Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Die Presse szerint Európának okulnia kell a korábbi hibákból és saját kudarcaiért nem tolhatja át a felelősséget másokra. A közel-keleti tűzszünetről ír a Washington Post, a Wall Street Journal és a Guardian. Nehéz helyzetbe került a magyar és a szlovák kormány, miután az Egyesült Államok szankciók alá vonta a Gazprombankot. Trump visszatérése után Európának a zsebébe kell nyúlnia biztonsága érdekében, írja a Time magazin.","shortLead":"A Die Presse szerint Európának okulnia kell a korábbi hibákból és saját kudarcaiért nem tolhatja át a felelősséget...","id":"20241128_nemzetkozi-lapszemle-europa-eu-von-der-leyen-kozel-kelet-trump-biden-netanjahu-gazprombank-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"de15e4c2-7878-4058-aa6d-d915c78191e0","keywords":null,"link":"/360/20241128_nemzetkozi-lapszemle-europa-eu-von-der-leyen-kozel-kelet-trump-biden-netanjahu-gazprombank-oroszorszag","timestamp":"2024. november. 28. 10:34","title":"Die Presse: Európa 1945 óta nem volt ennyire súlyos helyzetben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f792edec-d03a-4ec4-8fda-15c2be3a4d12","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Csak pénteken dől el, hogy érvényes-e egyáltalán az első forduló eredménye, így egyelőre a kampány is szünetel. ","shortLead":"Csak pénteken dől el, hogy érvényes-e egyáltalán az első forduló eredménye, így egyelőre a kampány is szünetel. ","id":"20241128_Georgescu-Romania-alkotmanybirosag-valasztasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f792edec-d03a-4ec4-8fda-15c2be3a4d12.jpg","index":0,"item":"f8e11033-cfcb-4e08-9109-8cfe73f37258","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_Georgescu-Romania-alkotmanybirosag-valasztasok","timestamp":"2024. november. 28. 16:14","title":"Újraszámolják a szavazatokat Romániában, miután váratlanul győzött egy szélsőjobbos jelölt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9ec242b-04e3-42aa-810e-c1bc6cca473f","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A létszámcsökkentésről a napenergia-termékek iránti globális kereslet és az elektromos járművek iránti európai kereslet visszaesése miatt döntöttek. Cáfolták azt a pletykát, hogy az üzem tevékenységét az ungvári egységükbe helyeznék át.","shortLead":"A létszámcsökkentésről a napenergia-termékek iránti globális kereslet és az elektromos járművek iránti európai kereslet...","id":"20241128_jabil-tiszaujvaros-elbocsatas-kereslet-visszaeses-ungvar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9ec242b-04e3-42aa-810e-c1bc6cca473f.jpg","index":0,"item":"cf0e5257-b3b3-4e05-99ec-ea55c2ba6602","keywords":null,"link":"/kkv/20241128_jabil-tiszaujvaros-elbocsatas-kereslet-visszaeses-ungvar","timestamp":"2024. november. 28. 11:39","title":"Ezért küldte el több mint 900 dolgozóját a tiszaújvárosi Jabil-gyár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cf3920a-1a1f-497f-b4d7-880729f37b5f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"2024 októberében a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken közel 1,5 millió vendég összesen 3,4 millió vendégéjszakát töltött el. Ez a vendégek számára vetítve 15, míg a vendégéjszakák esetében 8,5 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit – írja jelentésében a KSH.","shortLead":"2024 októberében a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken közel 1,5 millió vendég összesen 3,4...","id":"20241128_ksh-turizmus-oktober-vendegejszakak-szama-fellendules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cf3920a-1a1f-497f-b4d7-880729f37b5f.jpg","index":0,"item":"b771cb50-6d13-4998-be79-ab26d968f1e0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_ksh-turizmus-oktober-vendegejszakak-szama-fellendules","timestamp":"2024. november. 28. 08:30","title":"Jelentősen fellendült októberben a turizmus, 15 százalékkal több volt a vendég, mint tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6ee5b13-546d-4fb1-9e1b-221c1c9f4f64","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A Leicester City két és fél évre szerződtette a holland vezetőedzőt.","shortLead":"A Leicester City két és fél évre szerződtette a holland vezetőedzőt.","id":"20241129_ruud-van-nistelrooy-leicester-city-manchester-united-premier-league","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6ee5b13-546d-4fb1-9e1b-221c1c9f4f64.jpg","index":0,"item":"3604fae6-d38b-4190-87ea-5839519a5fce","keywords":null,"link":"/sport/20241129_ruud-van-nistelrooy-leicester-city-manchester-united-premier-league","timestamp":"2024. november. 29. 21:19","title":"Már ki is nevezték egy másik Premier League-csapat élére a Manchester Unitedtól távozó Ruud van Nistelrooy-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2d780a5-ac37-4cb6-80ad-fc908944b82a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a magyar kormány többször is egyértelművé tette, hogy Oroszország az agresszor, azaz hivatalosan sem semleges Budapest álláspontja. Az építési miniszter viszont hétfőn még arról beszélt, hogy semlegesnek kell maradni. ","shortLead":"A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a magyar kormány többször is egyértelművé tette, hogy Oroszország...","id":"20241128_gulyas-gergely-lazar-janos-semlegesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2d780a5-ac37-4cb6-80ad-fc908944b82a.jpg","index":0,"item":"78fd34b7-42d7-4be2-a6c8-df128fd2b95e","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_gulyas-gergely-lazar-janos-semlegesseg","timestamp":"2024. november. 28. 12:06","title":"Mást mond a semlegességről Gulyás Gergely, mint Lázár János","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82fc9014-6e56-4b0b-b4db-906045243570","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Karácsony Gergely szerint a Tisza Pártnak meg kell tanulnia, hogy nem adhat ultimátumot, és nem írhatja felül főpolgármesteri autoritását.","shortLead":"Karácsony Gergely szerint a Tisza Pártnak meg kell tanulnia, hogy nem adhat ultimátumot, és nem írhatja felül...","id":"20241129_karacsony-gergely-fopolgarmester-helyettes-tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82fc9014-6e56-4b0b-b4db-906045243570.jpg","index":0,"item":"dad2acb7-ceea-4e70-a641-efbd15d67726","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_karacsony-gergely-fopolgarmester-helyettes-tisza-part","timestamp":"2024. november. 29. 10:24","title":"Karácsony: Egyetlen jelöltnek sincs esélye arra, hogy megszerezze a főpolgármester-helyettességhez szükséges szavazatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dedf293-c324-4742-b326-224d7a7fb191","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A pénzügyminiszter nyilvánosan is elfogadta új megbízatását.","shortLead":"A pénzügyminiszter nyilvánosan is elfogadta új megbízatását.","id":"20241129_Varga-Mihaly-a-Facebookon-reagalt-Orban-radios-bejelentesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dedf293-c324-4742-b326-224d7a7fb191.jpg","index":0,"item":"99e529f2-8662-4f5a-829e-653a38ec74a0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_Varga-Mihaly-a-Facebookon-reagalt-Orban-radios-bejelentesere","timestamp":"2024. november. 29. 08:46","title":"Varga Mihály a Facebookon reagált Orbán rádiós bejelentésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A fővárosi önkormányzat 27 milliárd forinttal több pénzt adott a BKK-nak, mint 2019-ben, de így is kétmilliárd forint veszteséggel zárt a cég. Amely saját alulfinanszírozottsága miatt nem tudta ellentételezni a BKV 8 milliárdos alulfinanszírozottságát. Tüttő Kata szerint szó sem lehet róla, hogy a HÉV mintájára vagyonelemeket adjanak át az államnak, és új buszos szolgáltatók bevonása sincs terítéken.
Kétmilliárd forint veszteséggel zárta a 2020-as évet a BKK, a fővárosi közlekedésszervező – derül ki a vállalat beszámolójából. Ez a veszteség voltaképpen meglepően kevés, adva, hogy a járvány miatt a cég 25 milliárd forint jegyárbevételt bukott. Mármint a 2019-es 67 milliárdhoz képest, ha nincs a járvány, a 2020-as bevétel minden bizonnyal meghaladta volna a 2019-est.
A BKK üzemi tevékenységeihez kapcsolódó szinte minden bevétel csökkent. Mivel kevesebb volt az utas, az állam 2,8 milliárd forinttal kevesebb szociálpolitikai menetdíj-támogatást adott. Ez a kedvezményesen utazók miatti kiesés ellentételezésére szolgál – egyébként már rég nem fedezi a tényleges kiesést, ezt már Tarlós István volt főpolgármester is többször felpanaszolta. Összességében a belföldi árbevétel 67 milliárd forint volt, 33 milliárddal kevesebb, mint 2019-ben.
Túry Gergely
8 milliárd alulfinanszírozottságot a BKV-nál hagytak
A BKK azért nem került katasztrofális veszteségbe, mert a fővárosi önkormányzat nagyrészt pótolta a kieső bevételt, 27,4 milliárd forinttal többet adott, mint a megelőző évben, 126,9 milliárd forintot. Ezzel együtt a BKK-nál 2 milliárd forint alulfinanszírozottság keletkezett, amit az önkormányzat nem térít meg. A magyarázat szerint a két tétel, a bevételkiesés és a meg nem térített alulfinanszírozottság rakták veszteségbe a céget.
A veszteség azért is lehetett volna nagyobb, mert nem csak a BKK-nál, hanem a BKV-nál is jelentkezett alulfinanszírozás, ráadásul még nagyobb, 8 milliárd forintos. A BKV (amelytől a BKK a tömegközlekedési szolgáltatásokat megrendeli) tulajdonosa nem a BKK, hanem a fővárosi önkormányzat, azonban a tulajdonosi jogokat a BKK gyakorolja. Így a BKK szokta ellentételezni a BKV-nál keletkező alulfinanszírozottságot, a 2019-es év után ez 10 milliárd forint volt. A 2020-as év után azonban
a járványügyi helyzet miatt előállt pénzügyi hiány miatt nem került sor az ellentételezésre.
Ezek után nem meglepő módon a BKV is veszteséggel zárta az évet, a mértéke 6,7 milliárd forint volt. A cég bevétele ugyan több mint kétmilliárd forinttal nőtt tavaly, de ez elenyésző a 2019-ben az előző évhez képest elért 13,5 milliárd forintos bővüléshez képest, és jól mutatja, hogy a járványhelyzet mennyire visszavetette a vállalatot, amelynek a látványosan lecsökkent forgalom ellenére is fenn kellett tartania a szolgáltatást.
A bevétel azért nőtt a járvány ellenére, mert annak nagy része a BKK-tól jön közszolgáltatási díj formájában. A buszok és villamosok járvány alatt is jártak, a beszámoló szerint a közszolgáltatási díjból önmagában 4,2 milliárd forinttal több folyt be, mint egy évvel korábban. A tömegközlekedésben nagy kiesés a jegy- és bérletbevételben volt, ám az a BKK-nál csapódott le.
Ami egyébként már 2019-ben is veszteséges volt, ráadásul nagyon, 4,7 milliárd forinttal. Akkor nagyrészt a kudarcba fulladt e-jegyrendszer elszámolása okozta a mínuszt. A megelőző évek azonban nyereségesen zárultak, így 2,5 milliárd forint volt az eredménytartalékban. Ezt a veszteség elvitte, sőt 2 milliárd mínuszba tette. Erre jön majd még rá a 2020-as veszteség.
A kormány a helyi adókkal kapcsolatos döntését kritizáló plakát a BKK megállókban
Túry Gergely
A kormány nem ad elég pénzt
A fővárosi tömegközlekedés problémái persze nem most kezdődtek, sőt még csak nem is 2019-ben. A rendszer hosszú évek óta alulfinanszírozott, a működésre ugyan van elég forrás, de a szükséges fejlesztésekre már nincs. A hiány könyvelésileg és fizikailag a BKV-nál jelentkezik veszteség, továbbá elöregedett járműpark, rendszeresen lerobbanó buszok, magas üzemeltetési költségek stb. formájában.
A fővárosi önkormányzat a központi költségvetésből 12 milliárd támogatást kap, amit továbbpasszol a BKK-nak. A BKK közvetlenül tízenpár milliárd forint szociálpolitikai menetdíj-támogatást kap, amit az állam a kedvezményesen utazók miatti bevételkiesés kompenzálására ad. Ez összesen 25 milliárd forint körüli összeg, miközben a fővárosi tömegközlekedés 200 milliárd forintba kerül évente (küszködő működéssel, halogatott fejlesztésekkel). A nemzetközileg elfogadott szakmai ökölszabály szerint
az utasoknak, a helyi önkormányzatnak és a központi kormányzatnak harmadolva egészséges állniuk egy város tömegközlekedésének költségeit.
Ezt az arányt a kormány nyilvánvalóan nem teljesíti.
A helyzet majdhogynem független attól, hogyan hívják Budapest főpolgármesterét, a kormány akkor sem adott elég pénzt a budapesti tömegközlekedésre, amikor a várost a fideszes politikus Tarlós István vezette.
Az azonban látványos, hogy az önkormányzatot és a BKK-t érő kommunikációs támadások enyhén szólva felerősödtek, mióta Karácsony Gergely a főpolgármester. Ráadásul a kormány elvonásokkal sújtotta a járvány által bevételeit tekintve amúgy is megtépázott Budapestet. Az indok a közös teherviselés volt – ám a kormány saját magán nem spórolt, sőt azt hangoztatta, hogy a járványválságban épphogy nem megszorításokra van szükség, hanem az állami szerepvállalás fokozására. Persze a kormány az éves hiány és az államadósság növelésével képes túlnyújtózkodni a takaróján, míg az önkormányzatok nem tervezhetnek hiánnyal, hitelt pedig csak kormányzati engedéllyel vehetnek fel.
Karácsony Gergely CAF villamosok átadásán 2020. október 12-én
Vörös Szilárd
A kormány hitelhez se engedi a fővárost
Legutóbb azért érték kritikák a fővárost, mert használt villamosokat venne Frankfurtból újak helyett. Különösen, hogy van még opciója a CAF-fal kötött szerződésben újabb villamosok beszerzésére. A kritikákra Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke az alábbiakat reagálta:
Bár az előző városvezetés idején megígérte, a kormány nem biztosított forrást az új villamosok szállításához.
A főváros saját forrásból nem tudja előállítani az új villamosok megvásárlásához szükséges összeget a folyamatos kormányzati elvonások miatt.
A kormány nem hagyta jóvá az Európai Beruházási Bank kedvező hitelajánlatát, ami lehetővé tette volna az új villamosok megvásárlását.
A kormány azt sem támogatta, hogy az új villamosok az Európai Unió helyreállítási alapjából legyenek finanszírozva, miközben a villamosok meglévő szerződésből történő megvásárlása a leggyorsabb és leghatékonyabb felhasználása lehetett volna az uniós forrásoknak.
A beszerzéssel kapcsolatos sajtótájékoztatón Balogh Samu hangsúlyozta, hogy Budapestnek szándékában áll lehívni az opciót a szerződésből, a hannoveri beszerzés ettől független. Sőt, a CAF-ok a szélességük miatt bizonyos vonalakon nem közlekedhetnek, a keskenyebb frankfurti villamosok azonban igen. Vagyis ezeken a vonalakon infrastruktúrafejlesztésre is szükség lenne, hogy fogadni tudják a CAF-okat, amire megint csak nincs pénz.
Mivel a további CAF-ok beszerzésére a fővárosnak jelenleg nincs pénze, az opciót meghosszabbították 2022. májusáig, remélik, addig tudnak élni vele.
Szintén meghosszabbították a Solaris trolik beszerzésére vonatkozó opciót.
Előznének
Túry Gergely
Kiszervezésről szó sem lehet
A nagy kérdés persze, közép- és hosszú távon hogyan lehetne megoldani a fővárosi tömegközlekedés finanszírozását, biztosítani fejlesztési igényeinek fedezetét. Különösen, ha a Fidesz marad kormányon, és folytatódik a szembenállás a városvezetéssel. A finanszírozási helyzetet még Tarlós Istvánnak sem sikerült rendeznie a kormánnyal, ezért passzolta le például a HÉV ágazatot az államnak, vagyis a MÁV-nak.
A kormány jelenleg nagy hangsúlyt fektet az elővárosi közlekedés fejlesztésére és jelentős összegeket szán arra. Nem kizárt, hogy készek lennének újabb darabokat lecsípni a fővárosból újabb vagyonelemek, szolgáltatási egységek átvételével. Ami valóban tehermentesítené a fővárost, ugyanakkor tovább szűkülne szerepe és mozgástere.
Mindenesetre
a városvezetésnek esze ágában sincs újabb vagyonelemeket átadni az államnak
– mondta Tüttő Kata főpolgármester-helyettes a hvg.hu-nak a járműbeszerzések témájában tartott sajtótájékoztatón. Az államosításokkal ugyanis eddig nem voltak jók a tapasztalatok, jellemzően enyhén szólva nem lett jobb az, amit az állam átvett, kezdve az iskolákkal, a kórházakkal, zárva a sort a hulladékgazdálkodással.
Tüttő Kata főpolgármester-helyettes 2020. február 26-án a Városháza Dísztermében
Túry Gergely
A buszos ágazat fejlesztése kapcsán rendszeresen felmerül, hogy a BKV-n, mint házon belüli szolgáltatón kívül új szereplőket kellene bevonni. Sőt ez nem csak felmerül, Budapesten szolgáltat a BKV mellett az Arrivabus (volt VT Arriva) és a Volánbusz is. Tüttő Kata szerint azonban a jelenlegi városvezetés nem hisz a kiszervezésekben, sokkal inkább a beszervezésben, az integrálásban. Egyébként sem a képesség hiányzik a BKV-nál a szükséges fejlesztések lebonyolítására, a szolgáltatás ellátására, a probléma a forráshiány, vagyis hogy nincs elég pénz. Ezen pedig az sem segítene, ha új szolgáltatókat vonnának be.