Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e70a89b3-de3b-4798-a68e-177f53d4c117","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"Időjárásunk gyorsan változik: egyre melegebb lesz, több a csapadék és a szélsőséges jelenség. Unokáink földrajzóráin új fogalom válthatja fel a térségünket eddig leíró éghajlatot – véli Lakatos Mónika a HungaroMet éghajlatkutatója, a Magyar Meteorológiai Társaság elnöke.","shortLead":"Időjárásunk gyorsan változik: egyre melegebb lesz, több a csapadék és a szélsőséges jelenség. Unokáink földrajzóráin új...","id":"20241230_hvg-klimavaltozas-aszaly-lakatos-monika-magyar-meteorologiai-tarsasag-HungaroMet-eghajlatkutato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e70a89b3-de3b-4798-a68e-177f53d4c117.jpg","index":0,"item":"5baac5fd-8304-4e44-bd6a-8ea3d6f124f7","keywords":null,"link":"/360/20241230_hvg-klimavaltozas-aszaly-lakatos-monika-magyar-meteorologiai-tarsasag-HungaroMet-eghajlatkutato","timestamp":"2024. december. 30. 10:00","title":"Lakatos Mónika éghajlatkutató: Generációk százainak az élete múlik azon, hogy megállítjuk-e a globális felmelegedést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c54ce84f-8e6f-45f5-b697-6228e868c1b4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Remek év volt 2024 a videójátékok szempontjából, számos olyan cím debütált ugyanis a PlayStation-konzolokra, melyeket jó eséllyel még évekig emlegetni – és nyomkodni – fogunk. Íme a HVG szubjektív top 5-ös listája.","shortLead":"Remek év volt 2024 a videójátékok szempontjából, számos olyan cím debütált ugyanis a PlayStation-konzolokra, melyeket...","id":"20241231_sony-playstation-5-jatekok-2024-top-5-lista-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c54ce84f-8e6f-45f5-b697-6228e868c1b4.jpg","index":0,"item":"a312123c-8245-4aa4-af36-68074932d791","keywords":null,"link":"/tudomany/20241231_sony-playstation-5-jatekok-2024-top-5-lista-velemeny","timestamp":"2024. december. 31. 14:03","title":"A kedves kalandtól a kaszabolós horrorig – szerintünk ezek 2024 legjobb PS5-ös játékai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd","c_author":"HVG","category":"360","description":"Sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. A gazdaság alakulása külön is megér egy misét.","shortLead":"Sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. A gazdaság alakulása külön is megér egy misét.","id":"20241230_Magyar-gazdasag-gdp-inflacio-hiany-forint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd.jpg","index":0,"item":"77058043-b43d-4490-a807-1da65727269f","keywords":null,"link":"/360/20241230_Magyar-gazdasag-gdp-inflacio-hiany-forint","timestamp":"2024. december. 30. 15:15","title":"Ön is úgy érzi, hogy a kormány földbe döngölte az inflációt? – 2024 gazdasági krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe778396-9722-4d49-b1d4-af289e528908","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Ausztrál kutatók olyan biológiai rendszert építettek, amely fehérjék segítségével képes áramot vezetni. Egyszer ez válthatja majd le a mérgező elektronikai alkatrészeket.","shortLead":"Ausztrál kutatók olyan biológiai rendszert építettek, amely fehérjék segítségével képes áramot vezetni. Egyszer...","id":"20241230_kolibakterium-elektromos-aram-eloallitasa-a-levegobol-ingyen-aram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe778396-9722-4d49-b1d4-af289e528908.jpg","index":0,"item":"e004228d-cb7b-4267-b64a-69a3c153e090","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_kolibakterium-elektromos-aram-eloallitasa-a-levegobol-ingyen-aram","timestamp":"2024. december. 30. 08:03","title":"A levegőből csinál elektromos áramot egy új rendszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35ed69c8-9cda-4006-9de8-639de0dec1b8","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság képviselői is részt vesznek annak kiderítésében, hogy mi okozhatta a turistagép tragédiába torkolló landolását. ","shortLead":"Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság képviselői is részt vesznek annak kiderítésében, hogy mi okozhatta...","id":"20241230_Del-koreai-legi-katasztrofa-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35ed69c8-9cda-4006-9de8-639de0dec1b8.jpg","index":0,"item":"f3c3ebab-527f-4d6f-930d-787d1944f17c","keywords":null,"link":"/vilag/20241230_Del-koreai-legi-katasztrofa-vizsgalat","timestamp":"2024. december. 30. 14:47","title":"Átfogó biztonsági vizsgálatot indít Dél-Korea a repülőgép-katasztrófa után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4c6df22-9c0d-4822-a614-3d95090bd0b7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy friss felmérésből többek között az is kiderül, hogy mit gondolnak a magyarok a szószékről politizáló papokról, lelkészekről.","shortLead":"Egy friss felmérésből többek között az is kiderül, hogy mit gondolnak a magyarok a szószékről politizáló papokról...","id":"20241230_A-magyaroknak-csak-7-szazaleka-szerint-elegendo-az-egyhazi-eljaras-a-pedofilugyekben-a-tobbseg-ugy-veli-be-kellene-vonni-a-rendorseget-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4c6df22-9c0d-4822-a614-3d95090bd0b7.jpg","index":0,"item":"a82e31cc-96e4-40ef-881b-588a02bc8cd5","keywords":null,"link":"/itthon/20241230_A-magyaroknak-csak-7-szazaleka-szerint-elegendo-az-egyhazi-eljaras-a-pedofilugyekben-a-tobbseg-ugy-veli-be-kellene-vonni-a-rendorseget-is","timestamp":"2024. december. 30. 08:28","title":"A magyaroknak csak 7 százaléka szerint elegendő az egyházi eljárás a pedofilügyekben, a többség úgy véli, be kellene vonni a rendőrséget is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3cc61d1f-020b-4879-8afc-01f15bba39e1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Előzzük meg szilveszterkor a tragédiákat – figyelmeztetett a rendőrség, majd felrobbantottak tűzijátékkal egy tesztbábut. ","shortLead":"Előzzük meg szilveszterkor a tragédiákat – figyelmeztetett a rendőrség, majd felrobbantottak tűzijátékkal...","id":"20241230_Szilveszter-petarda-rendorseg-biztonsag-tuzijatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3cc61d1f-020b-4879-8afc-01f15bba39e1.jpg","index":0,"item":"c70b2b9a-ed0f-4d89-8bd2-49c2a456a3f9","keywords":null,"link":"/elet/20241230_Szilveszter-petarda-rendorseg-biztonsag-tuzijatek","timestamp":"2024. december. 30. 18:31","title":"Tesztbábun mutatta be a rendőrség, miért veszélyes, ha eltalál egy petárda szilveszterkor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05cfa598-29f8-4c16-9af1-8941d96ec81f","c_author":"Szlavkovits Rita","category":"360","description":"Az üvegházhatású gázok kibocsátáscsökkentésének egyik eszköze lehet a regeneratív mezőgazdaság. Európában nincs hivatalos szabályrendszere, fő kérdésekben még a követői között sincs egyetértés.","shortLead":"Az üvegházhatású gázok kibocsátáscsökkentésének egyik eszköze lehet a regeneratív mezőgazdaság. Európában nincs...","id":"20241230_fenntarthato-fejlodes-regenerativ-mezogazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05cfa598-29f8-4c16-9af1-8941d96ec81f.jpg","index":0,"item":"cb18150d-244a-4373-a664-e38ebdef8006","keywords":null,"link":"/360/20241230_fenntarthato-fejlodes-regenerativ-mezogazdasag","timestamp":"2024. december. 30. 12:30","title":"Földművelés máshogy. Mi az a regeneratív mezőgazdaság?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Los Angeles-i reptértől a csepeli villamosig: így készülünk az olimpiára
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Aki csak a térképeket látja, azt gondolhatja, Budapest kínálja a 2024-es olimpiára pályázók közül a legkönnyebben megközelíthető versenyhelyszíneket. A valóság már közel sem ennyire szép.
la24-prod.s3.amazonaws.com / paris2024.org / HVG
Könnyen megközelíthető helyszínek, minél kisebb távolságok a szurkolóknak a létesítmények között, és amit semmiképp nem lehet gyalog elérni, azt lehetőleg tömegközlekedéssel lesz a legjobb megközelíteni – ezt ígéri mindhárom, a 2024-es olimpiára pályázó város. A terv papíron mindhárom helyen látványos és környezetbarát, de egészen más kérdés, mi történik, ha nemcsak tervezőasztalon kell ezeket elképzelni, hanem egy város hétköznapi életébe beillesztve.
Alapjaiban határozza meg a helyzetet, hogy mennyire hatalmas különbségek vannak a három rivális város méreteiben. A magyar főváros kisebb, mint Los Angeles fele, de ötször akkora, mint Párizs. A franciáknál és nálunk nem volt nehéz úgy megrajzolni az olimpiai térképet, hogy szinte minden versenyhelyszín egy 10 kilométeres sugarú körbe essen, Los Angeles ezzel meg sem próbálkozott.
la24-prod.s3.amazonaws.com / paris2024.org
A sportolók vagy a nézők utazzanak többet?
A párizsi szervezők gyakorlatilag kétközpontú olimpiát terveznek: ott a város északi részén húznák fel az olimpiai falut, onnan pedig gyalog is könnyen megközelíthető távolságra a legtöbb versenyhelyszínt, a másik nagy központot pedig a belvárosba tervezik, a Szajna-partra. Budapesten akkor volna minden egyszerű, ha a Dunán és a Hungária körúton könnyű volna közlekedni: az egyik központ a Margitsziget és a Dagály Úszóaréna környéke lehet, a másik Észak-Csepel, a harmadik pedig a Népliget és a Puskás Stadion. Los Angeles ebből a szempontból nem igazán baráti: ott a városban négy központ köré csoportosítva szórnák szét az olimpiai versenyhelyszíneket. Egy ötödik lenne maga az olimpiai falu: a sportolóknak kimondottan sokat kellene utazniuk ahhoz, hogy a versenyeikre eljussanak.
Így aki csak térképen látja a három várost, azt gondolhatja, hogy Budapesten minden közel van egymáshoz – aztán valószínűleg ezt kicsit átértékeli, miután megpróbált eljutni egy átlagos hétköznap reggel az Árpád hídtól Csepelre. A Google útvonaltervezője szerint nálunk az olimpiai falu tervezett helyszíne a Dagálytól tömegközlekedéssel kicsit kevesebb, mint egy óra, már persze ha nincs semmi fennakadás. Párizsban nagyjából ugyanennyi a táv kilométerben, csakhogy a Stade de France körüli olimpiai falutól a belvárosi helyszínekre fél óra alatt oda lehet érni. Los Angelesben ugyanez az idő arra elég, hogy a sportolók eljussanak a szállásaikról a versenyhelyszínekre, a szurkolóknak viszont ennél jóval kevesebb időt kell a közlekedésre szánniuk.
Persze nem csak abból kell kiindulni, hogy miképp néz ki a közlekedés 2017-ben. Ezért is különösen látványos, hogy mekkorák a különbségek a három város fejlesztési tervei között. Az elképzelések most így néznek ki:
- Los Angelesben modernizálnának minden repülőtéri terminált és egy újat is építenének, kilenc metrót és elővárosi vasutat újítanának fel, és összesen 158 kilométer új vasútvonallal szolgálnák ki az olimpiára látogatókat. A költségeket 10 milliárd dollár körülre tervezik, ez volna a város történelmének legnagyobb, közpénzből fizetett beruházása.
- Párizs a Charles de Gaulle reptér bővítését ígérte meg, és egy óriási metrófejlesztést, aminek a végén a Charles de Gaulle-ról 25, az Orly reptérről pedig 20 perc alatt be lehetne jutni a belvárosba. Ott már kevésbé nagyratörőek a tervek, külön a nézőknek és a résztvevőknek megnyitott sávokat ígérnek az utakon, és hangsúlyozzák, hogy minden versenyhelyszín legfeljebb 400 méter sétára lesz a legközelebbi metróállomástól.
Olimpiai színekkel világítják meg a párizsi Eiffel-tornyot a 2024-es nyári olimpia megrendezéséért versenyző francia főváros hivatalos kampányának elindítása alkalmából tartott rendezvényen.
MTI / AP / Francois Mori
- Budapesten eközben azt tervezik, hogy felszedik a csepeli HÉV vágányait, a helyén pedig villamos járna, amit a Soroksári útnál kötnének össze a 2-essel. Ezen kívül az olimpia idejére a 4-6-os villamost a Nagykörútról Dél-Buda helyett az olimpiai faluhoz irányítanák át, és a Hungária körúton náluk is olimpiai sáv lehetne. Kelenföld és Csepel között hidat építenének, és a repülőtér 2-es termináljáról vasút vezetne a belvárosig.
Nem véletlen, hogy a tömegközlekedés a központi kérdés. Los Angeles bátran autómentes olimpiát ígér, Párizs pedig azt, hogy ha valaki már bejutott a belvárosba vagy az északi olimpiai központba, akkor onnantól akár gyalogolhat is. Budapesten úgy számolnak, hogy a sportolók ötöde gyalog közlekedne, és a nézőknek is ezt ajánlják.