Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"71ee2924-a021-4fb0-bd2a-82ec6fcf1367","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Brüsszel az új Soros, Zelenszkij a zsoldosuk?","shortLead":"Brüsszel az új Soros, Zelenszkij a zsoldosuk?","id":"20250531_Ukrajna-EU-csatlakozas-Voks-2025-szavazas-oriasplakat-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71ee2924-a021-4fb0-bd2a-82ec6fcf1367.jpg","index":0,"item":"9c3ba2ed-845d-41eb-841a-a56bead1ae6a","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_Ukrajna-EU-csatlakozas-Voks-2025-szavazas-oriasplakat-propaganda","timestamp":"2025. május. 31. 19:58","title":"Szélesvásznú ukránozás: új óriásplakátokon riogat a kormánypropaganda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73e1830e-6d96-4979-875f-af03f41443b5","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"2015-ben még kislányával, Xanával ünnepelhette első Bajnokok Ligája győzelmét Luis Enrique. A lány 2019-ben elhunyt, így nem lehetett ott szombaton a müncheni döntőben, de lélekben mindig apjával marad. A spanyol edző története, aki soha nincs egyedül.","shortLead":"2015-ben még kislányával, Xanával ünnepelhette első Bajnokok Ligája győzelmét Luis Enrique. A lány 2019-ben elhunyt...","id":"20250601_bajnokok-ligaja-paris-saint-germain-psg-inter-luis-enrique-xana-desire-doue-hasraf-hakimi-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73e1830e-6d96-4979-875f-af03f41443b5.jpg","index":0,"item":"64bd703f-8948-411a-946e-d44c92eb3f28","keywords":null,"link":"/sport/20250601_bajnokok-ligaja-paris-saint-germain-psg-inter-luis-enrique-xana-desire-doue-hasraf-hakimi-ebx","timestamp":"2025. június. 01. 13:00","title":"A legnagyobb tragédiából merített erőt élete sikeréhez Luis Enrique","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74c0e0fd-02a6-4873-8386-8927d2dd2206","c_author":"HVG","category":"360","description":"A kiszuperált szélkerekek hatalmas alkatrészeit sem kell szemétdombra vetni vagy reciklálni, használati eszközként is találhatnak új életet. Egy holland dizájnstúdió ezt azzal is bizonyította, hogy egy szélturbina gondolájából készített miniházat.","shortLead":"A kiszuperált szélkerekek hatalmas alkatrészeit sem kell szemétdombra vetni vagy reciklálni, használati eszközként is...","id":"20250601_hvg-hasznalt-szelturbina-garzon-lakas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74c0e0fd-02a6-4873-8386-8927d2dd2206.jpg","index":0,"item":"ac8bd151-01ef-4819-87a7-27b930c597c3","keywords":null,"link":"/360/20250601_hvg-hasznalt-szelturbina-garzon-lakas","timestamp":"2025. június. 01. 16:15","title":"A szemétdombra dobás helyett 35 nm-es lakássá alakíthatók át a kiszuperált szélturbinák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"edb793d1-c807-4175-a0d3-dfd9a687f943","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Fehér farmerek elleni nem létező népirtásra hivatkozva leckéztette Cyril Ramaphosa dél-afrikai elnököt Donald Trump.","shortLead":"Fehér farmerek elleni nem létező népirtásra hivatkozva leckéztette Cyril Ramaphosa dél-afrikai elnököt Donald Trump.","id":"20250531_trump-es-delafrika-amerikai-menedek-fehereknek-hazugsagok-leoltottak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/edb793d1-c807-4175-a0d3-dfd9a687f943.jpg","index":0,"item":"ea252872-e24c-4203-b97d-269dd6d0139f","keywords":null,"link":"/360/20250531_trump-es-delafrika-amerikai-menedek-fehereknek-hazugsagok-leoltottak","timestamp":"2025. május. 31. 10:53","title":"Trump megzelenszkijezte az ovális irodában a dél-afrikai elnököt is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05823b79-f021-4a2a-8735-b98ff5bd24cc","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Évtizedes rekordra ugrott a magyar állampolgárságot megkapó oroszok száma, eközben az ukrán útlevelük mellé egyre kevesebben szerettek volna magyart is. A magyar kivándorlók közül eközben a legtöbben Németországban találtak új otthont.","shortLead":"Évtizedes rekordra ugrott a magyar állampolgárságot megkapó oroszok száma, eközben az ukrán útlevelük mellé egyre...","id":"20250523_orosz-ukran-magyar-allampolgar-kivandorlas-bevandorlas-migracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05823b79-f021-4a2a-8735-b98ff5bd24cc.jpg","index":0,"item":"7584eb63-5582-4872-ab9c-e6fba55e470a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_orosz-ukran-magyar-allampolgar-kivandorlas-bevandorlas-migracio","timestamp":"2025. június. 01. 11:00","title":"Kétszer annyi orosz kapja meg a magyar állampolgárságot, mint a háború előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e01b6c8-a6e7-404f-9d2a-93bea5d6fe26","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a bukólámpás hátsókerék-hajtású Lamborghini Diablo SV egyenesen a 90-es évekbe repít vissza bennünket.","shortLead":"Ez a bukólámpás hátsókerék-hajtású Lamborghini Diablo SV egyenesen a 90-es évekbe repít vissza bennünket.","id":"20250601_28-eves-de-alig-hasznalt-brutalis-lamborghini-diablo-sv-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e01b6c8-a6e7-404f-9d2a-93bea5d6fe26.jpg","index":0,"item":"cf858b48-9930-400a-84a9-b4880d84b1e2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250601_28-eves-de-alig-hasznalt-brutalis-lamborghini-diablo-sv-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. június. 01. 07:21","title":"28 éves, de alig használt brutális Lambo vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ef3990b-517a-4abf-a7fc-6b75d94c60fb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A SpaceX gigaűrhajója egyelőre csak felrobbanni képes, de ez nem tántorítja el Elon Muskot a Mars meghódításától. Sőt. ","shortLead":"A SpaceX gigaűrhajója egyelőre csak felrobbanni képes, de ez nem tántorítja el Elon Muskot a Mars meghódításától. Sőt. ","id":"20250531_SpaceX-Starship-Mars-urutazas-Elon-Musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ef3990b-517a-4abf-a7fc-6b75d94c60fb.jpg","index":0,"item":"6af9fe8a-11cc-4a1f-b102-6e37c851ee30","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_SpaceX-Starship-Mars-urutazas-Elon-Musk","timestamp":"2025. május. 31. 16:29","title":"Újabb hajmeresztő menetrenddel állt elő Elon Musk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c394a658-25a9-4e6f-8507-b9e458a39be7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Snapdragon 8 Elite a Qualcomm 2025-ös kínálatának csúcskategóriás terméke. Úgy tűnik, komolyan megszorongathatja egy új konkurens, a Xiaomi saját fejlesztésű új alkalmazásprocesszora.","shortLead":"A Snapdragon 8 Elite a Qualcomm 2025-ös kínálatának csúcskategóriás terméke. Úgy tűnik, komolyan megszorongathatja...","id":"20250531_xiaomi-xring-01-alkalmazasprocesszor-benchmark-qualcomm-snapdragon-elite-8","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c394a658-25a9-4e6f-8507-b9e458a39be7.jpg","index":0,"item":"f5dd4ae5-eb5c-41fc-a753-455dde61e8db","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_xiaomi-xring-01-alkalmazasprocesszor-benchmark-qualcomm-snapdragon-elite-8","timestamp":"2025. május. 31. 14:03","title":"Androidos mobilok: megszorongatja a Xiaomi processzora a Qualcomm szuperchipjét?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az állam visszavesz: így pöfögött el a Rába régi dicsősége
szerző:
Torontáli Zoltán
Tetszett a cikk?
Megérte? Mit kezdett a patinás győri céggel az állam, amely az elmúlt hat évben ötezermilliárd forint értékű vagyonra tette rá a kezét? HVG Dosszié, nyolcadik rész.
A tervgazdasági évek sikereit visszaálmodva a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) 2011 novemberében váratlan vételi ajánlatot tett a Rába Nyrt. valamennyi részvényére. Az államnak már majdnem 17 százalékos részesedése volt a patinás győri cégben, mert a korábban einstandolt magán-nyugdíjpénztári vagyonnal együtt ez a pakett is az ölébe hullott. A Rába is vásárolt a saját részvényeiből, az állami MFB Invest Zrt. kezében szintén voltak papírok. Mindemellett az 1997-es tőzsdei bevezetés és privatizáció óta a malajziai DRB volt az egyetlen nagy, szakmai tulajdonos. A mindig háttérben lévő ázsiai befektetővel azonban a kormány még a nyilvános vételi ajánlat megtétele előtt megállapodott, hogy megveszi tőle a 10,85 százalékos részesedését. A Budapesti Értéktőzsdén a cég részvényeinek 65 százaléka forgott akkoriban, ennek nagy részét vélhetően a Pintér István vezetette menedzsment kontrollálta. Az 1997-es privatizáció lényege ugyanis éppen az volt, hogy a társaság vezetőiből kerüljenek ki a fő tulajdonosok.
A vételi ajánlatot részvényenként 815 forinton tette meg az MNV, ami a korábbi hetek árfolyamához képest körülbelül 30 százalékos prémiumot jelentett. A Rába megvétele így összesen 10,1 milliárd forintba került, ebből azonban 1,7 milliárd a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapba vándorolt, vagyis az állam szempontjából tulajdonképpen házon belül maradt.
Orosz exportra gyártott futóművek ellenőrzése a győri Rába járműipari gyárának futóműgyártó részlegében 2009-ben.
MTI / Győri Károly
A vétel indoka a magyar gépgyártás zászlóshajójának, azon belül a hazai buszgyártásnak a felfuttatása volt, a csomag azonban ennél jóval több elemből állhatott. Egyrészt a kirívóan nem magas, de kétségkívül gáláns vételár révén megfelelő haszonnal honorálták a menedzsment 14 éves munkáját, de úgy, hogy a cég vezetése továbbra is a régi motorosok kezében maradjon (Pintér István 1980 óta dolgozik a Rábánál, ma is ő az elnök-vezérigazgató). Másrészt a Rába a 2011 előtti években nem muzsikált jól, árbevétele folyamatosan csökkent, a megelőző években többször is veszteséggel zárt. Mivel a következő évekre sem a hazai, sem az exportpiacok nem kecsegtetettek semmi jóval, az átvétel állami mankónak is felfogható volt.
A Rábát egyértelműen protekcionista céllal vette meg az állam, az udvari beszállító szerepét szánta neki. Az elképzelés az volt, hogy a tűzoltóautótól a katonai járművekig minden Győrben készüljön, illetve, a Rába legyen a megújuló magyarországi buszgyártás (egyik legfontosabb) központja. A nagy terv megvalósítása azonban döcögősen indult. Csak 2013 elejére sikerült állami közvetítéssel tető alá hozni egy megállapodást a Volvóval, a BKV és a regionális Volán társaságok pedig 2014-től kezdtek el rendelni az együttműködés közös buszaiból. A projekttel szakmai források szerint két probléma akadt: egyrészt a széria nem volt megfelelően nagy, másrészt a gyártásban a hozzáadott érték jelentős részét a Volvo vitte el. A tűzoltóautókra és katonai járművekre is kapott ugyan a megrendeléseket a Rába a katasztrófavédelemtől és a honvédségtől, ám ezek sem tudták igazán lendületbe hozni.
A Rába éves árbevétele az állami átvétel után valamelyest nőtt, a 2011-es 39 milliárd forintról 2013-ra 47 milliárdra, ott viszont megrekedt. Nyereségtermelő képessége is javult, részvényeinek árfolyama pedig az utóbbi időben tartósan 1200-1300 forint körül mozog. Igaz, ehhez 250 munkatárstól váltak meg Győrben, vagyis több mint 10 százalékos leépítést hajtottak végre. Az állami és önkormányzati megrendelések nem kerültek túlsúlyba, tavaly például a (stagnáló) éves árbevételnek még mindig csak a 39 százaléka jött belföldről. 2014-ben ugyanez az arány 41, 2013-ban pedig mindössze 28 százalék volt. Összességében még mindig több értéket ad el a Rába az uniós piacokon, mint Magyarországon.
A 2012-ben meghirdetett nemzeti buszstratégia vajmi kevés eredményt hozott. A buszbeszerzésekre meghirdetett moratóriumot feloldották ugyan, és 2013–2014-ben már évi 400–500 új buszt vettek a Volánok és a BKK-t kiszolgáló cégek, ám a Rába–Volvo ezeknek a megrendeléseknek alig a felét tudta elvinni, a többit külföldi vagy más magyar gyártók happolták el előle. Ráadásul az elnyert tenderek igazi győztese is a Volvo lett, hiszen a közös buszokat Lengyelországban szerelték össze. Egy nagyobb piaci szereplő Európában ideális esetben évente legalább 10 ezer buszt gyárt – ettől a Rába ma is fényévekre van.
Bakondi György beszéde az új, magyar gyártású tűzoltóautó prototípusának bemutatóján a gyártó BM Heros Zrt. fővárosi telephelyén 2014. március 31-én.
MTI / Kovács Tamás
Idén májusra a Nemzetgazdasági Minisztérium kidolgozta a nemzeti autóbuszgyártás cselekvési stratégiáját – vagyis meghirdette ugyanazt, amit 2012-ben. A közösségi közlekedésben használt buszok átlagéletkora ma tizennégy év, de minden nyolcadik busz húsz évnél öregebb. A mostani tervek arról szólnak, hogy 2020-ra az átlagéletkort tíz év alá csökkentsék, de ehhez évente legalább 1000 új buszt kellene forgalomba helyezni. Ez lehetőséget adhatna a Rábának is, de csak akkor, ha jobban lobbizna a saját tulajdonosánál a pártatlanságukról nem éppen híres tenderkiírásoknál.