40 éves a főváros leglepukkantabb metróvonalának első szakasza

40 éves a főváros leglepukkantabb metróvonalának első szakasza

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

1976 szilveszterén indult meg a forgalom a budapesti 3-as metró első szakaszán, a Deák tér és a Nagyvárad tér között. A következő években újabb részekkel bővült, ma pedig már a metróhálózat leghosszabb vonala a 3-as – és felújítás elmaradása illetve csúszása miatt egyben a legleromlottabb is jelenleg.

A 3-as metró Újpest-Központ és Kőbánya-Kispest között közlekedik, több mint 17 kilométer hosszú a vonal, 20 állomás található rajta. A Deák téren a 2-esre, a Kálvin téren pedig 4-esre lehet átszállni a 3-as metróról.

A budapesti földalatti vasút építéséről 1950-ben hozott kormányhatározat már említést tesz az észak-déli vonal nyomvonaláról és építéséről is. Később, a kelet-nyugati vonal továbbépítését jóváhagyó kormányhatározatban már előírták az észak-déli metróvonal beruházási programjának elkészítését is. E határozat alapján 1966-ban elkészült az észak-déli, a mai M3-as vonal beruházási programjának tervdokumentációja. 1970-ben kezdődött meg az építése – olvasható a WikiPédián.

A mai napig sok helyen kék metróként emlegetett vonal első szakaszát 1976. december 31-én nyitották meg a Deák tér és a Nagyvárad tér között. 1980-ra épült meg az újabb rész Kőbánya-Kispestig. Egy évvel később a Deák tér és a Lehel tér közötti szakaszt helyezték üzembe, amit 1984-ben az Árpád hídig továbbépítettek.

 Itt látható archív, hang nélküli felvétel az 1976-os átadásról.

Ezeken a felvételen az 1980-ra elkészült újabb szakasz bejárása látható.

1990-ben adták át az Árpád híd – Újpest-Központ közötti szakaszt, azóta változatlan hosszúságú a vonal, bár Káposztásmegyer felé régóta tervezik már a meghosszabbítását. Korábban felmerült az is, hogy Kőbánya-Kispesttől a ferihegyi reptérig építik tovább a vonalat, de ez végül lekerült napirendről, a friss elképzelések szerint „sima” vasúti kapcsolatot építenek ki Ferihegy és a belváros között.

A 3-as metró felújítása mára halaszhatatlanná vált, a teljes infrakstruktúra elöregedett, az immár 40 éves vonal nagyon rossz állapotban van.

A régi, jó ideje már tűzveszélyes szovjet szerelvényeket Oroszországban újíták fel folyamatosan, az első példányok már visszaérkeztek a munkát végző Metrowagonmash gyárából. A vágányhálózat és az állomások felújítása azonban csúszik, a munka valószínűleg jövő év közepén indulhatna, először Kőbánya-Kispest és a Népliget között, ha sikeres lesz a kivitelezésre kiírt újabb pályázat.

Mégis lehetnek liftek a 3-as metróban, itt az új tender

Jövőre is, sőt az elmúlt évekhez képest úgy tűnik még inkább, a szabadidő-autókról szól minden. Mintha más modelleket nem is nagyon prezentálna az autóipar. Mintha - mert azért találtuk párat azokból is.