Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A német ipart az ág is húzza: nem elég az energiaválság, az infláció és a globális szállítási láncok meggyengülése, ehhez jön hozzá most az, hogy nagyon lelassulhat az áruszállítás, mert olyan alacsony a Rajna vízszintje.
„Kotrással kell mélyíteni a Rajnát, mert hosszú távon az a tervünk, hogy minél több szállítmányt irányítsunk át az utakról a vasútra és a vízi utakra” – jelentette ki Németország közlekedési minisztere. Volker Wissing elmondta, hogy kevés eső esett, miközben a hőmérséklet egyre magasabb lett, és ez növelte a víz elpárolgását. Mindennek az lett a következménye, hogy a Rajnán már nem tudnak közlekedni a teljesen megrakott hajók, pedig a német iparnak óriási szüksége van erre a vízi útra, melyen a nagy kikötőkből érkező árut eljuttatják a célállomásra.
A miniszter „óriási programot” jelentett be, amely áthúzódna még a harmincas évekre is, mondván „az áruszállításnak a vízi út a leginkább költséghatékony változata”.
180 millió eurós beruházás – körülbelül ennyibe kerül „a nagy Rajna-program”. Az összeg 40 százalékát környezetvédelemre fordítják majd. Németországban a Zöldek fontos szerepet töltenek be a kormánykoalícióban, ezért a környezettudatosság jobban megjelenik a kormány politikájában, mint másutt Európában.
Egy helyett három hajó
Csökken az ipari termelés, ha 30 napon át a kritikus szint alá csökken a Rajna vízszintje – nyilatkozta a Deutsche Wellének Nils Jannsen, a kieli Világgazdasági Kutatóintézet munkatársa. Elmondta azt is, hogy idén jóval korábban jelentkezik ez az alacsony vízszint mint korábban: régebben csak szeptemberben és októberben tapasztaltak ilyet. Különösen alacsony most a Rajna vízszintje Koblenz közelében, ahol alig éri el az 56 centimétert. Ahhoz, hogy a teljesen megrakott hajók biztonságosan hajózhassanak 1,5 méteres minimális vízszintre lenne szükség.
Ha a kritikus szint alá csökken a Rajna magassága, akkor nem állítják le a forgalmat, hanem csökkentik a hajók terhelését. Így most előfordulhat, hogy a megrendelőnek három hajóra van szüksége ahhoz, hogy megkapja azt a szállítmányt, melyet régebben egy hajó hozott el.
„Addig hajózunk amíg lehet. Jelenleg a kapacitás 25–30 százalékát tudjuk szállítani a Rajnán” – mondta a hajózási társaság főnöke, aki hozzátette: „nagyon megnőttek a szállítási igények azóta, hogy az orosz gáz elmaradása miatt újra a szénhez fordultak Németországban.”
Nemcsak szenet szállítanak a Rajnán, hanem olajat, vegyszereket, élelmiszereket stb. Ezért az egész német gazdaság figyeli a Rajna vízszintjét, amely aggasztóan alacsony. Az Uniper energetikai óriás máris jelezte: gond lehet a szénellátással az erőműveknél, mert a Rajnán nem tudnak annyit szállítani, amennyit szeretnének az alacsony vízállás miatt – írja a közszolgálati Deutsche Welle.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.