Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Nagyon keresztbe tesznek a Molnak az új tervezettel. A Mol–kormány, vagy inkább Mol–Lázár-összecsapásnak az Árpád hídi magasház-projekt is áldozatul eshet.
Nem akad Pesten olyan épület a Bazilika kupoláján kívül, ahonnan a főváros látképében gyönyörködhetnénk, panorámapontként csak a budai domboldal funkcionál. A Bazilika 96 méteres magassága mindig is sorvezetőként szolgált az építészeti magassági korlát felállításában; a hatályos szabályzat szerint Buda védett részein és a Hungária körúton belül maximum 30 méter, egyébként általában 55 méter a magassági korlát, így például a Várból szemlélve a Bazilika tornya továbbra is kiemelkedik.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a külsőbb kerületekben a magassági korlátozás nem egységes, a Lágymányosi-öbölben például 65 méteres volt. Ezt azonban az Árpád híd környéki irodafejlesztések területére vonatkozó határértékkel együtt megemelték 90, illetve 120 méterre. Egyes szakemberek szerint ez a tendencia folytatódni fog, mások szerint minden eszközzel harcolni kellene ellene, mivel Budapesten bőven van hely a horizontális terjeszkedésre, illetve inkább a meglévő lakások és irodák korszerűsítése lenne észszerű az építkezések helyett.
A magassági határ egykor parázs vitákat kiváltó témája nagyjából tíz éve lerágott csontnak számít, most azonban megint előkerült a Mol Kopaszi-gátra tervezett magasháza kapcsán. A BudaPart projektben egy 217 ezer nm-es beépített területtel és 195 ezer nm-es parkkal rendelkező városrészt építenek, mely komplex funkciókkal bír: a kereskedelmi részeket és a 2900 lakást a zajvédelem miatt irodaházak ölelik majd körül. Az épületek nem lesznek egyforma magasságúak, a változatos esztétikai megjelenés és a benapozottság is ezt követeli. A látképből kiemelkedik majd a Mol új székháza, melyet a Foster+Partners iroda 120 méter magasra tervezett.
A fővárosi szabályozási tervben először azért kellett módosítást eszközölni, mert nem lehetett kevesebb a zöldterület és több a beépítés, mint a már fennálló szabályozási terv előírásai. A végleges koncepcióban azonban nőtt a zöldfelületek aránya, így szükséges vált az épületmagasság emelése is. A döntés értelmében tehát a Hungária körúton kívül lehet építeni magasházat.
A december elején benyújtott területrendezési törvény módosítása viszont megtiltaná, hogy 65 méternél magasabb épületeket lehessen felhúzni a városban. Ha ez a szabály érvénybe lép, nem épülhet meg sem a Mol toronyháza, sem a HB Reavis nevű szlovák cég Váci útra tervezett 90 méter magas épülete, jóllehet előbbi céggel mély kapcsolatot ápol a kormány, az utóbbi projektet pedig kiemelt beruházássá akarták nyilvánítani.
A törvénymódosítást Lázár János nyújtotta be, pedig októberben még visszavonulót fújt; bár addig a toronyház ellen volt, az őszi kormányinfón úgy nyilatkozott, "nagy szerencséje azoknak, akik építkezni akarnak, hogy az illetékes önkormányzatok adhatnak ki építési engedélyeket".
Míg Lázár az álláspontját váltogatja, a kormányból más inkább nem nyilatkozik egyértelműen. Füleky Zsolt, a Miniszterelnökség építészeti és építésügyi helyettes államtitkára sem volt hajlandó minősíteni a beruházást a Népszava kérdésére, mindössze annyit mondott, hogy „a területrendezési törvény hamarosan várható elfogadása után senki sem építhet 65 méternél magasabb toronyházat, de a parlament előtt fekvő szabálytervezet szerzett jogokat nem vesz el”.
A Mol viszont még nem kapta meg az építési engedélyt a magasházra, ahogy a HB Raevis sem.
A Mol a Népszava megkeresésére egy több hónapja ismételgetett nyilatkozatot küldött újra, ami szerint „a Kopaszi-gát mellé tervezett Mol-székház területe a hatályos jogszabályok és törvényi előírás szerint megfelel az érvényes fővárosi és kerületi szabályozásnak; a Mol minden esetben, így ezúttal is a szabályok szerint jár el; a Mol tulajdonában álló telken épülő irodaház tervezési és építési munkálatai az eredeti ütemterv szerint haladnak, így az új székház előreláthatólag 2021-re elkészül”.
A HB Reavis lapunknak elmondta, ők mindenképpen a hatályos törvények szerint fognak építkezni, s mivel az építési kérelmet még ne nyújtották be, egyelőre kivárnak. A HB fejlesztéséhez egyébként két másik épület is tartozik, egy 30 és 65 méteres, ezek az építési engedély birtokában már a kivitelezés első szakaszában járnak.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
A tömeg emberekből áll – őket mutatjuk meg külön-külön és együtt a HVG fotósainak szemével.
A Tisza Párt és a fővárosi csőd sem maradt ki.
Hatalmas. Ez minden idők legnagyobb Pride felvonulása. Ha nem hiszi, nézze meg a videókat.
Beszédek a 30. Budapest Pride-on.
A Tisza elnöke szerint látszatpolitizálás folyik trükkök százaival és hazugságokkal.
Freddie Mercury kezében sem állt ilyen hetykén a vasaló.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.
„Jó hazafi harcoshoz” méltón tette közzé, hogy 100 százalékos magyar érettségit tett.
Közéjük Charles Leclerc fért be.