Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b917d36c-92e3-44ee-8ddd-bee7d4915b3f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A múlt heti, több száz iskolát érintő bombafenyegetés után a két legnagyobb pedagógus-szakszervezet is kérte a kormányt, vizsgálja felül a telefonok elzárásának gyakorlatát.","shortLead":"A múlt heti, több száz iskolát érintő bombafenyegetés után a két legnagyobb pedagógus-szakszervezet is kérte...","id":"20250130_mobiltelefon-elzaras-iskola-diakok-tanitasi-ido-bombariado-fenyegetes-belugyminiszterium-szakszervezetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b917d36c-92e3-44ee-8ddd-bee7d4915b3f.jpg","index":0,"item":"c1b9840e-4706-4a2a-93c7-ea3743b1ebec","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_mobiltelefon-elzaras-iskola-diakok-tanitasi-ido-bombariado-fenyegetes-belugyminiszterium-szakszervezetek","timestamp":"2025. január. 30. 07:02","title":"Nem enged a belügy, a bombariadók után is le kell adniuk a mobiljukat a diákoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7661143a-270a-4a89-b512-08250cc6dbea","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kormányzati használatra fejlesztett ChatGPT-t adott ki az OpenAI, és ennek a biztonság terén lehet jelentősége.","shortLead":"Kormányzati használatra fejlesztett ChatGPT-t adott ki az OpenAI, és ennek a biztonság terén lehet jelentősége.","id":"20250129_openai-chatgpt-gov-amerika-kormanyzati-chatbot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7661143a-270a-4a89-b512-08250cc6dbea.jpg","index":0,"item":"40e50ffd-6919-4be8-b6de-55df122f1b9c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_openai-chatgpt-gov-amerika-kormanyzati-chatbot","timestamp":"2025. január. 29. 18:03","title":"Új ChatGPT-verzió érkezett, de ezt nem nyomkodhatja akárki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"449fa02c-c823-4fca-9bdd-4ea38d7edc58","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az éjszakai járatok módosított útvonalon fognak járni.","shortLead":"Az éjszakai járatok módosított útvonalon fognak járni.","id":"20250129_lanchid-lezaras-bkk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/449fa02c-c823-4fca-9bdd-4ea38d7edc58.jpg","index":0,"item":"0aea3289-4bf4-4d12-9f69-a11fc59f4420","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_lanchid-lezaras-bkk","timestamp":"2025. január. 29. 17:43","title":"Filmforgatás miatt lezárják a Lánchidat péntekről szombatra virradó éjszaka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88220cd0-8005-4398-95ba-c01e0a7ebe58","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A legújabb BMW iX felfrissített dizájnnal, modernizált technikával, megnövelt teljesítménnyel és minden korábbinál nagyobb hatótávval debütált.","shortLead":"A legújabb BMW iX felfrissített dizájnnal, modernizált technikával, megnövelt teljesítménnyel és minden korábbinál...","id":"20250129_bmw-ix-facelift-700-kilometeres-hatotavu-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88220cd0-8005-4398-95ba-c01e0a7ebe58.jpg","index":0,"item":"7dcd2b3b-46e9-4c5d-8a7d-b2fd506cb9f7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_bmw-ix-facelift-700-kilometeres-hatotavu-uj-villanyauto","timestamp":"2025. január. 29. 07:03","title":"Itt a BMW 700 kilométeres hatótávú új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3dfbbcb-0ddc-4992-b6ce-dbb0cbb5fa80","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"A Rákosdubajról szóló vitát még végigvitték, de az ülés hátralévő részén nem vesznek részt – de a végén azért szavazni fognak.","shortLead":"A Rákosdubajról szóló vitát még végigvitték, de az ülés hátralévő részén nem vesznek részt – de a végén azért szavazni...","id":"20250129_tisza-part-fovarosi-kozgyules-magyar-peter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3dfbbcb-0ddc-4992-b6ce-dbb0cbb5fa80.jpg","index":0,"item":"ec84625b-d1a9-4655-97b2-ff5e324c2112","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_tisza-part-fovarosi-kozgyules-magyar-peter-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 13:57","title":"Kivonult a Tisza Párt a Fővárosi Közgyűlés üléséről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea2b8853-2f60-4f12-b43c-ee505d53e2f5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai gazdasági továbbra is szilárd ütemben bővül, de az infláció kissé magas.","shortLead":"Az amerikai gazdasági továbbra is szilárd ütemben bővül, de az infláció kissé magas.","id":"20250129_A-Fed-nem-valtoztatott-az-iranyado-dollarkamaton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea2b8853-2f60-4f12-b43c-ee505d53e2f5.jpg","index":0,"item":"c8fdc950-ef1c-40fc-aa31-6a9f702ad515","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_A-Fed-nem-valtoztatott-az-iranyado-dollarkamaton","timestamp":"2025. január. 29. 20:35","title":"A Fed nem változtatott az irányadó dollárkamaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd30a8bc-c81f-4952-ae91-b48ec9213861","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A MÚOSZ egykori elnökségi tagja, a Világgazdaság korábbi főszerkesztője 74 éves volt.","shortLead":"A MÚOSZ egykori elnökségi tagja, a Világgazdaság korábbi főszerkesztője 74 éves volt.","id":"20250128_Elhunyt-Banki-Andras-ujsagiro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd30a8bc-c81f-4952-ae91-b48ec9213861.jpg","index":0,"item":"431c227a-edeb-4974-b6c6-e6ca37ce47a8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250128_Elhunyt-Banki-Andras-ujsagiro","timestamp":"2025. január. 28. 12:42","title":"Elhunyt Bánki András újságíró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d0c00bb-b895-40aa-9884-773f5d7f454c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A támadó kétszer is földre került, de mindkétszer felállt.","shortLead":"A támadó kétszer is földre került, de mindkétszer felállt.","id":"20250129_batonyterenye-verekedes-garazdasag-ugyeszseg-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d0c00bb-b895-40aa-9884-773f5d7f454c.jpg","index":0,"item":"7c27b43f-8b47-4604-97e9-f3c96eed5c68","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_batonyterenye-verekedes-garazdasag-ugyeszseg-vademeles","timestamp":"2025. január. 29. 11:02","title":"Az sem zavarta a bátonyterenyei férfit, hogy áldozata egy rendőrségre fut be, ott is tovább verte – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az elmúlt években egyre többet beszélünk arról, milyen környezetszennyező is a divatipar. A koronavírus-járvány azonban az ágazat egyéb problémáira is keményen rávilágított.
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
A koronavírus-járvány akkor tudatosult igazán a divatipar szereplőiben, amikor az olasz gócpont kialakulásával és a járvány európai kitörésével keresztbe húzta az idei februári milánói divathét szervezőinek terveit: számos eseményt töröltek, Giorgio Armani pedig február végén online tartotta meg divatbemutatóját, de zárt kapuk mögött. A március közepi sanghaji divathetet már csak digitálisan rendezték meg. Elmaradt a közép-európai divathét is, amit márciusról tettek át későbbre – de április végén sem tartották meg.
A koronavírus-járvány azonban nem is csak elmaradt divatbemutatók sorát okozta a divatiparban: nagyot ütött az ágazatra, hosszan és több részletben. A GlobalData piackutató cég számításai szerint a Covid-19 akár 300 milliárd dolláros bevételtől foszthatja meg idén a globális ruházati ipart – ez több mint 15 százalékos visszaesés a 2019-es eredményekhez képest. Ez a becslés pedig csak a ruházatra vonatkozik, nincs benne a textil- és a bőr-, valamint a cipőipar. Magyarországon is igencsak meglátszik a koronavírus-járvány hatása az eladásokban: a KSH áprilisi, kiskereskedelemre vonatkozó adatai alapján a textil-, ruházati- és cipőüzletek forgalma csökkent a legnagyobb mértékben: 90 százalékkal.
AFP
Nem pusztán arról van szó, hogy az üzletek zárva tartása miatt kevesebb bevételt könyvelhetnek el a divatmárkák. A járvány kitörésekor először leállt Kína és bezártak egy időre a kínai alapanyaggyárak. Majd bezártak az üzletek Európában, elmaradtak a nyugati divatmárkák megrendelései, ami rendkívül súlyosan érintette a fejlődő országokban és főleg a Délkelet-Ázsiában működő ruhagyárakat.
A szociális hálóval sem rendelkező országokban pedig akár 40 millió dolgozót is érinthet a gyárak bezárása. Főleg úgy, hogy számos divatmárka még a teljesített megrendeléseket sem fizette ki, ezért a jogvédő szervezetek kampányokat indítottak, hogy nyomást gyakoroljanak a szerződésbe foglalt kötelezettségeiket sem teljesítő divatcégekre.
Kína, Kína, Kína
Nem csak a divatiparban merült fel, hogy a globális, a világot keresztbe-kasul hálózó ellátási láncok miatt sérülékeny az iparág: csak Kína leállása az egész világon éreztette a hatását. A döntő többségben a bérmunkától függő hazai textil- és ruházati ipar is megszenvedte a mostani helyzetet.
Bár Ázsiában zömében a tömeggyártott, olcsóbb termékek készülnek, a dizájnerruhák nagyobb része pedig Kelet-Európában, a kiszolgáltatottság mégis minden piaci szegmenst érint. Az alapanyagok és a kellékek (így a cipzárak és gombok) többsége ugyanis Kínában készül.
AFP
A kereskedelem leállása – a luxuspiacon pedig részben a kínai turisták elmaradása – is súlyos következményekkel járt. Az ázsiai áruval teli konténerek egyre csak torlódnak a kikötőkben, miközben a logisztikai központok is tele vannak az eladatlan áruval – szakértők attól tartanak, hogy temérdek visszamaradt árut fognak megsemmisíteni emiatt.
Most vagy soha
A vezető divattervezők és kereskedők pedig úgy tűnik, arra próbálják használni ezt a sajátos helyzetet, hogy megpróbáljanak nemzetközi szinten is változást kezdeményezni. Az egyik legismertebb és legértékesebb luxuscég, az olasz Gucci május végén jelentette be, hogy búcsút int a divatheteknek és ezentúl – az eddigi 5 helyett – évi két, szezonoktól független kollekciót mutat majd be.
A belga Dries Nan Noten pedig több más divatmárkával közösen egy fórumot és koalíciót alakított (ez a Rewiring Fashion), hogy megoldást keressenek az iparág rendszerszintű problémáira: elsősorban az időzítésre és a leértékelésekre. A jelenlegi rendszerben ugyanis több mint fél évvel korábban bemutatják a következő szezon kollekcióit (így tavasszal az őszi-téli darabokat és ősszel a következő év tavaszi-nyári időszakára szánt kollekciókat, amelyek 6 hónappal később kerülnek a boltokba a bemutatásuk után. Hogy miért? A széttagoltság, de főként az 1990-2000-es évek óta egyre távolabb kiszervezett gyártás miatt. Olyan lomhán mozog a rendszer és olyan sok szereplő vesz részt a folyamatokban, hogy kell egy fél év, mire a bemutatott darabok nyomán a legyártott termékek a boltok polcaira kerülnek.
A leértékelések pedig már a szezon közepén elkezdődnek és főként a 2008-as pénzügyi válság óta durvultak el a divatban, hogy minél jobban csábítsák a vevőket, akik így sok esetben már tudják, a kiszemelt termék hamarosan féláron lesz, ezért eszük ágában sincs a teljes árat kifizetni.
„Nem normális, hogy téli kabátot vesznek májusban. Nem normális, hogy a tervezőcsapat egy olyan kollekción dolgozik, amit másfél hónappal a piacra dobás után már 50 százalékos kedvezménnyel árulnak” – nyilatkozta a Dries Van Noten a Vogue Businessnek. A petícióhoz pedig már a legnagyobb online kereskedők és áruházak – így a Nordstrom, a Bergdorf Goodman, a Harvey Nichols és a Mytheresa – is csatlakoztak.
A féléves csúszás megváltoztatására már volt kezdeményezés még 2017-ben, márpedig a see now buy now modell. Ennek értelmében akkor mutatnák be a márkák a kollekciókat, amikortól azok elérhetőek lennének. Elsősorban az motiválta a nagyobb cégeket, hogy így kisebb eséllyel másolják le olcsóbb formában a fast fashion-szereplők a termékeket, és a vásárlók sem veszítik el az érdeklődést egy termék iránt. Ezt a modellt azonban nem követte a divatmárkák többsége. Azok is, amelyek a modellt alkalmazni kezdték, leggyakrabban a kollekciók darabjainak egy részét, vagy limitált és kapszulakollekciókat, tehát csak bizonyos termékeket dobnak piacra a bemutatás időpontjával összhangban, így egyáltalán nem vált általánossá.
A bemutatás és a boltokba kerülés közti időeltolódás miatt az időjárás is jelentősen rányomja a bélyegét az eladásokra: az enyhébb telek miatt már évek óta sokkal gyengébbek az őszi-téli kollekciók eladásai és a meleg, nyári idő vagy éppen egy hirtelen hűvös sincs tekintettel arra, éppen mi érkezik és érhető el a divatüzletekben.
Erre pedig a jelenlegi széttagolt, időben elcsúsztatott rendszerben egyáltalán nem tudnak reagálni a divatmárkák. Hogyan is reagálna a klímaváltozásra és az egyre nehezebben megjósolható, egyre szélsőségesebb időjárásra egy olyan iparág, ahol majdnem egy év telik el aközött, hogy a terméket megtervezik és hogy a boltokba kerül?
Tonnaszám elégetett ruhák
Az iparági szereplők kevesebb terméket is szeretnének, ami nyomán kisebb raktárkészletre lenne szükség – és kevesebb is maradna eladatlanul. Egy kollekció esetében ugyanis nem ritka, hogy akár 60-100 lookból, tehát teljes szettből (például egy nadrág, blúz, kabát tesz ki egy lookot) álló kínálatot vonultatnak fel. Ennek pedig csak egy része, esetenként lebutított formában kerül be a kereskedelembe.
Arról nem szeretnek beszélni a cégek, hogy a legyártott ruhadarabok mekkora százalékát nem sikerül eladni. Az viszont, hogy sokkal többet termelnek, mint amennyit eladnak, az egészen biztos. 2018-ban például a New York Times számolt be arról, hogy a svéd fast fashion-óriás, a H&M esetében az eladatlan árukészlet abban az évben 4,3 milliárd dollárt ért és 7 százalékkal nőtt a tavalyihoz képest. A márkát erős kritika érte, amikor kiderült, tonnaszámra égetik el az ilyen ruhákat az egyik svéd hőerőműben. 2017-ben a brit Burberry körül robbant ki botrány, miután 37 millió dollár értékben égették el azt, amit nem sikerült eladni.
Ki fogja megvarrni a ruhákat?
A járvány okozta ellátási problémák után az a kérdés is felmerült, hogy vajon Kínában, Vietnámban és Bangladesben fognak-e gyártani a divatcégek ez után is. Persze, ez sem új kérdés. 2013-ban omlott össze a Rana Plaza, a dakkai épületben többek között egy ruhagyár működött. A bangladesi tragédia bejárta a világsajtót és rávilágított arra, milyen körülmények között állítják elő a fast fashion márkák olcsó ruháit. Kampányoltak nemzetközi szervezetek, és kampányolnak azóta is. Az elmúlt hét évben azonban érdemi változás igazán nem történt a divatipar gyártási oldalán.
Tavaly nagy port kavart, amikor Karl-Johan Perrson, a H&M ügyvezetője azt nyilatkozta a Bloombergnek, hogy az iparág fenntarthatóság irányába elmozduló törekvései kis környezeti hatással, de annál nagyobb és negatív társadalmi következményekkel is járnak, hiszen a ruházati ipar a fejlődő országokban jelentős foglalkoztató. Most már anyagi érdeke is fűződik egy áttekinthetőbb, rövidebb ellátási lánchoz. És ugyanúgy ellenérdeke is. A divatipar pedig nem a rugalmasságáról híres. Bár évekkel ezelőtt elindult egy tendencia az Ázsiában történő gyártás visszaszervezésére – hiszen a sebesség már fontosabb, mint maga az ár –, a tömegtermelés még mindig ott zajlik. Az európai varrónők pedig egyre inkább kiöregednek. Így az is kérdés, hogy ki és hol fogja megvarrni a ruhákat? Mert ha kevesebb szezon lesz és kevesebbet fog termelni a divatipar, a fejlődő országokban is kevesebb munkát fognak biztosítani.
Behúzták a féket a textil- és ruházati cégek, és a magyar ruházati üzemek is bajban vannak, hiszen döntően bérmunkára termelnek. Az se feltétlenül jár jobban, aki maszkgyártással pótolná a kiesett bevételt.
A kínai alapanyaggyártástól az online kereskedelemig érezteti a hatását a koronavírus a ruhaiparban is. A visszaesés ráadásul több hullámban jön, és a legsérülékenyebbeket sújtja majd a leginkább: a fejlődő országokat és az egyre kisebb árréssel működő gyártókat.