Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c6db780f-3322-4d43-a050-e6ece5b18668","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Rá egyébként nem vonatkozik az Olaszországban általános kezdőjogsis korlátozás.","shortLead":"Rá egyébként nem vonatkozik az Olaszországban általános kezdőjogsis korlátozás.","id":"20250513_Kimi-Antonelli-suliba-is-200-ezer-euros-AMG-vel-jar-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6db780f-3322-4d43-a050-e6ece5b18668.jpg","index":0,"item":"c93d7d73-3b6f-4b45-b337-10471df9f64a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_Kimi-Antonelli-suliba-is-200-ezer-euros-AMG-vel-jar-video","timestamp":"2025. május. 13. 08:12","title":"A Mercedes F1-es ifjonca, Kimi Antonelli suliba is 200 ezer eurós AMG-vel jár – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90ddb931-c8b3-418a-b36b-77a566cd3214","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A trombitás politikai kalandor akadálytalanul bejutott a Készenléti Rendőrség területére.","shortLead":"A trombitás politikai kalandor akadálytalanul bejutott a Készenléti Rendőrség területére.","id":"20250513_szabo-balint-keszenleti-rendorseg-kirugas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90ddb931-c8b3-418a-b36b-77a566cd3214.jpg","index":0,"item":"58833163-ea48-424b-883a-78d139a1e2f9","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_szabo-balint-keszenleti-rendorseg-kirugas","timestamp":"2025. május. 13. 19:36","title":"Kirúghattak négy rendőrt Szabó Bálint akciója miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b50ec0ef-eaac-44c8-a6ff-7bd3182cd30d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Sziget alapítója szerint a Tisza Párt jelenleg egy „fehér folt”.","shortLead":"A Sziget alapítója szerint a Tisza Párt jelenleg egy „fehér folt”.","id":"20250514_gerendai-karoly-magyar-peter-tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b50ec0ef-eaac-44c8-a6ff-7bd3182cd30d.jpg","index":0,"item":"c514bdaf-36b6-459f-b8dc-3558f15a74e4","keywords":null,"link":"/kkv/20250514_gerendai-karoly-magyar-peter-tisza-part","timestamp":"2025. május. 14. 15:41","title":"Gerendai Károly: Elindult a felkészülés a kormányváltásra azok körében is, akik eddig profitáltak a NER-ből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7daeda4f-725c-4cae-aa1a-99fcd93aae79","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A járműgyártás már jobban teljesített, mint egy éve, de az akkugyártás továbbra is borzasztó számokat produkál. Csak azért lehetett pont ugyanolyan a magyar ipar összteljesítménye, mint egy éve, mert ezúttal kettővel több munkanap volt.","shortLead":"A járműgyártás már jobban teljesített, mint egy éve, de az akkugyártás továbbra is borzasztó számokat produkál. Csak...","id":"20250514_KSH-ipar-akkugyar-autogyartas-akku","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7daeda4f-725c-4cae-aa1a-99fcd93aae79.jpg","index":0,"item":"bbb34bd7-9ebd-47aa-b5e5-3d1f627af782","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250514_KSH-ipar-akkugyar-autogyartas-akku","timestamp":"2025. május. 14. 09:13","title":"KSH: Az akkugyártás teljesített legrosszabbul az egész magyar iparban, 41 százalékkal zuhant vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea36a969-1678-464c-be2c-c18fae563dc2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Országos terjeszkedésbe kezd a a világ első spray termékeket újratöltő automatája, a Respray, a tesztidőszakának sikerét követően már 30 Rossmann-üzlet kínálja a rendszert.","shortLead":"Országos terjeszkedésbe kezd a a világ első spray termékeket újratöltő automatája, a Respray, a tesztidőszakának...","id":"20250512_rossmann-drogeria-bolt-respray-fenntarthatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea36a969-1678-464c-be2c-c18fae563dc2.jpg","index":0,"item":"cc14eec3-d583-467c-9249-a01be780ba43","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250512_rossmann-drogeria-bolt-respray-fenntarthatosag","timestamp":"2025. május. 12. 19:08","title":"Országszerte elérhetőek lesznek a Respray-automaták a Rossmann üzleteiben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82f5bdc9-94ce-4adc-88e5-56d2da29fc26","c_author":"Riba István","category":"360","description":"A határon túli kisebbség bőrére alkudozik Orbán Viktor, amikor a fejük felett egyezkedik – most például a szélsőséges román elnökjelölttel.","shortLead":"A határon túli kisebbség bőrére alkudozik Orbán Viktor, amikor a fejük felett egyezkedik – most például a szélsőséges...","id":"20250514_Romania-Magyarorszag-George-Simion-Orban-Viktor-romaniai-magyarok-elnokvalasztas-szelsojobb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82f5bdc9-94ce-4adc-88e5-56d2da29fc26.jpg","index":0,"item":"742049b3-2ff2-4a7c-85ce-39d6e0a4eda0","keywords":null,"link":"/360/20250514_Romania-Magyarorszag-George-Simion-Orban-Viktor-romaniai-magyarok-elnokvalasztas-szelsojobb","timestamp":"2025. május. 14. 06:30","title":"Kiből lesz „magyar disznó” Romániában? Kétségbeesve nézik Orbán ámokfutását az erdélyi magyarok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a808deca-3924-4405-85df-231631b9baf6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kedden ismét többen gyűltek össze a Ferenciek terén, hogy a gyülekezési jog korlátozása és az arcfelismerő rendszerek alkalmazása ellen tiltakozzanak. A hivatalos rész után a Bem József térre vonultak, Hadházy Ákos itt is tartott egy rövid beszédet, majd többen átmentek egy újabb helyszínre. ","shortLead":"Kedden ismét többen gyűltek össze a Ferenciek terén, hogy a gyülekezési jog korlátozása és az arcfelismerő rendszerek...","id":"20250513_hadhazy-akos-tuntetes-gyulekezesi-jog-ferenciek-tere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a808deca-3924-4405-85df-231631b9baf6.jpg","index":0,"item":"25883d6b-d03b-4145-9ee9-0567abd84eb0","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_hadhazy-akos-tuntetes-gyulekezesi-jog-ferenciek-tere","timestamp":"2025. május. 13. 17:27","title":"Ismét tüntetett a Ferenciek terén Hadházy Ákos, majd a tömeggel a Külügyminisztériumhoz vonult, és volt, akivel még a Honvédelmi Minisztériumhoz is átgyalogolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"625ef20e-4268-43d8-b233-6b6978600a25","c_author":"Demény Péter","category":"360","description":"Romániai szerzőnk már régóta töpreng: miért változott meg a babakocsik világa? Gyermek-, de még ifjúkorában is, körülbelül 2000-ig a babakocsikban sokkal kisebb gyerekek ültek, mint most. Ezért a jelenség nyomába eredt, Alina Necșulescu bukaresti pszichológussal is beszélgetett erről. Szeretettel külföldről sorozatunk cikke.","shortLead":"Romániai szerzőnk már régóta töpreng: miért változott meg a babakocsik világa? Gyermek-, de még ifjúkorában is...","id":"20250513_Szeretettel-kulfoldrol-Romania-Bukarest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/625ef20e-4268-43d8-b233-6b6978600a25.jpg","index":0,"item":"a42641b2-5c86-431d-8d60-43ddac974264","keywords":null,"link":"/360/20250513_Szeretettel-kulfoldrol-Romania-Bukarest","timestamp":"2025. május. 13. 18:30","title":"Bukarestben egyre idősebb gyerekek ülnek a babakocsikban – egy leendő nagyapa oknyomoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A fővárosi önkormányzat 27 milliárd forinttal több pénzt adott a BKK-nak, mint 2019-ben, de így is kétmilliárd forint veszteséggel zárt a cég. Amely saját alulfinanszírozottsága miatt nem tudta ellentételezni a BKV 8 milliárdos alulfinanszírozottságát. Tüttő Kata szerint szó sem lehet róla, hogy a HÉV mintájára vagyonelemeket adjanak át az államnak, és új buszos szolgáltatók bevonása sincs terítéken.
Kétmilliárd forint veszteséggel zárta a 2020-as évet a BKK, a fővárosi közlekedésszervező – derül ki a vállalat beszámolójából. Ez a veszteség voltaképpen meglepően kevés, adva, hogy a járvány miatt a cég 25 milliárd forint jegyárbevételt bukott. Mármint a 2019-es 67 milliárdhoz képest, ha nincs a járvány, a 2020-as bevétel minden bizonnyal meghaladta volna a 2019-est.
A BKK üzemi tevékenységeihez kapcsolódó szinte minden bevétel csökkent. Mivel kevesebb volt az utas, az állam 2,8 milliárd forinttal kevesebb szociálpolitikai menetdíj-támogatást adott. Ez a kedvezményesen utazók miatti kiesés ellentételezésére szolgál – egyébként már rég nem fedezi a tényleges kiesést, ezt már Tarlós István volt főpolgármester is többször felpanaszolta. Összességében a belföldi árbevétel 67 milliárd forint volt, 33 milliárddal kevesebb, mint 2019-ben.
Túry Gergely
8 milliárd alulfinanszírozottságot a BKV-nál hagytak
A BKK azért nem került katasztrofális veszteségbe, mert a fővárosi önkormányzat nagyrészt pótolta a kieső bevételt, 27,4 milliárd forinttal többet adott, mint a megelőző évben, 126,9 milliárd forintot. Ezzel együtt a BKK-nál 2 milliárd forint alulfinanszírozottság keletkezett, amit az önkormányzat nem térít meg. A magyarázat szerint a két tétel, a bevételkiesés és a meg nem térített alulfinanszírozottság rakták veszteségbe a céget.
A veszteség azért is lehetett volna nagyobb, mert nem csak a BKK-nál, hanem a BKV-nál is jelentkezett alulfinanszírozás, ráadásul még nagyobb, 8 milliárd forintos. A BKV (amelytől a BKK a tömegközlekedési szolgáltatásokat megrendeli) tulajdonosa nem a BKK, hanem a fővárosi önkormányzat, azonban a tulajdonosi jogokat a BKK gyakorolja. Így a BKK szokta ellentételezni a BKV-nál keletkező alulfinanszírozottságot, a 2019-es év után ez 10 milliárd forint volt. A 2020-as év után azonban
a járványügyi helyzet miatt előállt pénzügyi hiány miatt nem került sor az ellentételezésre.
Ezek után nem meglepő módon a BKV is veszteséggel zárta az évet, a mértéke 6,7 milliárd forint volt. A cég bevétele ugyan több mint kétmilliárd forinttal nőtt tavaly, de ez elenyésző a 2019-ben az előző évhez képest elért 13,5 milliárd forintos bővüléshez képest, és jól mutatja, hogy a járványhelyzet mennyire visszavetette a vállalatot, amelynek a látványosan lecsökkent forgalom ellenére is fenn kellett tartania a szolgáltatást.
A bevétel azért nőtt a járvány ellenére, mert annak nagy része a BKK-tól jön közszolgáltatási díj formájában. A buszok és villamosok járvány alatt is jártak, a beszámoló szerint a közszolgáltatási díjból önmagában 4,2 milliárd forinttal több folyt be, mint egy évvel korábban. A tömegközlekedésben nagy kiesés a jegy- és bérletbevételben volt, ám az a BKK-nál csapódott le.
Ami egyébként már 2019-ben is veszteséges volt, ráadásul nagyon, 4,7 milliárd forinttal. Akkor nagyrészt a kudarcba fulladt e-jegyrendszer elszámolása okozta a mínuszt. A megelőző évek azonban nyereségesen zárultak, így 2,5 milliárd forint volt az eredménytartalékban. Ezt a veszteség elvitte, sőt 2 milliárd mínuszba tette. Erre jön majd még rá a 2020-as veszteség.
A kormány a helyi adókkal kapcsolatos döntését kritizáló plakát a BKK megállókban
Túry Gergely
A kormány nem ad elég pénzt
A fővárosi tömegközlekedés problémái persze nem most kezdődtek, sőt még csak nem is 2019-ben. A rendszer hosszú évek óta alulfinanszírozott, a működésre ugyan van elég forrás, de a szükséges fejlesztésekre már nincs. A hiány könyvelésileg és fizikailag a BKV-nál jelentkezik veszteség, továbbá elöregedett járműpark, rendszeresen lerobbanó buszok, magas üzemeltetési költségek stb. formájában.
A fővárosi önkormányzat a központi költségvetésből 12 milliárd támogatást kap, amit továbbpasszol a BKK-nak. A BKK közvetlenül tízenpár milliárd forint szociálpolitikai menetdíj-támogatást kap, amit az állam a kedvezményesen utazók miatti bevételkiesés kompenzálására ad. Ez összesen 25 milliárd forint körüli összeg, miközben a fővárosi tömegközlekedés 200 milliárd forintba kerül évente (küszködő működéssel, halogatott fejlesztésekkel). A nemzetközileg elfogadott szakmai ökölszabály szerint
az utasoknak, a helyi önkormányzatnak és a központi kormányzatnak harmadolva egészséges állniuk egy város tömegközlekedésének költségeit.
Ezt az arányt a kormány nyilvánvalóan nem teljesíti.
A helyzet majdhogynem független attól, hogyan hívják Budapest főpolgármesterét, a kormány akkor sem adott elég pénzt a budapesti tömegközlekedésre, amikor a várost a fideszes politikus Tarlós István vezette.
Az azonban látványos, hogy az önkormányzatot és a BKK-t érő kommunikációs támadások enyhén szólva felerősödtek, mióta Karácsony Gergely a főpolgármester. Ráadásul a kormány elvonásokkal sújtotta a járvány által bevételeit tekintve amúgy is megtépázott Budapestet. Az indok a közös teherviselés volt – ám a kormány saját magán nem spórolt, sőt azt hangoztatta, hogy a járványválságban épphogy nem megszorításokra van szükség, hanem az állami szerepvállalás fokozására. Persze a kormány az éves hiány és az államadósság növelésével képes túlnyújtózkodni a takaróján, míg az önkormányzatok nem tervezhetnek hiánnyal, hitelt pedig csak kormányzati engedéllyel vehetnek fel.
Karácsony Gergely CAF villamosok átadásán 2020. október 12-én
Vörös Szilárd
A kormány hitelhez se engedi a fővárost
Legutóbb azért érték kritikák a fővárost, mert használt villamosokat venne Frankfurtból újak helyett. Különösen, hogy van még opciója a CAF-fal kötött szerződésben újabb villamosok beszerzésére. A kritikákra Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke az alábbiakat reagálta:
Bár az előző városvezetés idején megígérte, a kormány nem biztosított forrást az új villamosok szállításához.
A főváros saját forrásból nem tudja előállítani az új villamosok megvásárlásához szükséges összeget a folyamatos kormányzati elvonások miatt.
A kormány nem hagyta jóvá az Európai Beruházási Bank kedvező hitelajánlatát, ami lehetővé tette volna az új villamosok megvásárlását.
A kormány azt sem támogatta, hogy az új villamosok az Európai Unió helyreállítási alapjából legyenek finanszírozva, miközben a villamosok meglévő szerződésből történő megvásárlása a leggyorsabb és leghatékonyabb felhasználása lehetett volna az uniós forrásoknak.
A beszerzéssel kapcsolatos sajtótájékoztatón Balogh Samu hangsúlyozta, hogy Budapestnek szándékában áll lehívni az opciót a szerződésből, a hannoveri beszerzés ettől független. Sőt, a CAF-ok a szélességük miatt bizonyos vonalakon nem közlekedhetnek, a keskenyebb frankfurti villamosok azonban igen. Vagyis ezeken a vonalakon infrastruktúrafejlesztésre is szükség lenne, hogy fogadni tudják a CAF-okat, amire megint csak nincs pénz.
Mivel a további CAF-ok beszerzésére a fővárosnak jelenleg nincs pénze, az opciót meghosszabbították 2022. májusáig, remélik, addig tudnak élni vele.
Szintén meghosszabbították a Solaris trolik beszerzésére vonatkozó opciót.
Előznének
Túry Gergely
Kiszervezésről szó sem lehet
A nagy kérdés persze, közép- és hosszú távon hogyan lehetne megoldani a fővárosi tömegközlekedés finanszírozását, biztosítani fejlesztési igényeinek fedezetét. Különösen, ha a Fidesz marad kormányon, és folytatódik a szembenállás a városvezetéssel. A finanszírozási helyzetet még Tarlós Istvánnak sem sikerült rendeznie a kormánnyal, ezért passzolta le például a HÉV ágazatot az államnak, vagyis a MÁV-nak.
A kormány jelenleg nagy hangsúlyt fektet az elővárosi közlekedés fejlesztésére és jelentős összegeket szán arra. Nem kizárt, hogy készek lennének újabb darabokat lecsípni a fővárosból újabb vagyonelemek, szolgáltatási egységek átvételével. Ami valóban tehermentesítené a fővárost, ugyanakkor tovább szűkülne szerepe és mozgástere.
Mindenesetre
a városvezetésnek esze ágában sincs újabb vagyonelemeket átadni az államnak
– mondta Tüttő Kata főpolgármester-helyettes a hvg.hu-nak a járműbeszerzések témájában tartott sajtótájékoztatón. Az államosításokkal ugyanis eddig nem voltak jók a tapasztalatok, jellemzően enyhén szólva nem lett jobb az, amit az állam átvett, kezdve az iskolákkal, a kórházakkal, zárva a sort a hulladékgazdálkodással.
Tüttő Kata főpolgármester-helyettes 2020. február 26-án a Városháza Dísztermében
Túry Gergely
A buszos ágazat fejlesztése kapcsán rendszeresen felmerül, hogy a BKV-n, mint házon belüli szolgáltatón kívül új szereplőket kellene bevonni. Sőt ez nem csak felmerül, Budapesten szolgáltat a BKV mellett az Arrivabus (volt VT Arriva) és a Volánbusz is. Tüttő Kata szerint azonban a jelenlegi városvezetés nem hisz a kiszervezésekben, sokkal inkább a beszervezésben, az integrálásban. Egyébként sem a képesség hiányzik a BKV-nál a szükséges fejlesztések lebonyolítására, a szolgáltatás ellátására, a probléma a forráshiány, vagyis hogy nincs elég pénz. Ezen pedig az sem segítene, ha új szolgáltatókat vonnának be.