában még csak most kezdik építeni a létesítményt, 50 ezer köbméteres feltöltéssel indul a munka. Ettől várják, hogy jobban tudunk exportálni, majd valamikor 2028-ban.","shortLead":"Bár a kormány korábban azt állította, hogy kikötőt vásárolt 2019-ben Triesztben, valójában még csak most kezdik építeni...","id":"20250221_trieszt-magyar-kikoto-epitese-export-ingatlan-magyar-levente-allamtitkar-kkm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8348514-f1d4-49db-b8ef-0dfeb4df4dfb.jpg","index":0,"item":"3989a04d-2a10-451b-a290-a0bb6b475c6f","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250221_trieszt-magyar-kikoto-epitese-export-ingatlan-magyar-levente-allamtitkar-kkm","timestamp":"2025. február. 21. 08:18","title":"Öt év után elkezdték felépíteni a kikötőt, amit Magyarország vásárolt Triesztben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26a3e309-eb4e-4b04-92d9-4d820edf6987","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Dél-Kivu tartomány az egyik gócpontja a betegség valószínűleg veszélyesebb variánsának.","shortLead":"Dél-Kivu tartomány az egyik gócpontja a betegség valószínűleg veszélyesebb variánsának.","id":"20250221_majomhimlo-kongo-harcok-menekulo-betegek-afrika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26a3e309-eb4e-4b04-92d9-4d820edf6987.jpg","index":0,"item":"78beb140-7cdd-4667-a0d7-1b51c5824fa8","keywords":null,"link":"/vilag/20250221_majomhimlo-kongo-harcok-menekulo-betegek-afrika","timestamp":"2025. február. 21. 05:21","title":"Majomhimlővel fertőzött páciensek százai menekültek el a kórházakból a Kongói Demokratikus Köztársaság konfliktus sújtotta keleti részén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a59ebf0a-1fac-4d25-b608-dff515ce342f","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"360","description":"Az Európai Unió újabb bővítésének egyik fő motiválója a nyugati munkaerőhiány, de mi lesz akkor a kelet-európaiakkal?","shortLead":"Az Európai Unió újabb bővítésének egyik fő motiválója a nyugati munkaerőhiány, de mi lesz akkor a kelet-európaiakkal?","id":"20250221_agyelszivas-penzugy-kompenzalas-eu-bovites-munkaerohiany-mgyosz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a59ebf0a-1fac-4d25-b608-dff515ce342f.jpg","index":0,"item":"cef85adb-fe8c-46cc-bafc-756c0e99d582","keywords":null,"link":"/360/20250221_agyelszivas-penzugy-kompenzalas-eu-bovites-munkaerohiany-mgyosz","timestamp":"2025. február. 21. 09:34","title":"Az agyelszívás kompenzálása és az unió bővítése lenne a megoldás a munkaerőhiányra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc775ba4-1992-4013-a21f-17db4af06df2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Tudományos és orvosi alkalmazásban is fontos szerepe lehet annak az új telepnek, ami a radioaktivitást hasznosítja, és még biztonságos is.","shortLead":"Tudományos és orvosi alkalmazásban is fontos szerepe lehet annak az új telepnek, ami a radioaktivitást hasznosítja, és...","id":"20250220_radioaktiv-gyemant-akkumulator-szen-14-felfedezes-energiaforras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc775ba4-1992-4013-a21f-17db4af06df2.jpg","index":0,"item":"578cd5b1-9062-4b1f-876f-ead9dcaab8be","keywords":null,"link":"/tudomany/20250220_radioaktiv-gyemant-akkumulator-szen-14-felfedezes-energiaforras","timestamp":"2025. február. 20. 12:03","title":"Nem kell tölteni vagy cserélni: ez az új radioaktív gyémántakkumulátor több ezer évig bírja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d164aefa-b50a-4457-b343-9030705b6fe7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az Ipsos közvélemény-kutatása szerint a többség szerint Donald Trump túllépte a hatáskörét, Elon Musk munkásságával szemben pedig még kritikusabbak.","shortLead":"Az Ipsos közvélemény-kutatása szerint a többség szerint Donald Trump túllépte a hatáskörét, Elon Musk munkásságával...","id":"20250220_felmeres-donald-trump-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d164aefa-b50a-4457-b343-9030705b6fe7.jpg","index":0,"item":"e3abb989-4406-44de-9263-60e7b47bcd0b","keywords":null,"link":"/vilag/20250220_felmeres-donald-trump-elon-musk","timestamp":"2025. február. 20. 19:19","title":"Felmérés: az amerikaiak többségének nem tetszik Trump első hónapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c976002-1c5a-42ea-b2e0-c5d765e91727","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A candida gombafertőzés okozta gyulladás ellen fejlesztenek mRNS-alapú kezelést a Szegedi Tudományegyetemen, a kutatásban részt vesznek az amerikai Pennsylvania Egyetem és a brit King’s College szakemberei is.","shortLead":"A candida gombafertőzés okozta gyulladás ellen fejlesztenek mRNS-alapú kezelést a Szegedi Tudományegyetemen...","id":"20250221_szegedi-tudomanyegyetem-candida-gombafertozes-gyulladas-megelozo-mrns-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c976002-1c5a-42ea-b2e0-c5d765e91727.jpg","index":0,"item":"ac9bb3ba-ff64-4dc4-b2fc-bdfc21612dbb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_szegedi-tudomanyegyetem-candida-gombafertozes-gyulladas-megelozo-mrns-kezeles","timestamp":"2025. február. 21. 17:03","title":"Veszélyes fertőzés ellen jön valami Szegedről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai vezető nem engedheti meg magának, hogy lyukra fusson, mert ha békediktátum sül ki az egészből, akkor ő pont olyan gyengének látszik, mintha egyáltalán nem sikerülne megállapodnia – írja a lap főszerkesztője.","shortLead":"Az amerikai vezető nem engedheti meg magának, hogy lyukra fusson, mert ha békediktátum sül ki az egészből, akkor ő pont...","id":"20250222_Neue-Zurcher-Zeitung-trump-putyin-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584.jpg","index":0,"item":"9a15f56e-2742-4606-a119-6b03ac43cddc","keywords":null,"link":"/360/20250222_Neue-Zurcher-Zeitung-trump-putyin-lapszemle","timestamp":"2025. február. 22. 10:00","title":"Neue Zürcher Zeitung: Európának tényleg nem Trump a legnagyobb problémája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bárkitől is felelőtlenség volna olyasmit kijelenteni, hogy az olyan végtelen – és végtelen lehetőségekkel kecsegtető – piacon, mint a kínai, épp Elon Musk villany-sportos autójára ne lenne érdemi kereslet. De azért azt érdemes az eszünkbe vésni, hogy a világszerte domináló Tesla Model S ott már épp csak a "futottak még" kategóriát erősíti. Azért, mert van – nem is jelentéktelen számú – hazai konkurense.
A BYD, bár jó ideje megjelenik magyarországi hírekben, kevésbé ismert cégnek számít a hazai autóiparban. Az energiatárolással kapcsolatosan, illetve az elektromos hajtásláncot használó tömegközlekedési eszközök egyik pionírjaként is fel-felbukkant, de leginkább úgy, mint az a cég a kínai autóiparban, mely a legügyesebben applikálja a gyártásába a világ autógyárainak tudását. Most új frontot nyitott a cég – és olyan nyilvánvalóan erős pozíciót fogott, hogy ez már az EV Obsessionnak is feltűnt. [A "most" úgy értendő, hogy mostanra vált nyilvánvalóvá mindaz, amit a HVG már 2009-ben felvázolt a zöldbe forduló kínai autóiparról – a szerk.]
A világ elektromosautó-piacát rendületlenül monitorozó szakportál szerint augusztusban a kínai piacon több mint 31 ezer új villanyautót (EV) adtak el, ami azt jelenti, hogy egyetlen év alatt 95 százalékos (!) növekedést produkáltak. Sőt, az EV részesedése az össz-autókereskedelemből máris meghaladta Kínában az 1 százalékot. Az újautó-értékesítésben ez az arány az előző hónapban 1,3 százalékon állt – és "persze" folyamatos a növekedés, a prognózisok szerint reális, hogy ez év végére eléri az 1,5 százalékot. Ami azt jelenti, hogy az országban 450 ezer (!) elektromos autó lehet már az utcákon. Ha ez megtörténik, Kína leelőzi Észak-Amerikát és Európát is, és mind mennyiség, mind piaci részesedését tekintve a világ top-értékesítési piacává válik.
A sportautós élvezeteket közel tökéletesen kiszolgáló autó lett az új Audi TT RS. A kis kupé rettenetesen gyors, minden porcikájában nagyon modern, miközben hét közben sem teljesen használhatatlan. Az öthengeres motor hangja pedig veszélyesen addiktív. És nem mellesleg Győrben készül.
Ezért is érdekes jelenség, hogy az elektromos autók piacát Kínában nem a Tesla, a Nissan, a Ford vagy a VW fűti, hanem olyannyira a hazai márkák, hogy az eladásoknak csak mintegy 5 százalékát teszik ki a külföldiek (Ebből 2 százalékot a Tesla, 1-1 százalékot a BMW és a Porsche tudhat a magáénak.) És hogy melyik márkából adták el a legtöbbet? Íme egy ábra:
EV Obsession
Az augusztusban a Top5-be került modellekről idehaza keveset tudunk, pedig a listavezető BYD Qin például egy 300 lóerős sedan (hibrid hajtáslánccal), és olyan népszerű autónak számít, hogy egy éve folyamatosan növekvő értékesítés mellett (mely most már összesen meghaladta a 62 ezret) már hetedszerre került be a Top5-be. A BYD másik népszerű elektromos hajtáslánccal is rendelkező modellje, a Tang 500 lóerős, és nemes egyszerűséggel a "kínai Cayenne"-nek becézik a piacon. Éppen augusztusban azonban 17 százalékos eladási mínuszt produkálva, valószínűleg halványulni kezdett a fénye a piacon. A BYD-nek egy harmadik modellje, az e5-ös is befért az első ötbe – és bár ez a modell éppen a Qin kevésbé díszes és lényegesen egyszerűbb verziója, az eladásokban épp az ellenkezőjét produkálja, mint a Tang: augusztusban értékesítési rekordot (1961 db) produkált.
A Tesla Model S hozzájuk képest visszafogott eredményt produkált: 559 autót értékesített augusztusban, ezzel az idén 3711 példányt vitt eddig a kínai utcákra. Íme, még egy ábra, ami az eddig, 2016-ban hivatalosan eladott elektromos autókat rendezi sorba.
EV Obsession
A számok mellett ebből az is kiolvasható, hogy a gyártók rangsorát a BYD toronymagasan vezeti (33 százalékos piaci részesedéssel), melyet a BAIC (12%) és a SAIC Roewe (8%) követ. De az EV Obsession az adatok bogarászása közben arra is felfigyelt, hogy ezen a piacon – ellentétben másokkal, ahol a plug-in hibrid autók vannak e szegmensben jelentős fölényben – a tisztán elektromos hajtású autók aránya folyamatosan javulva már 69 százalékig jutott.
Kína elért az elektromosautó-piaci boom kezdetéhez.
Akár 60 százalékot is meghaladó ugrást produkálhatnak egyetlen év alatt az elektromos autók és buszok akkumulátorgyártói. A tavalyi, mintegy 11 ezer MWh legyártott teljesítményt (tárolási kapacitást) az idei első félévben 8 ezerrel tolták meg. És bár még a Teslának készülő akkuk uralják a piacot, a tendenciákat elnézve ez nem biztos, hogy sokáig így marad.