Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"560fcc36-f85c-4a1d-84e2-a164d90eb5d2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A látványos külsejű Alfa Romeo TZ3 olyan ritka, hogy sokan nem is tudnak a létezéséről.","shortLead":"A látványos külsejű Alfa Romeo TZ3 olyan ritka, hogy sokan nem is tudnak a létezéséről.","id":"20250607_olasz-vipera-84-literes-motorral-var-uj-gazdara-ez-a-szuperritka-alfa-romeo-tz3-stradale","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/560fcc36-f85c-4a1d-84e2-a164d90eb5d2.jpg","index":0,"item":"b916b8a5-1251-4be9-bb3a-d9acff6211d1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250607_olasz-vipera-84-literes-motorral-var-uj-gazdara-ez-a-szuperritka-alfa-romeo-tz3-stradale","timestamp":"2025. június. 07. 07:21","title":"Olasz vipera: 8,4 literes motorral vár új gazdára ez a szuperritka Alfa Romeo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8809beb-a5e6-4b9d-9c74-fb509f13772e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Sok smink fog fogyni. ","shortLead":"Sok smink fog fogyni. ","id":"20250606_Nick-Jonas-foszerepet-kapott-a-KISS-rol-szolo-jatekfilmben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8809beb-a5e6-4b9d-9c74-fb509f13772e.jpg","index":0,"item":"f0821763-faa9-45ad-8319-a3a0e16934a6","keywords":null,"link":"/kultura/20250606_Nick-Jonas-foszerepet-kapott-a-KISS-rol-szolo-jatekfilmben","timestamp":"2025. június. 06. 08:30","title":"Nick Jonas főszerepet kapott a KISS-ről szóló játékfilmben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45585b50-8f06-4436-b64f-a5f52a52439c","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A nyár első teljes hétvégéje hőséggel indít, vasárnap azonban egy átvonuló hidegfront felfrissíti majd a levegőt. ","shortLead":"A nyár első teljes hétvégéje hőséggel indít, vasárnap azonban egy átvonuló hidegfront felfrissíti majd a levegőt. ","id":"20250607_Szombaton-meg-marad-a-kanikula-de-a-vasarnap-lehulest-hoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45585b50-8f06-4436-b64f-a5f52a52439c.jpg","index":0,"item":"8c745297-e7e2-4808-b75e-d8b58bbe15d6","keywords":null,"link":"/zhvg/20250607_Szombaton-meg-marad-a-kanikula-de-a-vasarnap-lehulest-hoz","timestamp":"2025. június. 07. 08:32","title":"Szombaton még marad a kánikula, de a vasárnap lehülést hoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b084c56e-cf67-4c83-ad5e-c3bb48312abc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók egy speciális eljárás segítségével hozták létre a világ legkisebb hegedűjét. A technológia a digitális eszközök jövőbeni fejlődését segítheti.","shortLead":"Brit kutatók egy speciális eljárás segítségével hozták létre a világ legkisebb hegedűjét. A technológia a digitális...","id":"20250605_vilag-legkisebb-hegeduje-anyagtudomany-kiserlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b084c56e-cf67-4c83-ad5e-c3bb48312abc.jpg","index":0,"item":"c30dda45-76a9-408d-a0d8-ed3f79db0616","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_vilag-legkisebb-hegeduje-anyagtudomany-kiserlet","timestamp":"2025. június. 05. 18:03","title":"Megcsinálták a világ legkisebb hegedűjét, egy hajszál mögé is el lehetne dugni – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cccd5ca-b13b-49a4-9ff5-8ef3ab022ee7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az idei futamra szinte teljesen megújult a pálya központi része. ","shortLead":"Az idei futamra szinte teljesen megújult a pálya központi része. ","id":"20250606_Uj-tukorsima-aszfaltot-kapott-a-Hungaroring-celegyenese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cccd5ca-b13b-49a4-9ff5-8ef3ab022ee7.jpg","index":0,"item":"8b26d5c2-12cd-4e2c-8f2e-37a4a1974682","keywords":null,"link":"/cegauto/20250606_Uj-tukorsima-aszfaltot-kapott-a-Hungaroring-celegyenese","timestamp":"2025. június. 06. 07:18","title":"Új, tükörsima aszfaltot kapott a Hungaroring célegyenese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sokkal egyszerűbb lehet hamarosan a Windowson futó valamennyi program és szolgáltatás frissítése, miután a Microsoft szeretne mindent egységesíteni a Windows Update égisze alatt.","shortLead":"Sokkal egyszerűbb lehet hamarosan a Windowson futó valamennyi program és szolgáltatás frissítése, miután a Microsoft...","id":"20250607_microsoft-windows-update-frissitesek-minden-alkalmazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6.jpg","index":0,"item":"9aa20761-213e-44b9-b109-5cdb9b9ee9f4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_microsoft-windows-update-frissitesek-minden-alkalmazas","timestamp":"2025. június. 07. 08:03","title":"Gyökeresen átalakul a Windows alapszolgáltatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75b7151a-d8eb-47a1-ac11-b5af47ffdcbf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"1959-ben is ők voltak, akik először használták a hárompontos biztonsági övet. ","shortLead":"1959-ben is ők voltak, akik először használták a hárompontos biztonsági övet. ","id":"20250606_biztonsagi-ov-Volvo-mesterseges-intelligencia-szoftverfissites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75b7151a-d8eb-47a1-ac11-b5af47ffdcbf.jpg","index":0,"item":"c1968771-afcd-4856-bf9c-c197732532f9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250606_biztonsagi-ov-Volvo-mesterseges-intelligencia-szoftverfissites","timestamp":"2025. június. 06. 09:43","title":"Már a biztonsági öv is mesterséges intelligenciát használ – újra feltalálta saját találmányát a Volvo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f21e19c1-5bca-44a3-9da6-cf8a8c56a078","c_author":"Papp Réka Kinga ","category":"360","description":"A mostanihoz fogható mértékben a NER még nem ingott meg. Bár kevés példa van rá, annál nagyobb volt a megdicsőülése az időben visszavonulóknak. Nem is kell nagyon visszamenni az időben. Vélemény.","shortLead":"A mostanihoz fogható mértékben a NER még nem ingott meg. Bár kevés példa van rá, annál nagyobb volt a megdicsőülése...","id":"20250606_hvg-papp-reka-kinga-gorbacsok-a-meguszas-muveszete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f21e19c1-5bca-44a3-9da6-cf8a8c56a078.jpg","index":0,"item":"4c4b9c00-ee80-4b7c-8e2e-8622d5c0788a","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-papp-reka-kinga-gorbacsok-a-meguszas-muveszete","timestamp":"2025. június. 06. 08:30","title":"Papp Réka Kinga: Mi történne, ha Orbán átadná a stafétát, és elvonulna a zebráit vakargatni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kormány emberére akadt a Ryanair nagyszájú vezérében, de az ír milliárdos a kiskapuk keresésében is verhetetlen, a piac pedig szent és sérthetetlen a szemében. Mit érdemes tudni a hvg.hu-nak adott keddi exkluzív interjújában Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszterről keresetlen módon nyilatkozó Michael O’Learyről?
Különmeccs alakult ki a belemenős nyilatkozatairól és rámenős üzleti stílusáról ismert Ryanair-vezér, Michael O'Leary és Nagy Márton újdonsült gazdaságfejlesztési miniszter között a légitársaságokra is kivetett extraprofit-különadó miatt. A fordulatos történet a következőképpen fest:
Ezt követően jelezte a fapados légitársaság, hogy a szabályzatuknak megfelelően a különadó hatályba lépése, július 1. utáni utakra akkor is kivetik az 3900 forintos adót, ha a jegyet még korábban vásárolták.
Közben más, Magyarországon működő légitársaságok, a Wizzair és az easyJet is arról beszélt, hogy árakat fognak emelni a különadó miatt.
A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary kedden előbb egy közleményben ócsárolta Nagy Mártont, majd délután cseppet sem nyugodt hangvételű telefoninterjút adott a hvg.hu-nak, amelyben többször is idiótának nevezte a minisztert, és hangsúlyozta, hogy rekordveszteségű évek után vetik ki az ágazatra a különadót, és még el is várják, hogy azt ne hárítsák át az utasokra.
Nagy Márton szerdán erre úgy reagált: „bárcsak akkor is ilyen gyorsan születnének meg a légitársaság válaszai, amikor a magyar állampolgárok fordulnak hozzá ügyfélpanasszal”.
A magyar nagyközönség, ha máshonnan nem, ebből a csörtéből képet alkothatott arról, mennyire szókimondó Európa legnagyobbá nőtt fapados légitársaságának vezérigazgatója. Michael O'Leary számára nem Nagy Márton azonban az első, akit elküldött melegebb éghajlatra. Ki az excentrikus vállalkozó?
AFP / Daniel Leal
Könyvelőből légimágnás
Michael O’Leary Írország egyik leggazdagabb embere, vagyonát 1 milliárd dollárra teszik. 1961-ben született Dublinban, az egyik legjobb ír egyetemen, a Trinity College-ban tanult közgazdaságtant, később a KPMG-nél dolgozott könyvelőként. Itt lett az ügyfele a Ryanair társalapítója, Tony Ryan ír milliárdos, aki később személyes könyvelőjévé és tanácsadójává fogadta, majd 1988-ban a légitársaság pénzügyi igazgatójának nevezte ki. Innentől már csak 6 év kellett, hogy ő legyen a Ryanair vezérigazgatója, pozícióját 28 éve őrzi.
O’Leary a cég vezetőjeként arra törekedett, hogy a helyjegyek árait alacsonyan tartva, de minden más extra szolgáltatásra – csomagok, fedélzeti fogyasztás, autóbérlés, szállásfoglalás – külön díjat szabva népszerűsítse a diszkont légiközlekedést, és közben bővítse az úti célok repertoárját.
Utóbbiban többször is kezére játszott az Európai Unió. A cég 1990 előtt még csak Írország, Anglia, Hollandia és Belgium között üzemeltetett rövid, de nem diszkont járatokat, 1992-ben azonban az Európai Unió liberalizálta a légitársaságok járatindítását (korábban a kiindulási és úticél-országok közül legalább az egyik bele kellett egyezzen egy új útvonal elindításába), így új, észak- és nyugat-európai útvonalak jöttek létre. O’Leary alatt felpörgött a cég, amelyet tőzsdére is vittek: 2000-ben elindult a weboldaluk (amely egy éven belül a foglalások háromnegyedét bonyolította), új központot létesítettek Brüsszelben, több száz repülőgépet rendeltek, a 2004-es EU-bővítéssel pedig bebetonozták magukat Európa légiközlekedésébe. Bár a 2010-es évek környékén O’Leary többször is arról beszélt, hogy 10 eurós belépő árú, transzatlanti járatokat fognak indítani egy külön név alatt, a tervek nem váltak valósággá.
O’Learynek négy gyereke van, hobbiként pedig versenylovakat (és marhákat) tenyészt, amelyek több alkalommal is megnyerték a legrangosabb angliai versenyeket, a Cheltenham Race-t és a Grand Nationalt.
A vezérigazgató kőkemény lobbistája a repülésnek és a szabad piacnak, és képes szembemenni minden olyan intézkedéssel, amely a Ryanairt akadályozza.
AFP
2001-ben az ikertornyok megtámadása után például kritizálta a fokozott repülésbiztonsági intézkedések bevezetését, legfőképpen a fedélzetre felvihető folyadékmennyiség 2006-ban bevezetett korlátozását. Akkor úgy fogalmazott: „A terroristák minden bizonnyal a fetrengenek a röhögéstől a pakisztáni barlangjaikban. Nem fognak megölni minket a piperecikkek.” A 2000-es évek terrortámadásai után azonban nem ez a megszólalás váltotta ki a legnagyobb felháborodást. O’Leary 9/11-et követően hangosabban kampányolt a repülés mellett, mint valaha, ehhez pedig Winston Churchill figuráját is bevetette. Elcsenve a brit háborús miniszterelnök híres mondását, azt mondta egy Churchillnek öltözött figura mellett állva a Ryanair reklámjában:
Repülni fogunk a partokra. Repülni fogunk a hegyekbe. Repülni fogunk Londonba.
A vezérigazgató a közelmúltban is tett vitatott megjegyzéseket a reptéri biztonsággal kapcsolatban: a Timesnak arról beszélt, hogy nem mondhat semmit, mert rasszistának fogják kikiáltani, de a reptéri veszélyt alapvetően muszlim férfiak jelentik. 30 évvel ezelőtt meg az írek jelentették. Hozzátette: támogatja, hogy a reptéri átvilágításoknál az egyedülálló muzulmán férfiakat szedjék ki a sorból, mert annak az esélye, hogy valaki a családja mellett robbantja fel magát, „kibaszottul nulla”.
2010-ben, amikor az izlandi Eyjafjallajökull vulkán kitörése megbénította a légiközlekedést, O’Leary szintén a piacot képviselte. A vezérigazgató először azt állította, hogy semmilyen vulkáni hamu nem fedte be Európát, „mítosz volt az egész”, és nem kellett volna lezárni a reptereket.
A leállás miatt 50 millió eurós nagyságrendű kártérítést kellett fizetniük az utasoknak, O’Leary viszont „barmoknak” nevezte azokat, akik ezerszeres visszatérítést követeltek, a Ryanair pedig visszautasította a legmagasabb kártérítései kérelmeket. Az üzletember úgy tartja:
Van az a mondás, hogy mindig a vevőnek van igaza. Nincs. Olyakor tévednek, és ezt el kell mondani nekik.
AFP
Még két válságban mutatkozott meg O’Leary gondolkodása. Az egyik a Boeing 737-MAX típusjelű repülőgépekkel kapcsolatban volt: 2019-ben két ilyen repülő is lezuhant, melyet követően az összes 737-MAX-ot leállították, a megrendeléseket pedig tömegesen mondták le a légitársaságok. Végül 2020 elején a Ryanair volt az első cég, amely újra megrendeléseket tett, többek között azokra a gépekre, amelyek másoknak már elkészültek, de elálltak a megvásárlásuktól. A gépek leszállítása, hiába voltak készen, akadozott az amerikai gyártó oldaláról, amelyre az ír üzletember egy kiszivárgott hangfelvétel szerint úgy reagált:
„a Boeing vezetőségében úgy rohangálnak körbe-körbe, mint a fejvesztett csirkék. Kirúgni, de legalább jól seggbe rúgni kéne őket. […] Két éve állnak ott a repülők, csak bele kell tölteni a kerozint, és rohadtul elrepíteni őket Dublinba.”
Az igazi kihívást – mint minden légitársaságnak – O’Learynek is a koronavírus-járvány jelentette, amely miatt még 2021-ben is 335 millió eurós vesztesége volt a vállalatnak, és részben erre is hivatkozik akkor, amikor a magyar kormány megadóztatja a repülést. Az üzletember a pandémia alatt csinált igazi rendszert a kormányok leidiótázásából:
A briteket már 2020 áprilisában leidiótázta, mondván, senki nem tartja be a repülést követő karanténszabályaikat.
Hasonló szavakkal illette azokat, akik szerint járható védekezési mechanizmus lett volna a középső székek kihagyása a járatokon.
Nemrégiben a briteket újfent „pánikvezérelt” idiótáknak nevezte, mert amíg Európában lehetett védettségivel utazni 2021 végén, addig az Egyesült Királyságba való belépéshez PCR-teszt kellett, emiatt pedig kevesebben utaztak az ünnepek alatt.
Közben pedig a piac más szereplőibe is beleszállt: a Reutersnek azt mondta, hogy az utazási irodáknak és a nagybőröndös nyaralásoknak befellegzett, mert „40 alatt senki nem csinál ilyet”, a Lufthansa vezetőjét pedig egy kokainfüggőhöz hasonlította, mert folyamatosan állami segélyt kért Németországtól. Egy másik interjúban pedig, amikor Váradi József Wizz Air-vezér nevét emlegették, annyit kérdezett vissza flegmán: kicsoda?
AFP
Az tehát jól látszik: fel kell kötnie a nadrágját Nagy Mártonnak, ha szócsatát akar vívni Michael O’Learyvel. Ennek mi, utasok pedig aligha fogunk örülni:
ha valaki, akkor a Ryanair-vezére pontosan tudja, hogyan kell a piaci törvényeknek érvényt találni, és ha a magyar kormány ennek keresztbe tesz, a Ryanair minden bizonnyal meg fogja találni a saját profitját – máshol.
Egy kormány nem szólhat bele abba, hogyan szabja meg árait egy légitársaság, amiatt legfeljebb az utasok panaszkodhatnak - mondta el a hvg.hu-nak adott interjúban Michael O'Leary, Európa legnagyobb fapados légitársaságának a vezérigazgatója. A Magyarországon is piacvezető ír cég vezetője szerint az álszent érv, hogy a magyar családoknak segít a kormány a veszteséges ágazatra kivetett extraprofitadóval.