Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0f6e2cc8-f471-48d9-8601-8c7d5a03b514","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Rákosrendezőre tervezett Mini-Dubaj beruházás apropóján olyan barnamezős beruházásokat gyűjtöttünk össze, amelyek megmutatták, hogyan lehet jól hasznosítani az elhagyott iparterületeket. ","shortLead":"A Rákosrendezőre tervezett Mini-Dubaj beruházás apropóján olyan barnamezős beruházásokat gyűjtöttünk össze, amelyek...","id":"20250205_mini-dubaj-helyett-rozsdaovezet-hasznositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f6e2cc8-f471-48d9-8601-8c7d5a03b514.jpg","index":0,"item":"ce5a22af-17aa-4f01-b003-ec16c2c957e4","keywords":null,"link":"/elet/20250205_mini-dubaj-helyett-rozsdaovezet-hasznositas","timestamp":"2025. február. 05. 06:02","title":"Dubajkodás helyett: három nagyszerű példa, mit lehet kezdeni egy rozsdaövezettel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6dbbf2de-43ac-408f-94f6-c04c1bac5c89","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"gazdasag","description":"Az eddigi csókos felszámoló helyére újat neveztek ki a kiemelt felszámolásokat végző állami cég felügyelőbizottságának élére. A távozó embert Mészáros Lőrinc, az érkezőt Tiborcz István köreihez sorolják.","shortLead":"Az eddigi csókos felszámoló helyére újat neveztek ki a kiemelt felszámolásokat végző állami cég felügyelőbizottságának...","id":"20250206_Lefejez-nemzeti-felszamolo-nrn-mike-ferenc-waberer-tiborcz-dunaferr","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6dbbf2de-43ac-408f-94f6-c04c1bac5c89.jpg","index":0,"item":"5eba5ec3-0454-41f0-8b75-a55b9efd2183","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Lefejez-nemzeti-felszamolo-nrn-mike-ferenc-waberer-tiborcz-dunaferr","timestamp":"2025. február. 06. 10:07","title":"Váratlanul lefejezték a nemzeti felszámolócéget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"174aa3b8-4e42-4e52-bbb9-2e11c5abffd8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Egyesült Államokban a madárinfluenza miatt tojáshiány alakult ki, a termék ára kétharmadával nőtt tavaly. ","shortLead":"Az Egyesült Államokban a madárinfluenza miatt tojáshiány alakult ki, a termék ára kétharmadával nőtt tavaly. ","id":"20250205_usa-tojashiany-lopas-madarinfluenza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/174aa3b8-4e42-4e52-bbb9-2e11c5abffd8.jpg","index":0,"item":"8479cc87-cf52-4149-890b-16328dd60e6d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_usa-tojashiany-lopas-madarinfluenza","timestamp":"2025. február. 05. 09:11","title":"100 ezer tojást loptak el egy amerikai boltból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f7667dd-f41e-459f-a1e4-6f3b7df72bad","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Annyi volt az érdeklődő, hogy a rendőrség lezárta az utcát.","shortLead":"Annyi volt az érdeklődő, hogy a rendőrség lezárta az utcát.","id":"20250204_Tobb-mint-ketszazan-emlekeztek-a-lakastuzben-elhunyt-japan-nore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f7667dd-f41e-459f-a1e4-6f3b7df72bad.jpg","index":0,"item":"58a448e0-c553-4cc8-aeb1-1cb21e69ce9e","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_Tobb-mint-ketszazan-emlekeztek-a-lakastuzben-elhunyt-japan-nore","timestamp":"2025. február. 04. 21:20","title":"Kétszáznál is többen emlékeztek a lakástűzben elhunyt japán nőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95b6c2b5-deb1-410d-881e-84934ee06418","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Anthropic szeretné felmérni a céghez jelentkezők „nem MI-asszisztált kommunikációs készségeit is”, ezért kérik, ne használjanak MI-t. Ez azért visszás, mert a cég azzal hirdeti a termékeit, hogy mennyire emberi válaszokat adnak.","shortLead":"Az Anthropic szeretné felmérni a céghez jelentkezők „nem MI-asszisztált kommunikációs készségeit is”, ezért kérik, ne...","id":"20250206_anthropic-mesterseges-intelligencia-hasznalata-allasjelentkezeseknek-keres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95b6c2b5-deb1-410d-881e-84934ee06418.jpg","index":0,"item":"fd47ab3c-8760-4dfc-a014-c4a8c796bfd2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_anthropic-mesterseges-intelligencia-hasznalata-allasjelentkezeseknek-keres","timestamp":"2025. február. 06. 16:03","title":"Az egyik legnépszerűbb mesterséges intelligencia fejlesztője azt kéri a munkára jelentkezőktől, hogy ne használjanak MI-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec5d5fd1-1132-4835-9b99-22e2fb91f8c3","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"A ChatGPT-t a kanyarban előző DeepSeek, a tényekkel mit sem törődő magyar miniszterelnök, a döglött lovon ülő pártja és a magyar valóságot a mobiltelefonok számából leszűrő házi elemzői lapunk friss számában. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"A ChatGPT-t a kanyarban előző DeepSeek, a tényekkel mit sem törődő magyar miniszterelnök, a döglött lovon ülő pártja és...","id":"20250206_hvg-fulszoveg-Dobszay-Janos-Vissza-a-jovonket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec5d5fd1-1132-4835-9b99-22e2fb91f8c3.jpg","index":0,"item":"e65ee7e8-3b14-4e55-bbf2-7b8af786da19","keywords":null,"link":"/360/20250206_hvg-fulszoveg-Dobszay-Janos-Vissza-a-jovonket","timestamp":"2025. február. 06. 08:00","title":"Dobszay János: Vissza a jövőnket!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e79fbfd-d9cd-4eef-bc7c-f98dd4e8b855","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagen nyilvánosságra hozta az első képet a legolcsóbb új elektromos modelljéről.","shortLead":"A Volkswagen nyilvánosságra hozta az első képet a legolcsóbb új elektromos modelljéről.","id":"20250206_olcso-villanyautot-a-nepnek-ime-a-vw-id-1-nyomott-aru-ujdonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e79fbfd-d9cd-4eef-bc7c-f98dd4e8b855.jpg","index":0,"item":"09e85a14-668d-4120-bfa6-812e3fc35317","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_olcso-villanyautot-a-nepnek-ime-a-vw-id-1-nyomott-aru-ujdonsag","timestamp":"2025. február. 06. 07:59","title":"Olcsó villanyautót a népnek: íme a VW nyomott árú újdonsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Google újraírta az MI felhasználására vonatkozó alapelveit, a techóriás már nem zárkózik el attól, hogy fegyverként vagy megfigyelésre használja a mesterséges intelligenciát.","shortLead":"A Google újraírta az MI felhasználására vonatkozó alapelveit, a techóriás már nem zárkózik el attól, hogy fegyverként...","id":"20250205_google-mesterseges-intelligencia-ai-fegyver","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e.jpg","index":0,"item":"d0d0fa6e-d299-48dd-b964-d869508229d8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_google-mesterseges-intelligencia-ai-fegyver","timestamp":"2025. február. 05. 06:57","title":"Már nem ígéri a Google, hogy nem fogja fegyvernek használni a mesterséges intelligenciát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megugró költségek, csúszás, baráti zsebek: ez lett Orbán nagy útépítési ígéreteiből
szerző:
Balla Györgyi
Tetszett a cikk?
Orbán Viktor miniszterelnök 2015-ben sokat ígért a megyei jogú városoknak, egyebek között azt, hogy 2018-ig minden magyarországi autópálya eléri az országhatárt. A határidő lejárt, és még mindig van olyan beruházás, amelyik el sem kezdődött. Az azonban már látszik, hogy kik járhatnak jól a Modern Városok Program útépítéseinél.
Orbán Viktor 2015 márciusa és 2017 májusa között 23 megyei jogú városba ment el, a legfontosabb közös ígérete mindenütt az volt, hogy mindannyian kapnak új autóutakat. A miniszterelnök azt mondta, az a cél, hogy minden megyei jogú várost 2018-ig bekapcsoljanak a már létező autóút- és autópálya-rendszerbe, illetve hogy az autópályák elérjék az országhatárt. Ez Zalaegerszegnek, Békéscsabának és Salgótarjánnak volt igazán jó hír, ezek a városok ugyanis messze esnek a közúti „vérkeringéstől”. Összesen
690 kilométernyi út megépítését,
21 fejlesztést,
1921 milliárd forint elköltését jelentette be országjárásán a kormányfő.
Megnéztük, hogy mi valósult meg a tervekből. Összességében elmondható, hogy
egyetlen megyei jogú városban sem készültek a munkával 2018-ra,
alig akad olyan város, ahol tartani tudták az eredetileg tervezett költségeket,
1 kilométernyi új autópályát átlagosan 2,5 milliárd forintból hoztak ki,
a nagyberuházásokkal a kormánybarát cégek jártak jól.
Azokat a nagyobb közútfejlesztéseket szedtük sorba, amelyeket magyar állami, illetve európai uniós pénzből finanszíroznak a Modern Városok Program keretében.
1. Sopron:
Itt jelentette ki először a miniszterelnök, hogy a kormány célja az összes megyei jogú város bekapcsolása az autópálya-rendszerbe. Azt is megígérte – sok egyéb mellett –, hogy 2018-ra készen lesz az M85-ös kétszer kétsávos autóút Sopron és Csorna, valamint Sopron és az országhatár között. A munkát azonban csak tavaly tavasszal kezdték, négy szakaszban dolgoznak, a valamivel több, mint 57 kilométeres útszakasz 2020 végére, 2021 elejére készülhet el. A cechet, csaknem 171 milliárd forintot a magyar kormány állja.
2. Eger:
„Lejárt a kis halak és a nagy halak ideje, ma már a gyors halak a vizek urai” – utalt Orbán Viktor Egerben arra, hogy négysávos autóút fogja összekötni 2018-ra Egert az M3-as autópályával. A munka még itt is javában tart, 2018 novemberében mindössze az út északi, Andornaktályát elkerülő, Eger déli részéig érő, 4 kilométeres szakaszát adták át a forgalomnak. Korábban úgy számoltak, hogy a fejlesztésre elég lesz 30 milliárd forint, ma már ennek több mint a duplájáról, 70 milliárdról szólnak a hírek.
Az M25-ös autóút épülő déli része az elkészült északi ütem átadóünnepségének napján Andornaktálya közelében 2018. november 7-én
MTI / Komka Péter
3. Zalaegerszeg:
2018-ig kétszer kétsávos gyorsforgalmi út megépítése az M7-esig – ez is szerepel abban a dokumentumban, amelyet a miniszterelnök és a zalaegerszegi polgármester írt alá 2015. április 14-én. A terv az, hogy a zalai megyeszékhelyet összekötik az autópályával, ehhez a 76-os főutat fel kell újítani. Az M76-os három ütemben, 170 milliárd forintból még mindig épül, és a tervek szerint csak 2022-re készül el.
4. Miskolc:
Itt nem volt könnyű dolga a miniszterelnöknek, Miskolcon ugyanis már van autópálya. Orbán Viktor ezt úgy oldotta meg, hogy bejelentette a Miskolc és Kassa közötti autópálya megépítését, 150 milliárd forintért. Az összesen 56,75 kilométeres, kétszer kétsávos sztráda költsége ma már 179 milliárdra rúg, ezt a szakaszt az Európai Unió fizeti. A munka végét 2021 harmadik negyedévére ígérik.
5. Pécs:
Páva Zsolt polgármesterrel abban állapodott meg Orbán Viktor 2015. április 28-án, hogy a kormány megépíti az M6-os és M60-as utakat az országhatárokig. Összesen 69,3 milliárd forintot szánnak az M6-osra, a pénz nagy részét az Európai Unió adja.
Felhajtó az M60 autópálya meghosszabbított szakaszán 2015. július 31-én
MTI / Sóki Tamás
Azt azonban, hogy ki lesz a beruházó, nem tudni, és a Szabadpécs.hu értesülése szerint a munkát csak 2022 után kezdik.
6. Szolnok:
Itt úgy szólt az ígéret, hogy legkésőbb 2019-ig Budapestet és Szolnokot négysávos autóút köti majd össze, mégpedig a ferihegyi repülőtértől induló 4-es főút nyomvonalán. Egyúttal arról is döntöttek, hogy megépítik a Szolnokot északi irányból elkerülő útszakaszt. A Cegléd és Abony közötti 17,6 kilométeres autóút kivitelezésére kiírt közbeszerzést a Duna Aszfalt nyerte, az utat nettó 26,3 milliárd forintért építheti meg. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. korábbi közlése szerint ezt a szakaszt 2021 első felében helyezik majd forgalomba, tehát ekkortól lehet majd Szolnokra eljutni gyorsforgalmi úton.
7. Nagykanizsa:
Ez a város sem maradhatott ki a sorból: az ipari park és az 50 méteres uszoda mellé Orbán Viktor azt is megígérte, hogy 2018-ig az M70-es utat kétszer kétsávosra, a szlovén határig bővítik, és 6 milliárd forintból megépítik a Nagykanizsát elkerülő út első ütemét. Utóbbiról a kormányfő azt mondta, hogy teljes hosszában elkészül 2018-ig. A helyiek azonban egy apró módosításból jöhettek rá, hogy a várost déli irányból elkerülő út mégsem épül meg 2018-ban: egy későbbi kormányhatározatban ugyanis törölték ezt a határidőt.
8. Kaposvár:
Itt a 67-es út négysávos autóúttá fejlesztésére ad a kormány 77 milliárd forintot, ezzel Kaposvárt összekötik az ország gyorsforgalmi úthálózatával. A kitűzött dátum 2019 volt, csakhogy a Soltút és a Strabag kivitelezésében épülő R67-es alapkövét nemrégiben, tavaly novemberben tették csak le, így egészen biztosan nem készül el határidőre ez a szakasz sem.
9. Kecskemét:
A kormány és a város megállapodott a Kecskemét körüli körgyűrű teljes megépítéséről és az 52-es bekötőút négysávossá bővítéséről. A munkát tavaly nyáron kezdték, a kivitelező a Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Kft.
10. Szombathely:
A szombathelyieknek azt ígérte a kormányfő, hogy nemcsak a 86-os utat viszik el Szombathelyig, hanem négysávos gyorsforgalmi úttal kötik össze a várost Kőszeggel, ezzel rácsatlakoznak az osztrák gyorsforgalmi úthálózatra. Ez eddig nem valósult meg.
11. Békéscsaba:
A miniszterelnök azt ígérte, hogy a következő önkormányzati választásig biztosan megépül az M44-es gyorsforgalmi út, „de lehet, hogy már a következő parlamenti választásig kész lesz” – mondta. Ehhez képest csak a Kondoros és Tiszakürt közötti, 60 kilométeres szakasszal készülnek el 2019 harmadik negyedévében.
Munkagép dolgozik az épülő M44-es gyorsforgalmi út nyomvonalán Csabacsűd közelében 2018. február 22-én
MTI / Rosta Tibor
Ezen kívül Kondoros és Békéscsaba között 17,5 kilométert, míg a Tiszakürt és Lakitelek között 9,9 kilométert kell megépíteni.
12. Szeged:
Itt a 47-es út négysávúsítását említette a kormányfő, egy olyan észak-déli közlekedési tengelyről beszélt, amely Szegedet Debrecenen keresztül összeköti Miskolccal. Erről azóta is mindössze annyit lehet tudni, hogy 2022-ig építenék meg az új nyomvonalon a négysávos 47-est.
13. Salgótarján:
A Nógrád megyei városnak is jutott országhatárig érő, Salgótarjánt elkerülő, négysávos út 50 milliárd forintért. Két szakaszban dolgoznak, a HE-DO, a Swietelsky és a KM 2018 helyett 2019 májusára fejezi be a munkát.
Minden forintot jó helyre kell tenni
„Nem arról van szó, hogy Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter dolgozószobájában számolatlanul állnának a pénzeszsákok, és aki arra jár, a vállára vesz egyet és elviszi” – mondta korábban Orbán Viktor a megyei jogú városok fejlesztési programjaira utalva. Szerinte minden forintot meg kell becsülni, és minden forintot jó helyre kell tenni. Ehhez képest a közbeszerzési pályázatok eredményeiből az látszik, hogy súlyos összegek vándoroltak baráti cégekhez a közös kasszából. Például a Mészáros Lőrinc üzlettársa, Szíjj László érdekeltségébe tartozó vállalkozás tervezheti és építheti az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszát, és a nagyberuházások komoly szeletét viszi el legtehetősebb magyarországi vállalkozók között jegyzett Dunai György építőipari vállalkozása, az EuroAszfalt Kft. is.
A beruházáson befutó cégek között van olyan kft., amelyiknek negyvenszeres árbevétel-növekedése volt egy év alatt. Egy kis építőipari vállalkozásról, a KM Építő Kft.-ről van szó, amelyik Salgótarjánban nyert közbeszerzést útépítésre a Modern Városok Programon belül. És olyan nagyágyúkkal vállvetve is diadalmaskodott, mint amilyen például a Swietelsky, a Penta vagy a Colas.
Egy másik vállalat, a HE-DO Kft. szintén több megyében megkerülhetetlen szereplője lett időközben az útépítéseknek. A céget – ahogyan arról korábban az Átlátszó írt – csak kis Közgépként emlegetik. A HVG-nek korábban egy észak-magyarországi polgármester azt mondta, a Fidesz régiós igazgatójától kapott fejmosást, mert nem a HE-DO-nak, hanem olcsóbban dolgozó másik cégnek az ajánlatát fogadta el egy útszakasz megépítésére.
A HE-DO Kft. és a KM Építő Kft. egyébként közösen újítja fel az M3-as autópálya 8 kilométeres szakaszát nettó 1,2 milliárd forintért.
A Modern Városok Programnak sok tendert köszönhet a Strabag is. A cég az utóbbi években sok százmilliárdnyi állami és önkormányzati megrendelést vitt el, többet, mint a szocialista-szabaddemokrata kormányok idején, noha már akkor is udvari beruházóként emlegették.
Egy másik nagyágyú, a Swietelsky is jól keres a megyei jogú városok közútfejlesztésén. Nem mellesleg a Strabag és a Swietelsky Orbán Viktor barátja, Mészáros Lőrinc nagyvállalkozó eszéki futballcsapatát is szépen kistafírozta.