Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a600e4a9-8b0f-4a6f-9129-1bd9a6afc155","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Ez meghaladja a 2020-ban, a Covid-járvány idején beállított csúcsot.","shortLead":"Ez meghaladja a 2020-ban, a Covid-járvány idején beállított csúcsot.","id":"20241128_europai-kotvenypiac-1705-milliard-euro-kibocsatas-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a600e4a9-8b0f-4a6f-9129-1bd9a6afc155.jpg","index":0,"item":"0bbb3ae7-d18c-424f-9d7f-575322b8d75d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_europai-kotvenypiac-1705-milliard-euro-kibocsatas-rekord","timestamp":"2024. november. 28. 15:03","title":"1705 milliárd eurónyi kötvényt bocsátottak ki 2024-ben az európai cégek és kormányok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b5ad1f9-d698-4610-b9ee-cac931be80f8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Călin Georgescu nem válaszolt az újságírók kérdéseire, mondván, úgyis van mindenre válaszuk.","shortLead":"Călin Georgescu nem válaszolt az újságírók kérdéseire, mondván, úgyis van mindenre válaszuk.","id":"20241126_calin-georgescu-bekeparti-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b5ad1f9-d698-4610-b9ee-cac931be80f8.jpg","index":0,"item":"6674b060-a90d-476f-b13a-a0fd280ddaef","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_calin-georgescu-bekeparti-tuntetes","timestamp":"2024. november. 26. 21:08","title":"Békepártinak vallotta magát a román elnökválasztás első fordulójának győztese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ac22e28-06ad-4855-a4d2-046faabcd228","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"„Amikor először mentem szavazni, azt sem tudtam, hogy kell rendesen kitölteni a szavazólapot” – emlékezett vissza.","shortLead":"„Amikor először mentem szavazni, azt sem tudtam, hogy kell rendesen kitölteni a szavazólapot” – emlékezett vissza.","id":"20241127_Hermanyi-Mariann-a-kozeleti-erdeklodesrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ac22e28-06ad-4855-a4d2-046faabcd228.jpg","index":0,"item":"ec02d0bd-9944-4f95-87b6-961f6484fd6b","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_Hermanyi-Mariann-a-kozeleti-erdeklodesrol","timestamp":"2024. november. 27. 12:04","title":"Hermányi Mariann az aktív közéleti érdeklődéséről: az a furcsa, ha valaki nem foglalkozik ezzel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8141ef2-2c5e-4b56-af02-29a74cb2a92d","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A kormány kedden hirdette ki, mennyit ad tartozásrendezésre az egészségügyi intézményeknek. Az összeg kevesebb lett a beígértnél – az Orvostechnikai Szövetség főtitkára szerint ennyiből nem lehet minden beszállítót kifizetni.","shortLead":"A kormány kedden hirdette ki, mennyit ad tartozásrendezésre az egészségügyi intézményeknek. Az összeg kevesebb lett...","id":"20241127_Akkora-a-korhazak-tartozasa-hogy-szeptember-ota-nem-fizettek-a-beszallitoknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8141ef2-2c5e-4b56-af02-29a74cb2a92d.jpg","index":0,"item":"6c7b30d0-5063-4ab9-bf05-186cb2b2d61c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_Akkora-a-korhazak-tartozasa-hogy-szeptember-ota-nem-fizettek-a-beszallitoknak","timestamp":"2024. november. 27. 07:58","title":"Akkora a kórházak tartozása, hogy szeptember óta nem fizettek a beszállítóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bab78a40-cfa1-499c-9aac-9ba81b6ec332","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Krieger Krisztina ellen korábban összeférhetetlenségi eljárást kezdeményezett a Kétfarkú Kutya Párt képviselője.","shortLead":"Krieger Krisztina ellen korábban összeférhetetlenségi eljárást kezdeményezett a Kétfarkú Kutya Párt képviselője.","id":"20241128_budafok-krieger-krisztina-tanacsadoi-szerzodes-megszunt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bab78a40-cfa1-499c-9aac-9ba81b6ec332.jpg","index":0,"item":"9416c8c1-84e8-4f22-b85e-fbcb033f59cc","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_budafok-krieger-krisztina-tanacsadoi-szerzodes-megszunt","timestamp":"2024. november. 28. 14:26","title":"Megszűnik a budafoki fideszes képviselő 1,1 millió forintos tanácsadói szerződése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1aeff304-7cc4-4f53-825a-92c070661e55","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"Nincs alku – a képviselők nem is szavaztak a főpolgármester-helyettesekről, a Párbeszéd javaslatára levették Karácsony Gergely Vitézy Dávidról és Kiss Ambrusról szóló előterjesztését a napirendről. A képviselők viszont megszavazták az aluljárók lezárását. Kovács Gergely egyik előterjesztése megbukott, így maradhatnak a birodalmi lépegetők a fővárosban, a másik viszont átment, húzós karácsonyi játékot fognak játszani a képviselők. ","shortLead":"Nincs alku – a képviselők nem is szavaztak a főpolgármester-helyettesekről, a Párbeszéd javaslatára levették Karácsony...","id":"20241127_fovarosi-kozgyules-karacsony-gergely-tisza-part-vitezy-david","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1aeff304-7cc4-4f53-825a-92c070661e55.jpg","index":0,"item":"73c2e891-574d-4c4d-b870-c4001a4198ed","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_fovarosi-kozgyules-karacsony-gergely-tisza-part-vitezy-david","timestamp":"2024. november. 27. 08:56","title":"Átment a parkolási reform, megszűnnek a legnagyobb budapesti cégek igazgatóságai - tízórás ülést tartott a Fővárosi Közgyűlés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"688e3134-9f49-4775-b6d0-3a1d1943a6ba","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukránok szerint minden harmadik oroszok által kilőtt rakéta észak-koreai gyártmány.","shortLead":"Az ukránok szerint minden harmadik oroszok által kilőtt rakéta észak-koreai gyártmány.","id":"20241127_oroszorszag-ukrajna-eszak-korea-raketa-raketagyartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/688e3134-9f49-4775-b6d0-3a1d1943a6ba.jpg","index":0,"item":"39f56667-16c9-4cd5-b39f-fdc6f6fdc6d2","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_oroszorszag-ukrajna-eszak-korea-raketa-raketagyartas","timestamp":"2024. november. 27. 13:03","title":"Észak-Korea bővíti az üzemet, ahol az Ukrajna ellen használt rakétákat gyártják az oroszoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02023859-590c-4eab-9a37-f0bde6d2b331","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ritka, hogy a púpos bálnák felússzanak az East Riveren, valószínűleg élelmet keresett.","shortLead":"Ritka, hogy a púpos bálnák felússzanak az East Riveren, valószínűleg élelmet keresett.","id":"20241128_pupos-balna-new-york","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02023859-590c-4eab-9a37-f0bde6d2b331.jpg","index":0,"item":"b4de84a7-749e-48ae-8d26-d6b5a235e103","keywords":null,"link":"/elet/20241128_pupos-balna-new-york","timestamp":"2024. november. 28. 20:14","title":"Benézett egy bálna New Yorkba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Wizz Air már belépett a világelitbe, ha azt nézzük, mekkora része jön a bevételeinek a jegyeladásokon kívül. A fapadosok világszerte ritka kreatívak abban, hogyan kell pénzt elkérni az utasoktól extra szolgáltatásokért, és már a hagyományos légitársaságok is sokat tanulnak tőlük. A jó hír az, hogy a vécéért nem kell fizetni egyelőre.
Egyetlen légitársaság sincs Európában, amelynek annyira fontos volna a kiegészítő bevétel, mint a Wizz Airnek. Erre a megállapításra jutott a CarTrawler évkönyve, amely a világ nagy légitársaságait vizsgálta meg. De ha nem Európát, hanem a teljes világpiacot nézzük, akkor is csak négy légitársaság van – a Viva Aerobus, a Spirit, a Frontier és az Allegiant –, amelynél a kiegészítő bevételek aránya megelőzi a Wizz Airét.
Anélkül, hogy túlságosan belebonyolódnánk a precíz fogalmakba: kiegészítőnek számít gyakorlatilag minden olyan bevétel, amely nem a jegy alapárából érkezik a cég kasszájába. Így pedig már mindenki érti, aki valaha is repült fapados géppel, hogy miről van szó: A pontból B pontba eljutni nagyon olcsón is lehet, de ezen felül külön fizethet az utas, ha meg akarja mondani, hova üljön, ha a kézipoggyásznál nagyobb csomagja van, ha elfelejt becsekkolni indulás előtt online, stb., stb. És a légitársaságok rendkívül kreatívak abban, hogy hasonló lehetőségeket találjanak, amiért pluszpénzt kérhetnek el.
Túry Gergely
De nem csak az ilyen fajta szolgáltatásokért fizetett pénz tartozik a kiegészítő kategóriába. A téma szakértői általában négy csoportra bontják a kiegészítő bevételeket:
a repülés előtti vagy alatti extra szolgáltatások, mint a gépen vásárolt étel-ital, az extra poggyászdíj, az ülőhely kiválasztása, vagy épp a gyors beszállás díja,
a légitársaság honlapján vásárolt hotelszoba, autóbérlés vagy utazásbiztosítás ára,
a törzsutasoknak járó csomagokból érkező bevétel,
és minden pénz, amelyet cégek azért fizetnek a légitársaságnak, hogy megjelenjenek a reklámjaik a repülőgépeken, a váróban vagy a gépeken osztogatott magazinokban.
A lista legfontosabb számai a magyar utasok számára
A CarTrawler 76 légitársaság 2018-as adatait gyűjtötte össze. Ebből az látszik: a Wizz Air a bevételei 41,1 százalékát szerezte a kiegészítő bevételekből, ami globálisan az 5. legnagyobb arány. A Ryanair 31,7 százalékkal hetedik, az easyJet 20,5 százalékkal a 15. a listán. Ha nem százalékban, hanem abszolút értékben nézzük, akkor a Wizz Air 1,1 milliárd dolláros kiegészítő jegyárbevétele a 12. helyre elég. Mindkét nagy európai fapados megelőzi őket: a Ryanair 2,8 milliárd dollárral az 5., az easyJet 1,6 milliárddal a 8. helyen áll.
A legtöbb fapados légitársaságnál nem is csinálnak titkot abból, hogy szeretnék minél inkább kiegyenlíteni a sima jegyárbevétel és a kiegészítő bevételek arányát. Az üzleti modell egyértelmű: minél alacsonyabban kell tartani az egy utasra jutó költséget, és viszonylag olcsó jegyek mellett több kiegészítő szolgáltatást eladni. Ezt kevésbé diplomatikusan fogalmazta meg Váradi József, a Wizz Air alapítója, amikor a Forbesa drágább kézipoggyász-szállításról kérdezte: "nem hosszú távot repülünk, az emberek nem vágynak luxuskörülményekre, hanem hogy minél olcsóbban eljussanak A-ból B-be, hogy ott élvezzék az életet".
Váradi József
Reviczky Zsolt
Akármilyen ironikus is a felvetés, hogy akkor a fizetős poggyászfelvitel és az utasok szétültetése után jöhet-e a fizetős vécé, Váradi komolyan válaszolt erre: van még tér a jegyáron felüli bevételek arányát növelni, „de a saját szolgáltatásaink csontosításának a határához értünk, ebben már nem látok drámai lehetőségeket”. Még egyszerűbben fogalmazott Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója, amikor arról kérdezték, miért annyira drága, ha valaki nem saját maga nyomtatja ki a beszállókártyáját, hanem a reptéren nyomtatják ki neki:
szerintünk fizetniük kell hatvan eurót, amiért annyira hülyék.
A mostani jelentés azonban arra jutott, hogy egyáltalán nem csak a fapadosok számára fontos a kiegészítő bevétel. Három hagyományos légitársaság, az American, a United és a Delta is több pénzt – 5-7 milliárd dollárt – szerzett tavaly a jegyárbevételeken felül, mint amennyiről a legsikeresebb fapadosok is csak álmodhatnak. De a bevételi listán Top 10-es a Lufthansa és az Air France/KLM is.
Az elemzés külön kitér arra, melyik légitársaságnál milyen újdonságokat vezettek be 2018-ban. A Wizz Airnél azt emelték ki, hogy a soron kívüli biztonsági ellenőrzés és a beléptetés előtti prémium szolgáltatásokat kínáló lounge csomagot már mobilappon is lehet vásárolni, a Ryanair esetében pedig az volt az újdonság, hogy az elsőbbségi beszálláshoz több csomagot is fel lehet vinni a repülőre.
Máté Péter
De nem csak a gyors beszállásért vagy a több csomagért kérhetnek el a légitársaságok pénzt. Az easyJet például jó üzletet csinál abból, hogy nagyjából félmillió utasuk rajtuk keresztül foglal szállást, a Wizz Airnél pedig a bécsi repülőtéren próbálkoznak árukapcsolással: aki az ottani duty free üzletben legalább 50 vagy 75 dollárért vásárol, az 4,5 vagy 7,5 euróval olcsóbban kapja a szendvicseket a gépen.
Elhalt, horrorisztikusan rossz ötletek
Akadnak azért olyan ötletek is, amelyekből nem lett semmi, mindenki legnagyobb szerencséjére. Hiába készült például idén olyan fotó egy easyJet-gépen, amelyen látszik, hogy támla nélküli széken ülnek az utasok, arról kiderült, hogy csak megvárták az átültetésükkel azt, hogy mindenki szálljon fel a gépre. Amikor a Ryanair-vezér előállt azzal, hogy a három vécéből vegyenek ki kettőt, a maradék egyet pedig tegyék fizetővé, azt épp úgy nem valósították meg, mint azt, hogy a kövér utasoktól kérjenek pluszpénzt. Azt az ötletét pedig a légügyi hatóságok utasították el, hogy állóhelyeket is eladhassanak a gépeken – a pakisztáni állami légitársaság egy gépén ez azért egyszer megtörtént. Pedig egy 120 ezer fő megkérdezésével készült felmérésben a válaszolók fele azt mondta: hajlandó lenne állni, ha féláron kapna jegyet.
Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.