Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6f6cf888-8dff-4cab-965c-9fc495feab1f","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"A világ különböző pontjain élő három nő sorsa kapcsolódik össze A hajfonat című filmben, amelyet saját, világsikerű bestsellere alapján forgatott a francia rendező, Laetitia Colombani. ","shortLead":"A világ különböző pontjain élő három nő sorsa kapcsolódik össze A hajfonat című filmben, amelyet saját, világsikerű...","id":"20250511_hvg-egybefonva-konyv-film-noi-sorsok-hajkereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f6cf888-8dff-4cab-965c-9fc495feab1f.jpg","index":0,"item":"009c2099-b844-469f-acbc-039727883729","keywords":null,"link":"/360/20250511_hvg-egybefonva-konyv-film-noi-sorsok-hajkereskedelem","timestamp":"2025. május. 11. 16:30","title":"A rák magánya és a láthatatlan női munka – A hajfonat hősei folyamatos harcban állnak az idővel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e9b55dd-ea4c-4575-b016-7f01c4538a03","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Threadsre sem ússza meg a videós reklámokat, hamarosan már ezekkel is találkozhat majd a posztok pörgetése közben.","shortLead":"A Threadsre sem ússza meg a videós reklámokat, hamarosan már ezekkel is találkozhat majd a posztok pörgetése közben.","id":"20250511_meta-threads-videos-hirdetesek-teszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e9b55dd-ea4c-4575-b016-7f01c4538a03.jpg","index":0,"item":"2173e39b-30a5-4097-8019-72cd39301f33","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_meta-threads-videos-hirdetesek-teszt","timestamp":"2025. május. 11. 14:03","title":"Videós reklámok özöne ömlik hamarosan a felhasználókra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e328860-d58f-4e8d-82d1-e708e7c70adf","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Dua Lipa és Sir Elton John is szerepel azon sztárok listáján, akik felszólították Keir Starmer brit miniszterelnököt, úgy frissítse a szerzői jogi törvényeket, hogy azok megvédjék őket a mesterséges intelligenciától (MI).","shortLead":"Dua Lipa és Sir Elton John is szerepel azon sztárok listáján, akik felszólították Keir Starmer brit miniszterelnököt...","id":"20250510_A--brit-zeneszek-es-irok-vedelmet-kernek-a-mesterseges-intelligencia-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e328860-d58f-4e8d-82d1-e708e7c70adf.jpg","index":0,"item":"1a5af6ac-23f7-4a75-8446-b6a5b04ea0c2","keywords":null,"link":"/kultura/20250510_A--brit-zeneszek-es-irok-vedelmet-kernek-a-mesterseges-intelligencia-ellen","timestamp":"2025. május. 10. 19:51","title":"A brit zenészek és írók védelmet kérnek a mesterséges intelligencia ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb7c0584-c990-4d1a-886f-6fcdd96d0460","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Marad a változékony idő szemerkélő esővel, gomolyfelhőkkel, de azért némi napsütés is lesz.","shortLead":"Marad a változékony idő szemerkélő esővel, gomolyfelhőkkel, de azért némi napsütés is lesz.","id":"20250511_Szeles-borus-idojaras-varhato-hetfon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb7c0584-c990-4d1a-886f-6fcdd96d0460.jpg","index":0,"item":"b525e5c1-6f56-4aed-9be9-7c91cfe5e88d","keywords":null,"link":"/itthon/20250511_Szeles-borus-idojaras-varhato-hetfon","timestamp":"2025. május. 11. 14:25","title":"Szeles, borús időjárás várható hétfőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b1a5d3c-ada6-4ec8-8f74-0edd0becfd40","c_author":"Németh András","category":"itthon","description":"Kelemen Hunor, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) elnöke azt kérte az erdélyi magyaroktól, hogy a romániai elnökválasztás második fordulójában Nicusor Danra, Bukarest polgármesterre szavazzanak. Szerinte az első kör győztese, George Simion sohasem lesz a magyarok barátja, ezért a döntő forduló az erdélyi magyarság jövőjéről is szól. Egy Maros megyei RMDSZ-tanácsnok pedig név szerint is bírálta a magyar miniszterelnököt.","shortLead":"Kelemen Hunor, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) elnöke azt kérte az erdélyi magyaroktól, hogy a romániai...","id":"20250510_Az-RMDSZ-nek-nagyon-nem-tetszik-hogy-Orban-kiallt-a-magyarellenes-romaniai-elnokjelolt-George-Simion-mellett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b1a5d3c-ada6-4ec8-8f74-0edd0becfd40.jpg","index":0,"item":"cc6c352d-eda0-4222-a215-969778770aa6","keywords":null,"link":"/itthon/20250510_Az-RMDSZ-nek-nagyon-nem-tetszik-hogy-Orban-kiallt-a-magyarellenes-romaniai-elnokjelolt-George-Simion-mellett","timestamp":"2025. május. 10. 17:51","title":"Az RMDSZ-nek nagyon nem tetszik, hogy Orbán kiállt a magyarellenes romániai elnökjelölt, George Simion mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c469123b-3633-4926-8e4b-2e3a6a35cb90","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyikük súlyos büntetést is kapott már.","shortLead":"Egyikük súlyos büntetést is kapott már.","id":"20250510_Magyar-Peter-MNB-bennfentes-kereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c469123b-3633-4926-8e4b-2e3a6a35cb90.jpg","index":0,"item":"a3a15e6a-2ea6-4e5a-b002-ccf2fe12e3fe","keywords":null,"link":"/itthon/20250510_Magyar-Peter-MNB-bennfentes-kereskedelem","timestamp":"2025. május. 10. 09:25","title":"Magyar Péter mellett hat másik személlyel szemben nyomoz az MNB bennfentes kereskedelem gyanúja miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5dbd4cc-4ba2-45b3-b3bf-b76442db0a25","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Magyar Péterék valahogy megszerezték az email-címét, most nem győzi törölni a leveleiket, hiszen se a korábbi, se a mostani kormányzattal nem állt szóba. Miért épp vele állna? Balogh Rodrigó húsz éve készít színházi előadásokat a cigányság témáiban, roma társulatot vezet és cigány színházi fesztivált szervez. Interjú.","shortLead":"Magyar Péterék valahogy megszerezték az email-címét, most nem győzi törölni a leveleiket, hiszen se a korábbi, se...","id":"20250510_balogh-rodrigo-interju-cigany-szinhaz-roma-tarsulat-fuggetlen-szinhaz-roma-hosok-fesztival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5dbd4cc-4ba2-45b3-b3bf-b76442db0a25.jpg","index":0,"item":"e0c518b4-a809-4834-9cda-ef6a512084b8","keywords":null,"link":"/kultura/20250510_balogh-rodrigo-interju-cigany-szinhaz-roma-tarsulat-fuggetlen-szinhaz-roma-hosok-fesztival","timestamp":"2025. május. 10. 14:00","title":"Balogh Rodrigó: Addig jó, amíg nincs közünk ezekhez a srácokhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efcb893f-961c-41f3-a16e-22221c707ea4","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A ferritin a vashiány és a vérszegénység egyik legfontosabb biomarkere, amely már akkor segíthet a vashiányos állapotok korai felismerésében, amikor a klinikai tünetek még nem jelentkeztek. A ferritin szintjének ellenőrzése kulcsfontosságú a súlyosabb vashiányos állapotok megelőzésében, különösen terhes nők és sportolók esetében, ahol nincs idő a hosszadalmas kezelésre.","shortLead":"A ferritin a vashiány és a vérszegénység egyik legfontosabb biomarkere, amely már akkor segíthet a vashiányos állapotok...","id":"20250428_Ezt-az-erteket-ellenorizze-a-laboreredmenyben-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efcb893f-961c-41f3-a16e-22221c707ea4.jpg","index":0,"item":"485cced7-f36f-495a-93ca-d4204f54abef","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250428_Ezt-az-erteket-ellenorizze-a-laboreredmenyben-maltofer","timestamp":"2025. május. 12. 07:30","title":"Aktívan sportol, esetleg kisbabát vár? Akkor ezt az értéket mindenképpen ellenőrizze a laboreredményben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""}]
A gyakorlatban semmi értelme annak, hogy a kormány kötelezni akarja Budapestet: szinte egyetlen saját bevételi forrását, az iparűzési adót mindenek előtt a közösségi közlekedésre kell fordítania. Borsot viszont törhetnek erre hivatkozva Karácsony orra alá 2021 közepétől.
„A kormány az önkormányzatok egyik legfontosabb feladatának a helyi tömegközlekedés finanszírozását tartja, és a meglévő jogszabályok is az önkormányzatok feladataként jelölik meg a tömegközlekedés biztosítását. Szeretnénk egyértelműsíteni ezt a feladatot, ezért törvénybe fogjuk foglalni, hogy az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítani, és csak ha ez biztosítva van, azután lehet az adóból fennmaradó összeget másra költeni – jelentette be Tuzson Bence, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára november 12-én. Tuzson nem rejtette véka alá, melyik település és városvezető az intézkedés célja:
Ha Tarlós István tudta finanszírozni a főváros tömegközlekedését, akkor Karácsony Gergelynek is kell tudni.
Nem sokkal később meg is jelent az Országgyűlés honlapján egy saláta törvényjavaslat, amely egyebek mellett a Tuzson által bejelentett változtatásokat is tartalmazza. A javaslat benyújtója egyébként Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes, előadója pedig Palkovics László innovációs miniszter. Azt gondolhatnánk, adózási és költségvetési kérdésekben Varga Mihály Pénzügyminisztériuma illetékes – persze korántsem ez az első eset, hogy a kormány más tagjai belemódosítgatnának Varga felségterületébe.
Fülöp Máté
Ami a konkrét módosításokat illeti, az iparűzési adóval kapcsolatban a javaslat a helyi adókról és az önkormányzatokról szóló törvényekben eszközölne változtatásokat. A szövegszerű módosítások tulajdonképpen nem jelentősek, a jelenleg hatályban lévő előírás szerint az iparűzési adóból származó bevételt az önkormányzatoknak „különösen” a közösségi közlekedésre és szociális feladatokra kell fordítaniuk, ez arra változna, hogy a bevételt „elsőként” a közösségi közlekedésre, a fennmaradó részt pedig „különösen” szociális ellátásokra kell fordítaniuk.
A kormány tervével kapcsolatos kérdéseinkkel megkerestük az önkormányzatot, mi nem kaptunk választ, az ATV-ben viszont reagált Karácsony Gergely, nem érti, "mi a túró ez."
Nem lehet minden egyes forintot felcímkézni
A bevezetendő előírás több sebből vérzik, a legfontosabb, hogy a gyakorlatban nem lehet betartani. Ezt bizonyítja, hogy az előírás gyengébb megfogalmazásban eddig is létezett, a kormány mégse kérte sose számon, hogy a fővárosi önkormányzat pontosan mire költi az iparűzésiadó-forintokat. Tarlós Istvánon miért kérte volna számon, mondhatnánk, de a helyzet nem ilyen egyszerű, hiszen Tarlós Istvánnak is volt bőven vitája a kormánnyal a közösségi közlekedés finanszírozásáról. Ennek lett az az eredménye, hogy több pénzt ugyan nem kapott, de lepasszolhatta a HÉV-eket a MÁV-nak (vagyis az államnak).
Tarlós István a fővárosi tömegközlekedés kérdésében "már a miniszterelnöknek se tud engedni", ugyanis nem ért egyet az ezzel kapcsolatos álláspontjával. Szerinte egy esetben lehetne megegyezni és biztosítani a budapesti tömegközlekedést: ha az állam átveszi az agglomerációs járatok finanszírozását; ha nem, nem lesz megállapodás. Kiderült az is, nem azt jelentette be, hogy kvalifikálja magát 2019-re, hanem valami mást.
Azt is érdemes megjegyezni, hogy nem a kormány, hanem az önkormányzat dönti el, saját zsebből mennyi pénzzel támogatja a helyi közösségi közlekedést. Támogatást a kormány is ad, az utóbbi években nagyon keveset – ez meg az Orbán-kormány döntése.
A bevételi forintokat nem lehet egyesével felcímkézni, a könyvelés általában véve nem így működik – vagyis lehetetlen ellenőrizni, hogy egy adott forrásból származó forint a kiadási oldalon hova került.
Másfelől az iparűzésiadó-bevételeket nem lehet összekapcsolni a tömegközlekedési kiadásokkal, minthogy a kettő nincs szinkronban – legalábbis a kormány által beterjesztett módosítás előírásai erre nem elegendőek. A tárgyévi (tehát mondjuk a 2019-es) iparűzési adó előlegét a vállalkozásoknak szeptember közepéig és a következő év március közepéig kell befizetniük, a nagy cégeknek az előleget december végéig kell a várható fizetési kötelezettség 90 százalékáig kiegészíteniük. A bevallási határidő a következő év május vége. Szóval az önkormányzatokhoz praktikusan ősszel kezdenek el befolyni a tárgyévi (például 2019-es) iparűzésiadó-bevételek.
Fülöp Máté
A tömegközlekedési vállalatok viszont január elsejétől működnek, a buszok nem mennek el levegővel őszig, amikor az első iparűzésiadó-forintokból végre lehetne venni pár liter gázolajat, és a sofőrök se fogják az év háromnegyedét fizetés nélkül ledolgozni. Ami Budapestet illeti, a fővárosi önkormányzat havi részletekben fizeti a BKK-nak (és azon keresztül a BKV-nak) az éves támogatást.
Valamivel jobban értelmezhető felvetés lenne, ha a kormány a megelőző adóév iparűzésiadó-bevételeinek közösségi közlekedésre fordítására kötelezné az önkormányzatokat – erről azonban a tervezett módosításokban szó sem esik.
Politikai fegyvernek még jó lehet
Jelen állás szerint az iparűzési adó az önkormányzatok legnagyobb saját bevételi forrása, a Tuzson és a tervezett módosítás által is kipécézett Budapest esetében pedig a közösségi közlekedés a legnagyobb, legtöbb pénzt felemésztő szolgáltatás – szóval az iparűzésiadó-bevétel nagy része így is, úgy is a tömegközlekedésre megy el. Budapest 2019-es büdzséje összesen 155,6 milliárd forint közhatalmi bevétellel kalkulál, ebből 155 milliárd az iparűzési adó. Az önkormányzat össz-vissz 475 milliárd forint bevételt tervezett be, de ebből 193 milliárd ilyen-olyan hitel és korábbi évi maradvány. A kiadási oldalon a legnagyobb tétel egyértelműen a közösségi közlekedés, amire mindennel együtt 91,4 milliárdot szántak.
Szóval a Tuzson által bejelentett módosítás a gyakorlatban végrehajthatatlan, így jó eséllyel politikai célja van, a kormány az új budapesti városvezetéssel a jövőben folytatandó csatákat készítheti elő vele. Például 2021 közepén (a 2020-as iparűzésiadó-beszámolók beérkezése után) valamelyik kormánytag kiállhat a mikrofonok elé, és elkezdhet visszamutogatni az előző évre, hogy „lám, Karácsony Gergely nem adott elég pénzt a tömegközlekedésre, törvényt sértett, hagyja szétrohadni a BKV-t, tesz a budapestiek fejére, alkalmatlan stb.”. Sőt mivel az önkormányzatok törvényességi felügyeletét a kormány látja el, esetleg valamilyen hivatalos eljárással is megpróbálkozhatnak. 2020 közepén mindennek még nem lenne létjogosultsága, a 2019-es év ugyanis még a Tarlós-féle városvezetés és közgyűlés felelőssége.
Karácsony Gergely frissen megválasztott főpolgármester komoly fejlesztéseket tervez a budapesti közösségi közlekedésben, de a kormány segítsége nélkül a jelenlegi színvonalat sem fogja tudni fenntartani. A kormánynak lehetősége van bedönteni a tömegközlekedést, a főpolgármester a közgyűlési többséggel pedig sztrájkba engedheti a szakszervezeteket. A legvalószínűbb, hogy csatározásokkal tarkított, kényszerű együttműködés lesz a következő években.
Valójában a kormány nem ad elég pénzt
Tuzson ugyebár azt is mondta, hogy Tarlós tudta finanszírozni a tömegközlekedést, szóval Karácsonynak is meg kell oldania. Ez azonban sajnos nem igaz, ahogy már említettük, maga Tarlós számtalanszor szóvá tette, hogy a kormány nem ad elég pénzt. A fővárosi tömegközlekedés helyzetéről pedig minden véleménynél ékesebben beszél a BKV 2018-as beszámolója:
Jóval több kimaradás és baleset volt a BKV-nál 2018-ban, mint a megelőző évben, ebben a munkaerőhiány és a járművek elöregedése is szerepet játszott. A villamosok átlagéletkora például majdnem 35 év. A cég emiatt jóval kevesebb szolgáltatási díjat kapott a kelleténél. 2019-re 15 milliárd forintos veszteséget várnak.
Ez egyébként nem Tarlós István hibája volt, a nemzetközileg elfogadott ökölszabály szerint a központi kormányzatnak, a helyi önkormányzatnak és az utasoknak egyharmad-egyharmad-egyharmad arányban egészséges állniuk a költségeket. Ami a budapesti tömegközlekedést illeti, finanszírozásából a kormány az elmúlt években kivonult. A fővárosi önkormányzat 2018-ban 12 milliárd forint támogatást kapott a kormánytól a tömegközlekedésre, illetve a BKK 15 milliárdot kapott szociálpolitikai menetdíj-támogatásként (a kedvezményesen utazók utáni kompenzációként), vagyis a kormány összesen 27 milliárdot adott. Az önkormányzat ehhez képest 85,9 milliárddal támogatta a BKK-t (ebben benne van a kormány 12 milliárdja, szóval saját zsebből 73,9-cel), a menetdíjbevétel (pótdíjakkal együtt) 68,3 milliárd volt.
A kormánynak abban igaza van, hogy a hatályos törvények szerint a helyi közösségi közlekedés biztosítása önkormányzati feladat. Azért ne feledjük, hogy a hatályos törvények (például a most módosítani tervezett helyi adókról szóló térvény) szerint ehhez biztosítani kell számukra a szükséges forrásokat és mozgásteret: „A települési önkormányzatok alapvető feladata […] a helyi közszolgáltatások biztosítása. E feladatnak a helyi sajátosságokhoz és igényekhez igazítható ellátása […] elengedhetetlenné teszi az önkormányzatok önálló gazdálkodása feltételeinek megteremtését.”
GDP-arányosan épp feleannyit tudtak költeni az önkormányzatok 2018-ban, mint 2010-ben. Saját bevételeik az inflációt figyelembe véve 900 milliárd forinttal csökkentek, a legnagyobb érvágást az szja helyben maradó részének elvétele jelentette. 2018-ban felpörögtek a beruházások, amiket főleg maradványokból és hitelekből finanszíroztak.
Konzervatív bíborosok egy csoportja sorakozott fel Erdő Péter mögött a konklávé első napján, de hamar egyértelművé vált, hogy nem lesz meg a többségük.
Az ukránok által elfogott magyar kémek olyan információkat gyűjthettek, amelyek Magyarországnak nem túl hasznosak, Oroszországnak viszont annál inkább.