Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egy 24 éves férfi hunyt el, akit egy szerb kórházban kezeltek.","shortLead":"Egy 24 éves férfi hunyt el, akit egy szerb kórházban kezeltek.","id":"20250417_62-re-emelkedett-a-macedon-diszkotuz-halalos-aldozatainak-szama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"34d1d9d2-027e-4cba-ace0-0125311a03f6","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_62-re-emelkedett-a-macedon-diszkotuz-halalos-aldozatainak-szama","timestamp":"2025. április. 17. 18:22","title":"62-re emelkedett a macedón diszkótűz halálos áldozatainak száma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Pár nap alatt elkapták.","shortLead":"Pár nap alatt elkapták.","id":"20250418_robbantas-kozveszellyel-fenyegetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"a41a57ea-bb06-4a22-8c68-24424b05b7d0","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_robbantas-kozveszellyel-fenyegetes","timestamp":"2025. április. 18. 13:54","title":"„Repülni fogtok, kutyák! Meg fogtok dögleni” – robbantással fenyegetőzőtt egy tatai férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"725eb633-4f83-4a07-98f0-caa89fb66de5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Józan döntésnek tűnik ez egy olyan piacon, ahol egymással versengve, szinte tesztelés nélkül dobják piacra a cégek az okosnak mondott autókat. ","shortLead":"Józan döntésnek tűnik ez egy olyan piacon, ahol egymással versengve, szinte tesztelés nélkül dobják piacra a cégek...","id":"20250417_Tilos-lesz-onvezetokent-hirdetni-az-autokat-Kinaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/725eb633-4f83-4a07-98f0-caa89fb66de5.jpg","index":0,"item":"a334ac39-6127-4b58-a718-5e152eefd6a0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Tilos-lesz-onvezetokent-hirdetni-az-autokat-Kinaban","timestamp":"2025. április. 17. 12:45","title":"Megelőzi a nagyobb bajt Kína, tilos lesz önvezetőnek hirdetni az autókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"623b27cc-0d65-4f75-8d0a-f8f3be80eddb","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az amerikai Harvard Egyetem nagyszabású kutatásában három évtizeden keresztül figyelték meg több mint százezer ember táplálkozási szokásait, hogy kiderítsék, melyik étrenddel őrizhetjük meg legjobban az egészségünket. Kiderült, hogy még a mediterrán diétánál is van jobb. ","shortLead":"Az amerikai Harvard Egyetem nagyszabású kutatásában három évtizeden keresztül figyelték meg több mint százezer ember...","id":"20250418_ahei-mediterran-etrend-dieta-harvard-egyetem-kutatas-egeszseges-oregedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/623b27cc-0d65-4f75-8d0a-f8f3be80eddb.jpg","index":0,"item":"6c128f50-6945-4d94-b6b1-3ef5003ec5e2","keywords":null,"link":"/elet/20250418_ahei-mediterran-etrend-dieta-harvard-egyetem-kutatas-egeszseges-oregedes","timestamp":"2025. április. 18. 07:30","title":"A Harvard tudósai megtalálták a legjobb étrendet az egészséges öregedéshez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fc3006c-9db7-4dbf-9e58-72de38ca6265","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Azt is tanácsolták nekik, hogy legyenek óvatosak a nyilvános wifihálózatok és töltők használatával.","shortLead":"Azt is tanácsolták nekik, hogy legyenek óvatosak a nyilvános wifihálózatok és töltők használatával.","id":"20250417_lehallgatas-europai-parlament-magyarorszag-kepviselok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fc3006c-9db7-4dbf-9e58-72de38ca6265.jpg","index":0,"item":"132e4f7e-cbbb-41a6-86bd-a60369041444","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_lehallgatas-europai-parlament-magyarorszag-kepviselok","timestamp":"2025. április. 17. 11:11","title":"Lehallgatás elleni eszközöket ajánlottak az EP szakemberei a Magyarországra utazó képviselőknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b396ba8-70dc-4ed3-96c0-7e09bb1b5a2a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A momentumos politikus azt mondta, nem fogja kifizetni a bírságokat, inkább leüli vagy ledolgozza.","shortLead":"A momentumos politikus azt mondta, nem fogja kifizetni a bírságokat, inkább leüli vagy ledolgozza.","id":"20250417_buntetes-stummer-janos-tuntetesek-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b396ba8-70dc-4ed3-96c0-7e09bb1b5a2a.jpg","index":0,"item":"ba8ab2f9-a871-432c-af3e-0715d0253234","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_buntetes-stummer-janos-tuntetesek-rendorseg","timestamp":"2025. április. 17. 11:31","title":"Csaknem 1 millió forint büntetést kapott Stummer János az elmúlt hetek tüntetéseiért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e056d0f-c8f0-4f53-b434-0fd2fe6eeb79","c_author":"HVG","category":"360","description":"A német multi hollandiai leánya nyitott fióktelepet Budapesten.","shortLead":"A német multi hollandiai leánya nyitott fióktelepet Budapesten.","id":"20250417_hvg-Bosch-Security-Systems-budapest-fioktelep-Angelo-Kokkinidis-Mercedes-Ola-Kellenius","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e056d0f-c8f0-4f53-b434-0fd2fe6eeb79.jpg","index":0,"item":"39648aa2-fb5f-44ed-bcad-39a550262386","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-Bosch-Security-Systems-budapest-fioktelep-Angelo-Kokkinidis-Mercedes-Ola-Kellenius","timestamp":"2025. április. 17. 12:15","title":"Új üzletággal hódít Magyarországon a Bosch","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"010d8748-aa33-49d7-bbf9-2cabba2e2590","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Trump vámháborúja miatt április 25-étől áremelés következik. Az amerikai vásárlóknak azt javasolták, vásároljanak még az áremelkedés előtt.","shortLead":"Trump vámháborúja miatt április 25-étől áremelés következik. Az amerikai vásárlóknak azt javasolták, vásároljanak még...","id":"20250417_temu-shein-vamhaboru-aremeles-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/010d8748-aa33-49d7-bbf9-2cabba2e2590.jpg","index":0,"item":"41b133b2-9969-4b87-93ae-2a943aa9cf13","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_temu-shein-vamhaboru-aremeles-figyelmeztetes","timestamp":"2025. április. 17. 07:59","title":"A Temu és a Shein áremelést jelentett be, pontos dátummal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lámpa, aminek integetni kell, hullámvasút a bicikliút helyén, lyukak a térképen, és túlárazások – összegyűjtöttük a félresiklott kerékpáros-fejlesztéseket.
Milliárdokat költöttek már el Magyarországon a kerékpárosok életét megkönnyítő fejlesztésekre, és még többet szánnak erre a célra. Gyakran azonban valami így is félresikerül, pedig sok esetben kis odafigyelés elég lenne, hogy mindenki úgy érezze, jó helyre megy a pénz.
A lámpa, aminek integetni kell
A helyszín Budapest: a Rákóczi út és a Szövetség utca sarka. Annak a néhány kerékpárosnak, aki szeretne átkelni a kereszteződésen, nincs könnyű dolga, akár tíz percet is várni kell, hogy zöldre váltson a lámpa. Aztán néha arra jön valaki, akinek már ismeri a titkot: el kell kezdeni integetni.
Az itteni kerékpáros lámpát 2015 tavaszán szerelték fel, abban az akcióban, amelyben a belső kerületek sok egyirányú utcájába engedték be szemből is a kerékpárosokat. Helyi fórumokon már nem sokkal ezután felvetődött: hosszú perceket kell várni a zöld jelzésig. Jó ötlet volt, hogy a lámpa elé mozgásérzékelőt tegyenek, de ez sokkal érzékenyebb az oldalirányú mozgásokra, mint a szemből jövőre. Vagyis hiába érkeznek a biciklisek szemből, a gép akkor fogja jobb eséllyel észrevenni őket, ha integetnek, a többi arra járó derültségére.
Sztojcsev Iván
A BKK egyébként városszerte nagyjából ezer olyan szenzort szerelt fel, amely képes a forgalomirányítást is befolyásolni. Azt is tudják mérni – például az úttestbe épített detektorokkal vagy mozgásérzékelővel –, hogy hol torlódnak az autósok, így elvileg a lámpákkal képesek úgy alakítani a forgalmat, hogy kisebb legyen a torlódás. Több más helyen a kerékpárosok is megkapták a maguk mozgásérzékelőjét, anélkül, hogy integetni kellene nekik.
Szervizpontok – csak legyen, aki használja
Nem sajnálták a pénzt, amikor 2015-ben Kőbányán felépült az Újhegyi Kerékpáros Szervizpont. Két nagyforgalmú kerékpárút találkozásánál kialakítottak egy kis sarkot a bringásoknak szerelésre, közel hatmillió forintból. A magas összeget aligha indokolja az eszközök ára: ezeket piaci áron százezer forint alatt be lehet szerezni. Igaz, ott van még egy állvány, néhány pad, kerékpártámaszok és egy asztal is – sőt, egy kút is van, amiből épp nem jön a víz, de persze ez november végén még érthető is. Néhány csavar meghúzására így is jó a szervizpont, de például ha valaki egy defekttel érkezik, azt nem tudja megjavítani, ha csak az ottani eszközökre támaszkodna.
Sztojcsev Iván
Nem árt rögzíteni sem
A szervizpont ötlete persze nem rossz, ha jól megvalósítják, legutóbb a szombathelyi vasútállomáson szereltek fel ilyet. Hasonló kísérletet tettek már Budán is, még 2013-ban állítottak fel a főváros és svéd cégek finanszírozásában a Vérmezőn egy hasonló szervizpontot. Ez volt a főváros első szabad téri szervizpontja, felszerelve nagyjából mindennel, amire a bringásoknak szükségük van. Ott egy apró probléma volt: vagy nem figyeltek erre a részletre, vagy a svédek bíztak meg túlságosan is a magyarokban, mindenesetre három hónap alatt szétlopták az egészet.
A két bicikliút, amit nem kötnek össze...
Hogy mennyire nem hangolják össze a fejlesztéseket, azt kevés tervnél lehet jobban látni, mint a Nehru part felújításának ötletei között. A ferencvárosi önkormányzat áprilisban készítette el a pályázatot erre; a cél a „rekreációs lehetőségek megteremtése”. A térre északról, a Corvinus egyetem felől is befut egy bicikliút, délről, a HÉV-végállomás mellől pedig egy másik – a tervekből úgy tűnik, senkinek nem jutott eszébe, hogy ezt a kettőt össze lehetne kötni. Az önkormányzattól ekkor erre azt válaszolták: nem áll módjukban teljesíteni a kettő összekapcsolását.
...és a két bicikliút, amit valahogy csak összekötnek
Van persze arra is példa, amikor két bicikliutat nagy sokára összekötnek. Régi kritika volt, hogy hiába van kiépített – igaz, sok helyen igen rossz minőségű – kerékpárút Angyalföldön és Zuglóban is, a két kerület között volt egy négyszáz méteres szakasz, ahol gyakorlatilag lehetetlen volt biciklizni. Egészen idén tavaszig kátyúk, vonatsín és földút jelentette az akadálypályát – pedig ha azt eltüntetik, hirtelen óriásit javul Észak-Pest kerékpáros közlekedése. Áprilisban aztán megérkezett a hír: végre építenek kerékpárutat. Az akkori képek alapján azt láthattuk: mi másból épülne, mint térkőből, ami pár év használat után már kirázza a lelket, ha az ember tempót szeretne menni.
A világ egyik legrövidebb bicikliútja
Kakukktojás ez a listán, mert egy jól elvégzett projekt részeként készült, de olyan szép kis részlet, hogy nem lehet elmenni mellette. Nagy beruházások helyszíne volt Békéscsaba 2012-2013-ban: közel 127 millió forintból épült meg a hét kilométeres kerékpárút a megyeszékhely és Békés közt. Nem tudni, pontosan mennyibe került ennek az egyik aranyos részleteként két oszlop, három tábla és egy kevés térkő, de tény: majdnem elkészült a lehető legrövidebb bicikliút. Kipróbáltuk, a kerékpárút elejét és végét jelző táblák közé minden más híreszteléssel ellentétben tényleg befér egy bicikli.
Facebook
Sajnos nem büszkélkedhetünk mégsem azzal, hogy Békéscsabáé lenne a világ legrövidebb bringaútja. A rekordot sokáig tartó szakasz Nagy-Britanniában épült meg, alig 730 ezer forintnak megfelelő összegből kihoztak 245 centiméter utat. A hivatalos indoklás az, hogy így segítik a kerékpárosokat a kanyarodásban. Aztán tavaly ezt a csúcsot is megdöntötték: egy másik brit bringaút ennél is rövidebb lett öt centivel.
Ahol az élet utat tör magának
Két évet sem bírt ki a Hatvan és Boldog közti kerékpárút, mielőtt idén elkezdték bontani. Egy időben szinte naponta került be a hírekbe: volt, ahol az aszfalt megrepedt, beroggyant, másutt a növényzet átütötte, de megesett olyan is, hogy a nád átnőtt rajta. A bicikliutat alig egymilliárd forintból építették meg 2014-re. A szakértői vélemény szerint úgy, hogy az engedélyezési terv is jelezte, a humuszos fedőréteg alkalmatlan arra, hogy építsenek rá. Néhol a 60 centis humuszrétegből tíz centit hántottak le, másutt alig két centiméter vastag lett az aszfalt.
60lap.hu
A hullámvasút
Körmenden 2015-ben adtak át új kerékpárutat, ami első ránézésre inkább egy felgyűrt szőnyeghez hasonlít. Nem árt persze, hogy az autósok kijussanak a kapubejárón, csakhogy emiatt látványos hullámvasutat csináltak. Az állam aztán megpróbálta eladni ennek az útnak az egyik szakaszát, potom 51 ezer forintért.
Facebook
EU-s milliárdokból fejlesztenének
A Fővárosi Közgyűlés úgy döntött: közel 8,4 milliárd forint értékű EU-támogatásra adnak be pályázatokat, ezekből 11 kerékpáros-beruházást valósítanának meg. A hosszú távú cél az, hogy 2030-ra a budapesti közlekedés 10 százaléka kerékpáros legyen. A tervek között két milliárdos nagyságrendű is van, összekötnék például a dél-budapesti kerületeket, a Rákos-patak mentén pedig óriási felújítás jöhetne. A Kerékpárosklub szerint felemás a helyzet: több jó projekt is ott van a tervek közt, de olyan milliárdos és százmillós beruházások is várhatóak, amelyekre nem igazán van szükség, sokkal jobb eredményt érhetnének el, ha az adott kerületen belül másra költenék ezt a pénzt.
Mit tehet a kerékpáros?
Az elrontott beruházásoknak két nagy fajtája van: az, aminél látványosak a hibák és alig elképzelhető, hogy kijavíthatóak, és az, aminél kis odafigyeléssel, kevés pénzzel is sokat lehet javítani az eredményen. Előbbinél legfeljebb dühönghetünk, az utóbbinál egy-egy bejelentéssel és kisebb korrigálással lehet javítani a helyzeten. Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője azt mondta: sok olyan javítás van, amelyeket a nagyberuházásokhoz képest aprópénzből ki lehet hozni. A Kerékpárosklub és a BKK közt amúgy van egy együttműködési megállapodás, így ők is hozzá tudnak szólni a tervekhez. Azonban a rendszer széttöredezett: az, hogy már nem csak a BKK-hoz, hanem a Budapest Közúthoz is tartoznak a fejlesztések, és néhány projektért a főváros, másért a kerületek a felelősek, nehezebbé teszi az együttműködést.