Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d2c1eef2-077e-4769-9a0a-1a1e64814db2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már több igény érkezett be, mint amire a 30 milliárdos keret elég lenne. A cégek számára kiírt pályázaton részt vevők 52 százaléka venne biztosan megint elektromos autót. A legtöbben keveslik a hatótávolságot.","shortLead":"Már több igény érkezett be, mint amire a 30 milliárdos keret elég lenne. A cégek számára kiírt pályázaton részt vevők...","id":"20250507_elektromos-autos-palyazat-vallalkozasok-szamara-felmeres-jovo-mobilitasa-szovetseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2c1eef2-077e-4769-9a0a-1a1e64814db2.jpg","index":0,"item":"994ffd8e-db45-4bbb-aef5-bb7e62960e8c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_elektromos-autos-palyazat-vallalkozasok-szamara-felmeres-jovo-mobilitasa-szovetseg","timestamp":"2025. május. 07. 14:21","title":"Kimerült az e-autós pályázat kerete, a pályázók több mint fele újabb járműveket is venne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b867ffcc-e4d2-456d-b08c-6d823b64caef","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nem csak az emelkedő élelmiszerárak, a költési szokások is drasztikusan leszívhatják a pénztárcánkat. Mutatunk pár trükköt arra, hogyan lehet tenni ez ellen.","shortLead":"Nem csak az emelkedő élelmiszerárak, a költési szokások is drasztikusan leszívhatják a pénztárcánkat. Mutatunk pár...","id":"20250507_sporolas-felesleges-koltes-trukk-tipp","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b867ffcc-e4d2-456d-b08c-6d823b64caef.jpg","index":0,"item":"991a01d4-d24c-40f7-94bc-84c3708b156a","keywords":null,"link":"/elet/20250507_sporolas-felesleges-koltes-trukk-tipp","timestamp":"2025. május. 07. 06:59","title":"Három trükk, amellyel minimalizálhatja a felesleges költéseket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b11178f-af42-4656-bc9d-0f3f7c10c2e6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"„Az európai autópiac öt éve hanyatlásban van. Ez az egyetlen jelentős terület, amely nem tért vissza a Covid előtti szintjére” – jelentette ki John Elkann, a Stellantis főnöke.","shortLead":"„Az európai autópiac öt éve hanyatlásban van. Ez az egyetlen jelentős terület, amely nem tért vissza a Covid előtti...","id":"20250506_varosi-autok-megmenteseert-lobbiznak-europai-gyartok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b11178f-af42-4656-bc9d-0f3f7c10c2e6.jpg","index":0,"item":"260ab018-9f39-4fc2-a970-cced585a72b6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_varosi-autok-megmenteseert-lobbiznak-europai-gyartok","timestamp":"2025. május. 06. 12:58","title":"A piac jelenlegi szintje katasztrófa – idén eldől az európai autóipar sorsa a Renault és a Stellantis vezére szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4783aa33-9f42-42f7-b8a6-93d585b22137","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A lakóautózás sokak számára egyet jelent egy bohém, kötöttségektől mentes, kalandos életstílussal, ám vannak, akik nem csupán szabadságvágyból döntenek az ilyen élet mellett.","shortLead":"A lakóautózás sokak számára egyet jelent egy bohém, kötöttségektől mentes, kalandos életstílussal, ám vannak, akik nem...","id":"20250507_lakoauto-eltforma-lakas-koltsegek-meglehetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4783aa33-9f42-42f7-b8a6-93d585b22137.jpg","index":0,"item":"a5f0004e-c92a-4f5f-b883-3ab2faa4e488","keywords":null,"link":"/elet/20250507_lakoauto-eltforma-lakas-koltsegek-meglehetes","timestamp":"2025. május. 07. 05:25","title":"„A megélhetési válság miatt cseréltem le a házamat egy lakóautóra”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e537ae8-60a5-4e07-abf6-87c897879ba8","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A gyilkos aligátort még keresik, a nő holttestét megtalálták.","shortLead":"A gyilkos aligátort még keresik, a nő holttestét megtalálták.","id":"20250507_aligator-tamadas-kenu-florida-kissimmee-to","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e537ae8-60a5-4e07-abf6-87c897879ba8.jpg","index":0,"item":"c9267a58-0d56-415d-93fd-7c2be1d738eb","keywords":null,"link":"/elet/20250507_aligator-tamadas-kenu-florida-kissimmee-to","timestamp":"2025. május. 07. 11:12","title":"Aligátor ölt meg egy tavon kenuzó nőt Floridában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c8435b4-c80c-4fd9-ada1-6ed4e0ea0b37","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Főleg a nagy vidéki városokban és Budapesten esett vissza a lakásépítések száma. Új engedélyből vidéken mindenhol kevesebbet, Budapesten azonban néhány nagyberuházás miatt majdnem háromszor annyit adtak ki, mint tavaly.","shortLead":"Főleg a nagy vidéki városokban és Budapesten esett vissza a lakásépítések száma. Új engedélyből vidéken mindenhol...","id":"20250506_lakas-epites-epitkezes-ksh","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c8435b4-c80c-4fd9-ada1-6ed4e0ea0b37.jpg","index":0,"item":"81502f5f-6253-4000-80f7-fcb3bfd2aff4","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250506_lakas-epites-epitkezes-ksh","timestamp":"2025. május. 06. 08:35","title":"Évek óta nem adtak át annyira kevés lakást, mint idén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bb9b555-f12d-48af-883c-81d89a472da4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az ajtaját automatikusan becsukó Cadillac Celestiqből sokkal kevesebb készül, mint a hasonló kategóriás Rolls-Royce-okból.","shortLead":"Az ajtaját automatikusan becsukó Cadillac Celestiqből sokkal kevesebb készül, mint a hasonló kategóriás...","id":"20250507_szuperritka-es-meregdraga-cadillac-celestiq-uberluxus-szedan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bb9b555-f12d-48af-883c-81d89a472da4.jpg","index":0,"item":"0dcc2937-0d71-4347-8db4-b145246c1d88","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_szuperritka-es-meregdraga-cadillac-celestiq-uberluxus-szedan","timestamp":"2025. május. 07. 07:59","title":"Szuperritka és méregdrága a Cadillac überluxus szedánja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19e96165-4a50-4cdd-b3a6-2f6bae85336b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A szanaai repülőtéren több gép is kiégett, de lebombáztak egy cementgyárat is az izraeli erők.","shortLead":"A szanaai repülőtéren több gép is kiégett, de lebombáztak egy cementgyárat is az izraeli erők.","id":"20250506_izrael-bombazas-szanaa-nemzetkozi-repuloter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19e96165-4a50-4cdd-b3a6-2f6bae85336b.jpg","index":0,"item":"e463f53f-ce2c-4ff6-9adc-bde548c3e0a0","keywords":null,"link":"/vilag/20250506_izrael-bombazas-szanaa-nemzetkozi-repuloter","timestamp":"2025. május. 06. 16:39","title":"Izrael lebombázta a szanaai nemzetközi repülőteret","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kormány állítja, éjszakai repülési tilalomról szó sem volt
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Augusztus 15-től így is változik a szabályozás, mélyen a zsebükbe nyúlhatnak a légitársaságok, ha éjfél után utaztatnak. Palkovics László szerint működésképtelen a budapesti repülőtér.
Augusztus elsején, pontosan éjfélkor, abban a percben, amikortól Tarlós István és Palkovics László áprilisi ígérete szerint éjszakai repülési tilalomnak kellene lennie, leszállt Ferihegyen a British Airways Londonból érkező repülője. Két perccel később megjött egy Wizz Air-gép Malmöből, újabb két perc múlva egy Rómából, nem sokkal később befutott egy brüsszeli járat, aminek még negyed 11-kor kellett volna leszállnia, és így tovább, a Budapest Airport honlapja és a Flightradar24 szerint éjfél és hajnal öt óra között összesen 12 gép szállt le a Liszt Ferenc repülőtéren. Igaz, ha szigorúan nézzük, egyik sem Budapest légtere, hanem az agglomeráció felől érkezett - csakhogy ennek nem a főváros vagy a kormány döntése volt az oka, hanem egész egyszerűen az, hogy nyugat felől fújt a szél, így kelet felől lehetett leszállni.
MTI / Illyés Tibor
„A szükséges jogszabályok és az üzemelési eljárások módosítása folyamatban van” – ezt válaszolta a Budapest Airport múlt héten a kérdésünkre, milyen szabályok lesznek érvényben augusztus 1-jétől, ha már a kormány és a főpolgármester áprilisban megígérte, hogy ettől a naptól éjszakai repülési tilalmat vezetnek be Budapest fölött. Amikor elküldték a választ, még egy hét maradt arra, hogy elkészüljenek a szabályokkal.
Azt egyetlen, az egyeztetésekben részt vevő fél – a Budapest Airport, a Wizz Air, a fővárosi önkormányzat, valamint az Innovációs és Technológiai Minisztérium - sem írta meg kérdésünkre, hogy milyen szabályozást javasoltak, így aztán úgy köszöntött rá augusztus első éjszakája a budapestiekre, hogy még semmit sem tudhattak a mostanra ígért új szabályokról. A Wizz Airtől tudtunk meg egyetlen részletet, a terv egy pontja szerint Budapest légterét kikerülve, Monor felől érkezve szabad lenne leszállni ez után is. Aztán a fővárosi önkormányzat elküldte a meghívót az augusztus 1-jei sajtótájékoztatóra, a minisztérium pedig válasz helyett annyit írt, hogy felhívják a figyelmünket erre az eseményre.
Hat gép helyett a duplája repül éjjel
Azon meg sem lepődünk, hogy a Wizz Air, a Ryanair és a British Airways is hirdet járatokat, amelyek a menetrend szerint is éjfél után szállnak le. De a menetrend szerint éjfél előtt beérkezőknek sem sikerül mindig időben leszállniuk. Ezen a héten a kedd estére várt járatok közül például hat is volt, amely már éjfélt követően szállt le, további ötöt pedig már eredetileg sem éjfél előttre vártak. A szerda estére ígért gépek közül pedig, mint láttuk, 12 érkezett meg éjfél után. Igaz, Budapest felett ezek nem repültek: még azok is, amelyek nyugat felől jöttek, kikerülték a főváros légterét, elmentek keleten egészen Monorierdőig, ott egy nagyot fordultak, és délkelet felől érkeztek meg a repülőtérre.
Képünk Illusztráció
Túry Gergely
Azt, hogy milyen irányból lehet leszállni, nem (csak) a város lakóinak igénye alapján szabják meg. A légi irányítás szabályai világosak: le- és felszállást szembeszélben, vagy minimális hátszélben lehet engedélyezni. Vagyis ha a szél kelet felől fúj, akkor a leszálló gépeknek nyugatról, Budapest felől kell megközelíteniük a repülőteret. Ha nyugatról fúj a szél, akkor érkezhetnek a repülők kelet, vagyis az agglomeráció felől. Más választás nincs, mint így engedélyezni a leszállást – nyilvánvaló, hogy az utasok biztonsága sokkal fontosabb, mint a környéken élők csöndje.
Hivatalosan már eddig is csak hat gépmozgást (azaz fel- és leszállást) lehetett tervezni Budapesten. De ha rossz az idő, vagy kedvezőtlen a forgalmi helyzet, akkor ettől el lehetett térni, ezzel a lehetőséggel pedig napi szinten éltek a légitársaságok. Kedvezőtlen forgalmi helyzetnek számít az is, ha a gép csak későn tudott elindulni, és ha bevezetik, hogy csak kelet felől lehet leszállni, rossz időnek minősíthetik azt is, ha nem a megfelelő irányú a szél.
MTI / Kovács Tamás
Egy kis mozgástere mégis akad a kormánynak és az önkormányzatnak, ha meg akarják szabni, merről szállhatnak le a gépek. Minimális hátszélben még engedélyezhetik a leszállást, Palkovics László pedig korábban arról beszélt, egy független intézet tanulmányára várnak arról, hogy Budapest esetében a földrajzi helyzet lehetővé teszi-e azt, hogy biztonságosan felemeljék az engedélyezett hátszélszintet. Eddig 5 csomó, vagyis 9,2 km/h erejű hátszélben lehetett még leszállni, korábban szóltak arról tervek, hogy ezt megdupláznák. De még ez is csak gyenge szelet jelent, amelyben a hivatalos megfogalmazás szerint a szél a fák leveleit mozgatja, az ágait még nem.
A döntést meghoztuk
- így kezdte Palkovics Lászlóval közös sajtótájékoztatóját Tarlós István főpolgármester. Két intézkedést említett, mindkettő augusztus 15-e után, két hónap türelmi idővel lép életbe:
Valóban 5-ről 10 csomóra nő az a megengedett hátszél, amelynél a gépek fel- és leszállását engedélyezik, ellenkező esetben másik kifutópályára terelik a repülőket,
Zajterhelési díjat vezetnek be, maximum ezer eurót.
Utóbbit abban az esetben kell fizetniük a légitársaságoknak, ha a mélyalvás időszakában, azaz éjfél és hajnali 5 óra között repülnek Budapest felett. A pénzt a Budapest Airport a repülőtér környékén élők kártalanítására fordíthatja, ablakcserére, szigetelésre költheti majd.
Tarlós István hangsúlyozta, a repülőteret teljesen lezárni nem lehet, megpróbálják "gyakorlatilag nullára csökkenteni a forgalmat". Azt is mondta, hogy a zajterhelési díj bevezetése a Közelekedéstudományi Intézet ötlete volt, az ott dolgozó szakemberek szerint ekkora összeg elég elrettentő a légitársaságoknak.
A szigorítás havária helyzetekre nem vonatkozik, csak normál üzemmódra.
Emellett a repülőtér környékén élők is ellenőrizhetik, mekkora a zajterhelés, nagyjából 100 ezer forintba kerülő, egyszerű zajmérőket kaphatnak a 18. kerületi önkormányzattól, a kapott adatokat pedig feltölthetik egy internetes oldalra. A lényeg, hogy össze lehessen majd hasonlítani a kapott adatokat a hivatalosa értékekkel. Palkovics László azt mondta, hogy ezeket az eszközöket már beszerezték.
MTI / Illyés Tibor
Az eddigi mérőhelyek számát is növelik, az erre vonatkozó javaslatot hivatalosan szeptemberben fogadhatják el.
Repülési tilalomról soha nem beszéltünk
- emelte ki a miniszter, is szerinte áprilisban mindössze annyit ígértek, hogy a repülési műveletek számát igyekeznek csökkenteni, továbbá, hogy augusztusra meglesz a szükséges jogszabályi háttér. Ehhez képest a Budapest.hu oldalán április 23-án az jelent meg: Tarlós István azt mondta, a miniszter ígérete szerint augusztustól
biztosan működik
majd az éjszakai repülési tilalom.
Áprilisban még éjszakai repülési tilalmat ígértek.
budapest.hu
Palkovics László akkor azt közölte, a repülési tilalom azt jelenti, hogy 0 és 5 óra között manővert Budapest felett nem lehet majd tervezni. Azt is kijelentette, hogy az átlagos három éjszakai manővert nullára szeretnék csökkenteni.
Szóba került a reptér is. Legutóbb a kormányinfón szidta a Budapest Airportot Gulyás Gergely miniszter, kijelentette, legjobb lenne, ha eladnák és elmennének. Ezt a mostani sajtótájékoztatón lényegében Palkovics László is megerősítette:
fontolják meg, hogy adják el annak, aki tudja működni.
A kormány szándéka az, hogy a budapesti repülőtér működőképes legyen, "most nem az" - mondta. Hozzátette, már tárgyalnak a tulajdonossal, ha az egyeztetés nem lesz eredményes, akkor meg is kérik, adja el a repülőteret másnak.
Egy konzervatív kormány nem tehet semmit más tulajdonával kapcsolatban
- jelentette ki, hozzátéve: a repülőtér rosszul menedzselt, valószínűleg hozzá nem értő emberek irányítják.
(Kiemelt képünk illusztráció)
Érdekli a gazdaság? Még több cikket talál Facebook-oldalunkon:
133 bíboros vonult be szerdán délután a Sixtus-kápolnába, hogy megválasszák a katolikus egyház új vezetőjét. A konklávé első napjának végén fekete füst szállt fel, egyelőre nincs új pápa.