szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A német ipart az ág is húzza: nem elég az energiaválság, az infláció és a globális szállítási láncok meggyengülése, ehhez jön hozzá most az, hogy nagyon lelassulhat az áruszállítás, mert olyan alacsony a Rajna vízszintje.

„Kotrással kell mélyíteni a Rajnát, mert hosszú távon az a tervünk, hogy minél több szállítmányt irányítsunk át az utakról a vasútra és a vízi utakra” – jelentette ki Németország közlekedési minisztere. Volker Wissing elmondta, hogy kevés eső esett, miközben a hőmérséklet egyre magasabb lett, és ez növelte a víz elpárolgását. Mindennek az lett a következménye, hogy a Rajnán már nem tudnak közlekedni a teljesen megrakott hajók, pedig a német iparnak óriási szüksége van erre a vízi útra, melyen a nagy kikötőkből érkező árut eljuttatják a célállomásra.

A miniszter „óriási programot” jelentett be, amely áthúzódna még a harmincas évekre is, mondván „az áruszállításnak a vízi út a leginkább költséghatékony változata”.

180 millió eurós beruházás – körülbelül ennyibe kerül „a nagy Rajna-program”. Az összeg 40 százalékát környezetvédelemre fordítják majd. Németországban a Zöldek fontos szerepet töltenek be a kormánykoalícióban, ezért a környezettudatosság jobban megjelenik a kormány politikájában, mint másutt Európában.

Egy helyett három hajó

Csökken az ipari termelés, ha 30 napon át a kritikus szint alá csökken a Rajna vízszintje – nyilatkozta a Deutsche Wellének Nils Jannsen, a kieli Világgazdasági Kutatóintézet munkatársa. Elmondta azt is, hogy idén jóval korábban jelentkezik ez az alacsony vízszint mint korábban: régebben csak szeptemberben és októberben tapasztaltak ilyet. Különösen alacsony most a Rajna vízszintje Koblenz közelében, ahol alig éri el az 56 centimétert. Ahhoz, hogy a teljesen megrakott hajók biztonságosan hajózhassanak 1,5 méteres minimális vízszintre lenne szükség.

Ha a kritikus szint alá csökken a Rajna magassága, akkor nem állítják le a forgalmat, hanem csökkentik a hajók terhelését. Így most előfordulhat, hogy a megrendelőnek három hajóra van szüksége ahhoz, hogy megkapja azt a szállítmányt, melyet régebben egy hajó hozott el.

„Addig hajózunk amíg lehet. Jelenleg a kapacitás 25–30 százalékát tudjuk szállítani a Rajnán” – mondta a hajózási társaság főnöke, aki hozzátette: „nagyon megnőttek a szállítási igények azóta, hogy az orosz gáz elmaradása miatt újra a szénhez fordultak Németországban.”

Nemcsak szenet szállítanak a Rajnán, hanem olajat, vegyszereket, élelmiszereket stb. Ezért az egész német gazdaság figyeli a Rajna vízszintjét, amely aggasztóan alacsony. Az Uniper energetikai óriás máris jelezte: gond lehet a szénellátással az erőműveknél, mert a Rajnán nem tudnak annyit szállítani, amennyit szeretnének az alacsony vízállás miatt – írja a közszolgálati Deutsche Welle.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!