Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b04d8e3e-7c02-4ab5-8bda-1685045e9621","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel hatvanmillió jármű fut a német utakon, amelynek jelentős része vándorol tovább idővel irányunkba is.","shortLead":"Közel hatvanmillió jármű fut a német utakon, amelynek jelentős része vándorol tovább idővel irányunkba is.","id":"20250507_nemet-autosok-tobbsege-nagyon-figyel-az-olajcserere-ez-a-magyar-piacnak-is-jo-hir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b04d8e3e-7c02-4ab5-8bda-1685045e9621.jpg","index":0,"item":"b57dfe65-15dc-4bf2-9dc6-25a5083d7944","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_nemet-autosok-tobbsege-nagyon-figyel-az-olajcserere-ez-a-magyar-piacnak-is-jo-hir","timestamp":"2025. május. 07. 14:25","title":"A német autósok többsége nagyon figyel az olajcserére, és ez a magyar piacnak is jó hír","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0494444-88db-4b78-9645-53c15b1b9331","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Rózsaszínű masnival átkötött koporsókkal indul a Squid Game – Nyerd meg az életed című koreai sikersorozat befejező évadának előzetese, és azzal ér véget, hogy egy csecsemő is felsír.","shortLead":"Rózsaszínű masnival átkötött koporsókkal indul a Squid Game – Nyerd meg az életed című koreai sikersorozat befejező...","id":"20250507_Nem-sok-vidamsagot-iger-a-Squid-Game-3-evadanak-veriszamos-elozetese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0494444-88db-4b78-9645-53c15b1b9331.jpg","index":0,"item":"2173576e-e8a5-408a-bbc5-9761d08e7986","keywords":null,"link":"/kultura/20250507_Nem-sok-vidamsagot-iger-a-Squid-Game-3-evadanak-veriszamos-elozetese","timestamp":"2025. május. 07. 13:25","title":"Nem sok vidámságot ígér a Squid Game 3. évadának vériszamos előzetese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c07d37f-1af4-4c07-a3fc-c681f5ab6231","c_author":"HVG","category":"360","description":"Egy korszerű számítógép, egy jó videókártya, egy szabványos webkamera, és máris minden megvan egy innovatív, mesterséges intelligencia által vezérelt tanulási rendszerhez, ami egyénre szabhatóvá teszi a matematika oktatását.","shortLead":"Egy korszerű számítógép, egy jó videókártya, egy szabványos webkamera, és máris minden megvan egy innovatív...","id":"20250508_hvg-olcso-matematikai-kompetenciameres-nemetorszag-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c07d37f-1af4-4c07-a3fc-c681f5ab6231.jpg","index":0,"item":"fb1bb89c-e9fd-47c2-a975-13aa6e5ca24c","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-olcso-matematikai-kompetenciameres-nemetorszag-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. május. 08. 16:00","title":"Már tesztelik a filléres matekfelmérő rendszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7b66f2d-fb1d-4fde-b8a4-9a274a808729","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Karácsony Gergely szerint ez azt jelenti, hogy az állami tulajdonú MVM-hez tartozó Gázgyár kármentesítését már nem lehet tovább halogatni.","shortLead":"Karácsony Gergely szerint ez azt jelenti, hogy az állami tulajdonú MVM-hez tartozó Gázgyár kármentesítését már nem...","id":"20250507_A-fovaros-pert-nyert-az-Obudai-Gazgyar-rakkelto-szennyezesenek-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7b66f2d-fb1d-4fde-b8a4-9a274a808729.jpg","index":0,"item":"9aee9331-255b-4920-becc-0bb89cbe9d01","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_A-fovaros-pert-nyert-az-Obudai-Gazgyar-rakkelto-szennyezesenek-ugyeben","timestamp":"2025. május. 07. 11:13","title":"A főváros pert nyert az Óbudai Gázgyár rákkeltő szennyezésének ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0964e41-bd0b-4d5f-84e8-cb2d663c2ac0","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A világon elegendő élelmiszert termelnek ahhoz, hogy mindenki jóllakjon, mégis 815 millió ember éhezik az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) 2018-as adatai szerint. Ezért nagyon sokan szenvednek nyomelem- és vitaminhiányban, de ez – például a vashiány – nemcsak a kórosan soványakat, hanem a túlsúlyosokat is érintheti. ","shortLead":"A világon elegendő élelmiszert termelnek ahhoz, hogy mindenki jóllakjon, mégis 815 millió ember éhezik az ENSZ...","id":"20250508_Vashiany-testsuly-osszefugges-tunetek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0964e41-bd0b-4d5f-84e8-cb2d663c2ac0.jpg","index":0,"item":"f0c6e523-7326-42fb-ac87-8747d59242b5","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250508_Vashiany-testsuly-osszefugges-tunetek-maltofer","timestamp":"2025. május. 08. 07:30","title":"Nem a testsúlyán múlik, hogy vashiányos-e","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"b1ecc80e-fd98-441d-a0f2-6860254db939","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kína sikeresen tesztelte azt a lézeres rendszert, amely a jövőben az űrbéli kommunikáció alapjául is szolgálhat. A pontossága már most megkérdőjelezhetetlen.","shortLead":"Kína sikeresen tesztelte azt a lézeres rendszert, amely a jövőben az űrbéli kommunikáció alapjául is szolgálhat...","id":"20250509_kina-lezer-hold-muhold-helymeghatarozas-kommunikacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1ecc80e-fd98-441d-a0f2-6860254db939.jpg","index":0,"item":"b06a9047-2d1b-4d39-b643-614c9f2b2482","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_kina-lezer-hold-muhold-helymeghatarozas-kommunikacio","timestamp":"2025. május. 09. 09:03","title":"130 000 km-re lőtt el egy lézert Kína, az eredmény lenyűgöző","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d434e64d-b7b8-4406-9d55-c6609b74329e","c_author":"Szentirmai Áron","category":"kkv","description":"Varga Zoltán ügyvédje értelmezhetetlennek tartja a dolgot, mint mondja, ügyfele minden lépése bizonyítottan törvényes volt.","shortLead":"Varga Zoltán ügyvédje értelmezhetetlennek tartja a dolgot, mint mondja, ügyfele minden lépése bizonyítottan törvényes...","id":"20250507_Varga-Zoltan-Central-Mediacsoport-vademeles-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d434e64d-b7b8-4406-9d55-c6609b74329e.jpg","index":0,"item":"0996e22f-316b-47b0-9e48-df64f934b1d0","keywords":null,"link":"/kkv/20250507_Varga-Zoltan-Central-Mediacsoport-vademeles-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 18:48","title":"Vádat emelt az ügyészség Varga Zoltánnal, a Central Médiacsoport tulajdonosával szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"47fe0803-282a-45d8-b233-7225fa675fa1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az elektromos autókat gyártó kínai Zeekr gyárában tesztelték le a UBTech saját fejlesztésű humanoid robotját, a Walker S1-et, ami a jelek szerint ügyesen tud összedolgozni más robottársával.","shortLead":"Az elektromos autókat gyártó kínai Zeekr gyárában tesztelték le a UBTech saját fejlesztésű humanoid robotját, a Walker...","id":"20250507_ubtech-humanoid-robot-autogyar-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47fe0803-282a-45d8-b233-7225fa675fa1.jpg","index":0,"item":"f0da03d8-4b9d-41a8-9b3f-fa42427ac4fd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_ubtech-humanoid-robot-autogyar-video","timestamp":"2025. május. 07. 14:03","title":"Csapatban dolgoznak a humanoid robotok egy kínai autógyárban – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A koronavírus-járvány miatt, alatt nem csak Magyarországról vonult ki számos ismert divatmárka, illetve -kereskedő. Világszerte amolyan tisztítótűzként söpör végig a válság a divatkereskedelmen, nem kímél sem tömeggyártót, sem patinás luxuscéget. De nagyon úgy tűnik, a fast fashion uralmát nem fogja megdönteni ez az időszak sem.
Megsorozza a koronavírus a divatcégeket és -kereskedőket: a járvány kezdete óta számos divatcég ment tönkre. Vagabond, Cosmos City, Promod – csak néhány név azok közül, akik 2020-ban vonultak ki Magyarországról. De tavaly jelentett csődöt a Camaïeu ruházati márka is: világszerte 800 üzlettől és 3 ezer alkalmazottól válnak meg. Ezenfelül búcsút kell mondanunk a Musette cipőboltnak, valamint az osztrák fehérneműmárkának, a Palmersnek is: ők sem nyitnak már ki a koronavírus-járvány és a válság után.
Ez még csak a kezdet lehet: a divatkereskedelem egyenesen csődhullámtól tart. Csordás Norbert, a számos ruházati kkv-t, és az ételudvarok vendéglátós cégeit tömörítő Bevásárlóközpontok Bérlőinek Érdekvédelmi Egyesületének (BBÉE) szóvivője a napi.hu-nak arról beszélt, hogy bár más ruházati márkák egyelőre nem vonultak ki Magyarországról, sokan optimalizálják a működésüket. Az egyesület információi szerint (és a teljesség igénye nélkül) a főváros és a megyeszékhelyek 30 bevásárlóközpontjában közel 90 üzletből költözött ki a bérlője. A bezárások mögött azonban más okok is állnak: többen kisebb üzletre cserélik a nagyobb alapterületűeket, kevesebb eladót foglalkoztatnak, és az is tendencia, hogy magyar bérlők helyét külföldi, multinacionális hálózatok veszik át.
A divatkereskedelem helyzetét tovább nehezítette, hogy év közben senki nem tudta, mire is számíthatnak a hagyományosan erős karácsony előtti időszakban, de a megrendeléseket már jóval korábban le kellett adni. Így számos cég 2020 végére már akkora likviditási problémákkal küszködött, hogy az erősebb értékesítési időszakot sem tudta meglovagolni.
AFP / HORST GALUSCHKA
Túl a takarón
Ez persze nem jelenti azt, hogy csakis a koronavírus-járvány tett volna keresztbe a divatcégeknek: szakértők szerint számos szereplő növekedett túl, a világjárvány pedig amolyan tisztítótűzként is szolgál. Az elmúlt éveket ugyanis a divatkereskedelem berkeiben nem is túlzással apokalipszisként emlegetik a szakemberek: tovább nyújtózkodtak a cégek a takarójuknál, sorra nyitottak üzleteket, a várt forgalom azonban elmaradt. Hát most korrigálnak, fájdalmas sebek, és tömeges elbocsátások árán.
Az Egyesült Államokban 2019-ben majdnem 10 ezer divatüzlet zárt be. 2020-ban pedig több mint 25 ezer, többségében plázákban. S bár óriási piacról beszélünk, azért ezek így is jelentős számok. A Sourcing Journal arra is felhívta a figyelmet, hogy ezek az adatok csak azt mutatják, milyen bejelentések érték el a sajtót: a valós szám akár a többszöröse is lehet, és 2025-ig mintegy 100 ezer divatüzlet bezárását vetítik elő a szakértők. A világjárvány a piaci szegmensek között jelentősen nem is válogatott: olcsó tömegárut kínáló divatcégek ugyanúgy megsínylették ezt az időszakot, mint a magasabb, prémium kategóriában utazók, vagy a luxusmárkák.
Többé-kevésbé a koronavírus-járvány miatt, de legalábbis ez alatt az időszak alatt ment csődbe a Neiman Marcus csoport: az áruházat az egyik "legragyogóbbnak' tartották az amerikai kereskedelemben. Mark A. Cohen, a Columbia Egyetem üzleti iskolájának kereskedelmi tanulmány oktatója is azt hangsúlyozta a New York Timesnak: az áruházláncok koronavírus-járvány miatti vége egy lassú haldoklásra tesz pontot és nagyon valószínűtlen, hogy bármelyikük is túléli. A szakértő szerint a koronavírus-járvány arra is rámutatott, bár sok divatcég tett lépéseket az online tér irányába webshopokkal, applikációkkal – sokan még mindig a fizikai értékesítéstől függnek.
AFP / MANDEL NGAN
De tönkrement a JCPenney, a J. Crew és az amerikai berkekben legendás Brooks Brothers divatmárka is. A WWD cikke szerint rengeteget (a bevételük 70 százalékát) bukott 2020-ban a sportszermárka Under Armour és a Capri Holdings konglomerátum (ide tartozik az amerikai Michael Kors, az olasz luxuscég, a Versace, valamint a Jimmy Choo luxuscipőmárka is).
A JCPenney az egyik legelső amerikai áruház volt: több mint 100 éve, 1902-ben nyitotta meg első üzletét, mára 49 államban majdnem 700 üzlettel van jelen. A mostani időszak azonban csak a kegyelemdöfést adta meg az áruháznak, ami már régóta küszködött egyrészt a fast fashion márkák, másrészt az online vásárlás térnyerése miatt – 2020 májusában csődvédelmet kért, majd eladták az áruházláncot. Már a világjárvány előtt a plázákban található üzleteik felét be akarták zárni az elkövetkezendő 5 évben.
A brit áruházlánc, a Debenhams is már 2019-ben számos üzletet bezárt: a márkának csak az Egyesült Királyságban több mint 140 üzlete volt.
AFP / Tolga Akmen
A Textil- és Ruhagyártók Európai Szervezete (EURATEX) 2020 tavaszán készített felmérése alapján az európai divatcégek a bevételük felének a kiesésével számoltak, és 80 százalékuk kénytelen meghúzni a nadrágszíjat – vagyis megválni a munkavállalóik egy részétől. A szervezet akkor azt jósolta, akár minden negyedik európai divatcég csődbe mehet a koronavírus-járvány – és azt követő válság – miatt.
Mi lesz a fast fashionnel?
Bár a rendkívül széttagolt ellátási lánc miatt a tömeggyártott fast fashion szokásos üzletmenetét igencsak megakasztotta a kitörő koronavírus-járvány, a szegmens mégsem szenvedett akkorát, mint azt sokan remélték. Sokan a fast fashion halálát kiáltották (és várták), ez azonban mégsem alakult így. Ha mást nem is, azt „elérte” a járvány, hogy a legnagyobb fast fashion cég, az Inditex alá tartozó Zara legalábbis 2020 első negyedévében legalább ne nyereséget, hanem veszteséget könyvelhessen el. Ez azonban nem tartott sokáig: a cég a harmadik negyedévre behozta a lemaradást és ugyanazt az eredményt érte el, mint 2019 októberében, miközben az online eladásai stabilan, több mint 70 százalékkal nőttek.
A H&M svéd divatlánc is az előzetesen vártnál jobb eredményt ért el a koronavírus-járvány ellenére: a cég augusztus végével záródó harmadik negyedévében az adózás előtti eredménye mintegy 2 milliárd korona (228 millió dollár) lett. Ez bár elmaradt az egy évvel korábbi, 5,01 milliárd korona adózás előtti nyereségtől, meglepte az elemzőket is, 396 millió koronás eredményre számítottak. De persze boltbezárásokat is tervbe vettek: 250 üzlet bezárását jelentette be a cég 2020 októberében. Ez azonban szinte elenyésző, ha azt nézzük, hogy 5000 üzletük van világszerte.
AFP / Hollie Adams
Aki kimarad, lemarad
Persze van olyan szegmens, amelyen nem fog egy válság sem, sőt: egy jó leértékelés sosem rossz, így például az outletek a válságokat sem sínylik úgy meg. Ráadásul vannak termékcsoportok, amelyeket kifejezetten felpörgetett az, hogy kénytelenek vagyunk a négy fal között tölteni a legtöbb időt: ilyen a loungewear, vagyis az otthoni ruházat és a sleepwear, vagyis a hálóruhák szegmense.
Hogy mi fut éppen a divatban és mi nem, a Lyst.com szokta listázni: a nemzetközi divatkereső platform negyedéves jelentéseket publikál az interneten böngészők és vásárlók legkedveltebb márkáiról, termékeiről és trendjeiről. A cégnél egyébként 100 millió online vásárló viselkedését elemzik havi rendszerességgel, továbbá 12 000 tervező és online üzlet keresettségét és a vásárlást is listázzák a Google keresésekre vonatkozó adatai alapján. 2020 második negyedévében például egyértelműen kirajzolódott, hogy két kategóriára megnőtt az igény: ez pedig egyfelől a már említett loungewear, másfelől a sportruházat – különösen a szabadtéri. Az oldal 2010-es indulása óta ez volt az első alkalom, hogy a legmenőbb divatmárka nem luxuscég volt, hanem a Nike, aminek az online eladásai több mint 80 százalékkal nőttek meg. (Nem élvezhette azonban sokáig a trónt: a harmadik negyedévre ismét elfoglalta a Gucci az első helyet, ahogy azt már egy jó ideje tette az olasz luxuscég.)
A Lyst.com szakértői egyébként azon az állásponton vannak, hogy a divat nem fog kimenni a divatból: az év végére ugyanis a kapucnis pulcsikat és melegítőnadrágokat ismét felváltottak a látványosabb, elegánsabb darabok, az otthoni papucsokat és mamuszokat pedig a magassarkú cipők – még ha nem is parádézhattak ezekben a viselőik úgy, mint „normál időkben”. Így aki talpon marad, jobban is járhat, mint korábban.
* * *Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.
Az elmúlt években egyre többet beszélünk arról, milyen környezetszennyező is a divatipar. A koronavírus-járvány azonban az ágazat egyéb problémáira is keményen rávilágított.
A kínai alapanyaggyártástól az online kereskedelemig érezteti a hatását a koronavírus a ruhaiparban is. A visszaesés ráadásul több hullámban jön, és a legsérülékenyebbeket sújtja majd a leginkább: a fejlődő országokat és az egyre kisebb árréssel működő gyártókat.
XIV. Leó pápa megválasztása, Gyurcsány Ferenc visszavonulása és a honvédelmi miniszterről kikerült hangfelvétel után adott interjút a Kossuth rádióban a miniszterelnök.