szerző:
Balla Györgyi

Orbán Viktor miniszterelnök 2015-ben sokat ígért a megyei jogú városoknak, egyebek között azt, hogy 2018-ig minden magyarországi autópálya eléri az országhatárt. A határidő lejárt, és még mindig van olyan beruházás, amelyik el sem kezdődött. Az azonban már látszik, hogy kik járhatnak jól a Modern Városok Program útépítéseinél.

Orbán Viktor 2015 márciusa és 2017 májusa között 23 megyei jogú városba ment el, a legfontosabb közös ígérete mindenütt az volt, hogy mindannyian kapnak új autóutakat. A miniszterelnök azt mondta, az a cél, hogy minden megyei jogú várost 2018-ig bekapcsoljanak a már létező autóút- és autópálya-rendszerbe, illetve hogy az autópályák elérjék az országhatárt. Ez Zalaegerszegnek, Békéscsabának és Salgótarjánnak volt igazán jó hír, ezek a városok ugyanis messze esnek a közúti „vérkeringéstől”. Összesen

  • 690 kilométernyi út megépítését,
  • 21 fejlesztést,
  • 1921 milliárd forint elköltését jelentette be országjárásán a kormányfő.

Megnéztük, hogy mi valósult meg a tervekből. Összességében elmondható, hogy

  • egyetlen megyei jogú városban sem készültek a munkával 2018-ra,
  • alig akad olyan város, ahol tartani tudták az eredetileg tervezett költségeket,
  • 1 kilométernyi új autópályát átlagosan 2,5 milliárd forintból hoztak ki,
  • a nagyberuházásokkal a kormánybarát cégek jártak jól.

Azokat a nagyobb közútfejlesztéseket szedtük sorba, amelyeket magyar állami, illetve európai uniós pénzből finanszíroznak a Modern Városok Program keretében.

1. Sopron:

Itt jelentette ki először a miniszterelnök, hogy a kormány célja az összes megyei jogú város bekapcsolása az autópálya-rendszerbe. Azt is megígérte – sok egyéb mellett –, hogy 2018-ra készen lesz az M85-ös kétszer kétsávos autóút Sopron és Csorna, valamint Sopron és az országhatár között. A munkát azonban csak tavaly tavasszal kezdték, négy szakaszban dolgoznak, a valamivel több, mint 57 kilométeres útszakasz 2020 végére, 2021 elejére készülhet el. A cechet, csaknem 171 milliárd forintot a magyar kormány állja.

2. Eger:

„Lejárt a kis halak és a nagy halak ideje, ma már a gyors halak a vizek urai” – utalt Orbán Viktor Egerben arra, hogy négysávos autóút fogja összekötni 2018-ra Egert az M3-as autópályával. A munka még itt is javában tart, 2018 novemberében mindössze az út északi, Andornaktályát elkerülő, Eger déli részéig érő, 4 kilométeres szakaszát adták át a forgalomnak. Korábban úgy számoltak, hogy a fejlesztésre elég lesz 30 milliárd forint, ma már ennek több mint a duplájáról, 70 milliárdról szólnak a hírek.

Az M25-ös autóút épülő déli része az elkészült északi ütem átadóünnepségének napján Andornaktálya közelében 2018. november 7-én
©

3. Zalaegerszeg:

2018-ig kétszer kétsávos gyorsforgalmi út megépítése az M7-esig – ez is szerepel abban a dokumentumban, amelyet a miniszterelnök és a zalaegerszegi polgármester írt alá 2015. április 14-én. A terv az, hogy a zalai megyeszékhelyet összekötik az autópályával, ehhez a 76-os főutat fel kell újítani. Az M76-os három ütemben, 170 milliárd forintból még mindig épül, és a tervek szerint csak 2022-re készül el.

4. Miskolc:

Itt nem volt könnyű dolga a miniszterelnöknek, Miskolcon ugyanis már van autópálya. Orbán Viktor ezt úgy oldotta meg, hogy bejelentette a Miskolc és Kassa közötti autópálya megépítését, 150 milliárd forintért. Az összesen 56,75 kilométeres, kétszer kétsávos sztráda költsége ma már 179 milliárdra rúg, ezt a szakaszt az Európai Unió fizeti. A munka végét 2021 harmadik negyedévére ígérik.

5. Pécs:

Páva Zsolt polgármesterrel abban állapodott meg Orbán Viktor 2015. április 28-án, hogy a kormány megépíti az M6-os és M60-as utakat az országhatárokig. Összesen 69,3 milliárd forintot szánnak az M6-osra, a pénz nagy részét az Európai Unió adja.

Felhajtó az M60 autópálya meghosszabbított szakaszán 2015. július 31-én
©

Azt azonban, hogy ki lesz a beruházó, nem tudni, és a Szabadpécs.hu értesülése szerint a munkát csak 2022 után kezdik.

6. Szolnok:

Itt úgy szólt az ígéret, hogy legkésőbb 2019-ig Budapestet és Szolnokot négysávos autóút köti majd össze, mégpedig a ferihegyi repülőtértől induló 4-es főút nyomvonalán. Egyúttal arról is döntöttek, hogy megépítik a Szolnokot északi irányból elkerülő útszakaszt. A Cegléd és Abony közötti 17,6 kilométeres autóút kivitelezésére kiírt közbeszerzést a Duna Aszfalt nyerte, az utat nettó 26,3 milliárd forintért építheti meg. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. korábbi közlése szerint ezt a szakaszt 2021 első felében helyezik majd forgalomba, tehát ekkortól lehet majd Szolnokra eljutni gyorsforgalmi úton.

7. Nagykanizsa:

Ez a város sem maradhatott ki a sorból: az ipari park és az 50 méteres uszoda mellé Orbán Viktor azt is megígérte, hogy 2018-ig az M70-es utat kétszer kétsávosra, a szlovén határig bővítik, és 6 milliárd forintból megépítik a Nagykanizsát elkerülő út első ütemét. Utóbbiról a kormányfő azt mondta, hogy teljes hosszában elkészül 2018-ig. A helyiek azonban egy apró módosításból jöhettek rá, hogy a várost déli irányból elkerülő út mégsem épül meg 2018-ban: egy későbbi kormányhatározatban ugyanis törölték ezt a határidőt.

8. Kaposvár:

Itt a 67-es út négysávos autóúttá fejlesztésére ad a kormány 77 milliárd forintot, ezzel Kaposvárt összekötik az ország gyorsforgalmi úthálózatával. A kitűzött dátum 2019 volt, csakhogy a Soltút és a Strabag kivitelezésében épülő R67-es alapkövét nemrégiben, tavaly novemberben tették csak le, így egészen biztosan nem készül el határidőre ez a szakasz sem.

9. Kecskemét:

A kormány és a város megállapodott a Kecskemét körüli körgyűrű teljes megépítéséről és az 52-es bekötőút négysávossá bővítéséről. A munkát tavaly nyáron kezdték, a kivitelező a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Kft.

10.  Szombathely:

A szombathelyieknek azt ígérte a kormányfő, hogy nemcsak a 86-os utat viszik el Szombathelyig, hanem négysávos gyorsforgalmi úttal kötik össze a várost Kőszeggel, ezzel rácsatlakoznak az osztrák gyorsforgalmi úthálózatra. Ez eddig nem valósult meg.

11.  Békéscsaba:

A miniszterelnök azt ígérte, hogy a következő önkormányzati választásig biztosan megépül az M44-es gyorsforgalmi út, „de lehet, hogy már a következő parlamenti választásig kész lesz” – mondta. Ehhez képest csak a Kondoros és Tiszakürt közötti, 60 kilométeres szakasszal készülnek el 2019 harmadik negyedévében.

Munkagép dolgozik az épülő M44-es gyorsforgalmi út nyomvonalán Csabacsűd közelében 2018. február 22-én
©

Ezen kívül Kondoros és Békéscsaba között 17,5 kilométert, míg a Tiszakürt és Lakitelek között 9,9 kilométert kell megépíteni.

12.  Szeged:

Itt a 47-es út négysávúsítását említette a kormányfő, egy olyan észak-déli közlekedési tengelyről beszélt, amely Szegedet Debrecenen keresztül összeköti Miskolccal. Erről azóta is mindössze annyit lehet tudni, hogy 2022-ig építenék meg az új nyomvonalon a négysávos 47-est.

13.  Salgótarján:

A Nógrád megyei városnak is jutott országhatárig érő, Salgótarjánt elkerülő, négysávos út 50 milliárd forintért. Két szakaszban dolgoznak, a HE-DO, a Swietelsky és a KM 2018 helyett 2019 májusára fejezi be a munkát.

Minden forintot jó helyre kell tenni

„Nem arról van szó, hogy Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter dolgozószobájában számolatlanul állnának a pénzeszsákok, és aki arra jár, a vállára vesz egyet és elviszi” – mondta korábban Orbán Viktor a megyei jogú városok fejlesztési programjaira utalva. Szerinte minden forintot meg kell becsülni, és minden forintot jó helyre kell tenni. Ehhez képest a közbeszerzési pályázatok eredményeiből az látszik, hogy súlyos összegek vándoroltak baráti cégekhez a közös kasszából. Például a Mészáros Lőrinc üzlettársa, Szíjj László érdekeltségébe tartozó vállalkozás tervezheti és építheti az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszát, és a nagyberuházások komoly szeletét viszi el legtehetősebb magyarországi vállalkozók között jegyzett Dunai György építőipari vállalkozása, az EuroAszfalt Kft. is.

A beruházáson befutó cégek között van olyan kft., amelyiknek negyvenszeres árbevétel-növekedése volt egy év alatt. Egy kis építőipari vállalkozásról, a KM Építő Kft.-ről van szó, amelyik Salgótarjánban nyert közbeszerzést útépítésre a Modern Városok Programon belül. És olyan nagyágyúkkal vállvetve is diadalmaskodott, mint amilyen például a Swietelsky, a Penta vagy a Colas.

Egy másik vállalat, a HE-DO Kft. szintén több megyében megkerülhetetlen szereplője lett időközben az útépítéseknek. A céget – ahogyan arról korábban az Átlátszó írt – csak kis Közgépként emlegetik. A HVG-nek korábban egy észak-magyarországi polgármester azt mondta, a Fidesz régiós igazgatójától kapott fejmosást, mert nem a HE-DO-nak, hanem olcsóbban dolgozó másik cégnek az ajánlatát fogadta el egy útszakasz megépítésére.

A HE-DO Kft. és a KM Építő Kft. egyébként közösen újítja fel az M3-as autópálya 8 kilométeres szakaszát nettó 1,2 milliárd forintért.

A Modern Városok Programnak sok tendert köszönhet a Strabag is. A cég az utóbbi években sok százmilliárdnyi állami és önkormányzati megrendelést vitt el, többet, mint a szocialista-szabaddemokrata kormányok idején, noha már akkor is udvari beruházóként emlegették.

Egy másik nagyágyú, a Swietelsky is jól keres a megyei jogú városok közútfejlesztésén. Nem mellesleg a Strabag és a Swietelsky Orbán Viktor barátja, Mészáros Lőrinc nagyvállalkozó eszéki futballcsapatát is szépen kistafírozta.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Úgy gondolja, helyesen ül a kormánynál? Ellenőrizze le

Úgy gondolja, helyesen ül a kormánynál? Ellenőrizze le

Űrhajóablakra is lehet licitálni az Európai Űrügynökség árverésén

Űrhajóablakra is lehet licitálni az Európai Űrügynökség árverésén

Ferenc pápa szavaival oktatta Orbánt egy néppárti politikus, akit korábban „hasznos idiótának” nevezett

Ferenc pápa szavaival oktatta Orbánt egy néppárti politikus, akit korábban „hasznos idiótának” nevezett

Lelép a diktátor, akinek ellenfelei három lövéssel lettek "öngyilkosok"

Lelép a diktátor, akinek ellenfelei három lövéssel lettek "öngyilkosok"

Ahmed H. még mindig Magyarországon van

Ahmed H. még mindig Magyarországon van

Trump megint beleszállt a már halott John McCainbe

Trump megint beleszállt a már halott John McCainbe