Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kép címe: E jelben győzni fogsz. Meg is magyarázta, hogy ez mit jelent.","shortLead":"A kép címe: E jelben győzni fogsz. Meg is magyarázta, hogy ez mit jelent.","id":"20250417_veszabo-noemi-orban-viktor-ajandek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad.jpg","index":0,"item":"bd309a20-c9b3-43ee-a1ce-7c6ff766bbae","keywords":null,"link":"/elet/20250417_veszabo-noemi-orban-viktor-ajandek","timestamp":"2025. április. 17. 14:31","title":"A Munkácsy-díjat nyert giccsfestő egy korábbi kötcsei piknikre a saját művét vitte ajándékba Orbánnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6dfd098-1c3e-4a6c-a697-ff782a91cafc","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"A legnagyobb urakat is lehet büntetni, ha kitartóan nem vásárolunk tőlük – jöttek rá 1880-ban a Charles Boycott ellen tüntető írek. A világ most újra bojkottokkal van tele, ám elég kevés közülük a sikeres. De megvannak a módszerek arra, hogyan lehet győzelemre vinni egy ilyen tiltakozást.","shortLead":"A legnagyobb urakat is lehet büntetni, ha kitartóan nem vásárolunk tőlük – jöttek rá 1880-ban a Charles Boycott ellen...","id":"20250416_egy-masik-kozgazdasag-bojkott-tiltakozas-vasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6dfd098-1c3e-4a6c-a697-ff782a91cafc.jpg","index":0,"item":"3c990c0f-d167-447e-9660-795a0b057023","keywords":null,"link":"/360/20250416_egy-masik-kozgazdasag-bojkott-tiltakozas-vasarlas","timestamp":"2025. április. 16. 11:10","title":"A legtöbb bojkott teljes bukás lesz – mit csinálnak jól azok, akik mégis sikerre viszik a sajátjukat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5992d028-5676-48e2-bdb5-629bd0b4d005","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A nemzetgazdasági miniszter nem tud arról, hogy asszisztált volna az MNB-alapítványok pénzszórásához – mondta a kormányinfón.","shortLead":"A nemzetgazdasági miniszter nem tud arról, hogy asszisztált volna az MNB-alapítványok pénzszórásához – mondta...","id":"20250417_Nagy-Marton-mnb-alelnok-2015","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5992d028-5676-48e2-bdb5-629bd0b4d005.jpg","index":0,"item":"45981e27-74d4-43df-96c8-c83a8b97c969","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Nagy-Marton-mnb-alelnok-2015","timestamp":"2025. április. 17. 15:54","title":"Nagy Márton letagadta, hogy 2015-től lett volna MNB-alelnök, pedig akkor lett az","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7dcc8253-4e4d-4a87-8fe0-ed76de72a777","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ország búcsút intett a Barátság vezetéknek.","shortLead":"Az ország búcsút intett a Barátság vezetéknek.","id":"20250417_csehorszag-oroszorszag-koolaj-baratsag-vezetek-levalas-transalpine","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dcc8253-4e4d-4a87-8fe0-ed76de72a777.jpg","index":0,"item":"9d715a96-548e-4038-b5aa-aeb1a34aa4dc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_csehorszag-oroszorszag-koolaj-baratsag-vezetek-levalas-transalpine","timestamp":"2025. április. 17. 12:58","title":"Csehország teljesen levált az orosz olajról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c57795b1-4e81-4676-894c-3c57e026d8c1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Dögösebb modellek is lehetnek a villanyautós kínálatban.","shortLead":"Dögösebb modellek is lehetnek a villanyautós kínálatban.","id":"20250417_Ford-ST-es-RS-nevek-elektromoskent","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c57795b1-4e81-4676-894c-3c57e026d8c1.jpg","index":0,"item":"52d42fd4-7416-4de2-8133-988e2618fef2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Ford-ST-es-RS-nevek-elektromoskent","timestamp":"2025. április. 17. 08:28","title":"A Ford ST és RS nevek életben maradhatnak, de csak elektromosként","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8556a598-d015-4d66-b88e-0b2beea20837","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Novák Előd benyújtotta, a Fidesz megszavazta.","shortLead":"Novák Előd benyújtotta, a Fidesz megszavazta.","id":"20250416_szivarvanyos-zaszlo-mi-hazank-novak-elod-fidesz-szavazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8556a598-d015-4d66-b88e-0b2beea20837.jpg","index":0,"item":"f5c0612b-ad5b-4948-b56f-f5e86dbb0384","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_szivarvanyos-zaszlo-mi-hazank-novak-elod-fidesz-szavazas","timestamp":"2025. április. 16. 14:42","title":"Megszavazta a fideszes bizottsági többség a Mi Hazánk javaslatát a szivárványos zászlók középületekre helyezésének tilalmáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Akkorát nőttek a fizetések és olyan sok állampapír utáni kifizetés került az emberekhez, hogy őrület van a lakáspiacon, készpénzzel fizetnek, mindenki csap le a lakásokra – magyarázta a nemzetgazdasági miniszter.","shortLead":"Akkorát nőttek a fizetések és olyan sok állampapír utáni kifizetés került az emberekhez, hogy őrület van a lakáspiacon...","id":"20250417_Nagy-Marton-lakas-aremelkedes-kamatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd.jpg","index":0,"item":"b6405956-bfd7-4798-bd12-86cb2946adb6","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250417_Nagy-Marton-lakas-aremelkedes-kamatok","timestamp":"2025. április. 17. 17:30","title":"Nagy Márton: Sajnos lakásár-emelkedést okozott a kamateső és a béremelések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76f61242-269e-4734-9e8b-a25cc44ea534","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az egyik legtekintélyesebb német közgazdász, Hans-Werner Sinn megdöbbent Trumptól, de ahogy elnézi, így vannak ezzel a tőkepiaci szereplők is, erre utal a tőzsdei jegyzések mélyrepülése, valamint az dollárárfolyam alakulása is.","shortLead":"Az egyik legtekintélyesebb német közgazdász, Hans-Werner Sinn megdöbbent Trumptól, de ahogy elnézi, így vannak ezzel...","id":"20250416_USA-dollar-Trump-hitelezok-Hans-Werner-Sinn-FAZ","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76f61242-269e-4734-9e8b-a25cc44ea534.jpg","index":0,"item":"c6a64ba8-c6b3-466f-b0ea-2073d3b8ff5a","keywords":null,"link":"/360/20250416_USA-dollar-Trump-hitelezok-Hans-Werner-Sinn-FAZ","timestamp":"2025. április. 16. 14:40","title":"„Úgy tűnik, az USA kezd kifogyni a pénzből, a hitelezők menekülnek”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Épül út, vasút, villamos az ön településén? Nézze meg!
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Könnyebb lesz lejutni a Balatonra, jöhetnek az emeletes vonatok és Hódmezővásárhely több villamost kap, mint Budapest, ha Brüsszel rábólint a legfrissebb közlekedésfejlesztési tervezetünkre.
November végén fogadták el a 2014–20-as fejlesztési ciklusban az Európai Uniónak küldendő legújabb IKOP-projektlistát, melyek az egész ország területét érintő közlekedési fejlesztéseket tartalmazza. Kevés változtatás volt a korábbi tervezethez képest, a legszembetűnőbb, hogy a Debrecen–Mátészalka-vasútszakasz korszerűsítése helyett végül a Nyugati és Keleti pályaudvar állomásépületének felújítása mellett döntöttek, illetve hogy végleg elvetették az újpalotai villamos ötletét, helyette új villamosokat kaphat Budapest. A Szegedtől Lázár János szülővárosáig, Hódmezővásárhelyig építendő tramtrain és a Bécsi úton majdnem Tarlós házáig hosszabbítandó 1-es villamos helyét azonban semmi nem tudta megingatni a listában.
Munkás az 1-es villamos felújításánál
Stiller Ákos
A közúti fejlesztések közül kiemelendő, hogy nagy autópályáink mind el fogják érni az országhatárt: az M3-as Záhonyig, az M30-as Tornyosnémetiig, az M6-os Ivándárdáig hosszabbodik. Végre megindulhat az M44-es gyorsforgalmi út építése, első körben a Tiszakürt–Kondoros-szakasz valósul majd meg, és megkezdik végre az M4-es belső, Üllő és Cegléd közti, illetve a külső, Berettyóújfalutól Nagykerekiig tartó szakaszának építését is – utóbbihoz kapcsolódik majd az M35-ös Debrecentől Berettyóújfaluig, az M2-est végig kétsávosítják Budapest és Vác között.
Ami a vasutat illeti: elkészülhet a Püspökladány–Biharkeresztes-szakasz felújítása és villamosítása, korszerűsítik a Zalaszentiván–Nagykanizsa-, Szombathely–Kőszeg-, Mezőzombor–Sátoraljaújhely- és a Szeged–Békéscsaba-vasútvonalakat, új, vegyes – vasúti és közúti – forgalmú Tisza-híd épül Szegeden. Folytatódik a pazarlásokról híres intermodális csomópontok építése – Tatabánya és Bicske, Székesfehérvár, Eger, Nyíregyháza, Miskolc, Debrecen és Kaposvár is korszerű átszállóközpontot kap.
Sokat kap a Balaton
Kiemelten magas összeget, összesen 367 milliárd forintot fordíthat majd fejlesztésre a Balaton, amiből sok jut a közlekedésre – még akár a második komp is jöhet – erről itt írtunk részletesen.Jelentősen lecsökkenhet a közúti dugók és a vasúti késések száma az északi és déli partra egyaránt. Új autópálya-csomópontot alakítanak ki az M7-esen az északi part felől jövő 710-es útnak, az M7-est pedig háromsávosítanák Budapesttől egészen az új csomópontig mindkét irányba. Folytatódnak a korszerűsítési munkák a dél-balatoni vasútvonalon, ezek elkészültével Lepsény és Balatonszentgyörgy között újul meg a pálya. 2019-ig felújítják és villamosítják az északi-parti vonalat Aszófőig. A tó mindkét partján megújulnak az állomások, modernizálják a Kaposvár–Fonyód-vonalat is. Az északi parton 80, a délin a 100 km/h-s eredeti sebességet állítják vissza, így a vonatok sokkal gyorsabbak nem lesznek, viszont megszűnnek a sebességkorlátozások, az új pályák és biztosítóberendezések hatására talán kevesebb lesz a késés, az északi parti mozdonycsere egyelőre áttevődik Fehérvárról Füredre.
Vonat Balatonkenese térségében.
MTI / H. Szabó Sándor
Budapestnek kevés jut
A majdnem ezermilliárd forintos keretből azonban Budapestnek igen kevés jut: a legnagyobb összeget, 137,5 milliárdot a 3-as metró felújítása veszi el – az évtizedek óta elmaradt karbantartások pótlását pedig nehezen nevezhetjük fejlesztésnek. Emellett csak az 1-es villamos mindkétirány-beli hosszabbításával számolhatunk: délen, a Kelenföld vasútállomásig tartó új szakasz egyértelműen szükséges ahhoz, hogy bezáruljon a kör, ám északon a Bécsi úton át Aranyvölgy vasútállomásig érő hosszabbítás erősen megkérdőjelezhető, hiszen földszintes házak között haladna, és egy forgalmas buszvonalat sem váltana ki. A város legnagyobb lakótelepére, Újpalotára tervezett villamost már korábban elvetették, azonban végleg most húzták le a listáról. Kárpótlásul a felszabadult összegből új villamosokat vehet Budapest, ez a már közlekedő CAF villamoshoz tartozó opció egy részét jelentheti, reálisan 20-23 új járművel számolhatunk. Ami sovány vigasz, összehasonlításként Varsó 280 lengyel gyártású PESA, míg Prága 310 cseh gyártású Skoda alacsonypadlós villamost vett az elmúlt évtizedben – míg mi ugye 40 Combinót a németektől és 47 CAF-ot a spanyoloktól. Kérdeztük az illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot az újpalotai villamosprojekt végleges törlésének okáról és a villamosbeszerzés részleteiről, de többszöri megkeresésünkre sem kaptunk választ.
Fülöp Máté
A MÁV veheti be a fővárost
Egyedül a nagyvasút terén láthatnak majd jelentősebb fejlődést a budapestiek, végre jöhetnek az emeletes vonatok – a MÁV épp a napokban írta ki a tendert 40 darab legalább 600 férőhelyes villamos motorvonat beszerzésére. Az új járművek vagy ultrahosszúak lesznek, vagy emeletesek – várhatóan inkább utóbbi. Az új járművekkel a Z30-as, Z50-es, Z60-as S70-es, G70-es és a Z70-es vonalon találkozhatnak majd az utasok.
Azonban több budapesti vasúti projekt lekerült a listáról, pl. a Nyugati–Rákospalota–Újpest-szakasz rekonstrukciója a Róbert Károly körútnál tervezett új állomással, valamint a Veresegyház–Vác-vasútvonal korszerűsítése is ment a levesbe. Szerepel viszont a Budapest–Százhalombatta- és Budapest–Hatvan-vasútvonalak teljes körű korszerűsítése.
A NIF Zrt. kérdésünkre megírta, hogy előrendelést kapott a Kelenföld–Ferenvcáros közötti vasúti szakasz felújítására és háromvágányúsítására, ahol új megállók építését is tervezik – várhatóan az Üllői úton a Népliget mellett és a Közvágóhíd magasságában. A NIF azt is közölte, hogy vizsgálják, hogyan tehetnék vasúton megközelíthetővé a Liszt Ferenc repülőteret – mindkét projekt a másik, az uniós CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) forrásból valósulna meg.
A nagy budapesti állomások felújításánál részben örülhetünk: 2020-ig megindul a Nyugati és Keleti pályaudvar épületének felújítása, egyáltalán nem nyúlnak azonban a pályaudvarok szintén rossz állapotú vágányzathoz, a Déliben pedig semmihez. Mint azt korábbi cikkünkben már megírtuk, a MÁV 2019-ig megvalósítja három nagy forgalmú fővárosi állomás, Kőbánya-Kispest, Zugló és Kőbánya alsó korszerűsítését.
A MÁV megkeresésünkre hangsúlyozta, hogy a vasút szerepét növelné a Budapesten belüli közlekedésben. Megkezdte a körvasúti személyforgalom visszaállítását, első lépésként az esztergomi és kelebiai vonalak összekötésével Pilisvörösvár és Kunszentmiklós-Tass között indulna meg a közlekedés, korszerű Flirt motorvonatokkal. Ehhez kapcsolódóan új megállóhelyeket is kiépítene Pestújhelyen, Újpalotánál és Rákosfalvánál – ennek kivitelezése 2018-tól várható.