Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"26a90eb9-a237-4f01-a859-64be6c02d194","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"De sikerült?","shortLead":"De sikerült?","id":"20250105_Pancserpuccsot-emlegetve-Magyaron-akart-utni-de-vegul-Orbant-is-eltalalta-az-Alapjogokert-Kozpont-vezetoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26a90eb9-a237-4f01-a859-64be6c02d194.jpg","index":0,"item":"b1fb835e-cbdc-434a-99d9-468601e35389","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Pancserpuccsot-emlegetve-Magyaron-akart-utni-de-vegul-Orbant-is-eltalalta-az-Alapjogokert-Kozpont-vezetoje","timestamp":"2025. január. 05. 20:45","title":"“Pancserpuccsot” emlegetve Magyaron akart ütni, de végül Orbánt is eltalálta az Alapjogokért Központ vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"407b49b8-9342-4c4a-b72a-b99f61a04544","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"A magyar gazdaság 2025-ben növekedésnek indul, kérdés, mennyire tempósan. A keresetek átlagos vásárlóereje biztosan nő, a nyugdíjaké viszont majdnem az év egészében csökken, a forint értékállóságát pedig a jegybank új elnökének kellene megőriznie.","shortLead":"A magyar gazdaság 2025-ben növekedésnek indul, kérdés, mennyire tempósan. A keresetek átlagos vásárlóereje biztosan nő...","id":"20250104_hvg-magyar-gazdasag-2025-ugras-helyett-kapaszkodas-valtozo-szereposztas-vegletek_kozott-mnb-nagy-marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/407b49b8-9342-4c4a-b72a-b99f61a04544.jpg","index":0,"item":"09883cab-abb7-4c55-8907-17335cb8b916","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-magyar-gazdasag-2025-ugras-helyett-kapaszkodas-valtozo-szereposztas-vegletek_kozott-mnb-nagy-marton","timestamp":"2025. január. 04. 07:00","title":"Orbán repülőrajtot ígért a magyar gazdaságban, de van itt pár probléma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbb66481-c6ca-4344-b2dc-62fd4f64eb39","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A volt református lelkészből lett politikus javaslata alapján Balog Zoltán exminiszter-püspök sem maradhatna a székében, de Tarr helyteleníti Gulyás Gergely miniszter és államtitkára egyházi szerepvállalását is, mert az “beleszólás” az egyház ügyeibe.","shortLead":"A volt református lelkészből lett politikus javaslata alapján Balog Zoltán exminiszter-püspök sem maradhatna...","id":"20250105_Tarr-Zoltan-a-Tisza-Part-alelnoke-szerint-itt-az-ideje-hogy-a-Reformatus-Egyhaz-zsinata-feloszlassa-magat-es-uj-egyhazi-vezetoket-valasszanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbb66481-c6ca-4344-b2dc-62fd4f64eb39.jpg","index":0,"item":"408a2493-5143-446e-b13e-ed2981bf2a20","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Tarr-Zoltan-a-Tisza-Part-alelnoke-szerint-itt-az-ideje-hogy-a-Reformatus-Egyhaz-zsinata-feloszlassa-magat-es-uj-egyhazi-vezetoket-valasszanak","timestamp":"2025. január. 05. 13:43","title":"Tarr Zoltán, a Tisza Párt alelnöke: a Református Egyház zsinata oszlassa fel magát, válasszanak új vezetőket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Vajon melyik identitása az őszintébb az Aszad-rezsim ellen lázadók vezérének, Ahmed al-Saraanak, az egykori dzsihádista hite vagy országmentő elszántsága?","shortLead":"Vajon melyik identitása az őszintébb az Aszad-rezsim ellen lázadók vezérének, Ahmed al-Saraanak, az egykori dzsihádista...","id":"20250105_hvg-ahmed-alsaraa-sziria-hts-kontur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0.jpg","index":0,"item":"57b48ec9-8270-4bad-b80b-cd236dc3e557","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-ahmed-alsaraa-sziria-hts-kontur","timestamp":"2025. január. 05. 13:30","title":"A dzsihádból jön, de még nem tudni, hova tart Szíria új vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c09853f4-f611-4093-9fcc-684755615309","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Egy új kutatás eredményei alapján ideje lehet egy kis mozgást is beiktatni a mindennapokba a sok ülés mellé – a szív- és érrendszeri okokból bekövetkező halálozás kockázatát ugyanis akár 34 százalékkal is növelheti, ha valaki rendszeresen ülőmunkát végez.","shortLead":"Egy új kutatás eredményei alapján ideje lehet egy kis mozgást is beiktatni a mindennapokba a sok ülés mellé – a szív...","id":"20240104_ulomunka-sok-ules-korai-halalozas-kockazata-sziv-es-errendszeri-kardiovaszkularis-megbetegedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c09853f4-f611-4093-9fcc-684755615309.jpg","index":0,"item":"4357bbe4-5d3e-4710-9c40-f18bdae51596","keywords":null,"link":"/tudomany/20240104_ulomunka-sok-ules-korai-halalozas-kockazata-sziv-es-errendszeri-kardiovaszkularis-megbetegedes","timestamp":"2025. január. 04. 08:03","title":"16%-kal növeli a korai halál kockázatát, mégis rengetegen csinálják – mi az?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe5b15bb-341b-4ab1-915c-b3de25b5bd9e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az Egyesült Államokban a volt elnökök halála után a regnáló elnök rendeli el, hogy 30 napig félárbocon legyenek a zászlók az országban. Donald Trump beiktatása azonban hamarabb lesz, minthogy lejárna a 30 nap.","shortLead":"Az Egyesült Államokban a volt elnökök halála után a regnáló elnök rendeli el, hogy 30 napig félárbocon legyenek...","id":"20250105_jimmy-carter-halala-donald-trump-amerikai-elnok-nemzeti-gyasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe5b15bb-341b-4ab1-915c-b3de25b5bd9e.jpg","index":0,"item":"ee851645-c538-47b2-8b91-87a45d3ea8ba","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_jimmy-carter-halala-donald-trump-amerikai-elnok-nemzeti-gyasz","timestamp":"2025. január. 05. 14:35","title":"Sérelmezi Donald Trump, hogy beiktatásakor félárbocon lesznek az amerikai zászlók Jimmy Carter halála miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.","shortLead":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát...","id":"20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd.jpg","index":0,"item":"931fd9c0-b3de-41ae-8842-385da5a3d4b9","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. január. 05. 19:30","title":"\"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök\" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c139296-4f88-4dcf-b6a6-e173b1281dbb","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A magyar gazdaság szorult helyzetben van, a lakosság szenved az inflációtól, és a miniszterelnök épp most lemondott arról, hogy országa kapjon egymilliárd eurót az Európai Uniótól. Válaszul az ellenzék új választásokat követel, továbbá fontos szövetségesek fordíthatnak hátat az országnak. Így összegzi a helyzetet Philipp Fritz, aki Varsóból tudósít Közép- és Kelet-Európáról.","shortLead":"A magyar gazdaság szorult helyzetben van, a lakosság szenved az inflációtól, és a miniszterelnök épp most lemondott...","id":"20250104_Die-Welt-Orban-Magyar-EU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c139296-4f88-4dcf-b6a6-e173b1281dbb.jpg","index":0,"item":"f85c7b94-be3d-45e8-8f4d-f8c63eba00df","keywords":null,"link":"/360/20250104_Die-Welt-Orban-Magyar-EU","timestamp":"2025. január. 04. 06:30","title":"Die Welt-értékelés: Ugrott az egymilliárd euró és most esélyt érez Orbán félelmetes ellenfele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kormány állítja, éjszakai repülési tilalomról szó sem volt
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Augusztus 15-től így is változik a szabályozás, mélyen a zsebükbe nyúlhatnak a légitársaságok, ha éjfél után utaztatnak. Palkovics László szerint működésképtelen a budapesti repülőtér.
Augusztus elsején, pontosan éjfélkor, abban a percben, amikortól Tarlós István és Palkovics László áprilisi ígérete szerint éjszakai repülési tilalomnak kellene lennie, leszállt Ferihegyen a British Airways Londonból érkező repülője. Két perccel később megjött egy Wizz Air-gép Malmöből, újabb két perc múlva egy Rómából, nem sokkal később befutott egy brüsszeli járat, aminek még negyed 11-kor kellett volna leszállnia, és így tovább, a Budapest Airport honlapja és a Flightradar24 szerint éjfél és hajnal öt óra között összesen 12 gép szállt le a Liszt Ferenc repülőtéren. Igaz, ha szigorúan nézzük, egyik sem Budapest légtere, hanem az agglomeráció felől érkezett - csakhogy ennek nem a főváros vagy a kormány döntése volt az oka, hanem egész egyszerűen az, hogy nyugat felől fújt a szél, így kelet felől lehetett leszállni.
MTI / Illyés Tibor
„A szükséges jogszabályok és az üzemelési eljárások módosítása folyamatban van” – ezt válaszolta a Budapest Airport múlt héten a kérdésünkre, milyen szabályok lesznek érvényben augusztus 1-jétől, ha már a kormány és a főpolgármester áprilisban megígérte, hogy ettől a naptól éjszakai repülési tilalmat vezetnek be Budapest fölött. Amikor elküldték a választ, még egy hét maradt arra, hogy elkészüljenek a szabályokkal.
Azt egyetlen, az egyeztetésekben részt vevő fél – a Budapest Airport, a Wizz Air, a fővárosi önkormányzat, valamint az Innovációs és Technológiai Minisztérium - sem írta meg kérdésünkre, hogy milyen szabályozást javasoltak, így aztán úgy köszöntött rá augusztus első éjszakája a budapestiekre, hogy még semmit sem tudhattak a mostanra ígért új szabályokról. A Wizz Airtől tudtunk meg egyetlen részletet, a terv egy pontja szerint Budapest légterét kikerülve, Monor felől érkezve szabad lenne leszállni ez után is. Aztán a fővárosi önkormányzat elküldte a meghívót az augusztus 1-jei sajtótájékoztatóra, a minisztérium pedig válasz helyett annyit írt, hogy felhívják a figyelmünket erre az eseményre.
Hat gép helyett a duplája repül éjjel
Azon meg sem lepődünk, hogy a Wizz Air, a Ryanair és a British Airways is hirdet járatokat, amelyek a menetrend szerint is éjfél után szállnak le. De a menetrend szerint éjfél előtt beérkezőknek sem sikerül mindig időben leszállniuk. Ezen a héten a kedd estére várt járatok közül például hat is volt, amely már éjfélt követően szállt le, további ötöt pedig már eredetileg sem éjfél előttre vártak. A szerda estére ígért gépek közül pedig, mint láttuk, 12 érkezett meg éjfél után. Igaz, Budapest felett ezek nem repültek: még azok is, amelyek nyugat felől jöttek, kikerülték a főváros légterét, elmentek keleten egészen Monorierdőig, ott egy nagyot fordultak, és délkelet felől érkeztek meg a repülőtérre.
Képünk Illusztráció
Túry Gergely
Azt, hogy milyen irányból lehet leszállni, nem (csak) a város lakóinak igénye alapján szabják meg. A légi irányítás szabályai világosak: le- és felszállást szembeszélben, vagy minimális hátszélben lehet engedélyezni. Vagyis ha a szél kelet felől fúj, akkor a leszálló gépeknek nyugatról, Budapest felől kell megközelíteniük a repülőteret. Ha nyugatról fúj a szél, akkor érkezhetnek a repülők kelet, vagyis az agglomeráció felől. Más választás nincs, mint így engedélyezni a leszállást – nyilvánvaló, hogy az utasok biztonsága sokkal fontosabb, mint a környéken élők csöndje.
Hivatalosan már eddig is csak hat gépmozgást (azaz fel- és leszállást) lehetett tervezni Budapesten. De ha rossz az idő, vagy kedvezőtlen a forgalmi helyzet, akkor ettől el lehetett térni, ezzel a lehetőséggel pedig napi szinten éltek a légitársaságok. Kedvezőtlen forgalmi helyzetnek számít az is, ha a gép csak későn tudott elindulni, és ha bevezetik, hogy csak kelet felől lehet leszállni, rossz időnek minősíthetik azt is, ha nem a megfelelő irányú a szél.
MTI / Kovács Tamás
Egy kis mozgástere mégis akad a kormánynak és az önkormányzatnak, ha meg akarják szabni, merről szállhatnak le a gépek. Minimális hátszélben még engedélyezhetik a leszállást, Palkovics László pedig korábban arról beszélt, egy független intézet tanulmányára várnak arról, hogy Budapest esetében a földrajzi helyzet lehetővé teszi-e azt, hogy biztonságosan felemeljék az engedélyezett hátszélszintet. Eddig 5 csomó, vagyis 9,2 km/h erejű hátszélben lehetett még leszállni, korábban szóltak arról tervek, hogy ezt megdupláznák. De még ez is csak gyenge szelet jelent, amelyben a hivatalos megfogalmazás szerint a szél a fák leveleit mozgatja, az ágait még nem.
A döntést meghoztuk
- így kezdte Palkovics Lászlóval közös sajtótájékoztatóját Tarlós István főpolgármester. Két intézkedést említett, mindkettő augusztus 15-e után, két hónap türelmi idővel lép életbe:
Valóban 5-ről 10 csomóra nő az a megengedett hátszél, amelynél a gépek fel- és leszállását engedélyezik, ellenkező esetben másik kifutópályára terelik a repülőket,
Zajterhelési díjat vezetnek be, maximum ezer eurót.
Utóbbit abban az esetben kell fizetniük a légitársaságoknak, ha a mélyalvás időszakában, azaz éjfél és hajnali 5 óra között repülnek Budapest felett. A pénzt a Budapest Airport a repülőtér környékén élők kártalanítására fordíthatja, ablakcserére, szigetelésre költheti majd.
Tarlós István hangsúlyozta, a repülőteret teljesen lezárni nem lehet, megpróbálják "gyakorlatilag nullára csökkenteni a forgalmat". Azt is mondta, hogy a zajterhelési díj bevezetése a Közelekedéstudományi Intézet ötlete volt, az ott dolgozó szakemberek szerint ekkora összeg elég elrettentő a légitársaságoknak.
A szigorítás havária helyzetekre nem vonatkozik, csak normál üzemmódra.
Emellett a repülőtér környékén élők is ellenőrizhetik, mekkora a zajterhelés, nagyjából 100 ezer forintba kerülő, egyszerű zajmérőket kaphatnak a 18. kerületi önkormányzattól, a kapott adatokat pedig feltölthetik egy internetes oldalra. A lényeg, hogy össze lehessen majd hasonlítani a kapott adatokat a hivatalosa értékekkel. Palkovics László azt mondta, hogy ezeket az eszközöket már beszerezték.
MTI / Illyés Tibor
Az eddigi mérőhelyek számát is növelik, az erre vonatkozó javaslatot hivatalosan szeptemberben fogadhatják el.
Repülési tilalomról soha nem beszéltünk
- emelte ki a miniszter, is szerinte áprilisban mindössze annyit ígértek, hogy a repülési műveletek számát igyekeznek csökkenteni, továbbá, hogy augusztusra meglesz a szükséges jogszabályi háttér. Ehhez képest a Budapest.hu oldalán április 23-án az jelent meg: Tarlós István azt mondta, a miniszter ígérete szerint augusztustól
biztosan működik
majd az éjszakai repülési tilalom.
Áprilisban még éjszakai repülési tilalmat ígértek.
budapest.hu
Palkovics László akkor azt közölte, a repülési tilalom azt jelenti, hogy 0 és 5 óra között manővert Budapest felett nem lehet majd tervezni. Azt is kijelentette, hogy az átlagos három éjszakai manővert nullára szeretnék csökkenteni.
Szóba került a reptér is. Legutóbb a kormányinfón szidta a Budapest Airportot Gulyás Gergely miniszter, kijelentette, legjobb lenne, ha eladnák és elmennének. Ezt a mostani sajtótájékoztatón lényegében Palkovics László is megerősítette:
fontolják meg, hogy adják el annak, aki tudja működni.
A kormány szándéka az, hogy a budapesti repülőtér működőképes legyen, "most nem az" - mondta. Hozzátette, már tárgyalnak a tulajdonossal, ha az egyeztetés nem lesz eredményes, akkor meg is kérik, adja el a repülőteret másnak.
Egy konzervatív kormány nem tehet semmit más tulajdonával kapcsolatban
- jelentette ki, hozzátéve: a repülőtér rosszul menedzselt, valószínűleg hozzá nem értő emberek irányítják.
(Kiemelt képünk illusztráció)
Érdekli a gazdaság? Még több cikket talál Facebook-oldalunkon: